Heropbouw van de 104 begonnen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 14 nov 2012, 08:24

De bakker bedoel je? Mocht hij willen...... :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 14 nov 2012, 13:42

Alle onderdelen netjes uitgestald:
Afbeelding
De lang gezochte wielremcilinders
Afbeelding
Nieuwe schoentjes die beter lijken te passen
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 14 nov 2012, 14:24

Ik zie ook een paar onderdelen die ik niet uit de 104 ken.....
Links boven twee oliepompen of zo :?:

Ik zo de wielremcilinders wel even uit elkaar halen om te checken of er geen roest aan de binnenkant zit.
Een van mijn NOS cilinders had dat namelijk.

Groeten,

T
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 14 nov 2012, 14:31

Die pompjes zijn inderdaad niet voor de 104. Die zijn voor de 403 diesel.
Goeie tip dat met die roest. Ik kan ze met de hand in elkaar drukken en dat gaat heel soepel en veert ook makkelijk terug. Ik zal ze eens uit elkaar proberen te halen, kijken hoe dat van binnen uit ziet.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 14 nov 2012, 14:45

Mooi hoor, oliepompje :D
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 23 nov 2012, 12:27

Even stil geweest rondom de heropbouw. Delen moeten zoeken en even niks gedaan. Vandaag toch weer even iets gedaan. Achterremmen weer in elkaar geschroefd. Was wel even puzzelen wan ik had natuurlijk geen foto's gemaakt hoe het in elkaar zat. Is me toch gelukt met behulp van de RT en het WPH.
Alles zit netjes in elkaar met een lik kopervet (blij met mn grote pot :D )
Alleen loop ik tegen een gevalletje twijfel aan. Bij de remmen heb ik 4 trekveren gekregen. Alle 4 even lang maar 2 zijn er iets dikker dan de andere 2.
Ik weet dat er 2 onder de cilinder komen en 2 achter/bij de handremkabel maar welke waar hoort is me niet duidelijk. RT en WPH is ook niet helder hierbij. Weet iemand meer?

Zo goed als nieuw:
Afbeelding

De veren:
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 23 nov 2012, 13:07

De lange/dikke veer boven en de korte/dunne onder.

Gr.

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 23 nov 2012, 14:54

Sanks!
Ze zijn wel even lang maar ik begrijp dik/dun wel :mrgreen:
BTW, zit daar een tactiek/filesofie achter? Of is dat iets wat je gewoon weet?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 23 nov 2012, 15:51

De windingen zijn even lang maar de totale lengte is toch wel anders?
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 23 nov 2012, 16:00

Ow ja, ik keek alleen naar de windingen en niet naar de totale lengte
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 24 nov 2012, 05:14

weet je zeker dat t zo klopt. meestal zitten de armpjes van de steller en van de handrem aan de kant richting ankerplaat. dan is dat niet zo zichtbaar als nu.
te weinig 104 ervaring, maar ik denk dat t dus zo fout is.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 24 nov 2012, 09:02

Zo staat t ook in het WPH en RT. En alles past zo dus ik ging er van uit dat het zo goed was. Als ik me goed herinner zat t ook zo in elkaar voordat ik t uit elkaar haalde. :oops:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 nov 2012, 09:23

Bij de 104 zitten ze naar buiten gericht, dus ze zitten goed zo.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor joospeugeot » 24 nov 2012, 19:46

Rudie_Krämer schreef:Bij de 104 zitten ze naar buiten gericht, dus ze zitten goed zo.

GrR


zeker is zeker he, ik heb dat zo ook wel eens gezien, oa bij een 405.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 25 nov 2012, 14:33

Grmbl, dat vervangen van remvoeringen is een pittig klusje. Ik krijg die veren er slecht op. De onderste (kleine) veer ging er met een beetje aanmoedien wel op maar de bovenste veer wil niet meewerken.
Is er een speciaal trucje of stukje gereedschap voor om t te voorspoedigen?
Ik heb zelf al met tangen geprobeerd, een stuk ijzerdraad gelust aan een schroevendraaier als trekker maar t lukt me niet. Wat natuurlijk ook tegen werkt is dat de ankerplaat los op tafel ligt en niet aan de auto vast zit waardoor ik 2 dingen moet vasthouden en feitelijk mezelf bent aant tegen houden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 25 nov 2012, 14:51

Hoezo? je hebt toch wel een bankschroef waar de ankerplaat in vast kan klemmen..
De veren zijn nieuw dus spierballenwerk.. :D Met ander woorden roep je Eega even... :lol:
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 25 nov 2012, 15:05

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mijn ega??? :mrgreen:
Die weegt net 60 kg, die trek ik met anker, veren en al door de garage heen.
Ik heb helaas geen bankschroef of werkbank. Alleen een kantoordesk in de garage van een van 'slands grootste pensioenvoorzieners.
Dat wordt dus wachten totdat ik ze op de auto heb zitten, dan kan ik wat meer kracht zetten. Nu ben ik dus bezig met veer trekken en ankerplaat tegenhouden en da's nie handig nie.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 25 nov 2012, 16:59

Je durft het vast niet te vragen uit angst dat ze het wel kan.. :roll: :D
Je kan proberen om met een lijmtang eerst de boel op je werkbank vast te klemmen..
Dan de veer goed vast pakken met een goede waterpomptang en vasthaken.
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 25 nov 2012, 18:20

Marco, kijk vantevoren even goed of je nog bij de bevestigingsbouten van de plaat kunt als de voeringen erop zitten. Anders kan je straks er allen weer afhalen om de boel op de auto te monteren.
Is mij wel eens gebeurd.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 25 nov 2012, 20:18

Oei da's een goeie Serge. Thanx voor de tip. Had ik inderdaad niet aan gedacht, maar als ik zo even kijk zou t moeten lukken (denk ik).
@Jan, ik zal haar eens vragen en de foto's van haar bont en blauwe lichaam dan hier posten als t niet zou lukken :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 26 nov 2012, 14:02

Hmmmmm, bij de reiniging van de achterwiellagers en een poging tot uitbouwen van de lagers voor visuele inspectie ben ik er achter gekomen dat mijn gereedschapsset voor de achterwielen niet compleet is.
De lange bout "A" en een stift "J" ontbreken in de kit wat gebruik onmogelijk maakt. Gelukkig heb ik wel de wiellager afstel plaatjes "H" erbij dus afstellen van het wiellager gaat wel lukken (hoop ik).

@Jan: Jou tip om de ankerplaat op de tafel vast te zetten middels een lijmtang deed wonderen. Het monteren van de veer was nu min of meer kinderspel. Ik heb wel de spieren nog flink moeten aanspreken maar t is gelukt. De achterremmen zijn nu zo goed als klaar. Alleen de trommels nog opschuren en van een warmtebestendige lak voorzien en klaar. Ik wilde ze eerst stralen maar doordat ik de lagers niet verwijderd krijg laat ik dat maar achterwege.

Remtrommels zijn nu wel ontdaan van het oude vet, lekker vers nieuw vet er in. Mag daar normaal vet in wat ik ook gebruik in mijn doorsmeerpomp of moet daar iets speciaals in?
De montage plaatjes die achter de ankerplaten zitten nog even door de straalkast gehaald en voorzien van epoxyprimer en lak. Ook weer beschermd. Hij gaat lekker.

Wel gemerkt dat de nieuwe moeren die ik kocht voor de stabilisatorstang niet correct zijn. Waarschijnlijk zijn de nieuwe M14x1,5 en die wat er op moeten zijn M14x1,25. Even terug naar Fabory dus. Daar werkt een knul die me met alles wil helpen en het leuk vindt dat ik een auto restaureer.

Met een beetje geluk lukt t me deze week om "Mariet", het gele gevaar, weer op eigen benen te zetten. En dat na ruim een jaar operatie/reparatie :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 nov 2012, 19:53

Ik zal kijken of ik er misschien een extra heb. Ik heb destijds nogal wat dubbel spul gekocht.

De achterwiellagers kan je ook zonder speciaal gereedschap wel verwijderen. Het randje is net genoeg om er een schroevendraaier tegenaan te zetten. Dan flink hameren, draaien en weer verder tikken.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 26 nov 2012, 21:15

Met een schroevendraaier had ik ook al geprobeerd maar ik wist niet tot hoe ver ik kon gaan. Het lager is in goede staat en ik wilde t niet forceren/slopen. Nieuw zijn ze niet heel duur, €37 incl. BTW. Er zit ook een nieuwe rubber voor de trommel bij dus misschien toch maar preventief vervangen.
Mocht je nog delen hebben uit de gereedschapsset dan graag.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 26 nov 2012, 22:27

VERVANGEN!

Niet op bezuinigen, daar ga je spijt van krijgen. (Ebay staat vaak vol met die dingen voor een paar euro.)
Je bent net zo goed bezig. 8)

Gr.

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 27 nov 2012, 13:55

DingDong, pakketdienst aan de deur met nieuwe autoonderdelen :D
Een enorme doos met nieuwe radiateur, wissers, remschijven en montagesetje voor remblokken. Helemaal Happy weer. Lekker verder bouwen.

De schijven met montagesetje
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten