Pagina 1 van 1

6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 03 feb 2021, 21:13
door Simon Bakker
Mijn Peugeot 104 GL uit 1978 is de laatste tijd erg nukkig. Hij was bijna klaar voor de APK, maar daar heeft hij kennelijk nog geen zin in.
Na dat ik mijn koppeling heb vervangen (en een hele waslijst andere dingen) had ik het motorblok weer netjes in de auto.
Alles is na mijn weten goed aangesloten. Ik heb er toen een stukje mee gereden, alles voelde goed. motortje liep super, alles nog goed afgesteld en klaar voor APK.
toen heeft de auto twee weken buiten staan wachten tot ik hem op de trailer wilde rijden. Toen ik vol goede moet de auto wilde starten wilde hij niet aanslaan.
startmotor draait voorlijk rond, maar geen vonk. Even snel over de bobine gemeten (plus en min punten over bobine) en daar kreeg ik +/- 5 volt tijdens het starten.
Ik heb de auto op de trailer geduwd en mee naar huis genomen. Thuis heb ik de (nieuwe) accu nog maar eens goed opgeladen en nog eens geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb voor de zekerheid maar een nieuwe bobine erop gezet, ook dat maakte geen verschil. uiteindelijk ontsteking los gehaald. contactpunten vervangen, deze waren ingebrand (de nieuwe punten natuurlijk mooi op 0,40mm afgesteld). Ook maar meteen een nieuwe condensator gemonteerd en alles even mooi schoongemaakt in de ontsteking. vacuümvervoeger was ook aan vervanging toe dus ook meteen een nieuwe op gezet. Verdelerkap en rotor waren al nieuw. Het complete zaakje weer terug gezet en weer eens proberen, maar nog steeds allen maar een draaiende startmotor... Constante plus via accu eventjes op bobine gezet, maar als ik dat doe meet ik 0 volt over de bobine heen tijdens het starten.
Als ik het plusdraadje van contactslot naar bobine van de bobine los haal dan meet ik tijdens het starten 12 volt. Toch voor de zekerheid het contactslot los gehaald en alles opgeschuurd en schoon gemaakt. Er was niks van het elektrische gedeelte ingebrand of geoxideerd, dus ook daar kan het niet aan liggen.
Tijdens het starten meer ik +/- 10 volt op de accu en dat meet ik ook op de (nieuwe) startmotor dus dat is correct.
Vandaag nog maar eens de bobine kabels door gemeten (daar ligt het sowieso niet aan maar even voor de zekerheid), geen afwijkende waardes gemeten. Alle kabels waren rond de 12000 ohm ook met beweging. Inmiddels heb ik de ontsteking al meerdere keren bekeken en gecontroleerd, ik kan me haast niet meer voorstellen dat daar nog de fout in zit.
Ik heb toch bijna alles wel na gekeken, ik weet echt niet meer wat het nog kan zijn.

Ik hoor heel graag of iemand nog tips of oplossingen heeft.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 03 feb 2021, 23:34
door Frank.04
In elk geval kun je mijns inziens beter gericht zoeken/testen ipv lukraak componenten vervangen.

Alleen van twee weken stil staan gaan bougiekabels niet stuk...

Probeer dit eens:

- ga terug naar de situatie van toen hij nog liep en probeer dan met contact aan of je vonkoverslag krijgt tussen de contactpunten (dus met een schroevendraaier rommelen).

Zo ja, kijk of er tegelijk een vonk uit de (losgetrokken) bobinekabel komt.

Zo nee, neem de plus van de bobine los en zet er een harde 12 Volt op en herhaal de test

Nog steeds geen vonkoverslag? verdenk dan de bobine, de condensator of het draadje tussen bobine en verdeler.

Waarom deze test? Omdat een ontsteking in wezen zeer simpel is, met alleen een bobine en een condensator krijg je al een vonk wanneer je intermitterend naar massa gaat.

Graag hoor ik het resultaat!

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 04 feb 2021, 18:51
door Simon Bakker
Super bedankt voor de reactie!
U heeft inderdaad gelijk, maar door 20 jaar stilstand ben ik niet huiverig met onderdelen vervangen.
Daardoor raak je wel de weg kwijt in waar het probleem nu echt zit.

Ik krijg vonk op contactpunten, bobine kabel en zelfs bougies. Nogsteeds geen teken van aanslaan...
Ik krijg zeker genoeg benzine, en om remreiniger word er ook niet gereageerd. Timing heb ik afgetekend en terug gezet in de zelfde positie.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 04 feb 2021, 20:50
door Frank.04
Aan de ontsteking lijkt het niet te liggen, wellicht toch een gevalletje van grondig verzopen.

Probeer een of aanslepen helpt!

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 00:46
door johnssons
..as van de ontsteking kan 180° fout staan ... voor de kenners ... grote D of kleine d ...
Wat te doen .. ontsteking even loshalen, drie boutjes en checken of de meeneemas goed staat ...

John

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 10:38
door Frank.04
Wel een beetje hypothetisch, de auto liep voorheen prima en heeft alleen twee weken stilgestaan.

Er kan natuurlijk en onverlaat stiekem de rotor verwijderd hebben of de verdeler 180 graden verdraaid, maar dat is wel erg onaannemelijk.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 10:40
door Simon Bakker
Ontsteking 180 verdraaien heb ik al geprobeerd, zonder resultaat... Aanslepen ga ik zo eens proberen.
Daarbij heb ik nogsteeds 5/6 volt op mijn bobine, blijkbaar wel genoeg om te vonken buiten de cilinder.
Maar ik ga er vanuit dat deze waarde te laag is om een mooie vonk te maken toch? Of moet ik dat even laten voor wat het is?

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 10:43
door Simon Bakker
Bobine is trouwens zonder voorschakelweerstand

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 15:01
door Frank.04
Nog een tipje: De bobinekabel vonkt, maar vonken de losse kabels ook?

Anders is wellicht je rotor kapot of slaat je verdeler kap door, iets dat door vocht tijdens het buitenstaan zomaar kan gebeuren.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 15:05
door Simon Bakker
Ja, losse kabels vonken ook. Ook met een bougie er in krijg ik een vonk.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 07 feb 2021, 19:38
door Michael
harde 12 V op de bobine zetten .

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 16 feb 2021, 15:22
door Simon Bakker
Ik krijg wel vonk buiten het blok, maar die ontstaat door 5volt op de bobine en is dus in het blok niet krachtig genoeg.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 16 feb 2021, 15:58
door Michael
je heb echt 12 V nodig, al geprobeerd ?

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 16 feb 2021, 17:16
door Simon Bakker
Ja, als ik een draad van accu op plus bobine zet dan meet ik 0 volt op de bobine tijdens het starten.
Ook als ik de draad van contactslot naar bobine los haal.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 16 feb 2021, 18:55
door Michael
dat kan niet of meet je over de punten ?
waar woon je ? ik wil wel ff mee kijken .

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 18 feb 2021, 15:26
door Simon Bakker
Dat zou heel fijn zijn. Ik woon in Malden, onder Nijmegen.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 21 feb 2021, 19:48
door Simon Bakker
Vrijdag had ik nog vonk op Bougies buiten het blok, nu weer helemaal niks, ik krijg wel vonk tussen de contactpunten. Als ik lang start met de choke open wilt ie soms heel even aanslaan om vervolgens weer geen teken van vonk te geven.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 24 feb 2021, 10:53
door Simon Bakker
Inmiddels wel weer vonk, hij loopt nu op 3 cilinders.
Als ik mijn verdelerkap en rotor eraf haal en opnieuw erop zet krijg ik soms wel, soms geen vonk dus daar zit het probleem in.

Re: 6 volt op bobine

BerichtGeplaatst: 24 feb 2021, 11:11
door Nanno
Zit het koolstiftje wel in de rotor? Dat stiftje moet op de rotor drukken als hij gemonteerd is. Verder vind ik je klachten ook op een defecte condensator lijken. Die heb je wel vervangen, maar de moderne condensatoren zijn soms van belabberde kwaliteit. Je zou, als het koolstiftje in orde is, de oude condensator nog eens kunnen proberen en kijken of dat enig verschil maakt.