Met de huidige brandstofprijzen wordt ppo steeds interessanter natuurlijk. Ik wil het ook wel eens proberen in mijn 306 xnd uit 1993.
Ik hoor echter allerlei verhalen en ben wel benieuwd waar ik nu bij mijn auto op moet letten:
- Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat een Lucas pomp niet en een Bosch pomp wel geschikt is voor ppo. Ik begrijp dat de pomp door de hoge viscociteit harder moet trekken aan ppo. Maar is de Bosch pomp dan van veel betere kwaliteit dat hij er niet aan stuk gaat en de Lucas wel?
- Verder heeft men het vaak over ombouwen: bredere brandstofslangen, voorverwarming van de brandstof. Omgebouwde auto's die mij bekend zijn, zijn vaak nieuwe. Ik heb ook wel eens gelezen dat je in oude mercedessen wel gewoon ppo kunt gooien zonder aanpassingen, of in elk geval een mengsel.
Hoe zit dat dan met mijn auto? Is die oud genoeg of niet? Het is een van eerste 306 in Nederland met een 1900cc motor die ook werd gebruikt voor bijvoorbeeld de Xantia in die periode. Ik heb geen turbo-diesel of HDI of iets dergelijks. Kan ik zonder aanpassingen dan gewoon op een mengsel of zelfs puur ppo gaan rijden?
Is er misschien iemand die ervaring heeft met de 306 xnd?
Als er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten, zou ik het graag horen.
Bram de Bruin