Chokeprobleem 104.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Chokeprobleem 104.

Berichtdoor marcel104 » 10 mei 2006, 13:51

Mijn 104 loopt stationair slecht, soms gewoon al langzaam en dan weer snel. Nu heb ik hem bij de garage gehad, want de kleppen moesten ook gesteld worden. Daar hebben ze ook naar de cabarateur gekeken en het blijkt nu dat de choke niet helemaal open gaat. En nu kunnen ze dus de carbarateur ook niet goed afstellen.

Het type is Solex 32 TMMIA.

Heeft iemand nog tips of weet iemand of de choke een apart onderdeel van de carbarateur is of dat ik aan een compleet andere carbarateur vast zit?
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Berichtdoor jeroen104 » 10 mei 2006, 14:23

je kunt toch de chokekabel strakker zetten? of sproeit ie niet?

Gr. Jeroen
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54

Berichtdoor marcel104 » 10 mei 2006, 14:37

Het is een automatische choke, volgens mij zit daar geen kabel aan toch?
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 mei 2006, 18:50

Als ik de tekeningen en tekstomschrijving goed begrijp werkt de automatische choke van de 32 TMMIA d.m.v. een temperatuurvoeler welke, net als de doorvoer in de carburateurvoet zelf, is aangesloten op het koelsysteem. Wellicht is het nodig deze unit te inspecteren.

Voor een goede werking is het zaak dat alle bewegende onderdelen van de carburateur, dus ook van de choke-unit, vrij kunnen draaien zoals het hoort, dus die delen schoon en mooi gangbaar maken. Verder in de carburateur alle ventielen en membramen welke voor een correct niveau en luchttoevoer moeten zorgen schoonspoelen in b.v. petroleum of benzine en met perslucht droogmaken. Daarvoor moet ook de vlotterdeksel geopend, kun je meteen zien of er vervuiling in de vlotterkamer zit na het lange stilstaan. Verander als het niet nodig is niks aan de afstellingen van de carburateur bij deze operatie, opnieuw afstellen is specialistenwerk en zorg vooral dat je geen miniscule onderdelen als ventielkogeltjes of veertjes kwijtraakt. Wat dat betreft kun je misschien beter de carburateur helemaal uitbouwen en boven een werktafel behandelen.

Ook de slangaansluitingen en doorvoer goed schoon en vrij van overtollige kalkafzetting, desnoods het hele koelsysteem checken en mocht daar vervuild bruin water uitkomen, dit volledig aftappen, een tijdje vanaf het hoogste punt (expasievat) met een tuinslang doorspoelen tot er enkel schoon water uitkomt. Aftappen via de schroef linksonder aan de radiator, en ook via de aftapschroef onder het cylinderblok, want dat is het laagste aftappunt. Deze zit recht boven de rechter aandrijfas, meteen naast het distributiedeksel. Bij montage een nieuwe afsluitring plaatsen! Daarbij zorgen dat tijdens het spoelen de kachelradiator op warm staat, zodat ook dat gedeelte van het systeem wordt meegenomen. Deze spoelbeurt uitvoeren alvorens de carburateur wordt uitgebouwd, bij een leeg koelsysteem krijg je bij het uitbouwen immers geen vloeistof op het platliggende motorblok. Als de carburateur in orde bevonden is en weer gemonteerd het koelsysteem vullen met de voorgeschreven hoeveelheid koelvloeistof, ontluchten en vooral controleren op lekkages en niveau na een eerste opwarming.

Deze dubbele carburateur heeft, zoals op de tekeningen is te zien, heel wat inwendige kanalen. Het spreekt vanzelf dat deze, net als allerlei klepjes,ventielen, membramen en sproeiers, schoon moeten zijn, zodat de brandstoftoevoer, vacuumwerking etc. niet ontregeld raken. Ik doe er een drietal (tekst) afbeeldingen bij uit de franse Expert Automobile, ook in de nederlandse Vraagbaak kun je allerlei gegevens vinden. De automatische choke zie je op de derde tekening rechtsboven, met de aansluiting op het koelsysteem en de interne onderdelen. Ik ben met de TMMIA verder niet bekend en kan je geen gespecificeerd advies geven m.b.t. afstelling etc. of speciaal gereedschap. Wel kan het nodig of nuttig zijn vooraf een pakking- of revisieset aan te schaffen. Succes met het rijklaar maken van je ZS, groet, M.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/32TTMIA-1.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/32TTMIA-2.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/32TTMIA-3.jpg[/img][/img]
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor marcel104 » 10 mei 2006, 22:43

Bedankt voor het antwoordt, zou is even kijken of mij dit allemaal gaat lukken.
Jij hebt het ook over een pakkings/revisie setje, zijn hier speciale adresjes voor?
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Berichtdoor marcel104 » 10 mei 2006, 23:00

Bedankt voor het antwoordt, zou is even kijken of mij dit allemaal gaat lukken.
Jij hebt het ook over een pakkings/revisie setje, zijn hier speciale adresjes voor?
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 mei 2006, 09:41

Kun je betrekken via een Peugeot / Citroen-dealer, of via een revisiebedrijf in de buurt welke een set kan bestellen bij een importeur. Op Ebay.fr staat er ook eentje te koop, volgens de levervoorwaarden in de advertentie helaas alleen voor Frankrijk beschikbaar, maar wellicht kun je contact opnemen met de verkoper?

http://cgi.ebay.fr/POCHETTE-CARBURATEUR-NEUVE-POUR-PEUGEOT-104-Z-ET-ZS_W0QQitemZ7981559441QQcategoryZ73631QQrdZ1QQcmdZViewItem

Het kan handig zijn een setje op voorraad te leggen, nieuwprijs via dealer of importeur is mij niet bekend.

Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor marcel104 » 06 aug 2006, 22:43

Nou maar eens even een update-tje,

14 dagen na het plaatsen van het artikel over het chokeprobleem, heb ik de 104 naar de peugeot garage gebracht. En je raadt het misschien al..... hij staat er nog steeds. Dit is zeker balen.
De wasthermostaat is weer klaar, maar nu blijkt dat er 1 of andere membraan in zit, die de chokekleppen heen en weer moet bewegen, niet goed werkt. Uiteraard niet meer leverbaar.

Aangezien het nou wel lang duurt, kan ik hier van de sloop 2 cabareurtjes van een 104 halen, die ook op dit motorblok past. Alleen dan moet ik wel een handchoke kabel aanleggen.

Ik twijfel daar zelf over, want zo blijft mijn 104-tje natuurlijk niet meer origineel, maar aan de andere kant het wordt wel eens tijd dat ik er in kom te rijden!

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie mening hier over is!
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

je dubbele sapmenger

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 aug 2006, 09:58

Marcel,

Je kan deze carb niet zomaar effe door een nadere vervangen, dit motortje heeft een snellere nokkenas. Dan blijft er niet veel meer over van de pit die erin zit.

Ik heb nog zo´n carb liggen, misschien is daar het balgje nog goed van

Kom een keer bij me shoppen in Delft

Ik stuur je wel een PB

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

revisiesetje TMMIA

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 aug 2006, 22:18

@Marcel,

Op eBay staat nog steeds voor 22,- euro zo'n setje te koop, volgens de advertentie echter niet voor verzending buiten Frankrijk. Misschien kun je met de verkoper overleggen over bijkomende portokosten, kan nooit veel zijn. Verkoper is celcynet, met een eigen on-line boutique, de set heeft nummer 7981559441.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/rev.jpg[/img][/img]

Deze week ga ik verder met het kannibaliseren van een rode Style Z bij een sloper in Assen. Ben ik zaterdag mee begonnen, maar er zat nog zoveel aan dat ik het niet in één middag kon redden. Woensdag ga ik weer, om o.a. stuurhuis, rem-onderdelen, startmotor, stroomverdeler en eventueel plaatwerk te demonteren. Motorkap is van onder af al doorgerot, achterdeksel moet ik nog naar kijken, de gasveren heb ik al wél losgesleuteld.

Uit de motorruimte en ook verder heb ik al veel spullen meegenomen, schoongemaakt en op zolder gelegd. Dynamo, waterpomp, carburateur, radiateur met ventilator, slangen, verdeelkap met rotor en kabels, bobine, koplampen met bevestigingmateriaal, achterlichten, nummerplaatverlichting, knipperlichtkappen, koelreservoir met vlotter en bedrading, en de beugel met de ruitenwissermotor. Sloper zal de wagen voor me op een heftruck zetten zodat ik er fatsoenlijk bij kan. Nog iets waar je interesse voor hebt? Ik zal in elk geval kijken naar de staat van de portieren. Dashboard is nog mooi, bekleding is vergaan, de spons komt erdoor. De grille is onbeschadigd, en binnenin ligt een setje nieuwe GL-bumpers oude stijl. Ook let ik op kleine items als knoppen en bevestigingmateriaal wat je nergens meer kunt kopen. Een aantal specifieke coupé-delen van het interieur laat ik ook zitten, passen toch niet op een 5-deurs model.

De motor laat ik ook zitten, is een 954cc dacht ik, hooguit kijk ik naar de versnellingsbak of die misschien van het goede type is om later onder mijn SL te zetten. Ik ben nu in principe eigenaar van het hele ding, dus haal ik eraf wat ik kan gebruiken of waarvan ik verwacht het te kunnen verkopen via het forum, ook ontbreekt me de ruimte om alles weg te halen. Laat maar weten of je wat nodig bent en succes met de TMMIA. Groet, M
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Revisie setje

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 aug 2006, 09:17

Dat is volgens mij exact wat i nodig heeft.

Ik moet daar toch eens wat vaker kijken want ook pakkingsets staan daar regelmatig te koop aangeboden

Ik heb zelf nog wel zon carburateur, maar ja als je daar dat balgje uit sloopt is gelijk de hele carburateur onbruikbaar geworden.

ps1 die sloop waar die Z staat is wel een goede bekende. want ik neem aan dat je weinig hoeft te betalen voor al die onderdelen die je er af haalt. Als je dat bij een willekeurige sloop doet betaal je je scheel en loont het niet de moeite om zo´n ding te strippen
ps2 de omloopsnelheid van opgeslagen onderdelen is erg laag ( weet ik uit ervaring)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 aug 2006, 13:03

Op eBay.fr staan geregeld dit soort aanbiedingen, uit Frankrijk, maar ook vaak van Duitse leveranciers. Gewoon het merk en type in de zoekbalk, en het vakje "Europa" aanvinken, dan kom je alles tegen, zitten veel nieuwe items bij. Ontstekingssets, lagers, pakkingsets, radiateurs, kabels, dynamo's, waterpompen, stuurhuizen, fusee's, uitlaatdelen, lampen, soms plaatwerk, en als tweedehands hele auto's, sportvelgen, noem maar op. Let wél op het juiste type en/of onderdeelnummer en bouwjaar, dit wordt door Duitse leveranciers meestal in de advertentie genoemd.

Die sloop is bij Hans Peugeot aan de Wenkebachstraat in Assen, een goede bekende van Edzo. Was ik nog nooit geweest, maar is wel een aardig adres voor allerhande typen en uitvoeringen. Veel 404, 504 (ook Break), 205, 405. Ook stond er een 305 Break en, heel apart, een 504 met een turbodiesel 405-blok, waarmee de 504 is omgebouwd naar voorwielaandrijving! Zelf gereedschap meenemen, ook heeft-ie losse en een aantal nieuwe delen in schappen liggen, een snoeimes is ook handig als je bij een wagen moet welke deels in de begroeiing op het terrein is verdwenen!

De coupé heb ik gekocht voor 100 euro, kan ik eraf halen wat ik wil, de rest kan ik laten staan. De Style Z staat er al een hele tijd, is qua corrosserie niks meer van te maken, het hele front kon ik zó naar beneden duwen, maar dat was wel handig om de radiateur uit te bouwen. Normaal moeten immers eerst de vin en de startmotor eraf om deze te kunnen verwijderen. Morgen probeer ik het laatste eraf te slopen, en zal tevens eens rondkijken wat er verder nog aan interessant materiaal staat. Gezien heb ik een 504 Break met lichtmetalen wielen en bruinlederen bekleding. De genoemde 504 voorwielaandrijver heeft een velours interieur. Dit sloopadres kan ik voor de behoeftige onderdelenzoeker ten zeerste aanbevelen. Ik wees de eigenaar op het forum, mogelijk plaatst hij in de komende tijd wat advertenties op het onderdelentopic. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor marcel104 » 29 aug 2006, 21:04

Zo de 104 loopt weer!

Mede doordat Rudie de carbarateur van zijn ZS nog had liggen, en ik die kon overnemen.

Zo nu eindelijk (mits het weer wat beter wordt) weer toeren.

Gr Marcel
Avatar gebruiker
marcel104
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 mei 2006, 22:08
Woonplaats: Nieuw Buinen

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 aug 2006, 04:43

Weer een 104 in roulatie! Heel mooi, doe je ook mee met de Hoogelandsterrondrit zaterdag over een week vanuit Garnwerd? Zie "evenementen" topic. Dan zal ik de strips en bevestigingsmateriaal voor op de B-stijl voor je meenemen. Wordt vast een mooie dag, er hebben zich al zo'n 20 wagens aangemeld, op een 304 na is de 04-serie nu volledig vertegenwoordigd! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten