Na mijn, overigens zeer prettig, bezoek aan klussende Edzo was ik net Den Ham voorbij en daar was het weer zover. Geen brandstof in het filter, met een aantal kunstgrepen weer op gang geholpen. Na zo'n twee kilometer weigerde de motor opnieuw.
Deze keer had ik de mazzel dat mijn Hamse familie een kwartier later langskwam op weg naar een lekkere hap. Naar huis gesleept, hele brandstofsysteem met perslucht doorgeblazen, geen resultaat. Enige spelbreker die na alle pogingen nog overbleef was de benzinepomp. Eerst lekker gegeten, daarna deze gedemonteerd, helemaal uitelkaar genomen en toen was de oorzaak ook meteen duidelijk.
In de pomp zitten twee kleine rubber afsluitklepjes die kennelijk hun werking verliezen als er ook maar een beetje gruis en roestschilfers in terecht komen. Pomp van weerskanten doorgeblazen zodat alle rommel er tussen uit geperst werd. Pomp inelkaar gezet, op de motor gemonteerd.
Nog geen resultaat, maar nu bleek dat ik in het schemerdonker het filtertje van de carburateurinvoer achterstevoren had ingebracht.
Na nog een vergeefse poging wat benzine direct in de carburateur gegoten en eindelijk sloeg de motor aan. Pomp werkte ook perfect, mooi heldere vloeistof, de motor draaide perfect. Toch de tank maar eens helemaal spoelen en een extra filter monteren vóór de pomp, wat dit blijft een doffe ellende zo.
Afijn, toch mét 104 thuisgekomen, morgen kentekenplaten halen en wachten op een afspraak met de taxateur. Weet ik meteen wat voor premie ik ga betalen, zal wel meevallen denk ik.
Groet, M.