Mijn Citroën LNA 11RE [18 mei: nieuw scherm gemonteerd]

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor MvG » 28 aug 2009, 19:30

Zonet gezien dat de ashoes aan de wielzijde lek blijkt te zijn. Nu, die moet natuurlijk vervangen worden.
In hoeverre is dit bij een 104-achtige een lastige klus?
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor lionceau » 28 aug 2009, 20:45

Beste MvG,

Je moet de hele aandrijfas uit elkaar halen. Dat is best een tijd rovende klus.
Omdat hij dus toch uit de auto moet is het sneller om een andere (nieuw of een goede gebruikte) as te monteren.

Ik heb, denk ik, nog een bruikbare liggen van de donor LNA als je er een zoekt.

Gr.

T
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor MvG » 28 aug 2009, 23:42

o, dat is niet zo leuk !

betekent dit ook dat de olie uit de motor moet? (104/LNA heeft toch een soort 'stop' in de hoes bakzijde zitten?)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Harrie » 29 aug 2009, 00:44

aandrijfashoezen wordt door garages vaak gedaan met APK... de oude snijden ze axiaal met mes door en kan er dan zijdelings af.
Ze gebruiken harmonica-hoezen die van dunner rubber zijn, en met een
ingevette trechter wordt die zó over de homokineet gedud, trekbandjes er om en klaar.
Die imitiatiehoezen hebben niet zo'n lange levensduur als de dikke originele aandrijfashoezen.
Rudie is aan het opruimen, misschien heeft Rudie nog een aandrijfas?
er zijn 2 types ( bij 104 tenminste ) met dikker naafstuk en 1 met iets dunner naafstuk.
Zelf een aandrijfas uit elkaar halen zonder kennis en goed gereedschap lijkt me onbegonnen werk..
Bedrijven als Spidan leveren ruilassen, dan kun je een gereviseerde kopen en de oude inleveren, daar krijg je dan statiegeld voor.
succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 aug 2009, 06:53

Harrie schreef:

met een
ingevette trechter wordt die zó over de homokineet gedud.....

Bij Franse Auto hadden ze een heel handig pneumatisch spreid-hulpstuk voor dit klusje, heeft Jan Eend bij mijn 104 ook al eens ingezet. Zó gepiept!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 aug 2009, 08:09

Ik heb de laatste goede as bij Gino onder de auto gelegd. Ik heb stapels van die assen, maar allemaal slecht :?

Gino had niet zulke goede ervaring met die dunnere aftermarkte hoesjes.

Vooral de trekbandjes waren van slecht kwaliteit en nog verkeerd gemonteerd ook.


GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 29 aug 2009, 23:33

Rudie_Krämer schreef:Gino had niet zulke goede ervaring met die dunnere aftermarkte hoesjes.
Vooral de trekbandjes waren van slecht kwaliteit en nog verkeerd gemonteerd ook. GrR

het lijkt wel of garages dat geen bal interesseerd.. of ja toch wel, dan kunnen ze bij bijna elke APK uren schrijven voor het vervangen
van aandrijfas-hoezen, stuurkogelhoesjes, fuseehoesjes,...
ook daarop monteren ze van die waardeloze imitatiehoesjes, die binnen 2 jaar stuk zijn.... KASSA ! :evil:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Gino » 30 aug 2009, 13:15

Tja,

Het is voor de garagisten makkelijk.

Want er zijn een aantal trechtervormige sokken in omloop. Daar kan de gewenste begin - en einddiameter van gebruikt worden.

Wat te groot of te klein ervan is snijd je ervan af.

Het materiaal is dunner, én als reeds gemeld : de tieraps of metalen bandjes blijven aan de wielkant slecht zitten. Volgens mij is de passing van de sok op de as ook niet optimaal.

Mijn garagevervangen ashoes was al na een week los, onopgemerkt gebleven door mij en stukgesleten..... :(

De 2e (garantie garage) liet na een aantal maanden ook al vet door aan de wielkant. :shock:

Gezien de dikte van de originele hoezen vraag ik me af of die wel zo gemakkelijk ( zelfs met trechterhulpstuk of pneumatische spreider) te vervangen zijn.

Trouwens..... zou origineel nog te koop zijn ? Eventueel als 205 onderdeel ?

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Harrie » 30 aug 2009, 19:19

nieuwe aandrijfashoezen hebben we voor sommige types op voorraad, kan ik vanaf huis in elk geval niet garanderen voor 104...
en /nee, de stugge, originele krijg je niet met een spriedgereedschap of trechter over de homokineet...
de zijde van de as is dik, erg stug, en dezelfde diameter als de aandrijfas...gaat niet lukken denk ik.
Het vernieuwen door middel van de aandrijfas uit elkaar halen is wel een pittig klusje!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor MvG » 15 sep 2009, 14:43

hier en daar eens geinformeerd naar de prijs van het vervangen van een ashoes en/of complete as. Nou dáár wordt ik helemaal niet vrolijk van. Crisis wat een bedragen durven ze daar voor te vragen. Als het van't weekend een beetje mooi weer is zelf maar eens kijken of het mogelijk is zelf te doen.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor lionceau » 15 sep 2009, 17:05

Ter info:

Er staat een nieuwe as op marktplaats te koop!

De as wisselen is niet moeilijk.
Het lastigste is meestal de stabilisatorstang los maken.

Suc6

Gr. T
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor MvG » 15 sep 2009, 22:06

dank voor de tip!
heb even gemaild voor de prijs :mrgreen:
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor MvG » 16 sep 2009, 23:19

Zo vandaag verder het voorfront onder de voorbumper kaal gemaakt en in de menie gezet (zat nog roest op van toen ik de auto kocht)

Ook de dorpels verder onder handen genomen (had van de zomer de 'regengootjes' eraf gehaald, die bleken vast gekit te zitten. Eronder zat natuurlijk weer veel roest...

Binnenkort maar een paar bussen ML in de dorpels legen.

Voor de APK verwacht ik ook nog de achterdemper van de uitlaat te moeten vervangen, ik zag roest bij een koppeling en hij is ook niet bepaald luchtdicht (bij de klemmen in het midden vooral).
Apk is pas in december, maar toch, komt snel genoeg!

nog even een fotootje van zonet:

Afbeelding
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 sep 2009, 17:31

Blijft een gaaf karretje, mooie kleur i.c.m. het lichtmetaal :!: Succes met de operaties, Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor MvG » 22 sep 2009, 11:42

Ik probeer momenteel een nieuwe aandrijfas los te peuteren bij iemand voor 55 euro inclusief verzendkosten. Hopen dat het lukt en dan op mijn gemak de oude as demonteren. In het garagehandboek staat het goed beschreven. Echter schijnt het dat ik ook een pakking moet vervangen die tussen de as bakzijde zit? Tevens staat er dat er ca. een liter olie uit de motor moet (nu is dat niet erg, er moet ook een ander oliefilter op).
Kan iemand dat van de pakking en de olie bevestigen?

Michiel
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor lionceau » 22 sep 2009, 15:56

Als je je as uit de bak trekt loopt er zeker olie uit!
Of je moet je auto heel hoog opkrikken, ik zou dus eerst de olie aftappen.
Als je toch de as uit de versnellings bak hebt zou ik inderdaad de oliekeering van de bak vervangen. Dit is een kleine moeite en niet duur, en scheelt een hoop olie lekkage later.
Je was al gewaarschuwd voor de twee diameters van de naaf kant van de as geloof ik ik zou hier ook meteen maar even een nieuwe keering in zetten als je toch bezig bent.

suc6
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor MvG » 23 sep 2009, 18:36

Vanmiddag vrij, dus in het zonnetje de ashoes eens nader bekeken. Bleek lang niet zo erg te zijn als ik dacht.
Alles schoongemaakt, ontvet, en daar was het scheurtje, of liever gezegd, twee scheurtjes, van 2 mm tezamen...!

Met een klein pipetje de hoes wat bijgevuld met molybdeenvet en vervolgens een oude ashoes verknipt en goed vastgekit over de scheurtjes. Nu laten opdrogen.

Het ziet er naar uit dat de ashoes weer even mee kan.

Zo niet, dan komt de nieuwe as erop (maar wel ná de APK, mits niet gescheurd) dan heb ik tenminste een jaar de tijd om dat op m'n gemak te doen.

Verder ook nog de dorpels en frontplaat groen gelakt. Ziet er ook weer beter uit nu.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Gino » 23 sep 2009, 19:29

Als de scheurtjes in de ashoes zó klein zijn had je ook kunnen volstaan met het vullen van de scheurtjes met kit alleen.

Er stukken opplakken kan problemen geven. Het kan wegslingeren tijdens het rijden, o.i.d.

Als de plek waar je kit goed ontvet is, dan voldoet dat zeker. Wél een goede kit gebruiken........ :-)

Groet, gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor MvG » 23 sep 2009, 19:51

de scheurtjes zaten wel op een vervelende plek, precies in een vouw van de hoes. Vandaar mijn keuze voor een lapje eroverheen.
Nuja, ik ga kijken of het blijft zitten, 't is voorlopig toch alleen voor de apk en dergelijke.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Gino » 23 sep 2009, 20:06

Eigenlijk doe je het niet voor de apk.......

Als de sok vet weg laat lekken, dan gaat dat ten koste van de levensduur van de homokineet.

En als die droogloopt, en stukgaat heb je wéér een probleem.

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor MvG » 23 sep 2009, 21:57

precies. Maar het is nogal een bewerkelijke klus, die ik graag doe nadat de apk geweest is.

Voordat ik de hoes heb dichtgeplakt heb ik er nieuw vet in gedaan, want drooggelopen aandrijfassen zijn niet écht fijn :D

En, ik koop sowieso een nieuwe as.
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor MvG » 28 sep 2009, 12:48

Vanochtend heeft er iemand bij het inparkeren de achterbumper van de LNA gekraakt. Resultaat, bumperhoek gescheurd, bumpersteun krom en bumper krom... hoe is het ook mogelijk!

Voor de verzekering moet ik nu natuurlijk het geschatte schadebedrag opgeven. Nu vroeg ik me af of iemand énig idee heeft wat de prijs van een bumperhoek, bumper steun en bumper geweest zijn in de tijd dat je deze nog gewoon bij psa kon bestellen? Het zal nog knap lastig worden om namelijk iets nieuws in vergelijkbare (lees nieuwe) staat terug te vinden..!

aan de hand van eventuele prijslijsten kan ik namelijk een betrouwbare indicatie naar de verzekering sturen :)

van een talbot samba of 104 is natuurlijk ook prima :)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Gino » 28 sep 2009, 19:46

Daar kun je een globale schatting op loslaten.

Boven de 500 á 750 euro komt er toch een expert kijken.

En anders kun je naar een schadeherstelbedrijf gaan voor een indicatie.

Succes.

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor MvG » 30 sep 2009, 18:13

omdat de onderdelenrubriek niet werkt:

Ik ben op zoek naar een nette achterbumper voor een 104 coupe,
zoals op deze foto:

Afbeelding

heeft iemand die nog liggen in goede staat voor een leuke prijs ? :mrgreen:
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

bumper

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 sep 2009, 19:10

Die heb ik nog wel voor je liggen, maar zo mooi als op de foto is ie niet meer, maar het netjes maken met zijdeglans is heel makkelijk te doen.

Ik zal ff kijken wat ik nog heb liggen. Probleem is dat er meerdere uitvoeringen zijn van de achterbumper.

Prijs €20 (voor het peugeot 104 onderdelen-magazijn-steunfonds :wink: )

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten