Heropbouw van de 104 begonnen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 27 nov 2012, 19:04

Tjonge Jonge Marco....
Deze Voiture valt niet meer onder de oldtimersregeling want ze is zo goed als nieuw.... :D
Succes met opbouwen...
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 28 nov 2012, 00:00

Schhhhhhhhhhhhhhh Jan. Hou je mond, ik was net op weg om de belasting te ontduiken.
Ga er volgende week een plu-in hybride in lepelen uit een Prius. Wat zullen die bevooroordeelden op straat op hun neus kijkeeeennnn. :mrgreen:
Dan mag ik er zonder bijtelling zakelijk mee rijden. Lekker 50.000 per jaar, trek ik ze toch een poot uit. :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 03 dec 2012, 20:54

Hmmmmm, werk aan Mariet is blijven liggen afgelopen week vanwege verplichtingen en drukte.
Ook kom ik geen steek verder met het zoeken naar vervangende borgmoeren. De stabi, draagarmen voor en achter en de stuurstangen zou ik graag voorzien van nieuwe exemplaren maar dat blijkt fijnere schroefdraad te zijn dan verkrijgbaar bij de meeste ijzerwaren zaken. M14x1,25 voor de stabi, kan dat?
Ook heb ik gezocht naar nieuwe achterwiellagers maar er zijn schijnbaar nogal wat verschillende modellen. Ik heb gezien vóór 1977, ná 1980 maar ertussen niets en daar zit die van mij nu net. :-|
Misschien morgen eens een poging wagen om de veerpoten met naven en remklauwen te monteren. Wish me luck.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 03 dec 2012, 21:35

Staat er niet ergens een nummer op de achterwiellagers? Anders de oude opmeten en op de automotive afdeling van de SKF site kijken? Oude lager meenemen naar een lagerboer?

Moeren M14x1,25 bij Fabory per 100 st of
http://www.bromfietsshop.nl/index.php?p ... r=RI525964
per stuk.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor lionceau » 03 dec 2012, 22:00

De moeren 6939.51 zijn 1,99euro bij SerieO4.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 03 dec 2012, 22:42

lionceau schreef:De moeren 6939.51 zijn 1,99euro bij SerieO4.


Goeie tip maar dan komen er 20 euro verzendkosten bij. Kan ik beter die bij de brommershop kopen. Of ging jij nog bestellen bij Serie04 Serge?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 03 dec 2012, 22:57

Yep, weet alleen nog niet wanneer. Kan nog wel een weekje duren. Heb je er haast mee?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 03 dec 2012, 23:37

Ach, na 20 jaar heb ik nergens meer haast mee.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 31 dec 2012, 15:07

Vandaag tussen het Afghanistan geweld buiten even in de garage proberen verder te komen. Lang niks meer gedaan maar daar ligt niemand wakker van.
Proberen de remtrommels aan de achterarmen te maken en stuit meteen op een probleem.
De montage "flensen"/naven aan de achterdraagarmen moeten een metalen plaatje krijgen die ik nieuw heb besteld bij Serie04 en daaroverheen een soort van vetbeschermer.
Afbeelding
Zie hier de naaf.
Helaas past het metalen plaatje niet over de as heen en kom ik rondom 1mm te kort. Lijkt wel een soort van ring om de as heen te zitten die het originele plaatje op zijn plaats hield. Daar was niets meer van over, wel zitten er nog wat verroestte resten onder die ring die ik graag zou verwijderen. 'T lukt me alleen niet om er makkelijk bij te komen.
Afbeelding
Afbeelding
In het WPH kan ik niets vinden over een metalen ring die er af geschoven/geperst moet worden.
Weet iemand of ik iets mis/fout doe?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 31 dec 2012, 15:16

Ik heb zo het vermoeden dat zowel de ring als het contactvlak waar het plaatje tegenaan komt, niet meegecoat/gespoten hadden moeten worden. Zou het kunnen dat de ring als borst dient om de binnenste keerring overheen te laten lopen? Is het in dat geval dan wel een los deel.
Geen verstand van 104, probeer maar mee te denken.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 31 dec 2012, 16:00

Ik heb net even gekeken bij mijn sloper maar daar krijg ik de anker plaat niet los van de naaf. Heb al een imbus gebroken (Hulk??) op de boutjes. Ik kan zo 1-2-3 niet alles zien maar het lijkt alsof op mijn sloper een mooi plaatje zit nog.
Dat ringetje had inderdaad niet meegespoten moeten worden, dat is t nadeel als je t uitbesteed en naderhand een doos mee krijgt met de melding "succes ermee". Veel uitzoek werk en ergernis.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 31 dec 2012, 22:29

Ik heb ze destijds ook vervangen, ik heb de oude restjes met een beiteltje eruit gebikt en dan zie je ook hoe het zit. Er zit een gleuf gefreesd in de as en daar valt de afdekplaat in, deze is er samen met de as in de arm geperst. Dat krijg je nooit meer zoals het hoort. Ik geloof dat ik het gat een klein beetje heb uitgeveild en heb hem daarna over de as heen geschoven. Als je het gat ietsje te nauw uitveild kan je het plaatje met wat tikken over de naaf een schuiven en dan valt hij netjes in het gleufje. Als de ankerplaat erop zit zie je er niets meer van.

GrR

ps plaatjes uit een bestaande achterarm halen gaat NIET lukken, het is zacht metaal en je buigt ze helemaal tebarsten. Hij valt in de gleuf en daar krijg je ze niet meer uit.
ps2 de imbus boutjes zitten geborgd met locktite en daar heb je echt een professionele 1/2 inch 2mm high quality imbusdop voor nodig, met een imbus setje krijg je ze meestal niet los en als je kop dol draait door te goedkoop gereedschap, krijg je de ankerplaat helemaal niet meer los, Uitboren gaat ook niet zo makkelijk omdat het 10.9 kwaliteit is.
Goeie dop kopen!!!
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 01 jan 2013, 00:20

Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt voor de hulp. Bespaard me veel sloopwerk en ergernis. Wilde me toch al een imbus dop 6mm halen voor de luchtsleutel. Wordt wat voor woensdag.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 jan 2013, 10:22

Zet er geen luchtsleutel op :!: Door het Locktite borgen zitten ze zo vast dat ik de kans groot acht dat ze dan afbreken en dan ben je veel verder van huis. Gewoon met het handje en een beetje gevoel :wink:
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 01 jan 2013, 12:31

ow, OK, weer dank voor de tip, ik zal t met t handje gaan doen. Thx
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor jan-03 » 01 jan 2013, 12:33

MarcoWetzels schreef:Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt voor de hulp. Bespaard me veel sloopwerk en ergernis. Wilde me toch al een imbus dop 6mm halen voor de luchtsleutel. Wordt wat voor woensdag.

Eerst lekker warm braden en koelen kan je ook helpen..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 01 jan 2013, 12:48

En er is nog het ontlakken van de "ring".
Is dit gepoedercoat of gelakt?
Als dit het deel is waar de keerring overheen loopt mag deze niet beschadigd worden.
Poedercoat is knetterhard. Je hebt er speciale afbijtmiddelen voor maar ik heb geen idee of deze voor particulieren verkrijgbaar zijn.
Ik kan ook niet zeggen wat er gebeurd als je de coating laat zitten. Als je lager er ook op afsteunt zou ik het blank willen hebben.
Kon wel eens een heel naar klusje worden.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Gino » 01 jan 2013, 13:21

Voor zo'n doorgewinterde 104 sleutelaar als Marco
is NIETS een naar klusje, maar een uitdaging.... :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor 403diesel » 01 jan 2013, 13:35

Ik geef je groot gelijk Gino.
Maar is dit een leuke uitdaging voor de doorgewinterde sleutelaar?
Maar dit zijn die vervelende randverschijnselen.
Weinig mensen hebben een hekel aan schilderen; maar dat schuren vooraf... Ik ken niemand die dat leuk vindt :wink:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 01 jan 2013, 13:44

Volgens mij is het gespoten en redelijk eenvoudig schoon te maken. Denk dat het lager net tegen t verticale vlak aan loopt dus even opletten dat het schoon is.
@Gino: tot nu toe was alles een uitdaging, meestal loop ik de garage in om iets te gaan doen en loop ik binnen 10 minuten tegen iets aan waardoor ik niet verder kan. Altijd door gebrek aan kennis, materiaal, gereedschap en inzicht. Al doende leert men hou ik mezelf maar voor. En dit is pas t begin. Ik moet nog 98% van de hele auto opbouwen. :shock:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor Gino » 01 jan 2013, 15:39

Cursus omgaan met tegenslagen, noemen we dit..... :mrgreen:

Mooie uitdaging voor 2013, zo dunkt me.

Maar je staat niet alleen, ik ben met Féline ook nog niet uit het bos.

Grrtz, Gino

Ennehh, schuren en plamuren is idd NIET mijn hobby !
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 01 jan 2013, 16:16

Voornemen 1 2013: Gezond/gelukkig blijven
Voornemen 2 2013: Gezin gezond/gelukkig blijven
Voornemen 3 2013: 104 afbouwen. Wil haar eigenlijk op 10 sept 2013 rijdend naar de vorige eigeneresse rijden.

Ik moet zeggen dat het wel erg therapeutisch werkt ja. Toen ik er net mee begon zat ik bij elke tegenslag aan Mariet in de put maar nu probeer ik een oplossing te vinden of laat het "even" liggen tot ik meer ideeen heb (al dan niet afkomstig uit t forum). Langzaam maar zeker (vooral langzaam) kom ik verder. Het ontbreken van passende sleutelruimte werkt ook tegen maar daar komt dit jaar verandering in.

Zojuist nog even wat werk gedaan aan de asjes achter. Ik bleek zowaar nog nieuwe blikken afbijt te hebben staan dus eerst maar de (grond)lak eraf gebeten. Ziet er al beter uit. De lagers lopen gelukkig niet op de asjes maar in zichzelf dus dat valt dan weer mee. Zitten op de as geklemd (met speciaal gereedschap dat ik gelukkig heb).
Nieuwe plaatjes (die ik zo mooi gespoten had) moeten uitvijlen met de dremel tot 34mm. Passen nu mooi. weer opnieuw gronden en spuiten natuurlijk.
Nog wat kleine roestplekjes gevonden achter de verrotte plaatjes op de draagarm. Die ook meteen maar even geschuurd en gespoten.
Ben aan t denk om in de ruimte tussen het asjes en de draagarm wat te spuiten als roest preventie (niet dat het nodig is, want een 104 roest bijna niet............. :roll: :mrgreen: ), zou wat ML voldoende zijn? of moet ik RX7 halen/bestellen?

Straks misschien nog even kijken of ik de ankerplaten kan plaatsen incl. nieuwe remschoenen, ow wacht, dat gaat niet want ik heb geen Locktite. Morgen maar even gaan halen, kan ik meteen de nieuwe remschijven op de voorwielnaven monteren. Ook morgen maar eens nieuwe remtrommels en wiellagers achter bestellen. Alleen het vervangen van die lagers zal nog wel een drama worden. Mister-auto.nl heeft remtrommels met wiellagers voorgemonteerd maar ik ben bang ze te bestellen omdat er bij de 104 zooooooooooveel verschillende modellen/merken/maten/bouwjaren enz zijn.

Ook nog steeds zoekende voor een deel van gereedschapsset voor de achtererwielnaven. Ik mis de bout voor het verwijderen/plaatsen van de lagers.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor tout est beau avec une... » 01 jan 2013, 17:54

Deze bout mag je van mij wel lenen, dan zou ik je naar hem op moeten sturen.
Ik heb er maar 1 dus hij moet tzt. wel weer retour.
Stift "J" is voor de borging van de naafmoer, dit kan je gewoon met een doorslag doen.
Deze zit trouwens ook in de kist voor de voorwielnaven, welke kisten heb je allemaal?

Ook kun je even contact opnemen met Willem Driessen.
Als je aangeeft dat de kist niet compleet was heeft hij hem misschien nog ergens liggen.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor MarcoPeus » 02 jan 2013, 17:42

Ik heb zelf 6 kisten
Voorwiellagers
Achterwiellagers/naven
Wisselbak (whatever that is)
Veerpootklem
Motor
Stuurhuis

Ik heb tot nu toe alleen de voorwiellagerkist en veerpootklem gebruikt. Achterwiellager heb ik dus de A niet van. Kijken of ik de spoed kan achterhalen, dan kan ik misschien een bout in geschikt staal laten draaien.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Heropbouw van de 104 begonnen

Berichtdoor tout est beau avec une... » 02 jan 2013, 22:57

Ik heb even voor je gekeken, maar de bout zit niet in 1 van de andere kisten die je hebt.
De bout draait in de dikke bus "B" uit je set.
Als je een draadeind hebt dat hierin past zit je goed.
Pen "J" zit ook in je set van de voorwielnaven.

"Wisselbak" is gewoon versnellingsbak.

Overigens kun je je lagers ook met gewoon gereedschap vervangen.
Uittikken doe je gewoon met een doorslag van binnenuit om en om tikken.
Bij het monteren absoluut niet met een stalen hamer op de lagerschalen tikken!
Hiermee kun je ze beschadigen.
De buitenschalen tik je met een kunststofhamer het eerste kleine stukje op zijn plaats tot hij net blijft zitten.
Vervolgens tik je hem met de oude lagerschaal op zijn plaats. Ook weer om en om gelijkmatig.
Hierbij moet je er wel voor zorgen dat je de dikke zijde van deze oude lagerschaal naar onderen doet.
Dit omdat deze schaal op het eind ook vast komt te zitten in de passing.
Door de dikke kant naar onderen te doen kun je deze er later gewoon met een doorslag weer uittikken.
Als het lager diep genoeg zit, dus aanligt, kun je dat horen. Hiervoor hoef je geen kenner te wezen.
Denk er wel aan dat je op zeer hard metaal aan het hameren bent dus gebruik wel een veiligheidsbril voor eventueel afspringende spaanders!
Als je het ziet zitten, succes!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten