door CinqCentCinq » 27 feb 2011, 04:31
Bedankt voor de complimenten!
Ik heb idd elektrische ramen en deze werken nog goed. Ik heb nu geen motortjes nodig en op voorraad leggen is hopelijk ook niet nodig, of zijn ze erg zeldzaam?
Dat de tweedbekleding gevoelig is wist ik al van o.a mijn 305 Automatic, daarvan was de l.v.stoel slecht (heb ik gelukkig kunnen vervangen) en ook bij de 305 GT van mijn ouders en opa en oma ging de bekleding rafelen.
Het onderstaande verhaal is wat lang en eerst dacht ik laat maar, ik wil niet te negatief zijn over de auto en het positieve verhaal bij de advertentie, en mijn eigen aankoop belachelijk maken maar misschien heeft iemand er wat aan als waarschuwing en in ieder geval als technische tip.
Ik heb op div. forums al over verschillende slecht lopende 104en, LNA's en Samba's e.d. gelezen, in een oude Le Lion op mijn werk las ik zelfs dat iemand maar een Visa-blokje in z'n 104 gestopt had omdat z'n motor het slecht deed...
Ik heb dus inmiddels een aantal technische gebreken aangepakt die er toch wel weer aan bleken te zitten.
Tijdens de proefrit deed de auto het al niet echt lekker, zeker met koude motor (afslaan, sputteren, enz.) maar eenmaal warm bleef het motortje nog wel draaien.
Ik heb op m'n 1e 309 en Renault 4 na nog nooit een carburateurmotor in een van mijn auto's gehad (nee, ook mijn ex-305 GTX niet) die NA AANKOOP redelijk tot goed bleef draaien of überhaupt aansloeg na 1 of meerdere pogingen. Ik heb er dus niet te moeilijk over gedaan gezien de verdere staat en al min of meer vooraf bekende uiteindelijke prijs en ook met het idee dat ik elke auto weer tot leven gewekt heb. Ik ben er na aankoop ook nog gewoon mee thuis gekomen.
Dezelfde avond had ik een etentje van m'n werk en ben gelijk met de 104 gegaan, en ja, 't kreng stopte er natuurlijk mee en ik kon in de regen met m'n goeie kleren aan onder de kap duiken. Uiteindelijk bleef hij het min of meer doen met de stationairschroef ingedraaid (gas open) en de mengselschroef bijna helemaal uitgedraaid.
Na diverse latere controles, een paar bougies van het juiste type en wat afstelpogingen zonder resultaat was de conclusie: valse lucht! Dit bleek veroorzaakt door gepruts aan de carburateur (het schoonmaken en afstellen wat op een factuur bij de 104 stond). Er waren pakkingen verkeerd om teruggeplaatst, de voetpakking was niet fris meer (luchtlekkage) en het zat ook allemaal wat gammel in elkaar. Ik heb zelf een voetpakking gemaakt en alles weer goed in elkaar gezet en daarna de afstelschroeven weer op de gok afgesteld. Dit had de diverse problemen na nog een paar keer minimaal stellen redelijk opgelost.
Tijdens de proefritjes bleek ook dat de kachel niet warm werd en de motor leek dat ook niet echt te doen dus heb ik direct de thermostaat vervangen.Dit gaf naast een warm interieur ook weer een betere motorloop, alleen het sputteren bleef met koude motor af en toe weer terugkomen, ook op de choke. Dit werd weer veroorzaakt door een kromgetrokken luchtinlaat op de carburateur wat ook weer te veel (koude)lucht gaf. Dit was mij niet eerder opgevallen en is simpel opgelost door de extra pakking die bij de thermostaat zat onder de originele afsluitring te leggen en alles weer terug te zetten. Hierna weer iets afgesteld en direct zo'n 150 km gereden, zonder problemen.
Ik heb alleen een stroboscooplamp met toerenteller en verder geen afstelapparatuur dus ik stel alles onderweg af. Ik heb daar voor de APK nog nooit een probleem mee gehad ivm. CO gezeur.
Uiteindelijk hebben deze, als je het weet te vinden, simpele reparaties met wat moeite een goed rijdende auto opgeleverd die nog zuinig is ook.
Inclusief test- en korte op de choke-ritjes, de 150 km testrit en een retourtje Autotron had ik 446.6 km gereden en dacht dat de 40 liter-tank wel leeg zou zijn (geen lampje en meter gaat al snel in het rood). Uiteindelijk ging er maar 30.27 liter Tinq 98 in en kwam ik uit op 1 op 14,76! En ik rij op de snelweg gewoon 120 tot 130, ook met vol wind tegen naar het Autotron dus erg veel moeite doe ik er niet voor, het rode lampje van de econoscoop ofzoiets bleef maar branden...
Verder vind ik het een opvallend goed rijdend wagentje, ook op de snelweg is het erg goed te doen, niet teveel lawaai en de wegligging blijft goed. Dit soort dingen had ik niet direct verwacht van een 104 maar het blijkt natuurlijk toch weer een echte Peugeot te zijn.
Ik hoop dat het leesbaar was...
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83