In Frankrijk rubber ringen kopen voor de bevestiging van de stabilisator leek zo goedkoop, maar dan komen er nog verzendkosten en betalingskosten bij. Uiteindelijk kwam ik boven de €30,-- uit. Dus maar even verder zoeken. Ook in Duitsland zijn ze te bestellen, maar er is ook een importeur van het daar geleverde merk in Nederland. Tot ik in google opeens het forum zag langs komen met een bericht over die ringen. Ze zijn gewoon bij de dealer te bestellen. Eerste stel lag nog in Nederland, tweede moest uit Frankrijk komen. Waren per ring wat duurder: €4,--. Gisteren aan de gang gegaan. Alle bouten gingen relatief makkelijk los en de stabilisator eraf. Zat wel veel roest tussen de rubbers en de grote ring en de wielophanging. Alles schoongekrabt en er weer opgezet. Zouden eigenlijk nieuwe stalen ringen opmoeten, maar die had ik niet. Misschien maar in de toekomst nog eens doen.
Van Rudie ooit eens gehoord of gelezen dat je de stabiliator op spanning kan zetten met een spanband. Ik heb alleen een goedkope, dus een punt op de straat, duwen en spanband aantrekken. Eenmaal op spanning gaat hij er zo weer in. De 104 op bokjes en met een krik onder de wielophanging kon ik alles zo positioneren dat de stabilisator ook aan de voorkant weer vastgezet kan worden. Moet alles echt met een aanhaalkoppel vast gezet worden, of is vast gewoon vast?
Foto's voor:
Foto's na:
De oude ringen:
Nu nog nieuwe remklauw(en).
Groet Matthijs