Heropbouw van de 104 begonnen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 17:56

22.2 heb ik ook ja. Is de nieuwe ook die ik besteld heb. Andere maat is 20.6 geloof ik.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 18:33

Correctie: de nieuwe diameter is 23,81mm. 22.20mm is voor asafstand 31,8mm. Ze zijn "maar" een tientje en 5 dubbeltjes t stuk dus daarvoor probeer ik t wel.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 okt 2012, 18:40

janbachee schreef:Dan heb je dezelfde als ik! 25 mm h.o.h.voor de remtrommels achter in ieder geval...
Dus de 32 mm past bij mij ook niet.. De mijne is van 1972.. Ik dacht dat die van jou veel jonger was..
gr jan.

Jan, die van mij is van Mei 78 (op kenteken) met chassisnummer 7047368. De aangetoonde cilinders zijn voor chassisnummer 7000001 t/m 7101099 en daar valt die van jou en die van mij in zo te zien.
Als ik me niet vergis is een chassisnummer dat met een 5 begint voor een coupé??
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Bart104C » 04 okt 2012, 23:41

MarcoWetzels schreef:
janbachee schreef:Dan heb je dezelfde als ik! 25 mm h.o.h.voor de remtrommels achter in ieder geval...
Dus de 32 mm past bij mij ook niet.. De mijne is van 1972.. Ik dacht dat die van jou veel jonger was..
gr jan.

Jan, die van mij is van Mei 78 (op kenteken) met chassisnummer 7047368. De aangetoonde cilinders zijn voor chassisnummer 7000001 t/m 7101099 en daar valt die van jou en die van mij in zo te zien.
Als ik me niet vergis is een chassisnummer dat met een 5 begint voor een coupé??


Die Chassisnummer die mit "7" beginnt ist für 104 GL6 und SL ab Modelljahr 77.
Der GL und die Coupe´s liefen mit der Chassisnummer mit "5" weiter.
Peugeot 104 C Baujahr 10/1974
Peugeot 104 SL Baujahr 08/1976 (Nelly)
Peugeot 104 ZL Baujahr 05/1981
Peugeot 406 Break Platinum 210 Aut. Baujahr 06/2001
Peugeot 307 CC 2.0 16V Baujahr 05/2004
Peugeot 206 SW Quiksilver 1.6 16V Baujahr 04/2005
Avatar gebruiker
Bart104C
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 05 dec 2008, 00:14
Woonplaats: 42799 Leichlingen Duitsland

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 05 okt 2012, 10:06

Ahh, Danke für den Info. Hab mich schon gewundert.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 05 okt 2012, 12:56

bij de 504 coupe / cabrio / berline en dus dan hoogstwaarschijnlijk ook de break en zo gaan de chassisnr gewoon door elkaar heen.
bij de cc modellen staan er nog carrosorie nrs in die wel enigzins opvolgens zijn
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 05 okt 2012, 14:34

Hebben ze bij die van jou nog wat oldstock gemonteerd Marco.. :roll: :D
Hopelijk zijn de nieuwe onderdelen nu wel goed..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 okt 2012, 18:45

Tamelijk frustrerend al met al! Ik ben zonet even in de garage aan het rondsneupen geweest, en kom, naast de veerpoten die ik je al eerder liet zien, het volgende tegen. Niet alles is geschikt natuurlijk, maar wellicht zit er iets bij waarmee je verder komt. Allereerst twee redelijk geconserveerde voorremklauwen ATE Tévès inclusief slangen en blokjes, afkomstig van de indertijd te slopen Style Z van Hans Peugeot in Assen:

Afbeelding

Afbeelding

Eén remklauw Bendix, zonder blokjes:

Afbeelding

Afbeelding

Twee revisiesets voor de ATE Tévès, zie nummer op doosje:

Afbeelding

Afbeelding

Een setje ringen voor Girling remzuigers, zie doosje, geen idee of het compleet is:

Afbeelding

Afbeelding

Een doosje remschoenen merk BREX met een set asjes en klemmetjes. Op de doos met stift de aanduiding FSB72, artikelnummer 177, en op een stickertje de code 12.180, en verder de maat 180 x 32 en typeaanduiding Bendix, Variante Girling:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot een set achtercylinders Lockheed DBA, met een hartafstand voor bevestiging van 25mm, en passing door de ankerplaat van +/- 32mm. Net als de verschillende onderdeelnummers op de cylinders en de doosjes, is te zien dat de uitvoering van het raakvlak op de ankerplaat niet 100% identiek is, maar wel de bovengenoemde maten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De NOS cylinders, de ringen en de set remschoenen kreeg ik indertijd voor een habbekrats mee bij aankoop van mijn werplaatshandboeken dacht ik, de set voor de Tévès komt volgens mij uit Woudenberg, maar hoe ik aan de Bendix remklauw geraakt ben, géén idee :mrgreen: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 05 okt 2012, 20:11

:? :roll: :(
Vandaag een mailtje ontvangen van mijnautoonderdelen.nl. Helaas had men niet alle onderdelen vooradig maar als ik mijn kenteken doorgaf zou men vervangers zoeken voor me. ZUCHT!
Dat is nu net wat ik niet wil dat er gebeurd want dan krijg ik weer verkeerde. Ik heb dus eerst maar eens gevraagd of men mij kan aangeven welke onderdelen niet voorradig zijn.
Dit is nu al het tweede webwinkel bedrijf dat onderdelen niet voorradig heeft terwijl ze "op voorraad" op de site staan.

Marcus: Die ATE remklauwen zijn die wat ik ook heb. Die van jou zien er zeer netjes uit nog. Net zoals die andere onderdelen. Dat montagesetje is nieuw zo te zien. Die remcilinders zijn die wat ik nodig heb. 25 mm montageafstand en de aansluiting van de wartel schuin.
Gisteravond heb ik 1 cilinder uit elkaar weten te "blazen" met luchtdruk. Remslang er aan (die was al afgesneden) en 8 bar druk er op gezet. PLOP! daar lag hij er naast.
Afdichtrubber en de zuigerziet er nog best netjes uit eigenlijk. Ga m oppoetsen met wat zeer fijn schuurpapier en dan weer invetten met remmenvet en afmonteren.
Helaas lukt t me met die 2e niet. 8 bar er op geeft geen krimp. Alleen spuitende remvloeistof uit de slang. Eens kijken of ik een adapter kan maken zodat ik m met de uitdeuk set (10 ton :D ) kan forceren.
Mocht me dat niet lukken dan maar even kijken of die remklauwen die Rudie me gegeven heeft kan reviseren.

Even de reactie van die website afwachten maar zo verlies ik wel veel tijd met alles........ :-|
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 05 okt 2012, 23:48

dat moet je ook hydrolisch doen. gewoon aansluiten op een auto en pompen maar. met luchtdruk kan t behoorlijk knallen en dan spuit je ook nog eens de vieze oude remolie om de oren :evil: . ik ben geen voorstander om dat met perslucht te doen.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor RondeB » 05 okt 2012, 23:59

Met de (hand)vetpomp gaat nog beter/gecontroleerder......wel ff een nippeltje maken dat in het gat van de ontluchtingsnippel past. druk op pompen en dan rustig met een klein bolkophamertje rondom op het cilinderhuis tikken....
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 06 okt 2012, 00:01

is dus ook hydrolisch. wel een goede tip overigens :D
verloopje eens maken van een remleiding naar een vernippel. of eens proberen of een ontluchtingsnippel in de remleiding past. die zijn er wel in die grote namelijk.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 okt 2012, 10:06

Krijg je met opschuren met fijn schuurpapier geen nieuwe of zelfs heviger lekkage? Ik zou, zolang zich tenminste nog geen roestputjes gevormd hebben, eerder denken aan (machinaal) poetsen met behulp van een vloeibaar polijstmiddel vergelijkbaar met koperpoets of Commandant :?: :roll:

Mijn Tévès klauwen kunnen makkelijk helemaal uit elkaar, de leidingwartels en ontluchtingsnippels zijn gangbaar. Ik had ze indertijd uitwending al wat schoongemaakt en ingespoten, en de raakvlakken tussen beugel en klauwen en de cylinders voorzien van een likje kopervet. Blokjes zijn qua voeringdikte herbruikbaar.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 06 okt 2012, 10:42

Weet je of die cilinders te draaien zijn? Of moeten ze op een bepaalde staand d'r uit en weer d'r in?
Ik heb ook nog een setje cilinders op mijn sloper zitten maar met dat bagger weer van de laatste dagen wil ik me eigenlijk niet buiten ophouden zonder carport/garageuitbouw.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 okt 2012, 12:50

Bij een proef in de bankschroef willen beide zuigers wel draaien, ik heb echter niet de beschikking over bovengenoemde voorzieningen om ze op druk te brengen. Ze behoren gemonteerd in bijgaande positie, met aan de achterkant "Y" de inkeping horizontaal met de as van de cylinder, bron pagina 65 van RTA CIP3713.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 06 okt 2012, 13:16

Da's info waar ik wat aan heb Marcus. Thanks
Ik was net nog even bij een automaterialen zaak (die wat vroeg of ik een 106 had :mrgreen: ) om te vragen of ze iets hadden om een remzuiger mee te verwijderen. Hij wist niet dat er zoiets bestond en kom me niet helpen......
Stond een vent in de winkel die ook nog even ter consult werd geroepen maar die zei al dat die zijger niet meer bruikbaar is als je m niet dr uit krijgt..... So much for the professionals.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 06 okt 2012, 14:09

Marco,

zoals Joos al zei, monteer even op een auto (je hebt er ongetwijfelt één staan waarvan je toch een keer de remvloeistof moet vervangen met zo'n groot wagenpark :D ). Monteren, dan eerst ontluchten, is belangrijk :!: Dan trap je de zuiger er zo uit. Is dit niet het geval dan zit het zo vast dat de boel toch beschadigd is door roest en dus onbruikbaar. Even een bakje eronder dat de vloeistof opvangt.
De originele klauw weer op de auto monteren, de zaak geheel ontluchten met verse remvloeistof en het hebt die auto voor de komende 2 jaar weer op orde qua remvloeistof.

Ik heb wel eens gezien dat een monteur bij een dealer met een drevel via de aansluiting van de remleiding de zuiger eruit sloeg maar dat gaat hier niet op doordat het gat niet in het midden van de zuiger zit. Daarbij kan je je afvragen of je dit wilt. Ik zou het niet doen iig.

Met lucht is echt gevaarlijk. Wordt een projectiel als die loskomt en waarschijnlijk beschadig je de zuiger.

Hoe is het met de gaten in de rubber bussen? Heb je m'n appelboor nog nodig? zie eerdere post.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 06 okt 2012, 15:20

Begin langzaam aan mijn kwaliteiten als monteur te twijfelen (als ik die al had). Vandaag een aggregaat aan gort gedraaid welke in komende week nodig heb :evil: :evil: :evil: :evil: Weer onverwachtte kosten.
Ook heb ik me verkeken op die rubbers en het gat wat er in moet komen. Het moet een gat 14mm zijn en daarvoor zal je wel geen appelboor hebben. Er komt namelijk nog een bus in de rubber te zitten die vond ik van de week.

Ik begin er langzamerhand geen brood meer in te zien. Alle onderdelen die ik zoek zijn niet leverbaar, wat leverbaar is past niet, wat ik in elkaar gezet krijg is niet compleet en blijft liggen totdat ik meer onderdelen vindt en de cirkel is rond.
Zucht............ Was ik er maar nooit aan begonnen.

Komend weekend en de navolgende week heb ik mijn trailer nodig dus moet ik de 104 er vanaf halen en op de grond zetten met een man of 3-4. Had m liever in een iets meer beschermende omgeving gezien maar t is niet anders.

Serge: met lucht is inderdaad erg gevaarlijk. De zuiger schoot er met een noodgang uit, zeker omdat ik 8 bar gebruikte maar met minder ging t niet. Gelukkig schoot ik van me af.
Dat drevel gebeuren heeft ook niet mijn voorkeur en t gaat inderdaad niet omdat de slang opzij zit.
Ik ga eens even kijken of ik met die sloper iets kan beginnen. zit nog remvloeistof in, hoeft niet meer ontlucht te worden nadien :mrgreen:
Ow ja, en aggregaat aan de kant flikkeren. *&#$$@&^&@%@ apparaat :evil:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor RondeB » 06 okt 2012, 15:46

mooi,hè, hobby en werk.... 8) kijk maar uit dat je al die vrolijkheid niet mee in huis neem t vanavond, anders heb je dat eten met kaarslicht uit het topic van Remco504coupe zelf nog hard nodig :mrgreen:
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 06 okt 2012, 16:45

RondeB schreef:mooi,hè, hobby en werk.... 8) kijk maar uit dat je al die vrolijkheid niet mee in huis neem t vanavond, anders heb je dat eten met kaarslicht uit het topic van Remco504coupe zelf nog hard nodig :mrgreen:


Dat schip is allang uitgevaren Ron. Ik zal zelf de ladder uit moeten halen om vruchten te plukken net zoals Remco. Is geen doos kaarsen tegen opgewassen tegen mijn humeur vandaag. Bah
Als ik mezelf bezig zou gezien hebben had ik mezelf allang voor m'n kop geslagen met de grootste schop in da house. Maar ja, "rekken en d'r bij blijvehhhhh" zou sonneveld zeggen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor RondeB » 06 okt 2012, 16:59

Ff met je hoofd langs de stoeprand schuren werkt ook relativerend..... :roll: maar goed je kiest ook niet het meest makkelijke autootje uit qua onderdelenvoorziening dus eigenlijk gaat 't nog steeds best wel goed.... dipjes horen erbij... :wink:
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 06 okt 2012, 17:00

We gaan gewoon door, voor het 45 jarig jubileum zal hij wel klaar zijn (denk ik)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Gino » 06 okt 2012, 17:36

Hoi Marco,

2 dingen zijn hier zéker van toepassing :

1 : je hebt een échte 104, compleet met alle nukken en bokken. Niet alleen van de auto zelf, danwel ook van de toeleverancies.
2 : je hebt een volhoudend karakter, dat heb je bij dit soort eigenzinnige autootjes nodig.... :mrgreen:

Kortom je zit in een mooi spoor van 104 rijders die je hierin al zijn voorgegaan.....

Houd moed, gewoon doorgaan met de hobby.

Gino :D
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 06 okt 2012, 20:35

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA VICTORIE IS AAN MIJ!!!!!

Ik heb de raad van enkelen opgevolgd en mijn sloper gebruikt als hydraulische pers. Met wat bruut geweld 1 van de remleidingen afgekoppeld van de HRC en een stuk leiding wat ik nog had er aan gekoppeld.
Remcilinder er aan en pompen maar......................pompen...............nog meer pompen. Hmmmmmm Toch maar ontluchten zoals de wijze heren het voorschreven (eigenwijs he).
Nog meer pompen, voila, zuiger volgepompt. Remvloeistof spoot al uit de ontluchnippel. Mooi, pompen maar weer.
Hierbij een videotje die ik met 1 hand kon maken (sorry voor de slechte kwaliteit).
http://youtu.be/_AHWwyjhZlI

Waar een sloper al niet goed voor is. :D

De scheiding is een feit, hierbij al liggend op mijn "werkbank".
Afbeelding

De zuiger voordat ik er met een doek over geveegd heb.
Afbeelding

En erna.
Afbeelding

Volgens mij ziet deze zuiger er best aardig uit voor een auto die 20 jaar stilstaan met dezelfde remvloeistof.

Ow ja, om de zuiger weer in de cilinder te schuiven/persen, zal t wel verstandig zijn om remmenvet te gebruiken. Hebben jullie ervaring met een bepaald merk?
@Gino, Tsja, als ik zo even memoreer aan jouw en Rudie's berichten op t forum is t eigenlijk nog maar een peuleschil wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Volhouden wordt me af en toe moeilijk gemaakt maar ik doe mn best. Gaat best aardig voor een niet-monteur.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 06 okt 2012, 21:53

ate remmenvet.

maar je mag wel ff mijn tube gebruiken hoor. of wil je meer dan 2 klauwen in elkaar gaan zetten ?
zal rond de 10 euri kosten
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten