Pagina 12 van 30

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 18:49
door MarcoPeus
Maaruuuhhh, ik heb nu dezelfde als die ik had of niet??

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 18:52
door M. van der Meulen
Durf het haast niet te vragen, maar weet je zeker dat je dempers hebt voor een berline? Ik kan nergens data vinden omtrent de maximale lengte van de zuigerpen, of hoe lang het gedeelte daarvan vanaf de stalen ring onder de onderste rubber tot de top hoort te zijn, evenmin de verschillen zijn tussen berline en coupé op dat gebied.

Om je een idee te geven hoe groot de verschillen kunnen zijn, hierbij een setje van iets moderner uitvoering. De volledige zwarte met vaste onderschotel zat van origine links onder mijn 104, rechts was-tie lek. De getoonde oranje demper werd op ebay persé angeboden als voor de berline, maar paste voor geen meter. Ik kreeg ze er wel onder, maar bij het nemen van een drempel kwamen met een klap beide achterwielen los van het asfalt :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 19:02
door MarcoPeus
Geen idee, het zijn de originele dempers die er op zitten vanaf toen ik m gekocht heb in 1993. Wat er daarvoor mee gebeurd is, is me onbekend.
Ik heb even gemeten, de afstand vanaf de kop van de demperas tot het deel waar het dikker wordt (waar de harmonicaschijf op rust) is: 81,71mm
Zo te zien is het dunnere deel van de demperas van de middelste dempers die jij op je foto's toont langer dan die andere 2 of is dat gezichtsbedrog?
Kan er wel behoorlijk van balen, ik kom geen meter verder op deze manier. Alle onderdelen die ik bestel zijn verkeerd, via Serie04 ben ik tot nu toe niet verder gekomen; mijn bank accepteert de adresgegevens van Serie04 niet en mijn mastercard heeft een pincode die ik niet weet waardoor ik de betaling niet kan door laten gaan bij Serie04. Om je dood aan te ergeren. Ik kan me nu voorstellen waarom sommige mensen liever duits rijden.
Zucht!!
Die oranje dempers lijken op de foto zelfs nog langer dan die in t midden.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 19:27
door M. van der Meulen
Als mijn oog me niet bedriegt is het dunne gedeelte bij de originele en die oranje Dephi De Carbon zo'n 56 mm en bij de zwarte DeCarbon maar liefst 78 mm. Een fors verschil. Jammer dat bij de achtervering de identificatie in het WPH zo summier is. Het enige dat ik heb is pagina 9 E1.005, en die zul je zelf ook hebben denk ik. Ik kijk er overigens wat vreemd van op dat je dit type er nog op hebt zitten, ik zou iets van de 4e of 5e uitvoering verwachten, kijk een bladzij verderop in het WPH.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 19:38
door MarcoPeus
Ik heb t vermoeden dat mijn 104 een overblijfseltje is en langer heeft gestaan dan zijn bouwjaar doet vermoeden. Chassinummr is dan ook 7047368, een vrij vroege dus denk ik.
Die dempers van mij zijn zelfs 81 dus nog langer en toch passen de onderdelen niet.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 19:57
door tout est beau avec une...
Ik zit even te kijken, Marco.
Heb je nou in je nieuwe rubbers (die met de stalen schijven) al een bus inzitten?
Zelf heb ik 2 typen op zolder liggen.
1 Met een losse bus van ± 54 mm.
Hier zouden dus de rubbers omheen geschoven moeten worden.
Maar ik heb er ook 1 met een bus die niet langer is dan het kunststofbusje in het midden.
Hierbij zouden dus metalen bussen in de rubbers moeten zittten.

M.Vr.Gr.Marco

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 20:06
door M. van der Meulen
'T is een GL6, type nummer 543 A11, geleverd van maart '76 tot juni '82, met chassisnummers van 7 000 001 tot 7 254 416. Tenminste, als "La 104 de mon pêre" van Charle Aurélien mag geloven. Jij zou dan dus de 47.367ste van dit type in bezit hebben :wink:

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 20:23
door MarcoPeus
@Marco, de bus is een soort klein stukje waterleiding van inderdaad 54mm lang en 14mm buitenmaats en 10mm binnenmaats.
Die buis moet dus over t dunne stukje schowdemperas geschoven worden, daaroverheen een rubberen demperblok (49,2mm doorsnee, 30mm dik, centergat van 14,5mm)
Over dat geheel gaat dus de veerschotel waar een plastic busje in zit waar doorheen de demperas incl "waterleidinkje" geschoven moet worden.
Er zou dus eigenlijk een langere dunne demperas gedeelte moeten zijn maar dat is er niet. Ik begin zin te krijgen om die dikke rubbers te ontdoen van de metalen deksel en bodem en dan "as-is" te monteren. Dunner totaal en meer plaats over voor alles vast te zetten. Snap alleen niet dat ik dan weer een model heb wat weer niet beschreven staat in het WPH.
@Marcus, 543 A11 zo staat t ook vermeld op t kentekenbewijs uit 78. 1 van de eerste 50.000 exemplaren 104tjes dus.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 20:42
door tout est beau avec une...
Als je nieuwe rubber aan weerszijden een metalen ring heeft zou ik hem zeker van beide rubbers aan de veerschotelzijde verwijderen.
Op deze manier win je automatisch 8 - 10 mm. omdat je dan over de rand waar het kunststofbusje inzit heen zakt.
Nu blijft hij hierop staan. Misschien moet je dan het gat in het rubber iets opruimen naar ± 20 mm. en dat dan een mm. of 5 diep.
Overigens heb ik ook nog nooit een schokbrekerrubbertje gezien met gevulcaniseerde plaatjes.

M.Vr.Gr.Marco.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 20:46
door lionceau
Is dit de rubberschijf die je zoekt voor de voor dempers?

Afbeelding

Zo ja dan doe ik het even naar je op de post.

Groeten,

Tjard

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 20:54
door lionceau
Nog even over de achterdemper:

Monteer je de originele dempers weer?
Zo ja zou je dat wel doen? Een paar nieuwe zijn niet zo duur en rijd stukken beter.
Zo nee dan heb je toch het nieuwe type dat niet bij deze veerschotels past.
Dus dan moet je of andere schotels of andere dempers hebben.
Ik geloof niet dat er types bestaan die niet in het WPH staan.

Ik heb mijn auto omgebouwd naar het nieuwe type.
Ik heb even gemeten op de oude schotels de afstand tussen de rubbers is 65mm er komen nog een paar ringen tussen dus de maat van 78mm die Marcus noemt lijkt mij niet zo vreemd.
Afbeelding

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 21:48
door MarcoPeus
@Tjard,

Super de informatie die je me doorgeeft. De rubber voor de veerschotel is die die ik nodig heb. HEEEEEEEL graag dus :mrgreen:
Ik heb ook t vermoeden dat de schuim blokjes die Peugeot orgineel gebruiktte over de metalen ring die in de veerschotel zit heen schuift (met enig geweld weliswaar) en een sleuf maakt in t schuim. Dan win je inderdaad 8mm per kant, 1,6 cm totaal. Nu ik dus metalen plaatjes heb is er niks te schuiven en te sleuven en blijft de rubber dus middels het metalen plaatje op de veerschotel liggen met alle verlies van hoogtedemping tot gevolg.

Ik hergebruik de originele dempers. Daar was niks mis mee en ik heb tot nu toe al genoeg sores en drama gehad om een deel van de onderdelen te vinden (laat staan binnen te krijgen). Mocht ik na voltooiing (als die tijd ooit komt :wink: ) denken van gho, die dempers kunnen vervangen, dan kan ik ze altijd nog vervangen. Mijn verenklem heb ik nu zelf en ik kan naar hartelust uit/inbouwen :roll:

De schotels die ik nu NOS gekregen heb van Rudie zijn precies dezelfde die ik had dus dat MOET passen. Zitten ook resten van schuim op die door weersinvloeden zijn verrot.
Het lijkt in de foto met de schuifmaat er erg op dat jou schuimen blokjes verder in de veerschotel liggen dus de theorie met inschuiven van de schuimen blokjes in de veerschotel zou kunnen kloppen.

Gelukkig is mijn 104 uitgerust met het het derde systeem veerpoten (15 graden verzette voorste montagetapeiend op de veerschotel) achter dus is t wel te verjongen zonder de carosserie aan te passen. Echter blijkt dat volgens het chassinummer mijn 104 uitgerust zou moeten zijn met het 4e of 5e systeem omdat dit is toegepast tot chassinummer 7070748

@Marco, je hebt gelijk voor wat betreft die rubbertjes maar dat komt omdat de originele schuim blokjes te snel rotten en niet meer leverbaar zijn. Daarom heb ik deze dingetjes gekocht. Die benaderen het originele qua maat maar helaas dus niet qua materiaal. Dom natuurlijk maar wel zo dicht mogelijk bij t origineel.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 21:53
door jan-03
En je mag/ kan deze gummi's niet inkorten tot de gewenste dikte??
gr jan.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 22:43
door MarcoPeus
Dat ga ik dus wel stiekum gewoon doen..... SSSSSShhhhhhhhhhhhhh, niet tegen de RDW zeggen he :mrgreen:
Ik haal gewoon 2 metalen plaatjes eraf (nou ja, gewoon :? ) en dan maar proberen he.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 23:27
door 403diesel
MarcoWetzels schreef:Dat ga ik dus wel stiekum gewoon doen..... SSSSSShhhhhhhhhhhhhh, niet tegen de RDW zeggen he :mrgreen:
Ik haal gewoon 2 metalen plaatjes eraf (nou ja, gewoon :? ) en dan maar proberen he.


Anders zou je ze ook van PU kunnen gieten. Wordt regelmatig gedaan voor de echte ouwetjes waarvoor dergelijke rubbers al een jaar of 50 niet meer leverbaar zijn.
Je kunt dan busjes en plaatjes meegieten. Malletje maken van hout o.i.d. En PU is in verschillende hardheden te verkrijgen. Is niet de makkelijkste weg misschien maar leuk om te doen.

Groet, Serge

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 22 okt 2012, 23:35
door MarcoPeus
Kun je dat zelf ergens kopen? Als 2 componenten en dan in een vorm gieten? Misschien van de bestaande exemplaren een mal maken in was en dan in PU gieten.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 23 okt 2012, 00:09
door 403diesel
Moet geen enkel probleem zijn dit te krijgen in een beetje normale verpakkingen.
bijvoorbeeld www.formx.nl
In het verleden regelmatig met dit soort spul gewerkt voor het maken van proto's.
Misschien kan je monstertjes aanvragen van verschillende hardheden. Ik zag zo snel dat ze iig 40 en 60 shore hebben.
Was zou niet m'n eerste keus zijn omdat de vorm heel simpel is en met was heb je weer een extra bewerking.
Draaibank is erg makkelijk voor het maken van mallen voor dit soort dingen maar met een boormachine, schaar, papier en pritt stift kom je ook een eind :mrgreen:

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 23 okt 2012, 07:15
door MarcoPeus
Zeg maar het groep 2 knutselwerk dan :mrgreen: Kan ik mijn zoon makkelijk laten doen, die zal dat geweldig vinden.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012, 15:33
door MarcoPeus
Nou, zojuist eens even de ophangrubbers ontdaan van de metalen schijfjes. Dat bleek nog steeds niet voldoende. Dan maar met de botte bijl. 1/3 van de rubber eraf gesneden (Phoe, da's topsport) en alles in elkaar gedraaid. :shock: :D Het past, eerste achterveerpoot zit al in elkaar. Nu meteen no 2 in elkaar draaien en dan is t wachten op de rubber van Tjard zodat ik de voorpoot in elkaar kan zetten :D
Voorspoed mag ook wel eens, wish me luck!
Hierbij een foto:
Afbeelding
Onvoorstelbaar dat Peugeot die veerpoten wel in elkaar kreeg met die schuim blokjes van dezelfde afmeting en ik niet. Maar goed, ik maak vorderingen en leer elke dag bij, met dank aan dit forum en haar leden.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012, 16:19
door MarcoPeus
GRMBL!%^#*#%%@$#@&@@ :evil:
Blijkt de tweede veerschotel van t 2e type te zijn en dus niet te passen. Helaas de verkeerde meegekregen....................... OWWWWWWWWWW MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNN :evil:
Ik heb weer te vroeg gejuicht!!!!!!! NONDENONDEJU

Afbeelding
Duidelijk te zien aan de foto is dat het voorste tapeind 3cm uit t "lood" valt van de originele (weet niet hoe ik t anders moet formuleren)
Volgens t WPH is vanaf 3e type veerpoot de bovenste veerschotel voorzien van een verschoven tapeind met 15 graden. En de nieuwe veerschotel van mij is haaks t.o.v. de loodlijn door t demperas gat.
De originele schotel is helaas niet meer bruikbaar door vergaande roestvorming dus ik moet een andere hebben.

Wie-o-wie wil de mijne ruilen tegen een juiste (mag gebruikt maar moet goed/roestvrij zijn)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012, 17:04
door M. van der Meulen
En dan staat in het WPH ook nog doodleuk dat uitwissling met types 1 en 2 niet mogelijk is tenzij de carosserie wordt vervangen :evil: Dit wordt een moeilijke zoektocht vrees ik, want veerschotels zijn bijzonder schaars. Eén optie is om de hele veerpoot te vervangen door poten met gave monobloc veersteunen van de 4e of 5e uitvoering, inclusief veren en schokdempers, want die laatste passen niet op type 1-3. Service Bulletin 75 van maart '78 en 105a van juli '78 uit het WPH geven de specificaties.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012, 18:06
door tout est beau avec une...
Ik heb nog wel wat liggen Marco, maar ik weet niet precies of dit de juiste voor je is.
Kun je een foto plaatsen met beide schotels gezien vanaf de bovenzijde zodat ik de verschillen beter kan zien?


M.Vr.Gr.Marco.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012, 19:57
door Rudie_Krämer
Je kan die veerschotels niet spiegelen door ze boven op elkaar te leggen.

Je moet de recht op naast elkaar zetten dan zie je of ze verschillend zijn of door ze in de carrosserie te steken en dan zie je of er een niet op de goede plek komt. Eigenlijk ga ik er vanuit dat je dit al geprobeerd hebt. Die oude types zijn niet zo makkelijk meer verkrijgbaar en ik heb een simpel advies voor je: boor een gaatje op de goede plaats in je carrosserie, er komt toch een afdekplaat overheen. Ik denk dat je op gegeven moment het creatieve pad op moet :lol:

Kom! Doe eens GEK, pak een boor en los het probleem in een keer op :wink:

GrR

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012, 20:01
door MarcoPeus
Deze heb ik nu
Afbeelding

Deze moet ik hebben
Afbeelding

Zoals je kunt zien (het is een klein plaatje helaas) is het type wat ik nodig heb voorzien van een tapeind dat een klein stukje naar binnen staat t.o.v. de haakse lijn.

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 24 okt 2012, 22:17
door tout est beau avec une...
Zo, weer wat geleerd.
Maar het goede nieuws is dat ik hier een gebruikte van heb liggen.
Hiervan heb ik wel het kommetje waar het rubber in zit overgezet van een andere.
De schotel is netjes.
Als er belang bij hebt stuur me maar even een PB.

M.Vr.Gr.Marco