Pagina 1 van 2

104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011, 02:06
door CinqCentCinq
Zoals jullie misschien gezien hebben werd er onlangs hier op het forum een 104 GR Grand Confort aangeboden. http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17176
Ik had dit ook gezien maar daar ik al de nodige auto's heb, had ik er verder niet goed naar gekeken.
Toen vorige week in een telefoontje met Arie-Jan (wij bestellen altijd de modelauto's in Frankrijk waar hij van die mooie stukjes over schrijft) dit 104tje ter sprake kwam bleek dat hij praktisch bij mij om de hoek te koop stond.
Zo kwam dus van het een het ander, weer de advertentie bekeken, gebeld, een afspraak gemaakt, zaterdag gaan kijken, gereden, gekletst en een zeer redelijke prijs overeengekomen en zo had ik er weer een Peugeot bij :roll: .
Ik heb helaas nog geen foto's kunnen maken dus plaats ik maar een foto van de vorige eigenaar.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011, 06:44
door M. van der Meulen
Daar past maar één antwoord op: gefeliciteerd!!!!!!! :D

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011, 10:02
door ton
Gefeliciteerd Diego!

Het wagenpark breidt zich aardig uit zo :wink:

re

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011, 13:43
door 305 friesland
moooooi diego , je hebt zo langzamerhnd al een leuke verzameling 80iger jaren peugeots om trots op te zijn ,en uiteraard ook zuinig.
ga zo door. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011, 14:56
door Marinus
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Het begint al een hele verzameling 1:1 te worden 8)

BerichtGeplaatst: 16 jan 2011, 16:43
door Harrie
GEFELICITEERD !

veel plezier met deze prachtige één-nul-vier :wink:

fijn te lezen dat ze in goede handen is.

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 30 jan 2011, 00:50
door CinqCentCinq
Ik heb vandaag eindelijk wat foto's van de 104 kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas kan ik hier niet meer dan 3 foto's plaatsen.
Kan iemand mij vertellen hoe dat eventueel moet? Ik zie namelijk bij diverse andere forum gebruikers wel meer dan 3 foto's in een bericht geplaatst (de moderator heeft er even een CR tussen gezet :mrgreen: ).

De overige foto's van de 104 zijn op MijnAlbum te bekijken: http://didac.mijnalbums.nl/

BerichtGeplaatst: 30 jan 2011, 09:22
door M. van der Meulen
Op de forum home-pagina onder de "fait-divers" de mededelingen kiezen, lees vervolgens het derde bericht aandachtig door, vooral vanwege het formaat!

Vanaf de meeste upload-sites werkt het als volgt: klik op die site met links op de IMG-link van je foto, vaak zie je dan de korte melding "copied", dan schakel je over naar je te plaatesn forumbericht, klik rechts en kies "plakken". Tussen meedere foto's liefst twee maal "enter" kiezen, anders verschijnen ze naast elkaar, en mijn ouwe beeldscherm is maar 32,5cm breed :mrgreen: Doet me even weer aan Jan Eend denken :wink: Alvorens te bevestigen kun je het voorbeeld bekijken of je tevreden bent met het resultaat. Via de zoekknop bovenaan kun je overigens nog meer foto-berichten lezen.

Mooie 104, supernetjes, maar voorzichtig met de groffe stoffering. Eén los draadje en de boel gaat rafelen, hopelijk kan ze binnenkort pekelvrij de weg op! Groet, M.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2011, 21:36
door 104 S
Zeer mooie 104!!

Ik zie dat je electrische ramen heb.
Ik heb hiervoor nog een paar motortjes liggen...

groet,
Erik

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011, 04:31
door CinqCentCinq
Bedankt voor de complimenten!

Ik heb idd elektrische ramen en deze werken nog goed. Ik heb nu geen motortjes nodig en op voorraad leggen is hopelijk ook niet nodig, of zijn ze erg zeldzaam?

Dat de tweedbekleding gevoelig is wist ik al van o.a mijn 305 Automatic, daarvan was de l.v.stoel slecht (heb ik gelukkig kunnen vervangen) en ook bij de 305 GT van mijn ouders en opa en oma ging de bekleding rafelen.

Het onderstaande verhaal is wat lang en eerst dacht ik laat maar, ik wil niet te negatief zijn over de auto en het positieve verhaal bij de advertentie, en mijn eigen aankoop belachelijk maken maar misschien heeft iemand er wat aan als waarschuwing en in ieder geval als technische tip.
Ik heb op div. forums al over verschillende slecht lopende 104en, LNA's en Samba's e.d. gelezen, in een oude Le Lion op mijn werk las ik zelfs dat iemand maar een Visa-blokje in z'n 104 gestopt had omdat z'n motor het slecht deed...

Ik heb dus inmiddels een aantal technische gebreken aangepakt die er toch wel weer aan bleken te zitten.
Tijdens de proefrit deed de auto het al niet echt lekker, zeker met koude motor (afslaan, sputteren, enz.) maar eenmaal warm bleef het motortje nog wel draaien.
Ik heb op m'n 1e 309 en Renault 4 na nog nooit een carburateurmotor in een van mijn auto's gehad (nee, ook mijn ex-305 GTX niet) die NA AANKOOP redelijk tot goed bleef draaien of überhaupt aansloeg na 1 of meerdere pogingen. Ik heb er dus niet te moeilijk over gedaan gezien de verdere staat en al min of meer vooraf bekende uiteindelijke prijs en ook met het idee dat ik elke auto weer tot leven gewekt heb. Ik ben er na aankoop ook nog gewoon mee thuis gekomen.

Dezelfde avond had ik een etentje van m'n werk en ben gelijk met de 104 gegaan, en ja, 't kreng stopte er natuurlijk mee en ik kon in de regen met m'n goeie kleren aan onder de kap duiken. Uiteindelijk bleef hij het min of meer doen met de stationairschroef ingedraaid (gas open) en de mengselschroef bijna helemaal uitgedraaid.

Na diverse latere controles, een paar bougies van het juiste type en wat afstelpogingen zonder resultaat was de conclusie: valse lucht! Dit bleek veroorzaakt door gepruts aan de carburateur (het schoonmaken en afstellen wat op een factuur bij de 104 stond). Er waren pakkingen verkeerd om teruggeplaatst, de voetpakking was niet fris meer (luchtlekkage) en het zat ook allemaal wat gammel in elkaar. Ik heb zelf een voetpakking gemaakt en alles weer goed in elkaar gezet en daarna de afstelschroeven weer op de gok afgesteld. Dit had de diverse problemen na nog een paar keer minimaal stellen redelijk opgelost.
Tijdens de proefritjes bleek ook dat de kachel niet warm werd en de motor leek dat ook niet echt te doen dus heb ik direct de thermostaat vervangen.Dit gaf naast een warm interieur ook weer een betere motorloop, alleen het sputteren bleef met koude motor af en toe weer terugkomen, ook op de choke. Dit werd weer veroorzaakt door een kromgetrokken luchtinlaat op de carburateur wat ook weer te veel (koude)lucht gaf. Dit was mij niet eerder opgevallen en is simpel opgelost door de extra pakking die bij de thermostaat zat onder de originele afsluitring te leggen en alles weer terug te zetten. Hierna weer iets afgesteld en direct zo'n 150 km gereden, zonder problemen.
Ik heb alleen een stroboscooplamp met toerenteller en verder geen afstelapparatuur dus ik stel alles onderweg af. Ik heb daar voor de APK nog nooit een probleem mee gehad ivm. CO gezeur.

Uiteindelijk hebben deze, als je het weet te vinden, simpele reparaties met wat moeite een goed rijdende auto opgeleverd die nog zuinig is ook.
Inclusief test- en korte op de choke-ritjes, de 150 km testrit en een retourtje Autotron had ik 446.6 km gereden en dacht dat de 40 liter-tank wel leeg zou zijn (geen lampje en meter gaat al snel in het rood). Uiteindelijk ging er maar 30.27 liter Tinq 98 in en kwam ik uit op 1 op 14,76! En ik rij op de snelweg gewoon 120 tot 130, ook met vol wind tegen naar het Autotron dus erg veel moeite doe ik er niet voor, het rode lampje van de econoscoop ofzoiets bleef maar branden...

Verder vind ik het een opvallend goed rijdend wagentje, ook op de snelweg is het erg goed te doen, niet teveel lawaai en de wegligging blijft goed. Dit soort dingen had ik niet direct verwacht van een 104 maar het blijkt natuurlijk toch weer een echte Peugeot te zijn.

Ik hoop dat het leesbaar was...

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011, 09:33
door M. van der Meulen
Storingen komen altijd ongelegen, carburateur is kennelijk nogal gevoelig. Zit het aluminium typeplaatje nog onder een van de dekselschroeven? Gezien het bouwjaar is er kans op twee uitvoeringen, de Solex 32 PBISA 12, met merktekens A230 of TAL 144. In tegenstelling tot laatstgenoemde heeft de A230 links een door een op de gasklepas gemonteerde kleine hevel bediende verrijkingssproeier voor volle belasting. Hierin zit een klein membraan. Misschien wat vuiligheid binnenin, of membaan versleten? Wellicht te overwegen een revisiesetje met frisse onderdelen en pakkingen aan te schaffen, of te kijken of je een fatsoenlijk ogend exemplaar kunt scoren op de sloop. Dit type is ook te vinden bij sommige uitvoeringen van de Visa.

Afstellingen komen tussen beide typen niet overeen, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Verder moet in z'n algemeenheid de tank schoon zijn van binnen, liefst een filter vóór de pomp i.p.v. tussen pomp en carburateur, want die is ook gevoelig voor kleine gruisdeeltjes. Gino zou zeggen: geen nukken bij de 104, maar karakter :mrgreen: Succes met je aanwinst!

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011, 10:25
door Rudie_Krämer
Leuk verhaal, ik heb er van genoten, alhoewel ik bij het eerste deel wel een bekend gevoel kreeg. Het is een soort haat-liefde verhouding. Ik heb ook veel problemen met mijn 104, maar voor geen goud zou ik haar kwijt willen :mrgreen:

Een visa blok (althans) de 4 pitter is gelijk aan die van de 104, dus dat levert geen verbetering op. Een 104 heeft nu eenmaal aandacht nodig. Vergeet niet dat in de nadagen van de populariteit de 104 vreselijk is misbruikt als goedkoop wagentje waarbij elk onderhoud eigenlijk al te duur werd gevonden. Dat breekt elke auto op gegeven moment op.

De carburateur, thermostaat, ontsteking, banden en uitlaat en vergeet vooral de remmen niet, moeten het daar vreselijk bij ontgelden.

Ga je er dan weer in rijden dan kan je pech hebben dat je deze dingen weer bij het dagelijkse onderhoud moet gaan betrekken en dat kost tijd, maar je zult beloond worden :wink:

Veel rijplezier

GrR

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011, 22:44
door Harrie
wat een verhaal.. :-)
maar je hebt het doortastend opgelost ! en dat maakt het rijden met deze mooie 104 toch nóg véél leuker ? 8)

Met dat verhaaltje uit die oude LION bedacht ik me, dat ik dat gisteren nog gelezen had.. :shock:
Er viel deze week een stapel 'oude' LION's uit de kast.. :cry: dus opgraapt en geordend, en even tijdelijk op de werkbank gelegd,
heerlijk leesvoer die oude LION's :D In LION 110 ( jan/feb 2003 ) stond het stukje 'Avonturen met"Liefje" ' door Piet, over z'n lichtblauwe 104.
Deze had een 954cc motoretje dat niet goed meer liep, en er werd een 1124 cc met elektronische ontsteking uit een uitgebrande Visa van 1986 ingelegd.
Dat was een enórme verbetering! ( Rudie moet zich dat nog kunnen herinneren? ) Is het dát verhaal ? toeval :?: :lol:

Vergelijk met dat verhaal is wellicht niet 1 op 1 met jouw situatie, maar ik denk dat ik nu
wel weet waarom de vorige eigenaar al weer na korte tijd afscheid van die mooie 104 hebben genomen.. :roll:
helaas door gepruts en geklungel van een 'monteur', die beter putjesschepper had kunnen worden. :!: :evil:

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 28 feb 2011, 02:06
door CinqCentCinq
Je hebt inderdaad het goede stukje gelezen, Harrie! (en mijn verhaal ook)
Ik weet verder niets over die auto of de (toenmalige?) eigenaar maar vond het nogal opvallend dat de problemen hetzelfde leken en er als oplossing voor een andere motor gekozen werd. Een 1100 is natuurlijk wel beter maar toch...

Het gepruts van een aantal monteurs heeft denk ik al de nodige teleurstellingen opgeleverd, o.a. bij klassiekereigenaren. Het punt is denk ik ook dat er (veel) mensen met klassiekers rijden die er zelf niets mee kunnen en er dan maar van uitgaan dat o.a. een sputterende motor erbij hoort, er is immers een hoop geld aan onderhoud uitgegeven en de monteur weet het zelf ook niet beter of vind het wel best en gaat misschien zelfs moeilijk doen als je met een klacht (terug)komt.

De rest van de reparaties op de factuur die bij de 104 zit zijn voor zover ik tot nu toe heb kunnen ontdekken goed uitgevoerd dus waarom het bij de carburateur fout gegaan is weet ik niet.

Het leek mij trouwens wel duidelijk dat mijn 104 geen low-budget boodschappenhok van een bijstandsmoeder (met alle respect) is geweest. Hij heeft wel een paar jaar stilgestaan en dat is ook de reden geweest dat er het een en ander aan gedaan is, helaas dus deels met een slecht resultaat. Er lijkt geen vuil uit de tank te komen en het filter is schoon en een andere carburateur is natuurlijk ook niet nodig omdat de klachten zoals eerder geschreven opgelost zijn. (Er zit een TAL 144 in.)

Feit is inderdaad wel dat er veel zijn opgebruikt en enkele daarvan toch nog gered zijn en daardoor nogal wat werk hadden of hebben. Als alles werkt is het een fijn karretje.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2011, 13:45
door Harrie
Bewaar die mooie 104, want 104 is onderhand wel ERG zeldzaam aan het worden...

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 28 feb 2011, 18:45
door M. van der Meulen
+1 Zeker zo'n mooie! Genoemde storing is gelukkig (meestal) te wijten aan een kleinigheid, deze vinden doorgaans het lastigst :wink: Groet, M.

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013, 01:44
door LouisdeFunes
Mooi verhaal, heb er van genoten om het lezen ! Dat schuifdak vind ik leuk. Ik heb diverse 104tjes gehad, de laatste was een ZL met een vijf bak uit 82, een vuurrode waarmee ik meermalen per week naar Nijmegen karde om de week te gaan breken bij mijn toenmalige vriendinnetje :mrgreen: dat waren nog eens tijden voor een toen nog glanzende en gestroomlijnde Louis. Deze zal wel een vier gang hebben neem ik aan ?

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013, 03:11
door CinqCentCinq
Jep, een vier-bakje inderdaad, maar wel met "langere" overbrengingen om de toeren en het verbruik te verlagen, tezamen met een "Econoscope". :D Er zit zelfs een los velletje bij het instructieboekje met daarop de nieuwe verbruiks-cijfers en wat andere kleine wijzigingen gedrukt.

Op de snelweg met een gangetje van 120 hoor je daardoor ook niet veel motorgeluid trouwens!

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013, 09:54
door jan-03
Ik heb deze al eens gezien...
Afbeelding
Ik heb er toen ook even in gezeten.. Heel mooi...
gr jan

Re:

BerichtGeplaatst: 27 nov 2013, 14:13
door IVARIO
M. van der Meulen schreef: ... Verder moet in z'n algemeenheid de tank schoon zijn van binnen, liefst een filter vóór de pomp i.p.v. tussen pomp en carburateur, want die is ook gevoelig voor kleine gruisdeeltjes

Sorry voor het "off-topic" zijn, maar wat is in het algemeen het beste (dus niet alleen voor de 104); een benzinefilter vóór de pomp, of eentje tussen pomp en carb.? Ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat Harrie aanraadt het filter tussen pomp en carb. te plaatsen, omdat het kan gebeuren dat er kleine vuildeeltjes loskomen in de pomp.

Ben benieuwd en hoor het graag!

En ja, mooi 104-tje, hoor!

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 27 nov 2013, 14:31
door CinqCentCinq
Dankje, en off-topic geeft niks! :wink:

Een filter vóór de pomp zou in principe ideaal zijn om te voorkomen dat de pomp verstopt raakt maar in de praktijk worden die filtertjes vrijwel altijd tussen pomp en carburateur geplaatst en daar vangen ze als je geluk hebt al het vuil op. Nou ja, geluk, vuil in de tank is ook niet alles...

Bij nieuwere auto's met een elektrische pomp in de tank zit er vaak een soort vóór-filtertje in de pomp en daarna buiten de tank vóór de injectie in de motorruimte een hoofd-filter wat periodiek vervangen zou moeten worden.

Maar als de pomp zèlf vuil uit gaat spugen dan zal je toch al langer sputter-problemen hebben denk ik?!

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 27 nov 2013, 18:50
door Steven-
De 104 van Diego is echt een fraai 104'tje: ziet er erg goed uit, rijdt goed, is comfortabel en bovendien nog zeldzaam ook. De Grand Comfort had volgens mij enkele extra's (?) en volgens mij zijn er niet veel exemplaren meer van over. Gewoon erg leuk :D
Hij is erg comfortabel, zowel met een gangetje van 50 km/h als met 120 km/h op de snelweg. En als je even doortrekt in de versnellingen gaat inderdaad de econoscoop branden, dan rij je niet meer zuinig! :mrgreen:

Nog bedankt dat ik er een rondje in mocht rijden, ik vond het geweldig!

Gr., Steven

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 27 nov 2013, 18:54
door M. van der Meulen
In de tank van de 104 zit over de aanzuigopening een rechthoekig gaasje om aanwezig gruis tegen te houden. Kun je zien als je in de kofferbodem de zwarte dop eruit haalt, en op de bovenkant van de tank de vlotter uitneemt. Die gaasjes hebben echter niet het eeuwige leven. Ik heb daarom net buiten de tank een doorzichtig filter gezet, anders raakt die troep in de pomp, en verstoort daar de werking als bij lekke hartkleppen. Tussen pomp en carb zit nog eentje, en tenslotte heeft de opvoerkant van de carb zelf ook een klein kokervormig gaasfiltertje. Groet, M.

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 27 nov 2013, 23:32
door CinqCentCinq
Kijk, dan weet ik dat ook weer! :D Zulke info is altijd welkom, preventief controleren kan misschien geen kwaad en als er eens storingen in de benzinetoevoer zouden ontstaan zijn dat ook zeker aandachtspuntjes!

Re: 104 GR 1.1 Grand Confort gekocht

BerichtGeplaatst: 28 nov 2013, 05:47
door M. van der Meulen
Een verstoorde pompwerking geeft heel gauw een stotterende en telkens uitvallende motor. Misschien loont het de moeite de tank leeg te rijden, er onder vandaan te halen en schoon te spoelen. Is makkelijk, hoe en wat staat wel in een eerdere post. Kun je meteen de bodem onder de kofferbak inspecteren en zo nodig extra beschermen :wink: