Mooie site inderdaad. Deze meneer is ook zeer actief op het ppo-forum. Hij rijdt zelf een 406 HDi op 50% zonnebloemolie met een tweetank systeem en bevalt hem prima. Die commonrail moet je nooit op 100% laten rijden, ook niet na ombouwen.
Standaard diesels kunnen afhankelijk van de brandstofpomp wel zonder aanpassingen ppo verstoken. Met een Lucaspomp tot 30% PPO, met Bosch tot 50%.
Als je hoge percentages PPO wilt tanken, zul je aanpassingen moeten plegen. Deze moeten ervoor zorgen dat de olie die in je brandstofpomp komt dun genoeg is, anders slijt hij snel. De olie maak je dunner door het op te warmen.
Ombouw kan grofweg op 2 manieren:
- elektrische voorverwarming vlak voor de brandstofpomp. Makkelijke aanpassing waarmee je tot 80% PPO kunt tanken als het niet te koud is op de parkeerplaats.
Nadeel is dat tijdens de eerste seconden van de start de brandstofpomp wel koude olie te verwerken krijgt.
-twee tank systeem. Hierbij installeer je een warmtewisselaar die je brandstof mbv de koelvloeistof verwarmd. Als het koelwater warm is, kun je dus pas overschakelen op 100%PPO. Vandaar een tweede tankje om op diesel te kunnen starten.
Nadeel is dat de ombouw meer tijd kost en dat je ruimte kwijtraakt in je kofferbak.
Vele variaties en combinaties hiervan alsmede chemische toevoegingen worden gebruikt. Zie daarvoor
www.ppo.nu.
Ikzelf heb voor eerste oplossing gekozen voor mijn 306 XNd. Ik ben zelf niet zo technisch en om dan allemaal nieuwe leidingen met magneetkleppen en een nieuwe tank in te bouwen ging mij iets te ver. Ik wil nog wel een warmtewisselaar inbouwen. Tijdens lange ritten word de verwarming dan door hem overgenomen en worden mijn gloeipluggen alleen de eerste kilometers belast ipv de hele rit.
Overigens bevalt het prima. Het geluid van de motor is iets rustiger (gedempter) en ik heb zelfs wat meer vermogen, vooral bij laag toerental. Nadeel voor het verkeer achter mij is dat hij ruikt naar te oud frituurvet. Als ik voor een stoplicht sta en ik heb de wind van achteren, ruik je het binnen zelfs ook een beetje.
Rekensom in mijn geval: aanpassingen die ik gemaakt hebt kosten (zonder uurloon) ongeveer 100 euro. Maar ik tank nu 50% PPO -> literprijs gemiddeld van mijn brandstof is ongeveer 0.85.
Behalve besparing is er eigenlijk nog een veel betere reden om PPO te rijden. De CO2 die je uitstoot is afgelopen voorjaar door het koolzaad of de zonnebloemen uit de atmosfeer opgenomen. Netto rijdt een auto op 100% PPO dus zonder uitstoot van CO2. Daarbij kent PPO, in tegenstelling tot gewone diesel, geen zwavel uitstoot en geen radioactieve deeltjes. Ook de uitstoot van CO (koolstofmonooxide) wordt met 50% teruggedrongen. Behalve zeer lokaal (je eigen frituurlucht

) levert je auto dus nauwelijks nog milieuverontreiniging.
Officieel mag het niet in Nederland, maar de douane kan je weinig maken omdat je PPO wel accijnsvrij in Duitsland en straks in Belgie kan kopen. Zie voor wetgeving ook
www.ppo.nu .