Talbot Samba Cabriolet terug op de weg
Geplaatst: 14 feb 2016, 17:39
Beste forumleden,
Na al wat ondersteuning in mijn ontsteking topic wil ik hier een topic openen voor de rest van de werkzaamheden rondom mijn Samba. Wellicht handig voor de andere Samba/104 rijders.
Dit is m:
Sinds december in mijn bezit, 125dkm op de teller. Momenteel een XY6B motor ipv een XY8. Vooral belangrijk, de harde carrossorie, tot nu toe heb ik één roestplek gezien, namelijk boven de zekeringkast, volgens mij zit de paravaanbak hier boven, moet nog even bekijken hoe ik dit ga oplossen, moet waarschijnlijk een nieuwe stuk plaat in.
Momenteel nog APK tot april, mijn plan is om zodra de Samba rijd bij de keurmeester langs te rijden om dan in ieder geval te kijken wat nog moet gebeuren. Tot nu toe is dat:
-Ontsteking afstellen
-Carburateur afstellen
-Achterraam vervangen
-Olie+filter vervangen
-Koelvloeistof vervangen
-remmen nalopen
Tot nu toe heb ik de ontsteking alweer werkend en loopt de auto ook alweer, ik heb zelfs al even een stukje gereden Tevens heb ik de wis/was installatie gerepareerd.
Hopelijk komt de Samba weer door de keuring en kan ik er nog lang van genieten!
Momenteel loop ik tegen het volgende probleem aan, als ik de stroboscoop aan de 1ste of 4de bougiekabel zet zie ik het streepje niet verschijnen door het "vliegwielraampje", ik heb het streepje op het vliegwiel al even gemarkeerd met gele verf maar met de stroboscoop zie geen streepje. Daarnaast loopt de motor stationair snel ik krijg ik de motor niet echt mooi afgesteld, in het werkplaatsboek kan ik niet echt ontdekken hoe de carburateur nou afgesteld moet worden, weet iemand misschien waar de hoofdsproeier ingesteld kan worden? De motor krijgt namelijk veel te veel benzine. Daarom wil ik eerste de carburateur afstellen, of is dit niet mogelijk met een niet goed afgestelde ontsteking? Carburateur is trouwens een tweetraps Solex 32/35 TACIC met automatische choke. De choke werkt nog prima, als de motor warm wordt gaat de klep goed open.
Nou begrijp ik uit het boek dat "schroef 1" de hoofdsproeier is, "schroef 2" de benzine lucht verhouding, dan zit er nog "schroef 3" op de choke regeling, het lijkt erop dat ik hier het stationair draaien kan regelen.
Als iemand dit kan bevestigen dan graag!
Na al wat ondersteuning in mijn ontsteking topic wil ik hier een topic openen voor de rest van de werkzaamheden rondom mijn Samba. Wellicht handig voor de andere Samba/104 rijders.
Dit is m:
Sinds december in mijn bezit, 125dkm op de teller. Momenteel een XY6B motor ipv een XY8. Vooral belangrijk, de harde carrossorie, tot nu toe heb ik één roestplek gezien, namelijk boven de zekeringkast, volgens mij zit de paravaanbak hier boven, moet nog even bekijken hoe ik dit ga oplossen, moet waarschijnlijk een nieuwe stuk plaat in.
Momenteel nog APK tot april, mijn plan is om zodra de Samba rijd bij de keurmeester langs te rijden om dan in ieder geval te kijken wat nog moet gebeuren. Tot nu toe is dat:
-Ontsteking afstellen
-Carburateur afstellen
-Achterraam vervangen
-Olie+filter vervangen
-Koelvloeistof vervangen
-remmen nalopen
Tot nu toe heb ik de ontsteking alweer werkend en loopt de auto ook alweer, ik heb zelfs al even een stukje gereden Tevens heb ik de wis/was installatie gerepareerd.
Hopelijk komt de Samba weer door de keuring en kan ik er nog lang van genieten!
Momenteel loop ik tegen het volgende probleem aan, als ik de stroboscoop aan de 1ste of 4de bougiekabel zet zie ik het streepje niet verschijnen door het "vliegwielraampje", ik heb het streepje op het vliegwiel al even gemarkeerd met gele verf maar met de stroboscoop zie geen streepje. Daarnaast loopt de motor stationair snel ik krijg ik de motor niet echt mooi afgesteld, in het werkplaatsboek kan ik niet echt ontdekken hoe de carburateur nou afgesteld moet worden, weet iemand misschien waar de hoofdsproeier ingesteld kan worden? De motor krijgt namelijk veel te veel benzine. Daarom wil ik eerste de carburateur afstellen, of is dit niet mogelijk met een niet goed afgestelde ontsteking? Carburateur is trouwens een tweetraps Solex 32/35 TACIC met automatische choke. De choke werkt nog prima, als de motor warm wordt gaat de klep goed open.
Nou begrijp ik uit het boek dat "schroef 1" de hoofdsproeier is, "schroef 2" de benzine lucht verhouding, dan zit er nog "schroef 3" op de choke regeling, het lijkt erop dat ik hier het stationair draaien kan regelen.
Als iemand dit kan bevestigen dan graag!