radio aansluiten

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 okt 2011, 20:51

Op het electrisch schema zie ik dat ik accessoires kan aansluiten op draad 29 / +aa, direct achter het tellerblok, maar klopt die positie wel? Dit nummer is tevens voor de achterruitverwarming zie ik, en zou ik daarom eerder verwachten onder de tunnelbak, waar ook de schakelaar zit. Liefst zou ik de radio zo aansluiten dat-ie (goed gezekerd) ook bij afgezet contact werkt. Kan dat? Als dat klaar is heb ik alleen nog een (klassieke) dakantenne nodig. Dat doe ik tenminste liever dan een exemplaar op het spatbord aanbrengen. De kabel ervan zou denk ik het makkelijkst door de rechter A-stijl lopen? Mettertijd voorzichtig daar de bekleding en het hemeltje openpeuteren. Misschien verstandig om bij een 104 mét dakantenne even te meten hoever de antenne van de rand van de voorruit moet om onder het dak gunstig uit te komen, vanwege de baleinen van de hemelbekleding. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Harrie » 22 okt 2011, 23:22

Als je de radio op permanent 12V wilt aansluiten, kun je een andere aansluiting kiezen !
Bij radio-inbouw werd vroeger bijna altijd de sigarenaansteker als bron gebruikt, en daar afgetakt.
Wil je het netjes doen, dan met een kabelschoentje aftakken op de zekeringkast ( achterzijde , op 12V plus , ná zekering )
en met een 2,5 mm2 draad naar de radioconsole, netjes aangelegd zodat de draad niet doorslijt tegen stuurkolom e.d.
Modernere radio's met geheugen moeten zowiezo permanent 12V hebben, o.a. om de zenderfrequenties in het geheugen vast te houden.

Zorg ook voor aparte massadraad, is ERG belangrijk !
Antenne: simpel idee: installatiedraad achter het voorruitrubber proppen. lengte minimaal 96 cm., voor antenne-massa de carrosserie-massa gebuiken.
of een voorrruit - antenne. Bevalt de draad niet , dan kun je alsnog een dakantenne overwegen en een gat boren.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 okt 2011, 07:53

Ik heb in de SL nog de zekeringblok 1e serie, en moet 'm even laten zakken om te kijken of ik beetje makkelijk daar de spanning kan halen. Volgens schema moet dat via de 15A zekering, da's dezelfde als van oa de aansteker en achterruitverwarming, beide bediend vanaf de middenconsole.

Dat van die draad (tussen 1.10 en 1.40m lengte volgens de Vraagbaak) kon wel eens een goeie optie zijn, afhankelijk van de mate van zenderstoring neem ik aan. Voordelen: onzichtbaar, en geen geboor in de carrosserie 8) De radio heeft een dubbele massa-pool op z'n mantel, die komt ergens aan de carrosserie, óf op de stermassa achter het tellerblok, en anders eenvoudig dichtbij, met een oogverbinding onder de massa van de ventilatieblower. Benieuwd of dit met gebruik van een standaard antenneplug tevens afdoende werkt als antenne-massa, maar daar kom ik gauw genoeg achter :wink: Bedankt, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Harrie » 23 okt 2011, 23:29

zet dan ná die 15A zekering in de zekeringkast, een aparte ( "zwevende") zekering voor de radio,
want je wil je radio echt niet met 15A afgezekerd hebben ! Een storing / sluiting leidt dan tot een uitgefikte radio ( en 104 )...
8 A zweefzekering moet RUIM voldoende zijn!
Als die ploft doordat de radio kuren heeft, dan blijft de hoofdzekering 15A nog intakt !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Gino » 25 okt 2011, 18:25

Het verbaast me dat er geen aansluitdraden af-fabriek liggen onder de middenconsole.
Daar kon ik ze bij Féline zó oplepelen.

Mocht je uiteindelijk toch besluiten tot een dakantenne : de antenndraad doorvoeren door de A stijl gaat NIET.
De fabriek heeft indertijd in haar wijsheid besloten purschuim in deze stijlen aan te brengen.
Dit is althans bij 104 modellen met opendak het geval........

Ik denk dat een losse draad niet een fijne ontvangst zal geven.
MG zal erg storen, ook op de ontsteking van de auto.
En de FM zal ook achter blijven qua zenderaanbod.

Dan is een antenne is een betere optie.

Gat in het dak boren is het probleem niet, wel oppassen met de hemelbekleding.
Het veiligst is een antenne op het spatbord. Gaten boren en goed afwerken tegen de roest.
Het gat naar binnen afdichten met een taai blijvende kit. Dit tegen waterlekkageproblemen.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 okt 2011, 20:35

Het is juist gelukt de radio vanavond aan te sluiten. Voeding zoals aanbevolen vanaf het zekeringblok, met een schuifstekker op een vrije pool aan de 15A zekering. Tussen die aansluiting en de radio zat al een houder met zo'n kleine glazen zweefzekering. Hoe sterk kan ik mijn mijn brakke ogen niet lezen helaas :wink: De massa met een oogstekker onder dezelfde als die van de blower. Het kastje werkt warempel ook nog :D

Wat nu nog rest is de antenne. Deze zou ik, als Harrie's oplossing niet bevalt qua ontvangst of stroning, toch liefst op het dak hebben. In de eerste plaats uit estetisch oogpunt, en ontvangst zou optimaal moeten zijn. Op het spatbord lijkt me onder sommige omstandigheden (mijn krappe garage bv) toch wat kwetsbaar, of dat een vandaal in de boze buitenwererld er op bepaald moment niet met z'n tengels vanaf kan blijven. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Harrie » 25 okt 2011, 23:26

Mooi dat je tot zover al geslaagd bent, Marcus: top: OK. :wink:
qua antenne kun je experimenteren: draad in ruitrubber,
óf een ruitantenne ( achter de binnenspiegel { heb ik ook in de 304 S cabrio, perfect] )
en als laatste alternatief een dakantenne. Die geeft idd de beste ontvangst én is net minst gevoelig voor vandalen.
Een spatbord-antenne is lastig monteren ( ook de kabeldoorvoer door de A-stijl ! ) en veroorzaakt bijna altijd roest.
en de eerste rebel die er langs loopt: KNAK.. :roll:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 okt 2011, 15:13

Afbeelding

Deze Olimpus heb ik vanmiddag gehaald. Niet geheel onzichtbaar dus, maar naar verwachting niet al te hinderlijk in beeld achter de spiegel. Het oogje kan onder de voet van de binnenspiegel. Omdat er echter geen beschrijving bij zit ben ik nieuwsgierig naar de montage van de korte losse draad vanaf de antenneplug. Komt die aan de radio(mantel) of is het een carrosserie-massa? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Gino » 26 okt 2011, 18:04

De ring is een carrosseriemassa.

De antenne heeft via de aansluitplug een massaverbinding met de behuizing van de radio.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 okt 2011, 19:18

Zo is dat ook min of meer aan het schema van de radio inderdaad af te lezen. Ik ga aan de slag!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 okt 2011, 20:31

Nou, dat ging vrij makkelijk :wink: Bedrading kon ik onzichtbaar wegritsen achter het ruitrubber, slechts achter de spiegel en in de hoek van het dashboard zie je er wat van. Het losse draadje bij de plug heb ik maar los gelaten. Op zich in orde, maar de ontvangst 0,0 :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Harrie » 26 okt 2011, 22:50

De radio moet GOEDE massa hebben !!
Het losse draadje bij de antenneplug is een massadraad, die je op de carrosseriemassa ,
óf de radiomassa ( behuizing ) kunt aansluiten als de radio goed massa heeft.
Dit draadje is voor de orverbugging van de massa die je via het oogje onder het spiegelboutje hebt geshroefd.
Dan si de 'kring' weer rond :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Gino » 27 okt 2011, 20:17

Ik was er al bang voor......

Ik heb in een auto ook ooit eens zo'n antennetje gehad. Was ik verre van tevreden mee.

De beste ontvangst zul je toch hebben met een "normale" antenne.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 okt 2011, 20:59

Radio op zich doet het, dus massa van de radiomantel is OK. Ik heb nu aan het eindje draad een oogstekkertje gezet, en dat er onder de mantelmassa bij geschroefd. Resultaat blijft K met P. Vanmiddag kon ik nabij Groningen eventjes vaag Radio Noord ontvangen, maar merkte bij elk gebouw en elke boom en lantaarnpaal een vervaging van de ontvangst. Middengolf blijft helemaal dood. Wellicht qua antenne toch maar anders oplossen :-| Als test wil ik morgen nog een andere radio uit de voorraad testen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor jan-03 » 27 okt 2011, 21:45

Ik heb ook een raamantenne op de 203 en die ontvangt prima.. Alleen hoor je niks door de motor.. :D
Die heeft wel voeding nodig, er brand een klein rood lampje in de antenne.
Heeft deze ook stroom nodig..??..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 okt 2011, 13:50

Ik ben hartstikke blij met je aanwijzing Jan, want in het antennecirquit zat inderdaad het euvel :D Het losse eindje draad vanaf de plug blijkt voeding voor de kennelijk piepkleine antenneversterker in het midden, mét lampje :!: Ik kwam erachter toen ik de radiomassa loshaalde waarbij de antenneplug eerst nog bleef zitten. De massa van de antenne (draadje op de spiegelvoet) hield daarbij het radiocirquit in stand, maw ik had bij de eerste montage dubbel massa :oops:

Om het te testen had ik dichtbij een voedingsdraad nodig. Daarvoor heb ik de voedingstekker van de remschakelaar losgenomen en daarmee kort contact gemaakt, en merkte toen meteen waar de oplossing lag. Wát een verschil :shock: Ik heb dat draadje nu met een zo'n knijpverbinding, veiligheidshalve achter de zweefzekering, gekoppeld aan de voeding van de radio. Werkt perfect :!: :D

Nu nog hopen dat gauw de afgebrande zendmast van Smilde weer gerepareerd is, want sommige FM zenders hebben hier, zo dicht bij Denemarken :mrgreen:, een nogal matig bereik. De talrijke Sjonniezenders in de buurt kan ik echter prima beluisteren :lol: Geluidkwaliteit is met een 2W speakertje uiteraard niet super, maar daar gaat het me ook niet om. Klik op de foto voor het resultaat. Mooi surround komt in mijn optiek alleen tot z'n recht in een fluiterstille auto, en dat is bij een 104 evenmin het geval als jouw 203 :mrgreen: Gewoon een beetje verstrooiing onderweg, in mijn geval hoofdakelijk via radio 1 en 4, met veel nieuws, achtergronden en verkeersinfo. Thanks :!: Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor joospeugeot » 28 okt 2011, 15:20

wat hangt daar voor een kaartje aan die verwamingsknop ??
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 okt 2011, 16:02

Kaartje voor het invullen van onderhoudsintervallen. Kregen we indertijd cadeau bij ons "vakblad" :wink: Als ik me niet vergis hangen ze in Woudenberg nog bij bosjes aan de balie, naast het microfiche-apparaat 8)
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor jan-03 » 28 okt 2011, 18:09

joeppiiiii wat een geluidje, John Denver zoals het hoort... Met kraak en blikkerig geluidje.. super mooi dat het geslaagd is..
Mooi zo laten, geen boxen.. Als je weer bij de dijk staat, zachtjes de radio aan wat goed te verstaan is juist door de kleine speaker..
Het weer van Piet op omrop Fryslân wat jij ook wel verstaat volgens mij..
Veel plezier..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: radio aansluiten

Berichtdoor joospeugeot » 28 okt 2011, 20:47

M. van der Meulen schreef:Kaartje voor het invullen van onderhoudsintervallen. Kregen we indertijd cadeau bij ons "vakblad" :wink: Als ik me niet vergis hangen ze in Woudenberg nog bij bosjes aan de balie, naast het microfiche-apparaat 8)


ik heb ze nog nooit bij t vakblaadje gezien en in woudenberg ben ik ook nog nooit geweest dus weet niet of ze daar nog hangen.

maar duidelijk. kaartje van de clubs in ieder geval. leuk bedacht, ik kon ze nog niet.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Harrie » 28 okt 2011, 23:16

joospeugeot schreef:
M. van der Meulen schreef:Kaartje voor het invullen van onderhoudsintervallen. Kregen we indertijd cadeau bij ons "vakblad" :wink: Als ik me niet vergis hangen ze in Woudenberg nog bij bosjes aan de balie, naast het microfiche-apparaat 8)
ik heb ze nog nooit bij t vakblaadje gezien en in woudenberg ben ik ook nog nooit geweest dus weet niet of ze daar nog hangen.
maar duidelijk. kaartje van de clubs in ieder geval. leuk bedacht, ik kon ze nog niet.

'vakblaadje' :?: hét clubblad 'Le LION' bedoel je !! :mrgreen:

Smeerkaartje: Ja, heel leuk, met een foto van een oude, open gereedschapskist achterop.
Zo lang de voorraad strekt, gratis verkrijgbaar in "Woudenberg" :wink:
@ Joos: je zou eens moeten komen.. je kijkt je ogen uit, ik geef je wel een rondleiding, dan moet je wel brood meenemen ( 430 m2 ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ON-TOPIC: mooi dat het nu werkt, Marcus !
sorry, ik had moeten vermoeden dat het een antenne mét versterker zou moeten kunnen zijn,
en dat die dus + 12V nodig had... :roll:
Je hebt wel een mooie console met oz'n oud rollijkje voor het cassette-opbergvak :wink: prachtig !

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: radio aansluiten

Berichtdoor jan-03 » 29 okt 2011, 00:24

Ja hoor, die rondleiding de je ook mij zou geven zeker... :lol: Maar Harrie heeft wel gelijk, er is daar veel te zien, goede koffie en gezelligheid..
Maar een grandetour heeft die ( Harrie) toch geen tijd voor want het is daar meestal druk met mensen voor de balie die allemaal binnen een paar uurtjes geholpen moeten worden..
Je kan daar van alles zien en kopen, ook kippeneiëren!! :lol:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: radio aansluiten

Berichtdoor joospeugeot » 29 okt 2011, 00:26

Harrie schreef:
joospeugeot schreef:Smeerkaartje: Ja, heel leuk, met een foto van een oude, open gereedschapskist achterop.
Zo lang de voorraad strekt, gratis verkrijgbaar in "Woudenberg" :wink:
@ Joos: je zou eens moeten komen.. je kijkt je ogen uit, ik geef je wel een rondleiding, dan moet je wel brood meenemen ( 430 m2 ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:




ff oftopic : ik weet t harrie. ja hebt me al een keer uitgenodigd, maar t is zo ver.... maar t zal er zeker wel een keer van gaan komen.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: radio aansluiten

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 okt 2011, 09:35

Bedankt allemaal! Rolluikje is halverwege bijna doormidden helaas. Lijmen wil niet, dus voorlopig aan de achterkant een stuk brede tape geplakt om helemaal scheuren te voorkomen.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: radio aansluiten

Berichtdoor Harrie » 29 okt 2011, 22:07

:roll: :oops: :oops: :oops: :oops:
heb jij nog geen rondleiding van mij gehad ?
ik doe dat niet voor iedereen hoor :mrgreen:
had ik je dat destijds beloofd ?? :-| zo ja, SORRY ! Dan houdt je dat van me tegoed :wink:
idd, erg druk in onze toko, en ik ben al snel met 10 dingen en 4 klanten tegelijk bezig... dan wordt ik gek in de kop...
en dan vergeet ik wel eens iets...
en sinds ik zwaar overspannen en continu ziek ben, wordt dat er al niet beter op.

amicalement, Harrie
janbachee schreef:Ja hoor, die rondleiding de je ook mij zou geven zeker... :lol: Maar Harrie heeft wel gelijk, er is daar veel te zien, goede koffie en gezelligheid..
Maar een grandetour heeft die ( Harrie) toch geen tijd voor want het is daar meestal druk met mensen voor de balie die allemaal binnen een paar uurtjes geholpen moeten worden..
Je kan daar van alles zien en kopen, ook kippeneiëren!! :lol:
gr Jan.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten