Eindelijk een 104!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 31 aug 2015, 23:46

Ja hoor, eindelijk is hij er dan. Ik loop er al meer dan tien jaar omheen te draaien, heb al verschillende keren op het punt gestaan er één aan te schaffen maar steeds op het laatste moment niet gedaan, steeds andere auto's gekocht waaronder zelfs tegenhangers van de 104. Maar nu staat er eentje op de oprit!

Het is een blauwe SL van 18/01/1978 geworden. Heeft even stilgestaan en heb hem zonder keuring meegenomen bij het bedrijf waar ik hem kocht omdat ik hem graag zelf klaar wil maken. De staat lijkt op het eerste gezicht wel redelijk. Her en der wat roest en herstelde schades, de krikpunten zijn aan vervanging toe en de stoelbekleding is echt wel op, maar hij loopt op zich netjes en dat is het belangrijkste. Spullen voor een beurtje (uitgebreide grote beurt) heb ik al besteld.

Ik zal nog wel het één en ander aan tips kunnen gebruiken tzt, dus ik blijf hier voorlopig wel even hangen.

Foto's volgen, als photobucket een beetje mee wil werken.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor pauldevries » 01 sep 2015, 08:10

Welkom Martijn :D

Ik ben erg benieuwd naar je 104, en wil jeheel veel
(sleutel)plezier ermee wensen

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 24 dec 2015, 02:29

Ondertussen staat de 104 nog steeds binnen. Ik heb een grote beurt uitgevoerd, zelfs het carterpan eraf gehad om zo de sludge eruit te halen. Nieuwe pakking ertussen maar natuurlijk blijft hij lekken nu :lol: :roll: Ik wil nog kleppen stellen en heb een nieuwe klepdekselpakking, maar of dat dan zo'n goed idee is... :wink:

De linker voorrem zit wat vast dus moet nog even uit elkaar. Doe ik ook met de andere remmen om de boel netjes schoon te hebben. De vulpijp is nogal gaar, dus probeer ik daar een tweedehandsje voor te vinden. Misschien anders toch maar een tankwissel naar nieuwe type. En als laatste de dynamo, die niet doet wat ie moet doen en het acculampje wat daardoor constant brand.

Als dit allemaal opgelost is ga ik er eens een APK aan wagen. Hooguit de krikpunten kunnen dan nog roet in het eten gooien volgens mij.

Nog even een paar (inmiddels oude) foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Andere delen die ik al gescoord heb zijn bekledingsstukken en een linker koplamp, gloednieuw. Nou blijkt die laatste een H4 te zijn, terwijl er rechts een diplo zit. Kan dat kwaad voor de APK?
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Mockenrue » 26 dec 2015, 01:33

Mooi, met orig NL kenteken
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 09 maart 2016, 10:21

Ook hier vordert het werk gestaag. Remmetjes gangbaar, ashoezen gedaan, nog en beetje laswerk te doen aan de bodem.

Linksvoor in de voetenruimte is het een klein stukje, rechts is helemaal netjes. Ook aan de krikpunten zit wat laswerk.

Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen ook wat spulletjes uit het magazijn van Rudie mee kunnen nemen (embleem motorkap, dynamo, vloermat), maar het koplampissue ben ik nog niet uit. Ik heb nu een linker koplamp in H4 (nieuw, bedoeld voor een 104 S) en een rechter in duplo-uitvoering (standaard). Het mooiste zou zijn ook zo'n rechter 104 S-koplamp te vinden, maar dat blijkt een lastig verhaal. Mocht iemand nog wat hebben liggen, dan hoor ik het graag. Andere optie is een standaard linker koplamp zoeken wat een stuk makkelijker zal zijn. Als laatste zou ik ervoor kunnen kiezen zo'n pasring te halen om een H4-lampje in een duplo-behuizing kwijt te kunnen. Maar van beide lampen is het glas verschillend, dus ik verwacht dat het lichtbeeld na zo'n ombouw dan weer niet APK-waardig is.

Ik hoop volgende maand APK te hebben, lekker rijden in het voorjaar!
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Harrie » 16 maart 2016, 23:11

mooie aanwinst, Martijn, leuke 104 SL :wink:

De koplampen moeten Links en Rechts wel gelijk zijn voor APK.
Met H4 zit er idd een ander prisma én keurmerk in het koplampglas.
Wellicht heeft Serie04.com iets ? of anders Löwendoktor : http://www.loewendoktor.de

succes met de restauratie ! Let ook op de randprofielen onder de portieren welke op de dorpel gelast zitten,
als het in de naad gaat roesten, krijg je gaten in de dorpels... Goed controleren, indien gaaf, afkitten zodat
er geen vuil en vocht meer in de naad achter blijft, en ook de onderkant controleren en afkitten.

Kijk ook eens onder de achterbank, controleer de bodem op roest, en de schokbrekerkokers achter ( ook
bovenop, onder de kunststof zijplaat ).

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Gino » 18 maart 2016, 11:50

Poeh.... da's geen laswerk, dat is een microscopisch onvolkomenheidje..... :mrgreen:

Valt mij alles mee.
Herstel is goed te doen. Kijk maar naar het draadje van Rudie zijn Benetton.
Of het draadje van mijn rooie avontuur.

Kriksteun is ook heel goed zelf te maken.

Succes met dit beestje.
In mijn bescheiden optiek de mooiste: 5 deurs berline met de grote koplampen.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 18 maart 2016, 20:53

Dank voor de tips, heren! Dit is eigenlijk de enige roest die daadwerkelijk problemen geeft. Er zit natuurlijk nog wel meer roest aan het kleine prul maar niks schokkends. De bodem is verder op een paar plekjes na keurig, onder de achterbank is het als nieuw en de veertorens achter zijnook nog netjes. De voorste veertorens, en dan vooral onder de motorkap, hebben wel wat rottigheid. Kan ook weinig kwaad, maar wel iets om in de gaten te houden.

Ik heb al een oproepje geplaatst voor koplampen, een H4 rechts of een duplo links.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 22 maart 2016, 17:33

Bij de Loewendoktor ben ik 145 euro kwijt voor 1 koplamp. Doeiiii... De andere koplamp scoorde ik vorig jaar op marktplaats voor 15 hele euro's. Op ebay ben ik nu wel eindelijk de juiste tegen gekomen, maar de eigenaar ervan reageert helaas niet op mijn berichtje en nu is de advertentie verlopen. Nog even in het Frans proberen dan maar, wie weet.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor 104_S » 19 apr 2016, 21:57

Hallo Martijn,

Ik heb nog 3 rechter koplampen liggen. 2 verschillende types, dus waarschijnlijk zal er 1 type goed voor je zijn.
Die mag je komen ophalen voor een fles goede wijn.
Maar.... Je mag dan ook nog 5 dozen met 104 spullen meenemen:
Rubbers, wielmoeren, bekledingsclipjes, knipperlicht/ stadslicht units, boutjes, stalen velgen, achterlichten, kabelboom, raamrubber, en nog veel meer

Groet, Erik
104_S
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 apr 2016, 18:56

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 07 sep 2020, 15:20

De 104 rijdt weer! In juli 2016 uiteindelijk APK weten te krijgen op de auto, een jaar na aanschaf. Helaas bleek al snel dat de koppakking lek was. Althans, dat dacht ik. Auto de garage in en af en toe wat spullen gedemonteerd voor een grote koppakkingwissel, maar dat kwam er maar niet van.

Uiteindelijk vorig jaar de motor eruit gehaald, kopje schoongemaakt, talloze nieuwe pakkingen en ringetjes geplaatst en de boel weer in elkaar. Starten, lopen.

Maar helaas, de koelslangen bleven hard worden. Waarschijnlijk waren de cilindervoetpakkingen al die tijd al het euvel. Weer de motor uit elkaar trekken zag ik niet zo zitten, vooral vanwege het precisiewerk van die cilinderbussen. Dus, op zoek naar een ander blok.

Dat was nog niet zo simpel. Ik wilde graag eenzelfde XW3-motor, plug&play, maar die zijn heel moeilijk te vinden. Toen een overstap naar een XY8 overwogen, lekker rondtoeren met 80 pk in een oude 104 berline leek me wel wat. Maar omdat ik dan ook een ander subframe nodig had en nog veel meer moest aanpassen, ook dat idee laten varen. Bovendien vragen ze een vermogen voor dergelijke blokken.

De gebutste 104 van Radboud stond nog op de sloop in Rotterdam, inclusief motor (XZ5), 5-bak en subframe. Begin mei dit jaar met gereedschap en al die kant op en weer retour met motor en een heleboel onderdelen. Twee maanden later zat er weer APK op de auto en inmiddels rij ik weer vrolijk 104 ☺

Alles werkt zoals het hoort, behalve de snelheidsmeter. Die geeft zo ongeveer mijlen per uur aan. Beetje lastig als je een flitspaal nadert... Weet iemand hier een simpele oplossing voor? Misschien de tandwieltjes die de tellerkabel bedienen vervangen voor het mechaniek uit de oude versnellingsbak? Of lost dat niks op? Helaas is de snelheidsmeter uit de donor-104 geen optie meer. Die auto is in de pers verdwenen...
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Gino » 07 sep 2020, 18:03

Ja, dat Km teller euvel heb ik ook eens gehad. Had idd te maken met de overbrenging van de bak.

Ik heb nog een leuke 205 met een goed XW blokje. Een van de laatste die in de 205 gingen. Had een mooi blokje voor jouw autootje geweest. Maar je hebt een oplossing gevonden. Mooi!
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Radboud » 07 sep 2020, 19:40

Ben zo blij dat 'mijn' motorblok na 226.799 km zo geweldig goed terecht is gekomen in Martijn zijn 104 en inmiddels dus weer in gebruik is. Als ik Gino zijn reactie goed begrijp heeft de te laag aanwijzende snelheidsmeter inderdaad met de overbrenging van de bak te maken. Succes Martijn en analoog daaraan gaat de km-teller dan ook weer harder lopen!
Radboud
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 09 sep 2020, 14:26

Gino schreef:Ja, dat Km teller euvel heb ik ook eens gehad. Had idd te maken met de overbrenging van de bak.

Ik heb nog een leuke 205 met een goed XW blokje. Een van de laatste die in de 205 gingen. Had een mooi blokje voor jouw autootje geweest. Maar je hebt een oplossing gevonden. Mooi!


Dank je Gino! Zo'n XW7 uit een 205 was mogelijk geweest, maar dan had ik ook een ander subframe nodig gehad (3 ipv 4 motorsteunen) èn ik zou er op achteruit zijn gegaan qua motorvermogen. De XZ5 is wat dat betreft ideaal, met als bonus een 5-bak!

Hoe heb je dat opgelost met die km-teller? Ik lees in het rode avontuur dat je daar een ouder type dash ingezet hebt. Heb je de originele teller behouden? De originele teller van de XZ5 heb ik niet, die is mee de pers in gegaan. Ik zal dus iets aan de kabel-overbrenging moeten doen...
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor Martijn_vK » 14 okt 2022, 23:54

Helaas, wegens verhuizingen en onmogelijkheid om de 104 binnen te zetten heb ik het kleine blauwe autootje verkocht. Ik wens de nieuwe eigenaar er heel veel plezier mee. Heel blij dat de auto goed terecht is gekomen.
Peugeotloos
Martijn_vK
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Doornenburg

Re: Eindelijk een 104!

Berichtdoor 309NL » 19 okt 2022, 19:57

Toch jammer. Hopelijk is de nieuwe eigenaar een echte Peugeot liefhebber en heeft hij er veel plezier van.
Was het tellerprobleem inmiddels opgelost?
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron