Pagina 1 van 2

Peugeot op Puur Plantaardige Olie (PPO) en biodiesel

BerichtGeplaatst: 13 sep 2005, 22:48
door Mark
In deze topic kunnen we kennis verzamelen over het (klassiek) rijden op koolzaad-, soja-, zonnebloem- en andere plantaardige olie.

Een goed beginpunt is hier: www.solaroilsystems.nl/index1.html

Een interessant verhaal (als PDF) van SenterNovem over rijden op PPO, o.a. de 106 komt er ergens in voor: www.novem.nl/default.asp?documentId=150164 en nog meer bij SenterNovem: http://gave.novem.nl/novem_2005/index.asp?id=20

En Belgen op frituurvet :wink: www.ppo.be excuses voor onze vele Belgische forumleden :oops:

Tot slot speciaal voor de plantaardige oliestokers op dit forum, een collega-forum: www.ppo.nu (XUD en Indenor rules!)

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 15 sep 2005, 23:15
door Mark
Tros Radar besteedde ook uitvoerig aandacht aan PPO, biodiesel en andere alternatieve brandstoffen: www.biofair.nl/portaal/docs/nieuws/?print=1354 en nog met een filmpje ook.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2005, 00:07
door Mockenrue
Ja, gezien. Winkelwagens vol frituurolie bij de Lidl halen.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2005, 21:12
door mvsbab
Ik rijd al ruim 2 jaar op ppo, en dat rijdt super.
Mijn eerste ppo auto was een cirtoen op zonnebloem olie.
Zie hier[url=http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=914&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=49ec3e9aedcbddcbb9550afff334b208]
de topic op het citroenen forum, [/url]
Martin

Jouw Peus op PPO

BerichtGeplaatst: 02 nov 2005, 15:36
door Mark
Lijkt me nuttige info, fraai gemaakte site ook:
www.s-i-e.nl/ppo/

Re: Jouw Peus op PPO

BerichtGeplaatst: 02 nov 2005, 16:56
door Brownie
Goudenleeuw schreef:Lijkt me nuttige info, fraai gemaakte site ook:
www.s-i-e.nl/ppo/

Mooie site inderdaad. Deze meneer is ook zeer actief op het ppo-forum. Hij rijdt zelf een 406 HDi op 50% zonnebloemolie met een tweetank systeem en bevalt hem prima. Die commonrail moet je nooit op 100% laten rijden, ook niet na ombouwen.

Standaard diesels kunnen afhankelijk van de brandstofpomp wel zonder aanpassingen ppo verstoken. Met een Lucaspomp tot 30% PPO, met Bosch tot 50%.

Als je hoge percentages PPO wilt tanken, zul je aanpassingen moeten plegen. Deze moeten ervoor zorgen dat de olie die in je brandstofpomp komt dun genoeg is, anders slijt hij snel. De olie maak je dunner door het op te warmen.
Ombouw kan grofweg op 2 manieren:

- elektrische voorverwarming vlak voor de brandstofpomp. Makkelijke aanpassing waarmee je tot 80% PPO kunt tanken als het niet te koud is op de parkeerplaats.
Nadeel is dat tijdens de eerste seconden van de start de brandstofpomp wel koude olie te verwerken krijgt.

-twee tank systeem. Hierbij installeer je een warmtewisselaar die je brandstof mbv de koelvloeistof verwarmd. Als het koelwater warm is, kun je dus pas overschakelen op 100%PPO. Vandaar een tweede tankje om op diesel te kunnen starten.
Nadeel is dat de ombouw meer tijd kost en dat je ruimte kwijtraakt in je kofferbak.

Vele variaties en combinaties hiervan alsmede chemische toevoegingen worden gebruikt. Zie daarvoor www.ppo.nu.

Ikzelf heb voor eerste oplossing gekozen voor mijn 306 XNd. Ik ben zelf niet zo technisch en om dan allemaal nieuwe leidingen met magneetkleppen en een nieuwe tank in te bouwen ging mij iets te ver. Ik wil nog wel een warmtewisselaar inbouwen. Tijdens lange ritten word de verwarming dan door hem overgenomen en worden mijn gloeipluggen alleen de eerste kilometers belast ipv de hele rit.

Overigens bevalt het prima. Het geluid van de motor is iets rustiger (gedempter) en ik heb zelfs wat meer vermogen, vooral bij laag toerental. Nadeel voor het verkeer achter mij is dat hij ruikt naar te oud frituurvet. Als ik voor een stoplicht sta en ik heb de wind van achteren, ruik je het binnen zelfs ook een beetje.

Rekensom in mijn geval: aanpassingen die ik gemaakt hebt kosten (zonder uurloon) ongeveer 100 euro. Maar ik tank nu 50% PPO -> literprijs gemiddeld van mijn brandstof is ongeveer 0.85.

Behalve besparing is er eigenlijk nog een veel betere reden om PPO te rijden. De CO2 die je uitstoot is afgelopen voorjaar door het koolzaad of de zonnebloemen uit de atmosfeer opgenomen. Netto rijdt een auto op 100% PPO dus zonder uitstoot van CO2. Daarbij kent PPO, in tegenstelling tot gewone diesel, geen zwavel uitstoot en geen radioactieve deeltjes. Ook de uitstoot van CO (koolstofmonooxide) wordt met 50% teruggedrongen. Behalve zeer lokaal (je eigen frituurlucht :wink: ) levert je auto dus nauwelijks nog milieuverontreiniging.

Officieel mag het niet in Nederland, maar de douane kan je weinig maken omdat je PPO wel accijnsvrij in Duitsland en straks in Belgie kan kopen. Zie voor wetgeving ook www.ppo.nu .

Autoweek-reportage over koolzaadolie

BerichtGeplaatst: 02 nov 2005, 22:38
door Mark
REPORTAGE: Rijden op koolzaadolie
Enige tijd geleden was het groot nieuws: in Delfzijl is een
koolzaadoliemolen geopend. Dankzij de accijnsvrijstelling kost de aldaar
geproduceerde olie maar 70 cent per liter. Een voordelig alternatief voor
de dure diesel en ook nog een meevaller voor het milieu? Al jaren rijden
velen de grens over voor goedkopere benzine. Diesel tanken in naar
Delfzijl? AutoWeek zet een en ander voor u op een rij.

www.autoweek.nl

BerichtGeplaatst: 03 nov 2005, 00:11
door edwin ss50
bij de axclub rijd er ook iemand op ppo, en het werkt goed uit zijn verhaal te lezen.

alleen als je word aangehouden ben je de pineut.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2005, 11:06
door Brownie
edwin ss50 schreef:alleen als je word aangehouden ben je de pineut.

Dat valt reuze mee. In Nederland controleert alleen de douane, niet de politie, op brandstof. Als de douane je betrapt, moeten zij bewijzen dat je dat in Nederland en niet in Duitsland het getankt. Met een volle tank Nederland inrijden mag natuurlijk wel gewoon.
Om vervelende discussies met die douaniers te voorkomen, is het wel verstandig om een ingevuld formulier voor accijnsafdracht in je auto te hebben. Die kan je dan aan de douanier laten zien met de mededeling ik betaal wel accijns. Of je tankt een keer in Duitsland en bewaart het bonnetje. De douane kan nooit controleren hoeveel kilometers je maakt.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2005, 23:00
door Le Lion
Krijg nou wat. Ik een artikel schrijven over alternatieve brandstoffen, had ik met de input van dit forum er nog wel 10 pagina's kunnen bij schrijven. Dus...je weet het bij deze: wordt vervolgd!

Intermediair over alternatieve brandstoffen

BerichtGeplaatst: 20 nov 2005, 16:50
door Mark
Had je bij het schrijven daarvan dan dit nuttige verhaal uit Intermediair van vorig jaar maar gekend...:

http://www2.intermediair.nl/artikel.jsp?id=79140

P306 op biodiesel

BerichtGeplaatst: 26 nov 2005, 22:36
door expert
ik reed jaren een Expert 1.9D (Bosch pomp) met ppo. 'sZomers "puur" en later met voorverwarmers. Nu rijd ik een 306 break 1.9D van eind 1998 met helaas een Lucas pomp. Ik overweeg een biodiesel reactor te bouwen en olie te "manipuleren". Weet iemand of in een eind 98er al het rubberrwerk (slangen, dichtingen in de Lucas pomp, etc) biodiesel bestendig zijn? (Viton oid).

Dank!!

J.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2005, 21:42
door Mark
Nog een nuttige site: www.ufop.de

Peugeot 205 op ppo

BerichtGeplaatst: 10 dec 2005, 21:26
door Yammie
hallo. ik ben nieuw op dit forum, dus kzal me even voorstellen:

student scheepsbouwkunde, bezittern van een peugeot 205 D uit 1992
Ik ben de auto aan het ombouwen om hem op ppo te kunnen laten rijden.
Mn peu is een grijs kenteken, dus er ligt een 60 liter tank achterin. Er komt een warmtewisselaar onder de motorkap, aangesloten op de koelwaterleidingen naar de interieurverwarming.
Ik zet een magneetklep tussen de bestaande brandstofleiding, voor het brandstoffilter. Dit is het meest praktisch, alleen kost het omschakelen wat meer tijd.

Over die Lucas pomp: een kennis rijdt een ford escort, zelfde systeem als ik krijg. hij heeft ook een lucas pomp en tot nog toe geen problemen. (enkele duizenden kilometers)

de ppo wordt een mengsel van oude frituurolieen: arachide, zonnebloem, enz. maar wel allemaal plantaardig.


ben benieuwd of jullie nog commentaar, ideeen, tips of vragen hebben

BerichtGeplaatst: 12 dec 2005, 19:03
door Brownie
Als de brandstof maar warm genoeg is, is hij dun genoeg en kan de Lucas hem prima verpompen. Dan kan met een 2-tank systeem best 100% PPO rijden. Als je maar zorgt dat de koude start op diesel gebeurt.

Zorg bij het gebruik van oude frituurolie wel dat deze zeer goed gefilterd wordt voordat je het in de tank gooit.
Voor meer informatie en ervaringen kun je ook eens kijken op www.ppo.nu

BerichtGeplaatst: 23 jan 2006, 12:31
door Brownie
Voor de liefhebbers die op 100% PPO willen rijden hierbij een schema van hoe je brandstofcircuit eruit zou moeten zien:
Afbeelding

Kortgezegd, je maakt 2 circuits.
-een ppo circuit waarbij de brandstof eerst door een warmtewisselaar op koelvloeistof gaat voordat het richting motor gaat.
-een diesel circuit voor de koude start met een extra tankje in je kofferbak.
Vlak voor de motor laat je beide slangen samenkomen met een magneetklep. Die je elektrisch van binnenuit kunt bedienen. De retourleiding die van de motor weer naar de tank gaat splits je ook met een magneetklep waarbij 1 naar de PPO tank en een naar de dieseltank gaat.

De andere uitgangen van de warmtewisselaar installeer je parallel aan de kachelslangen met 2 T-stukken.

Voordat je de auto wegzet schakel je hem even over op diesel zodat je leidingen de volgende ochtend bij de koude start vol diesel zitten. Als de motor warm is, kun je overschakelen naar de PPO tank. De PPO wordt dan middels de warmtewisselaar verwarmd door de warme koelvloeistof en is dan net zo dun als diesel. Daar zit hem de kneep. Als de brandstofpomp te dikke olie te verpompen krijgt, kan hij stuk gaan. De motor zelf, mits het geen commonrail is, heeft helemaal geen probleem met PPO.

Onder andere op http://www.s-i-e.nl/ppo zijn de benodigde ombouwcomponenten te verkrijgen. Hij heeft mij de bestelde onderdelen vlot toegstuurd met een duidelijke uitleg. Ik heb van andere mensen echter gehoord dat de levertijd ook behoorlijk lang kan zijn omdat hij niet alles altijd op voorraad heeft. Veel onderdelen zijn ook te krijgen bij andere aanbieders of automaterialenhandels.

Om ook maar even een concurrent te noemen: http://shop.goedkoperrijden.com/ verkoopt (redelijk) complete ombouwsets voor 300 euro. Ik heb geen ervaring met hen, maar voor het brandstofcircuit schijnen ze een compleet pakket te leveren. Wel heb je dan nog een stuk radiatorslang en 2 T-stukken nodig.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2006, 16:55
door JT
Ik heb op die twee sites gekeken en een berekening gemaakt

30 cent per liter goedkoper,
1 op 15, 2 cent per liter goedkoper
Start en eind op diesel rijden: 10% van de tijd op diesel dus.
2 cent wordt 1,8 cent

Als we ombouwen, dan wel een set met een ruime tank, niet elke 180 kilometer bijvullen:

Terugverdientijd: 500 euro / 0,018 = 27.700 kilometer...

niet zo interessant als gedacht.... 100% PPO in een 2-tank-systeem

Mengen:
In de zomer kan worden uitgegaan van een mengsel van 80 procent PPO en 20 procent diesel. In de winter moet niet meer dan "half/half' worden gebruikt. Het advies de tank niet geheel te vullen is zinvol. Bij optrekken en remmen klotst de tankinhoud en treedt betere vermenging op. Aanbevolen wordt eerst diesel te tanken en bij warme motor de PPO erbij te mengen. Wie deze regels volgt blijkt moeiteloos 200.000 kilometer of meer te kunnen rijden zonder dat zich belangrijke storingen voordoen

BerichtGeplaatst: 29 jan 2006, 21:40
door JT
1-tank oplossing, verwarming ppo, ook bij koude start

Ik heb helaas niet zo veel kennis van dieselmotoren, maar ik heb het werkplaatshandboek van de Berlingo/Partner eens zitten doorspitten.
Bij een benzine zit een pomp aan de tank, het teveel aan benzine loopt via de retourleiding weer in de tank.

Het gedetailleerde schema bij de benzine waarin oa bovenstaand principe af te lezen is, staat bij de diesel-beschrijving niet. Er wordt daar gesproken over een Bosch en Lucas inspuitpomp. Deze zit op de motor zelf. Ik verwacht dat de diesel dus geen pomp in de tank heeft en dat de diesel wordt aangezogen door die inspuitpomp in de motor. Klopt dat? In het bewegende plaatje hierboven staat er wel een ingetekend.

Dan wordt het een lastig verhaal...

Grootste probleem is de start, het verwarmen van ppo voor, tijdens en de eerste 10 minuten na het starten....
Daar moet toch iets op te vinden zijn? Ik kijk er waarschijnlijk overheen op de sites...
Iemand dit proces beschreven gezien?

BerichtGeplaatst: 30 jan 2006, 10:58
door Brownie
Elke diesel heeft een hoge druk inspuitpomp aan de motor hangen, deze is gevoelig voor te dikke olie. Belangerijk is dus in geval van PPO, dat deze warme en dus dunnere brandstof te verwerken krijgt. Vaak zit daar een brndstofopvoerpomp bij in geintegreerd, soms zit er ook een aparte pomp aan de tank. De opvoerpomp is robuust en kan prima dikke olie verwerken.

Ikzelf rijd 50%PPO in een 1-tank systeem ondanks mijn lucas pomp. Dit gaat prima. Bij een 1 -tanksysteem blijft het grote probleem inderdaad de koude start. De warmtewisselaar op koelvloeistof is een veel gebruikte techniek, maar werkt alleen als de motor warm is natuurlijk. Voor de koude start heb ik de WT2 geinstalleerd. Dit is een aluminiumblokje dat elektrisch verwarmd wordt waar de brandstof doorheen stroomt. Deze heb ik vlak voor de brandstofpomp geinstalleerd. Voor het starten eerst de WT2 voorverwarmen, daarna hoeft de brandstofpomp dus maar een slag te maken met het koude mengsel en daarna krijgt hij warme brandstof binnen van de WT2. Voor de WT2 heb ik ook nog een koelvloeistof wisselaar geinstalleerd. Op de WT2 zit een thermostaat zodat hij niet te warm wordt. Als de motor op temperatuur is, schakelt de WT2 zichzelf daarom automatisch uit als hij warme brandstof van de wisselaar aangevoerd krijgt.

In principe kan je met alleen de WT2 dus prima op een mengsel rijden. Maar als hij onderweg uitvalt heb je een probleem. Er zitten 2 gloeipluggen in, dus als die beide tegelijk stuk zouden gaan, dan zit je. Doordat ik ook nog een wisselaar heb ingebouwd, verleng ik de levensduur van de WT2. Overigens zijn die pluggen wel gewoon te vervangen.

Dit systeem (WT2) wordt op sites niet veel beschreven, maar ik weet wel wie ze verkoopt: zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=784&highlight= Ik ben bij hem langs geweest, hij is doet dit als hobby volgens mij en wil je altijd helpen. Ook geeft hij goede tips bij de installatie ervan.
Zo'n 1-tank systeem heeft mij ongeveer 200 euro gekost.

Overigens moet je niet alleen aan besparing denken, vergeet niet dat je het ook voor het milieu doet. :wink:

Hier nog een site over een omgebouwde 309 : http://www.309poeler.gmxhome.de/

BerichtGeplaatst: 30 jan 2006, 21:47
door JT
Heej Brownie, dank voor je reactie!
Het milieu is belangrijk, maar er zit ook een negatief effectje bij PPO:
"Maar het geeft iets meer stikstofoxiden af,"
Maar na al het lezen ben ik met je eens, dat er meer verbeteringen dan verslechteringen voor het milieu zijn. (btw, ben ook bezig met zonnepanelen, dus geld-besparing is bij mij ook het 2e argument)
Ik ga er verder mee! 1-tank of 2-tank, dat nog verder uitpluizen...

BerichtGeplaatst: 10 mei 2006, 17:46
door Brownie
Voor de eigenaren van een 505 diesel eerste type die geinteresseerd zijn in het rijden op PPO: Hieronder een uitgebreid verslag van de ombouw van zo'n auto:

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1130

Dit is wel het werk van PPO fanatiekelingen. Met minder moeite (en kosten) kan het ook wel.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2006, 19:56
door ceegee
Ik ben een beetje een ongeduldig mens en met theorie heb ik niet zoveel, ADHD avant la lettre.

Mijn 504 rijdt op pompdiesel en Aldi/Liddl pleur zo het mij uitkomt.
Zo heeft de 504 vorige week 1500 km op 80% % AL gereden en Klappi meegesleurd zonder enig probleem.
Omdat de kompanen AL plotsklaps de prijs van Zonnebloemolie met 10 eurocent verhoogd hebben naar 85 cent in D en F tank ik in D en F de zuiverige plantaardige olie van de beide firma,s die 79 cent kost. Niks geen last.
Wel altijd tot het eind toe voorgloeien, na de klik dus pas starten en een minuutje of 3 onbelast laten tokkelen en dan....karren maar.

Onze Berlingo D rijdt hooguit 3000 km per jaar( ritje vuilstort, mest wegbrengen, hooi halen en de geiten naar de bok ) en daar ga ik uitsluitend vanwege de elektronica het PPO experiment niet mee aan want ellende kost me meer dan het oplevert.

Diesel zei al, die motoren zijn geschikt voor alle soorten olie maar toen hing er niet zo'n partij elektronika aan :!:

K'heb wel een bonnetje van Biodiesel in de 504 van een volle tank getankt in D. :lol:

BerichtGeplaatst: 11 mei 2006, 10:19
door Brownie
vectorix schreef:Zo heeft de 504 vorige week 1500 km op 80% % AL gereden en Klappi meegesleurd zonder enig probleem.

Wel altijd tot het eind toe voorgloeien, na de klik dus pas starten en een minuutje of 3 onbelast laten tokkelen en dan....karren maar.

Diesel zei al, die motoren zijn geschikt voor alle soorten olie maar toen hing er niet zo'n partij elektronika aan :!:

K'heb wel een bonnetje van Biodiesel in de 504 van een volle tank getankt in D. :lol:


De motor zuipt het zonder probleem. Het gevaar zit hem in de brandstofpomp die veel dikkere olie moet verpompen. Nou heeft die motor van jouw een rotodiesel pomp neem ik aan. Die is degelijk, maar er wordt wel geadviseerd om zonder verwarming van de brandstof niet hoger dan 50% te gaan bij die pomp. 80% gaat misschien eerst wel goed, maar gaat hij niet na 10.000km kapot, dan wel na 50.000km.

Wat betreft die Berlingo, als hij geen commonrail motor heeft en geen Lucas brandstofpomp, dan kan hij net zo goed op PPO draaien als de 504 hoor.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2006, 15:57
door Brownie

BerichtGeplaatst: 14 sep 2007, 15:06
door Brownie
JT schreef:Heej Brownie, dank voor je reactie!
Het milieu is belangrijk, maar er zit ook een negatief effectje bij PPO:
"Maar het geeft iets meer stikstofoxiden af,"
Maar na al het lezen ben ik met je eens, dat er meer verbeteringen dan verslechteringen voor het milieu zijn. (btw, ben ook bezig met zonnepanelen, dus geld-besparing is bij mij ook het 2e argument)
Ik ga er verder mee! 1-tank of 2-tank, dat nog verder uitpluizen...


JT,

Als je inmiddels op PPO rijdt, weet ik een tankstation vlak over de grens in Belgie. Dan kan je gewoon legaal met aan de pomp gekochte PPO rijden, ook in Nederland (wel de bonnetjes bewaren). Dan hoef je niet meer t eklooien met flesjes. Overal in Europa is het nu ongeveer toegestaan en aan de pomp verkrijgbaar, behalve natuurlijk in Nederland, want hier regeert Shell in de vorm van een kabinet. :wink:
(Notabene, de minister van milieu heeft een commisariaat bij Shell!)