Opnieuw met mijn 104 bezig.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 06 apr 2014, 21:39

Van het weekend heb ik de ontsteking eraf gehaald en de achterste veertjes gangbaar gemaakt.
Daarna opnieuw afgesteld en toen begon de ellende.
Ten eerste moest die op een andere hoek gedraaid worden.

Wat goed is is nu:
Luchtinlaat moet voldoende zijn, nieuw luchtfilter.
ontsteking op tijd, staat netjes op 5 graden.
brandstof uiteraard in orde, getest er komt genoeg benzine.
voldoende compressie, en klepjes gesteld. is getest

Dit dus niet:
afstelling carb goed

in de eerste 2 versnellingen is die een stuk feller en kan nu bijna 70 in de 2 (met warme motor). in de 3 begint het rijd dan max 80 per uur en houd soms in. In de 4 red ik de 80 nog maar net. Ook is het stationair lopen beter / netter met lampen aan. Zonder lampen aan niet helemaal constant.

Ook kan ik aan de mengsel schroef draaien maar gebeurt nu vrij weinig. Hier voor meer. Ook heb ik nu als ik in de 4 rijd dat je soms merkt dat er geen benzine genoeg is. Ik weet niet hoe ik dat moet zeggen.

Ze is nog niet probleemloos want de ventilator voor de koeling doet het niet meer, aan de accu wel. Maar dat is eerst niet zo belangrijk.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 06 apr 2014, 21:50

carb is schoon? Deze kan van binnen vervuild zijn.. Zeefje dicht of sproeiers..
vacuüm vervroeging werkt?..
Zo maar een paar ideën..
Ik ben helaas ook geen expert maar leer elke keer weer wat bij.. :D
Ik wil best eens langs komen..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 06 apr 2014, 22:01

In elk geval geen valse lucht. en een werkende vervroeger. Maar dat zeefje stond ook in het grote 104 boek als mogelijke boosdoener. Maar waar zit die? de sproeier aan de zijkant weet ik wel maar een zeefje?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 06 apr 2014, 22:06

Als je een keer langs wilt komen vind ik prima, maar oost Groningen is wel een stukje. volgens google maps 151 km vanaf workum.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 06 apr 2014, 22:38

stevig ritje naar Oost-Goningen..
Tegen de grens van de oosterburen? :D
achter de benzine inlaat zit het brandstof inlaat filter..
Lijkt me leuk om even langs te rijden..
Gr Jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 06 apr 2014, 22:45

Dat filter zal ik morgen kijken. Net de auto gestart om te verzetten, nu liep ze bijzonder laag stationair. Maar wel netjes en goed aanslaan.

Inderdaad vlak bij de oosterburen met die dure benzine en drank dat daar te koop is. Ik kom er geregeld (voor de benzine natuurlijk).

Ik zal mijn adres wel even via pb versturen. Er staan in de tuin 2 205jes een 104 een 309 een echte chevrolet en ergens dicht bij nog meer auto's. Dus genoeg te zien.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 06 apr 2014, 23:02

Pb gelezen, misschien dat marcus uit ulrum wil aansluiten...
We houden kontakt.. ben benieuwd of je de oorzaak kan vinden..
Dicht filter kan maar zo..
Gr jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 06 apr 2014, 23:07

Dat zou dan een 104 invasie zijn.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 06 apr 2014, 23:20

:D Heb je vergelijkings matriaal.. De 104 van Marcus was mijn eerste rit ooit in een 104..
Ik liet wel meteen de motor afslaan.. Ik rijd nu in de blauwe brabander ...
Heeft ook wat uiterlijke onvolkomenheden net als de chauffeur dus .. :D
Maar ze is ook aardig zuinig in verbruik.. En dat maakt het ook leuk wat afstanden te rijden..
Gr jan...
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 apr 2014, 23:39

Op carburateurgebied ook geen expert, maar ik kan allicht het WPH en wat reservespullen en pakkingen meenemen om als demonstratiemateriaal ter plekke uitelkaar te schroeven, of delen uit te wisselen. Eerst gewoon er een stukje mee rijden zodat we kunnen voelen wat-ie doet, en in welke richting we het moeten zoeken. Ook vaststellen of de verschillende delen op jouw 104 goed corresponderen qua type etc. Moet al heel vreemd gaan willen we gezamenlijk geen oplossing vinden, maken we er tegelijkertijd een gezellige mini-meeting van 8) Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 06 apr 2014, 23:56

Dan kan het niet anders dan goed gaan. En schroevendraaiers heb ik ook wel liggen om iets uit elkaar te draaien. Zo moeilijk kan een 104 ook weer niet zijn.

Een mini meeting lijkt mij geweldig.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 07 apr 2014, 08:45

oh kijk dat is mooi dat Marcus ook wel richting het Oosten wil.... Jerrycans meenemen??.. :mrgreen:
Eerst het zeefje achter de brandstofslang maar bekijken HenkJan.
Ontsteking is ook niet bij elke 104 gelijk..
Maar misschien dat de carb gewoon verstopt is toch of nog wat anders..
Vraag is wanneer we gaan? A.s zaterdag is clubvergadering..
Maar even via pb wat afspreken..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 07 apr 2014, 12:09

Het zeefje was jammer genoeg schoon. Wel heb ik een nieuw filter en brandstofslangen eraan gezet om dat ik het toch los had. Daarna een testrit gemaakt, nog langzamer als eerst. nou ja karakter heet dat toch.

Ik stuur een pb.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 07 apr 2014, 12:56

Als de compressie wel voldoende is en de ontsteking op tijd dan moet het haast wel iets met de carb zijn..
We zullen zien..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 07 apr 2014, 13:01

Gister kon ik nog een sprintje trekken maar nu komt die heel langzaam en veel lager in de toeren. Misschien is er toen rommel los gekomen? Starten gaat nog steeds wat moeizaam. Hij slaat dan net niet aan. Maar eenmaal warm gaat het stationair lopen goed en zit er onderin de toeren wel kracht.

Het zal wel goed komen.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 apr 2014, 17:25

@Jan: voor de Schnapps :?: :mrgreen:

Ben benieuwd of het vacuumpotje op de ontsteking goed functioneert. Het eindje slang mag dan goed zijn en de vervroeging achter de rotor netjes schoon, maar als het membraan binnenin lek is zou dat hetzelfde effect kunnen hebben, en komt-ie ook onvoldoende op toeren. Ik zal wat spullen meenemen voor het geval dat, we zullen zien. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor lionceau » 07 apr 2014, 21:40

Probeer ook eens een andere bobine,
Mijn 104 starte prima, liep mooi stationair maar kwam nauwelijks op toeren komen.
Met een andere bobine erop was het in een keer opgelost.

Gr. Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 07 apr 2014, 22:03

lionceau schreef:Probeer ook eens een andere bobine,
Mijn 104 starte prima, liep mooi stationair maar kwam nauwelijks op toeren komen.
Met een andere bobine erop was het in een keer opgelost.

Gr. Tjard

Nemen we ook mee, goed idee....
Het is soms ff zoeken waar het probleem zit..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 07 apr 2014, 22:20

Het kan soms van iets kleins of juist iets groots of iets wat je niet verwacht zijn. Het blijft puzzelen. Ik heb de goede hoop dat het goed komt.

Als het regent er is ruimte genoeg onder dak. Het blijft Nederland.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 07 apr 2014, 22:53

Met Marcus overlegt en a.s zondag gaan we op weg als het weer niet al te veel opspeelt..
Ik denk dat we s'morgens rond de koffie wel aanleggen.. :mrgreen:
Word weer een druk weekend voor de Brabander... Uhhh jaa de Brabander want die is weer rijklaar!!
Ze laad de accu weer op gelukkig. Nog wel even een proefritje deze week maar ik denk dat het weer gefikst is..
Ik mag eigenlijk de rode niet mee zondag want die moet een retourtje naar de Viskar maken.. :D
Ik kijk er naar uit..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Harrie » 08 apr 2014, 18:05

Peugeot371 schreef:Van het weekend heb ik de ontsteking eraf gehaald en de achterste veertjes gangbaar gemaakt.
Daarna opnieuw afgesteld en toen begon de ellende.
Ten eerste moest die op een andere hoek gedraaid worden.

dan geef je hier zelf al het antwoord op het probleem ?
Peugeot371 schreef:Ze is nog niet probleemloos want de ventilator voor de koeling doet het niet meer, aan de accu wel. Maar dat is eerst niet zo belangrijk.

is wel belangrijk, de fan wordt aangestuurd via het koelercontact in de radiator. Controleer de bedrading en de aansluitingen.
Als dat o.k. is , dan kan het koelercontact defect zijn.
Ander belangrijk ding is de massakroon nabij de linker koplamp, als die verroest is, is er slechte massa voor diverse componenten,
met allerlei gekke storingen tot gevolg. Massakroon vernieuwen, kabelschoentjes eventueel ook !

Afbeelding

succes :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 08 apr 2014, 19:11

Het probleem was er toen dat die niet meer harder wou dan net 80. Daarvoor liep ze 100. Maar eigenlijk is het gewoon steeds het zelfde probleem. De laatste keer dat ik de ventilator hoorde draaien is al weer een jaartje of 2 terug. In de laatste 3.5 jaar heb ik er nog maar net 350 km mee gereden dus roest op de contactjes is niet ontdenkbaar.

Zaterdag wissel ik de Chevrolet om voor de Talbot. dan is het op de aanhangers na allemaal Frans. Ook sorteer ik alles wat ik heb van de 104 bij elkaar. En ruim en poets ik mijn huis doe de tuin van te voren maak de ramen schoon, immers hoog bezoek komt. Nou j het laatste niet helemaal.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 apr 2014, 19:27

Is het bij jou dan net zo'n beestenbende als bij Jan en mij thuis? Nee toch?....Kán haast niet :lol: :mrgreen: :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 apr 2014, 18:50

Ondanks alle inspanningen hebben we Henk-Jan's probleem niet kunnen verhelpen. De storing kan zowel in de carburateur als de ontsteking zitten.

Wat hebben we gedaan: pakkingen aan weerskanten van de plastic plaat onder de carburateurvoet vervangen, ontsteking iets bijgesteld, gare uiteinden van de vacuümslang gesneden, het nogal gedeukte raakvlak van de metalen luchtcollector bijgebogen, en een betere ring eronder gestopt, bougies nagekeken, een andere bobine geprobeerd, de afstelling tussen gasklep-as en de hevel voor het verrijkingsmechanisme aangepast.

Stationaire loop is prima, starten doet-ie ook vlot, alleen het volledig op toeren komen laat-ie nog afweten, dus de acceleratie blijft ook slecht.
Visite aan het verre oosten was desondanks heel gezellig, maar het was pas helemaal toppie geweest als we het probleem hadden kunnen oplossen.... :oops:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 15 apr 2014, 20:13

Ik heb maandag de ontsteking eraf gehaald bekeken en alles was goed en weer terug gebouwd. Motor starte net als daarvoor prima. Maar toen ik mijn luchtfilter ding / kap eraf haalde merkte ik dat mijn sproeier van de acceleratiesproeier het niet meer deed. Toen ik de bovenste helft van de carburateur eraf haalde was er weer wat rommel in gekomen. Kortom alles sproeiers en pompje weer schoon gemaakt en het acceleratie sproeier deed het weer.

De auto start gewoon altijd goed en loopt goed stationair maar dankzij de hulp werkt mijn choke wel weer naar behoren van binnen uit de auto. Maar toen kon ik weer 80 per uur dus ik boodschappen doen. Op de terug weg positief gezegd 80 alleen net niet maar wel in de 4.

Morgen moet ik helemaal naar winschoten zal ik over de autoweg gaan :D . Ik houd wel van een beetje spanning. De vervroeging doet het wel en als ik eraan zuig houd die ook vaciuum en beweegt die ook. Zal het dan toch een vuile carburateur zijn?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten