Mijn TOBO trekhaak geeft op z'n typeplaatje max 850 kg trekgewicht aan, met max 40 kg kogeldruk. Op de garagezolder moet ergens een disselweger tussen de Zweedse SMV-spullen liggen. Dit weekend maar even opzoeken, want meten is weten.
Na de rit heb ik het luifel-pakket alvast uit de opbergkist onder het voorste dwarsbankje gevist, samen met de buizen voor het bovenbed type "hangmat". Scheelt al met al gauw een 30 kilo schat ik. Dat pakket zou ik tegenover het keukenblokje met een sjorband rechtop in de kledingkast kunnen vastmaken, precies boven de as, meteen compensatie van het gewicht van de koelkast aan de linkerkant.
Achter de centrale chassisbuis is een kogelstang voor een fietsendrager gelast, met aan de achterbalk een dwarsmontage met bouten, compleet met stekkerdoos. De loodzware fietsendrager is er ook bij, maar dit lijkt mee een onding. Als je niet wilt slingeren moet je er al helemaal geen nest fietsen achterop hangen.
Had bij de eerste rit geen last van spinnende voorwielen, maar je merkt bij de 104 met z'n onbekrachtigde remmetjes wel meteen een groot verschil in remweg. Zoals Rudie terecht al opmerkte; ruim verder vooruitkijken dan gewoonlijk, flink afstand houden, en op tijd gas terug. Er lijkt me niet veel voor nodig om de boel te laten scharen. Verlichting is prima in orde, alleen hebben de 104 en de 306 een 7-polige stekkerdoos, en de 104 nog geen voorziening voor een mistachterlicht. De Eifelland heeft al wel een 14-polige stekker, en ook een mistachterlicht. Mij niet bekend wat tegenwoordig de vereisten zijn op dit gebied, qua bouwjaar en zo.
Op de foto's zie je van die ouderwetse spatbordspiegels op de 104. Daarvan ben ik er gister bij tegenwind en een tegemoetkomende vrachtwagen eentje kwijtgeraakt. Ik voelde wel de dreun van de luchtdruk, maar merkte veel later pas dat ik de linker spiegel kwijt was, niks van gemerkt
Vanmiddag dat stukje nog eens gereden, maar nergens te vinden natuurlijk. De plaatselijke kringloopwinkel had gelukkig twee identieke spiegels, maar met wat rommelen in een ander schap vond ik een op het oog veel degelijker paar. De bovenkant haakt onder de ruitrubbers, twee kantelsteunen vallen op de buitenplaat, en een stevig rubber met haak langs de onderrand van het portier houdt het geheel op z'n plek. Is na een schoonmaakbeurtje en nieuwe beschermhoekjes veel mooier ook, en de spiegels handig dichtbij om van binnenuit bij te stellen.