Pagina 5 van 10

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 15 maart 2014, 12:37
door M. van der Meulen
Er was wat in te halen :wink: Besteld boormateriaal was nog niet compleet, dit weekend derhalve noodgedwongen maar wat aandacht naar de SL :mrgreen:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 25 maart 2014, 20:23
door M. van der Meulen
Gereedschappengroothandel heeft nog niet gebeld, derhalve een van de laatste stukken van de carrosserie gehaald: de slede van het schuifdak. Demontage hiervan viel me achteraf erg mee. Materiaal is allemaal roestvrij en in goede conditie, enkel de beide achterste uitlopen volledig dichtgeslibd met droge plantenresten en stof. Het geheel moet even goed schoongemaakt, een nieuwe en veerkrachtiger polyurethaan afdichting is ook niet verkeerd. En de boel opnieuw smeren natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een plaatje van de oogst van afgelopen zaterdag. Links een demper voor de SL, in het midden eentje voor de S, rechts de lange pijp met voordemper voor de SL

Afbeelding

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 25 maart 2014, 21:14
door Bart104C
Der in der Mitte ist für 104 Coupe ab `79 und Talbot Samba.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 26 maart 2014, 14:02
door M. van der Meulen
Met stift staat onderdeelnummer 1725.28 op de demper, in de Servicebox nergens terug te vinden. Voor de berline S hoort het officieel de 1725.49 te zijn.

Op de zichtbare Peugeot-sticker zijn de laatste twee cijfers helaas onleesbaar. Qua afmeting en ophanging is deze exact gelijk aan het huidige exemplaar, ik maak me daarom vooralsnog geen zorgen dat-ie niet zal passen. Veel zal afhangen van de voorste dubbele pijp met demper, en vooral lengte van de tussenpijp. Ophangbeugels en -rubbers zijn voldoende aanwezig. De achter-demper en het eindpijpje blijken met toepassing van de beide rubbers op het oog goed vrij te hangen.
Jammer dat de goede tussenpijp aan die van de bestaande demper gelast is i.p.v. hiervoor de geëigende beugels en klemmen te gebruiken :( De las aan ingangszijde van de bestaande demper was erg zwak en brak al snel af. Misschien een poging doen de beide delen netjes te scheiden en de pijp te hergebruiken, anders moet ik een nieuwe scoren.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 26 maart 2014, 16:03
door jan-03
Bart104C schreef:Der in der Mitte ist für 104 Coupe ab `79 und Talbot Samba.

Die hangt volgens mij ook onder m,n blauwe Gl..
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 26 maart 2014, 18:20
door Bart104C
Der Endtopf passt ja auch unter der Limousine, nur das Endrohr ist anders.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 26 maart 2014, 21:46
door lionceau
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=16_s

Mooi plaatwerk voor de restauratie van de S! 8)

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 26 maart 2014, 21:57
door jan-03
lionceau schreef:http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/640626600.htm?ca=16_s

Mooi plaatwerk voor de restauratie van de S! 8)

Dat is vervangen, geen restaureren.. :D
Krijg ik die coupe binnen afzienbare tijd nog te zien Tjard?? Ik ben nu wel heeeeeel nieuwsgierig ... :D
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 maart 2014, 10:44
door lionceau
Reken maar dat een binnenscherm vervangen restaureren is !
Ik ga volgende week een paar keer naar mij werk met de coupe als test rit. Ik kan dan wel eens langs Workum rijden.
Gr. Tjard

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 maart 2014, 18:15
door M. van der Meulen
Weet niet of het verstandig is al op voorhand nieuw materiaal te kopen zolang ik nog niet kan overzien hoeveel bruikbaars er aan d S en het witte casco zit. Binnenschermen zijn erg schaars weet ik, kofferbodems ben ik op ebay en lbc ook nog nooit tegengekomen.

Soms kan het niet anders, maar voor het overige ben ik nogal van het opknappen en hergebruiken. Welbedankt voor de tip :!:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 maart 2014, 21:43
door jan-03
lionceau schreef:Reken maar dat een binnenscherm vervangen restaureren is !
Ik ga volgende week een paar keer naar mij werk met de coupe als test rit. Ik kan dan wel eens langs Workum rijden.
Gr. Tjard

laat even weten wanneer je komt Tjard..
De stoelen van de S zijn nog in prima staat op de bovenbekleding na.
Afbeelding vage foto maar wel te zien dat de stof en vuil en stuk is..
Bij dit type is de zitting over de gehele breedte stof.. Dit is niet altijd zo, de Rode Belg heeft in het midden een strook..
Is het mogelijk de stof te vervangen aan de bovenkant appart?? Of moet dat de gehele rand ook los..
Wat zou zoiets kosten? Achterbank is redelijk heel maar niet erg fraai.. Zou helemaal moeten..
Ik vraag dit om te weten of een nieuw leven voor deze set realistisch is.. Leuk spijkerstoffie erop .. :D
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 29 maart 2014, 10:10
door M. van der Meulen
Van dewitte GL bedoel je zeker? Als de skai randen nog goed zijn kun je proberen de driehoek krammetjes waarmee de hoes op de kuip vastzit los te peuteren, de stof bij de naden heel los te tornen en als mal gebruiken voor nieuwe stof. In Frankrijk worden wel een nieuwe zgn. coiffes aangeboden als in bijgaande voorbeelden, maar het moet ook maar net het juiste materiaal in de goede kleur zijn.

http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=12_s

http://www.ebay.fr/itm/Coiffe-en-tissu- ... 1e784bbf6d

Série-04 heeft ze ook, kun je ze via de Servicebox of je microfiche op het correcte onderdeelnummer uitzoeken.

http://www.serie04.com/fr/104-104?p=5

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 05 apr 2014, 22:22
door M. van der Meulen
Gistermiddag was het bestelde gereedschap eindelijk binnen, dus een voorzichtige ontleding van de S en het casco kan beginnen :D

Afbeelding

Afbeelding

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 07 apr 2014, 23:17
door jan-03
Die laatste is de puntlasboor?.. Mooie tools, dat zal prettig werken..
Heb je deze al uitgeprobeerd??
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 08 apr 2014, 19:16
door Peugeot371
Dat is het een puntlasboor. Ik wist eigenlijk niet wat dat was.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 08 apr 2014, 19:44
door M. van der Meulen
Nee, dit zijn puntlas-freesjes, met een onder enige druk terugverende centreerpunt. Zoals al is aangegeven eerst met ander gereedschap een putje tikken in de puntlas, zodat de punt niet wegschiet. En tijdens het frezen boorolie toepassen zodat de freesjes langer meegaan en voor de koeling.

Setje kostte me 43 euro, de freesjes kun je omdraaien, en zijn scherp als piranha-tandjes :wink:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 23 apr 2014, 20:47
door M. van der Meulen
Dit mooie voorjaar komt voor mijn sector (logistieke dienstverlening in de sierteelt) natuurlijk als geroepen, maar met een aantal gebroken weekenden op een rij zodoende niet veel tijd en puf over om aan de slag te gaan. Derhalve vandaag laat in de middag pas de eerste stappen gezet.

Leek mij goed om eerst te oefenen op een deel van het casco waar weinig aan te vernielen is, n.l. de verfrommelde dorpel en de spatstrip. Begonnen met de goed zichtbare puntlassen aan de bovenkant en rond de B-stijl, helemaal tot aan de voet van de A-stijl. Om in de achterste wielkast-rand de lassen zichtbaar te maken de omslag blank geborsteld en het achterste stukje van de strip omgebogen, waaronder ook een tweetal punten zitten. Op een paar plekken schoot de frees er doorheen, niet de bedoeling, maar hier is dat gelukkig nog niet zo'n ramp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een beetje wrikken lijkt het erop dat de plaat nu alleen nog langs de hele ondernaad kaal moet om de overige laspunten te kunnen vinden, en ook in de voorste wielkast en onderaan het oor van het binnenscherm. Nog onbekend of en hoe de dorpel rond de voet van B-stijl vast zit, maar dat wordt misschien duidelijker als de plaat ook hier blank gemaakt is.
Valt me trouwens op dat er een uitstekende coating op aangebracht is, stofbril was bepaald niet overbodig. Komend weekend maar weer verder :wink:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 24 apr 2014, 21:03
door Gino
Mooi werk !

Het dubbel doorboren is geen probleem, want je te bewaren plaatwerk is meestal het bovenliggende. daar maak je sowieso een gat in met deze frees.

En anders is een gaatje snel weer dichtgelast. :mrgreen:

lekker oefenen zou ik zeggen ! Je gaat er nog lol in krijgen, let maar op !

Gino

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014, 21:47
door M. van der Meulen
Vanavond aan de buitenkant over de hele lengte de naad onderlangs schoongeborsteld, en met uitboren nu gevorderd tot iets voor de A-stijl. Onder de voet van de B-stijl blijkt tussen binnen- en buitendorpel een gebogen plaatje te zitten waar de buitendorpel met 3 extra puntlassen aan vast zit. Rond de voet van de A-stijl zijn de puntlassen slecht te zien, en ik hou er rekening mee dat ook hier ter versteviging nog extra puntlassen zitten. Onderaan het oor van de voorste wielkast moet morgen de dikke laag kit er eerst af om te zien hoe alles daaronder vastgezet is. Wordt vervolgd dus :!:

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 07:55
door jan-03
Goed bezig Marcus.. Die kit kan harnekkig vast zitten.. Pas op voor de vingers met afsteken.. :D
gr jan

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 16:25
door lionceau
De kit warm maken met een verfbranderk kan helpen als je het er met een beitel af wil steken of een roestborstel op een flex werk ook heel goed . Ik heb zo een aantal uren met mijn kop in de wielkasten doorgebracht .
Suc6

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 18:37
door M. van der Meulen
Niks afgestoken, is het te dik en te hard voor, dus allemaal met de borstel gedaan. Vervolgens de resterende puntlassen uitgeboord, ook die van het oor, et voilá :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Met enigszins in fatsoen rammen van de beschadigde plek in de bodem ziet het er niet eens zo slecht uit, en valt de vervorming ter plekke me uiteindelijk niet tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Onderkant van de wielkuip achter is tamelijk krokant, en een paar oppervlakkige roestplekjes tegen de binnendorpel, maar voor de rest is-tie bepaald niet slecht. 2e Paasdag kwam één van mijn technisch onderlegde broers op bezoek, en die vond het maar niks om zo'n goed casco af te danken t.b.v. de veel slechtere S...... :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 19:13
door MarcoPeus
Valt reuze mee Marcus, afgezien van die schadeplek is sommig metaal nog zgan.......

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 19:55
door M. van der Meulen
Inderdaad, alleen het stukje op de laatste foto is rot, de overige twee plekjes corresponderen precies met de voorste twee smalle openingen voor wateruitloop in de dorpel, dus dat zal wel door de pekel gekomen zijn.

Re: Preparatie 104 S

BerichtGeplaatst: 28 apr 2014, 22:07
door Harrie
Dat ziet er, na afpellen van de dorpel. nog zeer netjes uit.
Mooie oefening voor je puntlas-boor :wink:
grt, Harrie