Weer een beetje opgeschoten met de 104ZL;
De voorruit heeft een groot aantal luchtbelletjes tussen de twee lagen. Notebene midden voor de bestuurder deze 6 cm grote ‘Barbapappa’. Behoorlijk irritant
om mee te rijden, en beslist ook een apk aflkeurpunt.
Via Harrie een andere ruit kunnen bemachtigen, waarvoor hartelijk dank
.
De- en montage is in een half uurtje gereed, waarbij het schoonmaken het meeste werk is.
Werkwijze;
Ruitenwissers demonteren
Met een grote vlakke schroevendraaier druk je van binnenuit het rubber over de sponning. Begin in de bovenhoek. Werk gelijkmatig verdeeld naar het midden en naar beneden. Daarmee voorkom je dat de ruit barst.
De nieuwe ruit schoon maken: je kunt nu makkelijker bij de binnenzijde en controleert de ruit op schade voordat hij in de auto gaat.
Rubber: Controleren op glassplinters en daarna inspuiten met vaselinespray.
Sponning: Hemelbekleding waar nodig opnieuw vastlijmen aan de sponning. Afvoergat links en recht onderin controleren. Hier gelukkig geen roest bij deze ZL
.
Spuit vaselinespray op de gleufzijde van het rubber.
Plaats de ruit in het rubber.
Plaats een koord aan de onderzijde van de ruit: Goed onderin het rubber drukken (in de sponning-gleuf) en zo de hele ruit rondgaan.
Laat de koordeinden een eindje overlappen, en plak de einden met tape op de binnenzijde van de ruit.
Leg de ruit los op de sponning, goed in het midden plaatsen.
Een tweede persoon licht op de buitenzijde van de ruit laten drukken, onderaan midden.
Trek nu aan de koorden, haaks op het rubber en vlak langs de ruit. Het rubber floept weer netjes om de sponning. Volg zo de hele ruit rond, Gelijkmatig links en recht omhoog. De tweede persoon is alleen bij het begin even nodig.
Klinkt ingewikkelder dan het is, eruit is 5 min werk, er in is 5 min werk. Dit bericht typen duurt veel langer
.
Groet, Bas