Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door Jerroen » 15 jan 2005, 22:17
De olie van mijn 504 moet vervangen worden. In het instructieboekje wordt niet over een specificatie gesproken, in mijn vraagbaak staat volgens mij (heb het nog niet precies opgezocht) 20W 50.
Nu was ik gister bij de automaterialen zaak en die gaven dat het waarschijnlijk 15W 40 moet zijn en dat het op zich niet zoveel uit maakt. We hebben hier overigens over de "mineral" olie en niet synthetisch natuurlijk volgens de juiste samenstelling

Wat is jullie advies, 15W 40 of 20W 50? De auto loopt overigens op LPG.
-

Jerroen
-
- Berichten: 313
- Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
- Woonplaats: Lochem
-
door JT » 16 jan 2005, 13:17
Ik gebruik in mijn 504 MINERALE olie.
Verder de ruim beschikbare 10w40 ipv 20w50, omdat deze eerder zijn smerende werking heeft (lees: bij lagere temperaturen al vloeibaarder is). Ik ga de auto toch niet tegen max vermogen gebruiken, zodat de bescherming bij hogere temperaturen minder belangrijk is dan de smerende werking bij lagere temperaturen.
-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door Jerroen » 16 jan 2005, 22:01
Maar ik rij op LPG en dan wordt volgens mij de motor ook warmer.. dus dan is misschien 20W50 beter toch?
-

Jerroen
-
- Berichten: 313
- Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
- Woonplaats: Lochem
-
door Marcel » 17 jan 2005, 11:06
Jerroen schreef:Maar ik rij op LPG en dan wordt volgens mij de motor ook warmer.. dus dan is misschien 20W50 beter toch?
Op LPG wordt de motor idd heel wat warmer, geen overbodige mededeling dat ' ie op LPG loopt!
-
Marcel
-
- Berichten: 199
- Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48
door JT » 17 jan 2005, 18:56
minerale 20w50, die is volgens mij niet echt standaard / makkelijk verkrijgbaar...
-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door Mark » 17 jan 2005, 19:57
JT schreef:minerale 20w50, die is volgens mij niet echt standaard / makkelijk verkrijgbaar...
Jawel hoor, Brega Classic, bij Brezan. Prima sappie hoor! Maar 'good old' 15w40 Multigrade van Valvoline (bijvoorbeeld bij Gamma) lijkt mij ook een goeie keus. Met LPG verloopt verbranding iets heter. De kop wordt dus iets warmer, maar de overall temperatuur van het blok ligt echt niet hoger dan op benzine. LPG vergt geen speciale/dure olie. Op zich is dure, hoogwaardige trouwens best te overwegen, want hoe vaak ververs nou helemaal per jaar... zie trouwens ook deze topic (grappig trouwens, topic 604...):
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=604
-

Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door Martijn » 17 jan 2005, 20:30
Jerroen schreef:De olie van mijn 504 moet vervangen worden.
In het instructieboekje wordt niet over een specificatie gesproken, in mijn vraagbaak staat volgens mij (heb het nog niet precies opgezocht) 20W 50.
Nu was ik gister bij de automaterialen zaak en die gaven dat het waarschijnlijk 15W 40 moet zijn en dat het op zich niet zoveel uit maakt.
We hebben hier overigens over de "mineral" olie en niet synthetisch natuurlijk volgens de juiste samenstelling

Wat is jullie advies, 15W 40 of 20W 50? De auto loopt overigens op LPG.
10W40 en absoluut NOOIT een syntheet gebruiken!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
-

Martijn
-
- Berichten: 2178
- Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
- Woonplaats: Hilversum
door leffe 404 » 17 jan 2005, 21:58
juist !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
-

leffe 404
-
- Berichten: 1500
- Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
- Woonplaats: Leidschendam
door Jerroen » 17 jan 2005, 23:01
Hmm ik hoor toch veel verhalen voor 10W 40 en 20W 50...
Tijd voor een poll-etje
Afgaande dat er in de vraagbaak 20W 50 staat en de auto op LPG loopt ga ik denk ik maar voor de 20W 50.
En dan natuurlijk "minerale"
-

Jerroen
-
- Berichten: 313
- Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
- Woonplaats: Lochem
-
door Marcel » 18 jan 2005, 10:30
Martijn schreef:10W40 en absoluut NOOIT een syntheet gebruiken!
Kan iemand wat meer info geven over minerale versus synthetische olie
Heb juist begrepen dat synthetische olie beter kan omgaan met de temperatuur

-
Marcel
-
- Berichten: 199
- Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48
door Bert » 18 jan 2005, 16:04
Valvoline 15w40 van de Gamma is ook prima hoor
-

Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door JT » 18 jan 2005, 20:10
Je motor is gebouwd voor minerale olie. De gaten, leidingen, enz gaan uit van die olie.
Als je synthetische zou gebruiken, dan zou deze dunnere olie wellicht bepaalde plaatsen niet goed of niet kunnen bereiken...
-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door 404 » 18 jan 2005, 20:17
Jerroen schreef:Hmm ik hoor toch veel verhalen voor 10W 40 en 20W 50...
Tijd voor een poll-etje

Afgaande dat er in de vraagbaak 20W 50 staat en de auto op LPG loopt ga ik denk ik maar voor de 20W 50.
En dan natuurlijk "minerale"
Ik dacht 10W40 's winters en 20W50 's zomers. 10W40 is iets dunner en dus meer geschikt bij koudere temperaturen, als je deze twee oliën zo gebruikt heb je geen probleem.
-
404
-
- Berichten: 892
- Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14
door Bert » 19 jan 2005, 10:18
Toen ik bij peugeot werkte in de tijd van de 203/403/404/504/604/104/204/304/305/D4b/J5/J7/J9
werd er zelfs in al die (benzine)motoren 10W50 gebruikt,
en dat ging prima, dus waarom zou het dan nu niet goed meer zijn

-

Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door Jerroen » 19 jan 2005, 23:59
404UXD schreef:Ik dacht 10W40 's winters en 20W50 's zomers...
Ik vraag wel of ze willen mixen..
Krijg ik 15W45

-

Jerroen
-
- Berichten: 313
- Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
- Woonplaats: Lochem
-
door Jerroen » 22 jan 2005, 19:39
Nou het is de 20W50 geworden en na het verversen liep hij weer als een zonnetje
Thx voor jullie advice

-

Jerroen
-
- Berichten: 313
- Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
- Woonplaats: Lochem
-
Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast