Peugeot 104 Rally in wording

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 nov 2007, 11:40

Ik denk dat wanneer ik klaar ben de auto ca 700kg gaat wegen, alles aan de buitenkant wordt polyester, ook de deuren :shock: Ik ga er vanuit dat de poly deuren van de samba rally passen, die gebruik ik dan alleen als ik het circuit op ga.

De buitenkant gaat ook helemaal aangepakt worden, een voorbeeld ervan zie je aan het begin van dit "draadje
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Alles is eraf

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 nov 2007, 20:24

Ik heb de hele voorkant gestript, ben daarna verder gegaan met het voorste deel van de rolkooi te verwijderen.
Het dashboard verwijderd, zat een scheur in, wordt dus vervangen. Alle matten, bekleding eruit. Deuren eruit gehaald, die van rechts was echt slecht geworden.

Weet je wat zo'n deur weegt :?: .l.... 25 kg/stuk :!:

Ik heb de kabelboom verwijderd en met het oude type is dat makkelijker dan met het nieuwere type. Bij deze zitten aan de binnenkant stekkertejs en kan je de kabelboom het motorcompartiment in trekken. Bij de nieuwer types moet dat net andersom en dat is veeeeeel lastiger.

Rembekrachtiger eraf gehaald en nu kan ik goed bij alle rotte plekken. Valt volgens mij wel mee, wel heb ik gezien dat de plaat waaraan de veerschotel aan vast zit nogal rot is dus die moet ik ook vernieuwen.

Het is niet al te erg en in tegenstelling tot vroegere slechte 104 tjes die ik heb gehad heeft HUPIE DUMPIE een speciaal plekje in mijn 104 hart en ik ga haar weer netjes in orde maken, maar wel stop ik haar vol met anabole steroiden en wordt ze een volbloed renpaard :D :mrgreen: :P 8) :twisted:

Ik heb de smaak te pakken en voorlopig ga ik alleen door met dit project totdat er geluid komt uit de race-uitlaat.

ps ik heb onlangs weer een Confort gekocht en ik heb voldoende spullen over om een tweede racert te maken. Kan ik alle spulletjes die van de samba rally groep B afkomt op zetten.
Ideeen genoeg, maar volgende week moet ik veel werken dus kan ik niet sleutelen :( :? :cry: wat een straf...

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Nog verder gesloopt

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 nov 2007, 22:20

Voordat de motor erin kan moet het hele motorcompartiment leeg, want er moet nog gelast worden. Er gaat sowieso een ander subframe in.

Afbeelding

Afbeelding

Lekkend remoliereservoir heeft er voor gezorgd dat de kokerbalk aan de bovenkant helemaal is weggerot. Gelukkig is de schade aan het binnenschutbord beperkt gebleven

Afbeelding

Ook de veerschotel aan het binnenscherm heeft niet veel sterkte meer en zal moeten worden verstevigd

Afbeelding

Ik heb de kokerbalk aan de binnenzijde ook maar open gezaagd zodat ik de schade echt goed kan bekijken. Ik heb het goed schoongekrabt, maar de kokerbalk heeft binnenin verschillende verstevigingsschotten dus je komt er niet goed bij. Voor nu lijkt herstel van buitenkant voldoende.

Ik heb er al hele stukken uitgezaagd, maar het was te donker om daar nog foto's van te maken. Morgen weer verder
Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 nov 2007, 21:55

Ik heb ook nog twee nieuwe veerschotels nodig, voor de PTS McPhersons heb ik andere schotels nodig, ik had er maar een van maar die is ook nog van een verkeerd type. Door het triangelsubframe staan de schokbrekers 30 mm meer naar buiten. De veerschotels moeten dus excentrisch worden gemaakt.
Nu lag er nog een "stukje" aluminium in de weg :P waarvan ik wel wat mocht afzagen. Een mopje van 250mm zaag je niet zo maar door, daar hebben we een manchientje voor nodig: :mrgreen:

Afbeelding

Op een andere lokatie aan beide kanten nog 30mm afgezaagd en daarmee kon ik op ons mini CNC bankje wel iets proberen. In de lade lag nog een draaiplateau en ik met twee grote lijmklemmen de plaat op gespannen en met de hand getracht een deel van een circel uit te frezen:

Afbeelding

Dat ging in het begin redelijk, maar door de speling van de "draaitafel" begon de boorkolom te "happen naar de baas :evil: " en ondanks dat de kolom vast gezet was om zijn draaipunt, wrikte hij er zich toch onderuit. Hmmm toch niet zo'n geslaagde sessie en het kost ook erg veel tijd :x .

Afbeelding

Ach wat zou ik toch graag een mooi Deckel 1 freesbankje willen kopen ( zijn alleen zo f*cking duur :cry:)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Edzo » 01 dec 2007, 01:18

oei....... echt wel ' happen naar de baas' :wink:

kan je wat met een plasmasnijder in aluminium??

Ik weet dat er in groningen een stichting 'stadswerkplaats' is, die een plasmasnijder heeft. Voor weinig geld word je er lid van, en kan je daar werken tegen een kleine vergoeding per dagdeel. Wellicht is er bij jou in de buurt ook zoiets??

ik zou denken dat je 'm eerst 'ruw' uitsnijdt met een plasmasnijder (als dat dus kan) en dan nabewerken in een draaibank.

Of iets met een lintzaag............ tja, leuk probleem :wink: :wink: :wink:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Al

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 dec 2007, 09:16

Het zal wel de lintzaag worden, dat had een collega al aangeboden. Maar ja ik wil altijd eerst zelf iets proeberen voordat ik bij een ander aan ga kloppen.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Zagen maar

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 dec 2007, 11:16

Ik heb niet stil gezeten en heb de kokerbalk weer in ere hersteld, maar ben verder gegaan met zagen omdat het allemaal toch wat rotter is dat ik had gedacht en met de nieuwe "POWER ENGINE" :twisted:
Moet het daar wel op volledige sterkte worden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, de kokerbalk is weer geheel op sterkte, nu gaan we eens kijken hoever heen de schokbrekerschotel er aan toe is. Heb ook gezien dat de bij de ruitenwissermotor er niet best uit ziet. Ja als je dan gaat krabben dan word je niet vrolijk :( :? :oops: :cry:


Afbeelding

Dat ziet er zo rot uit, eruitzagen die handel, hier kan ik niets op vastlassen.

Afbeelding

Om de slechte veerschotel te vervangen is het wel noodzaak een positionering te maken zodat ik weet waar die weer terug moet komen 8)

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet was geen overbodige actie :!:


Ik ben nog niet klaar met zagen, het buitenste binnenscherm heb ik ook nog nieuw liggen dus dit roestige deel gaat ook nog weg, maar ik moet mijn eigen GL6 weer door de apk heen krijgen en daarvoor moet de dorpel nog worden vervangen :? Misschien kan ik dan tijdelijk in de confort gaan rijden, alleen die moet nog apk gekeurd worden en ik weet ook niet of die er door komt :( :(
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 29 jun 2010, 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 dec 2007, 15:20

Nou moe, daar was ik echt niet meer aan begonnen hoor! Je geestdrift is in elk geval bewonderswaardig.

Op zulke slechte plekken heeft roest dus gedurende heel lange tijd (ongezien? :shock: ) ongehinderd kunnen voortwoekeren. Niet voor niets heb ik het originele ruitensproeier tankje tussen de linker veerschotel en schutbord vandaan gehaald, en in een passende houder tussen koplamp en spatbord gehangen zodra ik zag hoeveel rommel eronder blijft hangen wat op die plek ook nog eens heel lang vochtig blijft. Ook de accu hou ik goed in de gaten: ik moet géén lekkages hebben tussen de accuhouder en het spatbord door, richting chassis koker. Is m'n eerste 104 uit '83 ook op afgekeurd. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 dec 2007, 16:26

ik heb meestal te veel auto's waardoor ik te weinig tijd besteed aan het echt preventieve onderhoud :(

sinds ik hem heb gekocht, nagenoeg niets gedaan aan onderhoud

maar ja je ziet ik deins ook niet zo gauw terug voor een flinke reparatie.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Humpie dumpie is zo slecht nog niet, gelukkig

Berichtdoor Rudie_Krämer » 31 jan 2008, 23:07

De afgelopen maanden met bij GL6-benetton bezig geweest en daar behoorlijk depri van geworden :cry:

Al slopende bemerkte ik dat hij toch veel slechter was dan ik had verwacht. Het is zelfs zo erg dat ik vorige week serieus heb overwogen om er mee te stoppen :shock:

Achterom kijkend naar de rally in wording begon ik ook daarover sterk te twijfelen ("zou deze net zo erg zijn als benetton?")

Hiermee was ik een paar weken geleden gestopt, zag er niet erg hoopvol uit, toch?
[img][img]http://img134.imageshack.us/img134/6066/voorschotelwegdp2.jpg[/img]
[/img]

Als dat zo zou zijn dan was ik van plan daar niet mee verder te gaan
maar een goede 104-coupe te kopen :cry: :oops:

Vanavond alle troep die bij het demonteren van de motor achterin was gegooid eruit gehaald, alle afdekkingen eraf gehaald en wie schetst mijn verbazing :?:
Hij is lang zo slecht niet als de benetton, behoorlijk goed getectyleerd en het hele achterdeel had ik al gedaan :shock:

Ja dat krijg je als je al zoveel 104tjes hebt gehad, dan weet je op gegeven moment niet meer wat je er allemaal al aan gedaan had :P

OK, hij gaat niet weg en zal dit jaar nog schitteren op het circuit van Zandvoort :twisted:
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 29 jun 2010, 21:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 31 jan 2008, 23:53

je hebt je weer herwonnen! :mrgreen:
ach iedereen heeft wel eens een dip, jij soms een hele grote.. :D
Toch mooi om te zien, dit echte restauratiewerk, ik ruik in gedachten de geur van de slijptol.. :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Daar gaan we weer

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 feb 2008, 22:08

Door het vele werk aan mijn Benneton, is de rally stil komen te vallen.
De kriebel om er mee door te gaan was zo groot en toen ik de benneton in de grondverf had gezet was het tijd om weer wat van de rally op te pakken. Ik zag er in het begin erg tegen op om er de zaag in te zetten. Dat was voordat ik aan Benneton was begonnen. Nu lijkt het een eitje om hem weer te maken :shock:

De oude veerschotel was zover heen dat ik die niet meer wilde opknappen

Afbeelding


Ik heb de veerschotel van de Citroen Visa Spirit 330, die ik jaren geleden heb gehad en gesloopt had, genomen.
Een het gritpistool er overheen gehaald

Afbeelding


en netjes in de grondverf gezet.

Afbeelding


Ik heb hem even op z'n plaats gehouden, maar dat wordt wel passen en meten om dat weer op de goede plaats te krijgen. Gelukkig heb ik de positie van te voren goed bepaald :P

Ik ben er nog niet over uit of ik nu verder ga met de rally of dat ik de Benneton ga afmaken. Ik wil in iedergeval de rechterkant van de benneton afmaken, misschien ga ik daarna de rally op z'n poten proberen te krijgen. Ik weet nog niet. Ik twijfel sterk :-|
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor ollie » 01 maart 2008, 19:21

......
Laatst bijgewerkt door ollie op 12 jan 2016, 14:19, in totaal 1 keer bewerkt.
ollie
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 20 jan 2008, 18:59
Woonplaats: overijssel

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 maart 2008, 19:55

Dat is een Talbot Samba Rally :!:

En dan vind ik 11000 euri voor een 120 pk versie veel en veel te veel.

Ik ga voor de 104 rally en die zijn veel zeldzamer en ik ga voor de 142pk versie en das nog veel zeldzamer, die zie je bijna nergens meer, ook in Frankrijk zie je die nauwelijks meer, alleen de Samba's zie je nog regelmatig aangeboden.

Ik ben toch meer een 104 liefhebber :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor ollie » 17 apr 2008, 16:23

......
Laatst bijgewerkt door ollie op 12 jan 2016, 14:18, in totaal 1 keer bewerkt.
ollie
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 20 jan 2008, 18:59
Woonplaats: overijssel

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 apr 2008, 18:12

Ik heb de groep 5 polyester onderdelen al op de plank liggen, inderdaad van MCRacing afkomstig :wink:


GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 apr 2008, 18:21

Horen bij een echte Ralley-uitvoering (zowel 104 als Samba) de gewone ruiten er nog in te zitten, of verschilt dat per klasse? M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 apr 2008, 18:48

Bij de Samba Rally is de groep B helemaal van polyester en zijn de zijruiten en het achterraam van kunststof.

Bij de 104 is dit niet geweest
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 jan 2009, 11:16

April was de laatste bijdrage, de auto is toen de container in gegaan vanwege tussentijdse projecten:
Restauratie van mijn 205Mi16 ( klaar :P )
Ik heb de drijfstanglagers, distributieriem, waterpomp en veer oliepomp vervangen.
Het bleek ook dat het hele front rot was, heb ik ook gelijk maar "even". Zoals zo vaak duurde dat toch wel iets langer dan wenselijk was, vandaar dat de 104 maar even moest wijken.

Afbeelding

Restauratie van mijn Mercedes Benz ( nagenoeg klaar)
Aan beide kanten treeplanken, spatbordranden en kokerbalken voor waren rot. Ik had het plaatwerk kant en klaar, maar waar ik op moest lassen was ook rot en dat zit aan de onderkant en dan wordt het toch wel een zware klus. Ik moet de achterremcilinders en remleidingen nog vervangen en dan kan hij weer de weg op en is de weg vrij om weer volledig met de 104tjes verder te gaan :lol:

Afbeelding
Ik kan met de Benneton niet veel verder zolang het zo koud is. Dus tijd om Humpie Dumpie weer uit te graven"

Afbeelding

De container was nog roestiger dan mijn 104 dus ik heb hem in die tijd wel afgedekt gehouden. Het was er nogal vochtig vandaar dat ik hem toch weer in de sleutelruimte wilde hebben

Afbeelding

Heerlijk, hij staat weer binnen, kan ik er tenminste weer wat aan gaan doen.

Afbeelding

Hij staat wel in het midden en dat is niet de bedoeling want het doorgaande deel moet vrij blijven. Ik ben dus aan het herinrichten geweest ( ben ik helaas al erg bedreven in 8) )

Afbeelding

Zo die staat op z'n goede plekje

Nu kan ik beginnen met het uitzagen van het stuk uit de oude confort die ik ervoor had gesloopt
:oops:

Afbeelding

Maar ff een paar daagjes rust nemen want mijn handen vragen om rust. De haakse slijper, puntlasboor en de carosserie-zaag hebben hun tol geeist :cry:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 jan 2009, 22:19

Ik ben maar weer aan het zagen geslagen, ik heb nog een nieuwe parafan liggen dus heb ik de oude er maar uitgezaagd, kan ik ook beter bij het deel dat ik er weer in moet lassen.
Ik verbruik dit jaar maar al het nieuwe plaatwerk en dan ben ik er helemaal door en kan ik ook geen excuus meer voor nieuwe projecten verzinnen :mrgreen:
Het is nu en nooit meer.

Afbeelding

Zagen is makkelijk :? Nu het herstellen :wink: kost meestal iets meer werk :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 22 jan 2009, 22:45

Rudie schreef:Het is nu en nooit meer.

tja, kan ik me voorstellen... als ik weer eens met de haakse slijper in staal aan het slijpen ben,
ruik ik die geur en komen alle herinneringen aan roest, stof, rook en stank weer boven van de restauratie van de 304 cabriolet..
Als ik mijn neus moest snuiten, kwam er roeststof uit...
ik zie dus ook een beetje op tegen de voortgang van de restauratie van de 604 V6 SL, dat project staat nu al 6 jaar stil...
Ik heb al wel goede adembeschermingskapjes op voorraad 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 jan 2009, 23:00

Ha, Harrie, het begin is er al. Nog ff het eind van de winter afwachten en aan de grote voorjaarschoonmaak beginnen.

Zo niet, overweeg dan maar op die zooi op de schroothoop te gooien :P

Je wordt inmiddels ook al weer 6 jaar ouder:wink:

NU OF NOOIT

Straks mag je met je oldtimer nergens meer rijden vanwege de vervuiling, belasting of wat dan ook ( geen euro 98 meer)

YES YOU CAN :!:

Humpie dumpie gaat ook weer rijden dit jaar. Ik wil nog ff een paar kuup Euro 98 door die 45mm WEBERS heen jagen, de meeuwen op zandvoort verschrikken met die blèrpijp

YES I CAN

GrR
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 29 jun 2010, 21:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 jan 2009, 20:59

Derde poging, ik heb gisteren avond twee keer geprobeerd de foto's erin te krijgen en twee keer ging de computer plat. Ik vermoed door photobucket.nl.

Maar ja wat ik wilde vertellen is dat ik nog een stukje verder ben wezen zagen en dat ik het stuk uit de confort van al het overbodige heb ontdaan om er zo in te kunnen zetten.

Ik wil proberen zoveel mogelijk over te zetten, dat wil zeggen ook met verrschotel en al. Dat gaat erg lastig worden want allerlei opstakels zitten in de weg en nu moet ik zien uit te vissen welk deel het makkelijkst later er weer in is te lassen.

Het wordt dus weer "frankensteinen" en mooier wordt het daar niet van. Onzichtbaar wegwerken kan ik wel vergeten. Nou ja laten we het maar zo proberen te verkopen: ik ga straks zo snel dat zien ze toch niet meer :mrgreen:

Zover ben ik gekomen met zagen

Afbeelding

en zo moet het er weer in komen

Afbeelding

Vervelend is wel dat een blessure weer gaat opspelen. De pezen van mijn armen beginnen weer te "branden"

Tijd voor een gedwonen brake :?: :(
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 maart 2009, 10:39

Ik ga hier even verder op het draadje "nieuwe ZS gekocht"

Er hoeft eigenlijk helemaal niet zoveel meer aan te gebeuren, ik heb er al heel veel restauratiewerk aan gedaan, die klote blessure nekt me alleen, dat maakt het juist zo moeilijk.
Het is de auto die ik al het langst heb ( ik heb hem al 8 jaar en dat is voor mijn heeeeeel erg lang :wink: ).

Ik ga hem op z'n poten zetten, dan kijk ik of hij weer de container in kan of dat ik het carrosserie in z'n geheel strip en hem op de flonder in de sleutelruimte ga zetten.

Ik had het stuk bij de schokbreker er in zijn geheel erin te zetten, maar dat is te veel meet en paswerk en daar heb ik het geduld niet voor.
Ik ga er toch voor om de veerschotel eerst op zijn plaats vastlassen.\
Ik heb de veerschotel uit het inzetstuk gehaald en de hoek zet ik dan part in de auto.

Hier komt mijn positioneringssteun die ik had gemaakt voordat ik er de zaag in had gezet wel weer goed van pas. Zo hangt de schotel perfect in positie en kan ik hem zo vastbakken.
Afbeelding

Duidelijk :?: Nee niet echt :P
Afbeelding
Als je het er in delen inzet kan je wat makkelijker hier en daar wat aanpassen. Grote hamer erbij :shock: en dan krijg je het wel pas. Als het op 6 punten perfect moet passen is dat (voor mij) onbegonnen werk en heb je kans dat ik de hamer pak en de auto op een "andere manier ga bewerken :evil: "
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 maart 2009, 10:45

Ik start ff een nieuw draadje: HumpieDumpie

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten