Goedenavond(/nacht)!
Hier nu ook een verse 104 bezitter, ik heb een paar maandjes geleden een blauwe 104 "gered" hoop ik.
Kenteken 92-YA-49, misschien dat iemand haar herkend
).
Ik heb al met heel veel plezier allerlei verhalen mogen lezen op het forum en ik vind het erg leuk om te zien hoe er telkens met verse moed begonnen word aan de problemen die zo'n 104 toch steeds weer naar voren brengt.
Maar nu is het dan toch ook tijd om mijn kuren te delen helaas.
In Juli heb ik een leuk gekleurde maar goed vergane 104 gekocht om een beetje op te knappen en dan te kunnen rijden. Op het eerste zicht leek het ook allemaal nog niet al te erg maar nu ik wat verder ben geloof ik toch dat dit op termijn een echt restauratieprojectje is. Ze had al sinds 2006 geen APK meer en was in 2003 geimporteerd naar Nederland. Een vorige eigenaar had haar op een golfje ingeruild en nu was mijn verkoper aan het twijfelen of die zelf aan de slag zou gaan of het een verkoop zou worden. Na een paar onderdeeltjes vervangen te hebben (bandjes voor en benzinepomp) had hij toch besloten om voorlopig maar tot verkoop over te gaan aangezien zijn 2 oude volvo's toch ook nog het e.e.a. van aandacht vroegen.
Dus daar stond ze dan! Bij mijn opslag achter te wachten tot ik tijd had om er eens aan te beginnen. Nu was dat gelukkig een maand geleden al zo en heb ik zelf de vastzittende remmen mogen demonteren/reviseren waar ook een paar remleidingen licht opgeschuurd en gespoten zijn. Harstikke goed gegaan, tot dusver geen probleem.. Daarna heb ik wat ellende gehad met hoogstwaarschijnlijk rondhangende lui op het industrieterrein die het leuk vonden om de banden langs 1 kant leeg te laten lopen. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe voorband want die was lek doordat de velg erop had gestaan een weekje lang. Maarrr vol goede moed even het reservewiel eronder en dat bandje komt bij de APK wel!
Remsysteem ontlucht en alle ellende van dien en toen bleek er een probleem met de elektra waar ik mij niet verder over gebogen heb. Feit wil namelijk dat er tegenover mijn opslag een goede universele garage zit met mensen die nog niet houden van alles klakkeloos vervangen
. Dus hier heb ik het verlichtings electraprobleem op laten lossen alswel het laswerk aangezien ik geen behoefte had om in de electra te duiken en niet kan lassen.
Anderhalve week later was het zo ver! APK gekeurd! Wat laswerk, schoonmaken van de carbarateur, bandje en wat electra verder. Wat een feest, tijd voor een rondje! Ai ai, na 2 rondjes over het industrieterrein ging het laadstroomlampje knipperen en later branden. Dynamo eruit en naar revisiebedrijf ->> koolborstels op, viel dus erg mee. Dynamo weer gemonteerd en gaan! Geen probleem, echter sputtert het motortje nogal wat en start niet altijd even makkelijk. Zowel de visie van de garagehouder als de mijne was; hij zal na 4 jaar nauwelijks gereden hebben en dus zal die wel even los moeten komen.. Echter het gesputter bleef tot vandaag..
Bij een vriend van mij in de straat die ik op kwam pikken voor het sporten was het geen stotteren maar uitvallen geblazen.. En vanaf daar.. geen meter meer.. niet meer starten maar de startmotor draait wel rond en aan de klank van de motor te horen doet de choke/gaspedaal wel iets.. Ik had het motortje al eens eerder verzopen
(uit verdediging, auto'tjes en choke zijn van (ver) voor mijn tijd
) dus ik dacht dat dat weer het geval was, maar doorstarten hielp niets dit maal.. Dus aangezien de startmotor al minder fanatiek begon rond te draaien de 104 750 meter verder naar een parkeerplaats vlakbij mijn huis geduwd en daar staat die nu te wachten op een onderzoek en een acculader
. Gauw met een andere auto naar sport en dat was nog wel goed gered
.
Dan de hamvraag; wat kan er allemaal mis zijn? Ik heb vandaag voor ik ging rijden nog het oliefilter en luchtfilter vervangen, die had ik direct meegenomen met de remonderdelenkoop in Hilversum. Daarnaast om te checken of ie misschien te arm of te rijk staat een bougie losgedraaid maar die was (ook volgens de garagehouder) netjes koffiebruin met een zwart ringetje net boven de schroefdraad zeg maar. Uiteindelijk nog 15 kilometer gereden en op een hellingkje geparkeerd bij mijn vriendin en toen onderweg terug dus weer meer haperen/inhouden en hoesten en stationair afslaan met de choke in. Normaal "ploft" de uitlaat al wel wat en ruik je wat benzinedampen, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de choke niet helemaal dicht kan zetten omdat ze dan afslaat.
Ander probleempje van vandaag bedenk ik mij aan het einde van het verhaal is dat het remvloeistofreservoir ineens leeg was na 1.5 week, maar daar kom ik morgen wel achter
.
Als eerste bedankt voor het lezen en ik ben reuze benieuwd of iemand na dit hele verhaal een suggestie kan doen!
Alvast hartelijk dank!
Groet groet groet,
Daniel.
PS: Ik wist niet of het genoeg was voor een eigen topic, dus ik het het maar even hierheen gegooid. Mes excuse moest dat wel zo zijn.