15W40 mineraal het best voor de oudere motor, of heeft ook die baat bij de nieuwste volsyntheten met alle mogelijke dopes?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Jeetje schreef:@Maarten
Wellicht mis ik iets, maar ik begrijp je verhaal niet...
Ben je pas overgestapt op een andere viscositeit olie en lekt hij sindsdien, of bedoel je iets anders?
Jeetje schreef:Het beste is gewoon om de viscositeit te kiezen die in het boekje van de auto vermeld staat. Volgens het boekje van de J7 moet dat 10W50 zijn...
Jeetje schreef:Dat is een interessante site waar alles over olie in 'normale mensen taal' wordt uitgelegd...
Goudenleeuw schreef: maw: wat houdt die xWy eigenlijk in
Klassiek en techniek schreef:Multigrade SAE xWy betekent een viscositeit Winter van een monograde SAE x bij -18 graden Celsius en een viscositeit SAE y van een monograde olie bij 99 graden Celsius.
JT schreef:Goudenleeuw schreef: maw: wat houdt die xWy eigenlijk inKlassiek en techniek schreef:Multigrade SAE xWy betekent een viscositeit Winter van een monograde SAE x bij -18 graden Celsius en een viscositeit SAE y van een monograde olie bij 99 graden Celsius.
Duidelijk?
Goudenleeuw schreef:Jazeker, dank je, ondertussen had ik er ook "Auto ABC" van Olyslager op nagelezen (aanrader, fantastisch boek, 1971), waarin ook olielogie staat. Die x is de viscositeit t.o.v. water, dus een 10W is tien keer zo 'dik' als water, tenminste als ik het nu wel gesnapt heb
Mark schreef:Die speciale Esso VT wormwielolie is daar -uiteraard- ook te koop.
Mark schreef: wat houdt die xWy eigenlijk in
Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast