door Simon Bakker » 03 feb 2021, 21:13
Mijn Peugeot 104 GL uit 1978 is de laatste tijd erg nukkig. Hij was bijna klaar voor de APK, maar daar heeft hij kennelijk nog geen zin in.
Na dat ik mijn koppeling heb vervangen (en een hele waslijst andere dingen) had ik het motorblok weer netjes in de auto.
Alles is na mijn weten goed aangesloten. Ik heb er toen een stukje mee gereden, alles voelde goed. motortje liep super, alles nog goed afgesteld en klaar voor APK.
toen heeft de auto twee weken buiten staan wachten tot ik hem op de trailer wilde rijden. Toen ik vol goede moet de auto wilde starten wilde hij niet aanslaan.
startmotor draait voorlijk rond, maar geen vonk. Even snel over de bobine gemeten (plus en min punten over bobine) en daar kreeg ik +/- 5 volt tijdens het starten.
Ik heb de auto op de trailer geduwd en mee naar huis genomen. Thuis heb ik de (nieuwe) accu nog maar eens goed opgeladen en nog eens geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb voor de zekerheid maar een nieuwe bobine erop gezet, ook dat maakte geen verschil. uiteindelijk ontsteking los gehaald. contactpunten vervangen, deze waren ingebrand (de nieuwe punten natuurlijk mooi op 0,40mm afgesteld). Ook maar meteen een nieuwe condensator gemonteerd en alles even mooi schoongemaakt in de ontsteking. vacuümvervoeger was ook aan vervanging toe dus ook meteen een nieuwe op gezet. Verdelerkap en rotor waren al nieuw. Het complete zaakje weer terug gezet en weer eens proberen, maar nog steeds allen maar een draaiende startmotor... Constante plus via accu eventjes op bobine gezet, maar als ik dat doe meet ik 0 volt over de bobine heen tijdens het starten.
Als ik het plusdraadje van contactslot naar bobine van de bobine los haal dan meet ik tijdens het starten 12 volt. Toch voor de zekerheid het contactslot los gehaald en alles opgeschuurd en schoon gemaakt. Er was niks van het elektrische gedeelte ingebrand of geoxideerd, dus ook daar kan het niet aan liggen.
Tijdens het starten meer ik +/- 10 volt op de accu en dat meet ik ook op de (nieuwe) startmotor dus dat is correct.
Vandaag nog maar eens de bobine kabels door gemeten (daar ligt het sowieso niet aan maar even voor de zekerheid), geen afwijkende waardes gemeten. Alle kabels waren rond de 12000 ohm ook met beweging. Inmiddels heb ik de ontsteking al meerdere keren bekeken en gecontroleerd, ik kan me haast niet meer voorstellen dat daar nog de fout in zit.
Ik heb toch bijna alles wel na gekeken, ik weet echt niet meer wat het nog kan zijn.
Ik hoor heel graag of iemand nog tips of oplossingen heeft.