OK de kleppen kwamen nog steeds tegen de zuigers, daarom maar de frees gepakt. Het op mijn werk op de freesbank doen was me teveel werk en ik moet daar telkens een collega voor lastigvallen. Het resultaat is niet mooi maar de kleppen zijn vrij.
Niet in een keer moet ik zeggen, het heeft me drie keer gekost, telkens kop er weer af, controleren, kop er weer op, nokkenas afgesteld en weer eraf om te controleren
Beetje klei erop en dan maar kijken hoe de adruk eruit komt
Het zeldzame verstelbare nokkenastandwiel, 5 standen per kant en dan maar proberen
Een meetklok is daarbij noodzakelijk
Hoe ga je te werk:
-Bepaal het bovenste dode punt ( BDP), dat kan door de paspen te gebruiken, die steek je door het gat in de pouli en in het blok zit een gat en dan draai je de krukas totdat hij in de sleuf in de krukwang valt.
-De PTS beschrijving gaat ervan uit dat dit niet nauwkeurig is ( is niet zo) en gaat uit van een andere methode.
-Monteer de klok en draai de krukas met de draairinging van de motor totdat deze bovenaanstaat, je zet dan de klok op NUL. Draai de krukas tegen de richting in terug en controleer of de NUL klopt.
-Monteer de gradenboog.
-Dan draai je de motor terug naar nu en dan nog een ronde extra tot een stuk voorbij de nul.
-
Draai de krukas nu met de draairichting mee en lees de gradenboog af bij de nul van het meetklokje.
-
Draai de krukas naar BDP en nog een ronden vand e meetklok verder en lees het aantal graden af wanneer de klok weer precies op nul staat.
Als de gradenboog goed gemonteerd staat moet het aantal graden dat je afgelezen hebt symetrisch om het NUL punt heen zitten. Zoniet herhaal de procedure.
Bij mij klopt het.
-Monteer nu de cilinderkop, trek alles volgens koppel aan en begin met de nokkenas.
Ik heb de positie met het streepje genomen als uitgangspunt.
Bij cilinder 3 heb ik de inlaatklep genomen als uitgangspunt.
-Bepaal het nulpunt bij maximale opening van de klep. Natuurlijk in de draairichting van de motor. Check dat nogmaals door motor terug te draaien voorbij de nul en weer met de draairichting te verdraaien. Is de nul goed, dan draai je de motor tegen de richting terug voorbij NUL en nog een ronde extra.
-Draai de krukas in draairichting van de motor naar de nul van de klok en lees het aantal graden af. Draai door BDP heen en nog een ronde op de klok extra en bij nul van de klok lees je weer af.
Die twee waarden tel je op en deel je door twee, dan moet er ca 102 graden uit komen. Zo niet dan ga je een andere stand testen.
Bij mij was het zo dat ik er ca 40 graden vanaf zat. Ik moest het nokkenastandwiel twee tandjes naar rechts verschuiven om in de buurt van die 102 te komen. Vervolgens moest ik fine-tunen.
Veel herhalen van het bovenstaande verhaal.
Lamme armen en stalpoten krijg je ervan.
Maar nu staat hij op tijd. Ik kreeg hem niet op een graad nauwkeurig ( Uitlaat 101 en inlaat 103 granden). Voor mij nauwkeurig genoeg en ik heb het zaakje gefixeerd
Hier hangt ie dan in de takel, volgende week kan ie worden afgebouwd