Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor jospop » 20 aug 2008, 22:20

Grappig, ik wist niet dat ik zo'n zeldzaam onderdeel had bemachtigd toen ik dezelfde kokerbalken op de kop tikte via het Forum (Rene?). Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen de kriksteunen gebruikt. De ene origineel peugeot paste zonder veel problemen. De imitatie had geen gat voor de krik en heb ik zelf verstevigd en een kokertje voor de krik op gelast (ik gebruik de originele krik heel veel). Wat ik wel onmiddellijk heb gedaan is gaten boren op alle lage plekken en hoeken, zodat vocht dat erin gekomen is er ook snel uit kan. De kriksteunen waren bij mij duidelijk vanaf de binnenkant gaan rotten. De nieuwe overleven de motor.... :twisted:
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 aug 2008, 08:03

Ik was wel enthousiast begonnen aan de voorkant, maar de achterkant was nag niet af :evil:
Mezelf weer ff tot de orde geroepen en me opdracht gegeven eerst af te maken waarmee ik bezig was :oops:

Er moest nog een hoekje in de steunbalk worden gelast en het bevestigingspunt van het hitteschilt was nogal krokie en heb ik ook vastgepleisterd :P

Daarna alle naden afgesmeerd met die kwastbare kit en de gaten dichtgesmeerd met nadenkit.
De wielkastrand-naad wil ik inspuiten met Owatrol want is zie de roest daar al weer in komen. Door het lassen wordt het zo warm dat het metaal daar gelijk weer gaat roesten, dat wil ik voorkomen, dus straks ff een potje owatrol kopen, is lekker dun en kan ik na insmeren met perslucht in de kleinste kiertjes spuiten :wink:

Helaas krijg ik de foto's niet op ImageShack geupload ( gebeurt wel vaker). Dan maar met Photobucket.com :evil:

Hoekje ontbreekt nog en voor de trekhaak heb ik daar wel sterkte nodig

Afbeelding

Het ophangpunt voor het hitteschild vastgepleisterd. Op sommige plaatsen kon ik het vuil niet wegkrijgen en dan worden de lassen niet echt mooi. Soms moet je je perfectionisme kunnen laten varen, toch?

Afbeelding

En nu kitten maar

Afbeelding

Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor pugboy73 » 28 aug 2008, 15:54

Ja Rudie, petje af voor wat jij allemaal moet klaarspelen :shock: . Maar er is licht in zicht aan het einde van de tunnel :P
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 aug 2008, 19:03

Ik zie licht aan het eind van de tunnel, maar de tunnel is wel kilometers lang.
Ik moet de achterkant nog owatrollen, kitten, verven en tectyleren
De kokerbalk nog passend maken, lassen etc
Het front nog vervangen, de wangen aan de zijkant vervangen
Dorpel kaalkrabben, verven en tectyleren
Hardsolderen van achterpaneel
Schuren binnenkant, verven
Hoek bij voorraam lassen
Dan:
Buitenkant schuren en verven
Nieuwe deuren voorzien van ramen en mechanismen. schuren en verven
Motorkap schuren en verven
Puntjes op de I zetten, motorcompartiment schuren en verven. Motor monteren

Zucht, de moed zakt me in de schoenen als ik er al aan denk :cry:

Niet doen dus, 1 ding tegelijk en met een glimlach weer vol goede moed aan het volgend deelprojectje werken :wink: :P :mrgreen: :shock:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor alexxie_m » 28 aug 2008, 19:56

Poehé! PETJE AF! Mooie compulatie zo, leuk om te lezen...
succes en houd vol!
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 aug 2008, 22:04

Hmmm, eerste monteur, dan heb je zelf ook geen twee linker handen :P

Heb je mijn Sticky-stukje over de 104 rally al eens bekeken? Dat is het werk dat ik eigenlijk veel leuker vind :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 28 aug 2008, 23:46

't wordt gewoon een nieuwe 104!
en nog als bouwpakket ook...

petje af, dat zeker :)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 31 aug 2008, 19:51

Na het avondje racen met de GTI club had ik dit weekeinde weer vol inspiratie. Heb de naden gekit, na drogen getectyleerd, de koni schokbreker nog even uit elkaar gehaald en de onderdeeltjes geschilderd. Ook de draagarmen en de trommels netjes in de verf bezet en alles voorzichtig

Ziet het er weer goed uit al zeg ik het zelf :oops:

Afbeelding

Afbeelding


Mooie Koni's van het oude model
Afbeelding


De kokerbalk tijdelijk gemonteerd, ziet er goed uit, nu nog wat plaatwerk eronder lassen, dan kan de kokerbalk ook vastgelast worden

Afbeelding


Ach wat is dat toch weer een mooi gezicht om het weer af te kunnen monteren :P .
Dan zet je je stoelje voor de auto, je gaat moe maar voldaan zitten.... Je kijkt, je geniet en je ziet dat het goed is :!:

Zo en nu een biertje :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jospop » 01 sep 2008, 21:51

Jij hebt je biertje(s) :mrgreen: wel weer verdiend dit weekend....
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor alexxie_m » 02 sep 2008, 10:40

Rudie_Krämer schreef:Hmmm, eerste monteur, dan heb je zelf ook geen twee linker handen :P

Heb je mijn Sticky-stukje over de 104 rally al eens bekeken? Dat is het werk dat ik eigenlijk veel leuker vind :wink:

GrR


:D nee, twee linkerhanden heb ik inderdaad niet, maar dit gaat toch echt meer richting de plaatwerker/zager/hakker/ :mrgreen: /lasser/... En daar heb je toch doorzetting vermogen voor nodig waar je U tegen kunt zeggen!
Sticky heb ik nog niet gezien....waar kan ik die vinden?
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 sep 2008, 19:09

Doorzettingsvermogen is niet zo nodig. :shock: ...je moet gewoon gestoord zijn dat je zo'n verrotte auto nog wilt gaan opknappen :mrgreen:

Bovenaan bij het 104 deel staat het topic dat bovenaan blijft staan:

viewtopic.php?f=53&t=8214

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 sep 2008, 20:53

De bodemplaat weer dicht, Fred Flinstone kan niet meer trappen :P

Afbeelding

Slechte plek nummer 1 nog te dichten
Afbeelding

Slechte plek 2 nog te dichten
Afbeelding

Dit heb ik voor morgen bewaard, maar wilde de delen toch ff passen.
Ik heb de kriksteunplaat die er aan vast zat toch maar losgeboord omdat ik het deel daarachter niet aan de bodemplaat kon vastlassen en aangezien de bodem niet goed aansloot op de kokerbalk moest ik de zaak eerst vastschroeven. De plaat moest dus ff tijdelijk losgeboord worden :evil:
Achteraf niet toch niet zo erg, want de kokerbalk lag al zo lang te wachten dat er tussen de platen al weer roest zat :?

Afbeelding

Ik had de kokerbalk van binnen al ingesmeerd met Owatrol, omdat ik er daarna heel slecht bij kan komen om het roestwerend te maken. Aan de ene kant goed, maar dan de andere kant kut lassen, dus veel moeten slijpen, daardoor de hele middag bezig geweest om de balk er netjes in te krijgen.
Die slechte plekken van hierboven zie je straks helemaal niet meer, maar toch wilde ik er een paar plaatjes in lassen om de volledige sterkte weer terug te krijgen :wink:

Ik heb weer een biertje verdient :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 sep 2008, 19:51

Weer de hele middag aan het slijpen en bakken geweest.

Ik weet het weer :evil: het staal van het originele plaatwerk laat zich gewoon niet lekker lassen.
De toorts wil niet lekker lopen en de instellingen vele malen veranderd, maar geen lekkere instelling kunnen vinden. Op een testplaatje van goed staal liep hij hoorbaar perfect.
Het ligt gewoon aan dat pokkestaal. Ook met de 205 GTI en het verzinkte plaat ging het KUT, KUT en nog eens KUT :evil: :evil: :evil: .

Of je brand een gat in de platen, of je krijgt van de dikke bulten die je daarna weer met veel moeite weer moet wegslijpen. Wat je ook ziet gebeuren dat er een dikke druppel staal tussen de toorts en de auto ontstaat die dan naar beneden valt en de boel in de fik wil zetten, of hij plakt vast aan de tip, draad smelt vast en de draadrol stuwt en een varkenskrul in en je kan stoppen.
Schiet allemaal niet op. :evil:

Het bak en braadwerk voor het slijpen
Afbeelding

De dag toch in opperbeste stemming afgesloten, na al dat slijpwerk de naadjes afgekit, binnendeel in de tectyl gezet en op een haar na is de onderkant nu af en ik kan je niet uitleggen wat voor heerlijk gevoel dat geeft :D

Het braadwerk glad geslepen:
Afbeelding

Het voorplaatje zit ook al vast, dat moet ik glad slijpen als het kit geverfd is anders kleeft al het slijpsel vast op de ondergrond.
Morgen binnenkant bij pedalen aflassen, kitten, buitenkant schilderen, dinsdag slijpen en schilderen, woensdag klaar met de onderkant :P

Wat een hobby :? ( of ben ik gewoon "NUTS" )

Als ie weer klaar is en hij tuft weer heerlijk ben ik ook alle ellende gelijk weer vergeten en weet ik waarom ik al die moeite heb gedaan.
Ik vul hem dan af met 70 liter LPG, zet mijn muziekje op, draai de snelweg op en er dan na 1000km weer af te draaien om ff te tanken :shock:

YES, nog ff geduld

Op naar de volgende stap
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 08 sep 2008, 01:00

goed werk Rudie, en je hebt gelijk, straks geniet je weer van je GL6 op LPG :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 sep 2008, 21:45

Ik alles gisteren netjes afgekit, een deel had ik met zwarte hamerite geverfd, pot was leeg, maar ik had nog een pot zilver staan. Voor de onderkant ook geen probleem, toch?..........

Je voelt hem al aankomen, wel een probleem dus. Het oplosmiddel in die zilveren kleur was agressiever dan die van het zwarte en loste deels mijn kit weer op. Shit zo schiet het niet op :evil: :x .

De afwerking vind ik geen leuke klus moet ik zeggen (erg zacht uitgerdukt :evil: )

Maar verder gegaan met de trekhaak. De middelste steun staat niet goed, die heb ik er vanaf geslepen en ga ik voorzien van een nieuwe plaat.
De tank kan er pas onder als de montage steun van de LPG tank erin zit. Misschien bak ik aan de onderkant plaatsjes met moertjes vast, dan kan de steun ook gemonteerd worden als de tank er onder zit. Anders kom ik er niet meer bij.
Ja lijkt me beter, dan kan de auto weer op z'n wielen staan en kan ik aan de volgende fase beginnen. Ik wil de auto nog niet aan de binnenkant gaan schilderen. Ik wil aan de voorkant beginnen. Ik heb de schurft aan schuren en verfen, maar dat was al bekend geloof ik :P

Niet zo'n produktieve avond, maar vroeg naar huis gegaan en een lekker rood wijntje ingeschonken :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 sep 2008, 21:30

Trekhaak weer gemonteerd, Markus heeft me geinspireerd met z'n mooie trekhaak, die van hem zit beter gemonteerd aan de onderkant vind ik, aan twee kanten aan de verstevigde balk is constructietechnisch veel steviger. Maar ja, ik pas voor dit moment, heb alles in de tectyl gezet en ga er niet weer aan lassen. Ik ga er toch geen sleurhut achter hangen :mrgreen:

Afbeelding


De onderkant is nu helemaal klaar, tank er weer onder en daarna de trekhaak gemonteerd ( ik heb eerst nog even de dwarsbalkgespoten gespoten)
Nu moet ik alleen nog die bumper zien te monteren, door de trekhaakophangpunten komt hij een stuk meer naar buiten te zitten en dat vind ik niet mooi. Maar een setje montage steunen aanpassen. Maar ja dat is voor later, hier het resultaat
Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 13 sep 2008, 22:39

prachtig, die lichtblauwe kentekenplaten. Echt een tijdsbeeld uit 1977 :)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 sep 2008, 21:34

Uhmmmm, hij is van '78, 19-04-1978 om precies te zijn.
Ik heb me laten vertellen dat de blauwe platen dan eigenlijk niet mogen.

Ik heb hem sinds 2001 en nog nooit commentaar gehad.

ps op pagina 1, het begin van dit topic maar even de Benetton geplaatst zoals hij in zijn kleurrijke dagen was:

Afbeelding

Ik heb de onderkant nu klaar en dit weekeinde heeft Martijn zich twee uur in het zweet staan schuren en zondag heb ik hem buiten even stofvrij geblazen:

Afbeelding

Ik twijfel nog wat ik nu als eerste ga doen, zal ik verder gaan met schuren of ga ik aan het front beginnen. Ik zit nog te wachten op grondverf die ik van een vriend kon krijgen.
Deze week de armen maar even rust gunnen want die willen op dit moment niet meewerken :evil:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 16 sep 2008, 21:38

officieel mogen ze dan inderdaad niet meer, lichtblauwe platen... maar de meeste keurmeesters doen daar niet zo moeilijk over. Desnoods gewoon een setje gele gaik platen in de kofferbak leggen...

welke van de kleuren gaat het eindresultaat worden? weer blauw?
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 sep 2008, 21:53

Ja, hij wordt weer blauw. Weet iemand per ongeluk nog een "adresje" voor goede, maar toch goed-betaalbare verf?
Zo niet, dan wordt het Gamma verf en Gamma roller.

Ik hoor mensen wel denken, was zonde, zoveel werk gestoken in de restauratie :x en dan afraffelen door de roller eroverheen te halen :-|

Kan ik wel proberen uit te leggen....

Technisch moet de auto gewoon perfect worden, de onderkant heeft ook relatief veel aandacht gekregen. Carrosserie is weer in 100% topconditie.

Ik heb eigenlijk niets met mooie autos waarin je in de lak je haren kan kammen :P Niets voor mij.

Een Nelly dan? Ja dat begrijp ik zelf ook niet goed, maar ja een nieuwe 104 van 32 jaar is toch wel heel apart en ben ik eigenlijk tegen beter weten in gezwicht ( ik ben al 40 keer gezwicht voor een 104, dus eigenlijk ben ik gewoon een slappe L*L :mrgreen: )

Maar toch ik heb wel de mooiste 104 :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor MvG » 16 sep 2008, 22:01

ik heb goede ervaringen met het rollen van auto's.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van Wijzonol industrielak voor staal (is lekker hard en krasvast, en droogt ook vrij snel.) als je dat met zo'n oranje acrylverf roller opbrengt is er bijna geen sinaasappelhuis en ziet het er echt goed uit.

die wijzonol verf kost zo 20 euro per bus van 500ml, en met één bus kan je de auto ongeveer één keer lakken. (is de bus ook echt geheel leeg)
Avatar gebruiker
MvG
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:55
Woonplaats: Zeist

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 sep 2008, 11:05

Ik heb de trekhaak aan de achterkant op de drie bevestigingsbeugels van de bumper vastgemaakt, en niet eerst de trekhaak erop en dan de bumper. Dit omdat anders de bumper zo'n 3mm (materiaaldikte van de trekhaak-beugels) naar achteren opschuift. Ik was bang dat ik dan verkeerd zou uitkomen met de twee bumper-boutgaten aan de onderkant van de spatborden.

Afbeelding

Afbeelding

Tussen kogel en bumper is bij mijn montage al niet royaal opzet-ruimte, slechts 54mm, met een andere volgorde wordt deze nog enkele millimeters krapper, en dat kan misschien een probleem geven bij het op de kogel leggen van een aanhangerdissel en/of de manoevreerruimte daarvan. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 sep 2008, 16:38

@Rudie,

Op de foto van de Benetton op z'n zijkant zie ik dat de achterste stabilisatorstang aan de onderkant op de draagarmen is bevestigd :roll: Normaal hoort-ie toch bovenop de draagarmen te zitten, geeft deze montage geen probleem met de speelruimte van de uitlaat :?: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 sep 2008, 18:41

:shock: De stabilisatorstang aan de bovenkant monteren gaat niet. :wink: Kijk maar goed, dan zit de constructie in het midden een beejte in de weg :mrgreen:

Over de trekhaak, ik heb het gat al geboord met de trekhaak zonder bumper gemonteed :cry: Zoals je ziet zit mijne toch heel anders vast. Ik ga de bumper als laatst monteren, ik heb volgens mij nog wel een paar steunen die ze een beetje plat hebben geslagen :P
Die boutconstructie aan de zijkant van de bumper monteer ik nooit. Een tik op je bumper en gelijk is je achterscherm is gevouwen, dat is me al een paar keer overkomen. Die zijkant-bouten hebben maar erg weinig functie want dat is een ophanging in een rubberen bus. Stevigheid geeft het absoluut niet en kankeren toch meestal vast (tenzij genoeg kopervet gebruikt :wink: )

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 sep 2008, 19:40

Ik zie het nu pas :oops: werd door onderstaande afbeeldingen uit een RTA en de tekening van een speciaal gevormde middensteun in het WPH op het verkeerde been gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ging ervan uit dat de uitsparing speciaal gesneden zou zijn om de bocht in de stabilo ruimte te geven, maar blijkt enkel uit gewichtsbesparing te zijn aangebracht :wink: De afbeelding van een complete achtertrein (ook uit het WPH) spreekt voor zich:

Afbeelding

Het niet vastzetten van de bumperzijkanten kan inderdaad een goede optie zijn om bij een tik onnodige schade aan de spatborden te voorkomen :wink: Bij de mijne overigens zit er binnen de rubber huls ook nog een stalen bus waar de bumperbout doorheen valt. Zal ook nodig zijn om met al te strak aandraaien te vermijden dat het plaatwerk vervormd raakt. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten