104 opknappen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 opknappen

Berichtdoor Luc » 24 nov 2005, 13:58

Hallo

Sinds een paar weken heb ik een 104 SL (1979) tot mijn beschikking maar ik heb een paar vraagjes hierover:

Hoe krijg je de trommels aan de achterkant eraf? Men zegt met een trommeltrekker, die heb ik alleen niet, is er een andere mogelijkheid?

Zijn er nog andere aandachtspunten waar ik op zou moeten letten bij het opknappen van deze auto? Van de roest weet ik al, wat overgens nu wel mee valt.

Zo te zien zijn hier genoeg peugeot freeks, dus dat moet helemaal goed komen.

Alvast bedankt

Luc
Onderschrift
Luc
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 nov 2005, 21:31
Woonplaats: Den Bosch

Berichtdoor Brownie » 24 nov 2005, 14:19

104SL uit 1979. Komt me bekend voor. Is hij toevallig groen?
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 DTurbo 1979
604 GTI Automatique 1985
505 V6 Automatique (X3)
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 Automatique 1991
306 Cabriolet 2.0 Automatique 1999
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3485
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Bert » 24 nov 2005, 20:21

volgens mij is de trommel 1 geheel met de naaf, en kun je dew remtrommel dus verwijderen door de naafmoer los te draaien. ( wel nieuwe moeren er op zetten) en bij montage moet er een klein beetje speling op de lagers zitten.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1192
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 30 nov 2005, 11:55

Sinds een paar weken heb ik een 104 SL (1979) tot mijn beschikking maar ik heb een paar vraagjes hierover:


is dat mijn oude wagentje??

de remtrommels zelf kun je er zo afdraaien hoor. Wiel eraf, naafdop eraf, bout losdraaien en de trommel komt eraf. misschien moet je nog een beetje tikken op de trommel met een hamer (niet te hard meppen natuurlijk!) of voorzichtig met een schroevendraaier een beetje wrikken. Maar ze kunnen eraf zonder speciaal gereedschap. Heb het zelf namelijk ook al eens gedaan...

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Brownie » 30 nov 2005, 12:10

brownie schreef:104SL uit 1979. Komt me bekend voor. Is hij toevallig groen?

AMPlas schreef:is dat mijn oude wagentje??

Dat vermoeden had ik ook al. Luc heeft hem zo'n beetje net zolang als jij hem verkocht hebt. Ik had gedacht dat je zelf wel kon vertellen of hij gekocht was door ene Luc in Den Bosch.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 DTurbo 1979
604 GTI Automatique 1985
505 V6 Automatique (X3)
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 Automatique 1991
306 Cabriolet 2.0 Automatique 1999
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3485
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Luc » 03 dec 2005, 13:39

Ja zeker, dat is dat groene bakkie van AMPlas.
Ik ben er samen met een vriend van mij druk mee bezig om er weer een rijwaardig autootje van te maken.
Die remtrommels zijn no-problem zo te zien, prettig dat te weten.
Als ie klaar is zal ik hem hier eens een paar foto's deponeren.
Onderschrift
Luc
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 nov 2005, 21:31
Woonplaats: Den Bosch

Re: 104 opknappen

Berichtdoor jan-03 » 31 okt 2013, 21:34

Kom maar op met die plaatjes na 8 jaar! :D
Gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: 104 opknappen

Berichtdoor Harrie » 01 nov 2013, 19:48

hoi Luc,
gefeliciteerd met de 104 SL :wink:

Achterrem-trommels zijn 1 geheel met de buitennaaf met lagers !
Dus dat dopje in het midden er uit peuteren ( beginnen met een plamuurmes, dan blijft 'ie heel )
Dan zie je een grote moer, geborgd op de as. Borging kun je alvast iets los drijven met een centerpons.
Draai de moer los, let op de drukplaat er achter, en het buitenste lager komt ook mee, laat ze niet in
zand o.i.d. vallen, zorg vooraf voor een plastic zakje en schone doeken, en berg ze op.
Dan kun je de trommel er zó afhalen, blijft soms wel wat hangen achter de remvoering als de trommel erg ingesleten is.
Aan de achterzijde zie je een zwarte keerring en vet van het binnenste lager.

Als je alles weer in elkaar zet, zorg dan dat de lagerschaal op de as ( bij de ankerplaat ) zeer goed schoon is,
vet die lagerschaal en de schoongemaakte keerring in met wiellager-vet en doe e.v.t een klodder vet in die naaf.
Zet de trommel er op, en zet dan het buitenste lager er in, de drukplaat en de moer ( e.v.t nieuwe moer )
Draai de moer vast, dan kan alles zich zetten, en dan weer een halve slag los.
Draai nu de moer zachtjes zó ver aan, totdat je de drukplaat achter de moer nog nét met een grote platte schroevendraaier
heen en weer kunt duwen. Dit wiellager moet namelijk ietsjes speling hebben.
Er is een speciaal gereedschap voor, maar dat werkt voor geen meter.... dit is secuur als je het goed doet.
succes ! grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 opknappen

Berichtdoor 403diesel » 01 nov 2013, 21:43

Harrie, ik denk niet dat Luc dit nog leest. Is al vanaf 2005 niet meer ingelogd.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2234
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: 104 opknappen

Berichtdoor Harrie » 01 nov 2013, 22:21

403diesel schreef:Harrie, ik denk niet dat Luc dit nog leest. Is al vanaf 2005 niet meer ingelogd.

ehr.. ik had niet op de datums gelet...
Maar de info is voor anderen dan hopelijk wel nuttig. :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 opknappen

Berichtdoor jospop » 05 nov 2013, 22:23

@ Harrie: Informatie is zeker nuttig. Ik dacht dat ik altijd maar wat liep te prutsen zonder speciaal gereedschap, maar dat gaat dus nog beter. Goed om te weten!
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten