Rotonde en een ouwe 205 stellen zich voor

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Rotonde en een ouwe 205 stellen zich voor

Berichtdoor rotonde » 27 apr 2021, 21:09

Hoi allemaal,

kennen jullie dat, dat je de onbedwingbare neiging hebt regelmatig marktplaats & co af te struinen ondanks het feit dat je eigenlijk niet nog een auto denkt nodig te hebben? Ik in ieder geval wel, zo ook op een doordeweekse dag afgelopen augustus. Daar kwam ik toen ineens onderstaande advertentie tegen. Verkeerde rubriek, bijna-sloopprijs, cryptische omschrijving, niet zulke beste foto's. Kan eigenlijk niets zijn toch? Maar goed, ik herkende de auto en locatie en wist dat hij een paar straten verderop zou moeten staan, dus een afspraak gemaakt met de verkoper en volgende dag gaan kijken.

Afbeelding

Een dag later, en ik tref er een erg vieze 205 aan met een zo goed als platte band, een accu die aan de beademing staat, en wat kleine puntjes zoals een dashboard met schades en een raam dat niet open kan. Verkoper had hem van een familielid overgenomen maar deed er niets mee, en na het laten doen van de apk had de auto eigenlijk helemaal niet meer gereden. Enfin, band en accu nieuw leven ingeblazen en een kort proefritje gemaakt. Daar kwamen geen enorm zorgelijke dingen uit, dus bedacht ik me dat ik voor dit bedrag niet veel risico liep en heb ik hem dezelfde middag nog meegenomen. Wat foto's van direct na de aankoop:

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn we acht maanden verder en eigenlijk doet het wagentje het fantastisch, zo goed zelfs dat ik hem met plezier zowat dagelijks gebruik. Perfect is een oude heel goedkope auto met redelijk wat ervaring (ik heb de teller inmiddels ruim over de 240k heen) natuurlijk absoluut niet, maar mijn verwachtingsniveau is in ieder geval ruim overtroffen! Wat is er in die maanden aan gedaan?

- het bij aankoop reanimeren van de accu bleek slechts uitstel van executie, bij het eerste beetje vrieskou gaf hij onmiddelijk de geest
- luchtfilter was erg vies dus vervangen, tegelijk gedaan met oliewissel/filter
- ruitenwisserbladen, flatblades irriteren me in visueel opzicht :mrgreen:
- bobine
- raam gaat inmiddels weer open en dicht
- van de dashboardlampjes werkte er nog maar een, allemaal vervangen
- brute audio in de vorm van een tijdscorrecte Philips radio/cassette
- het was wat zoekwerk, maar inmiddels zijn de meeste kapotte dashboarddelen vervangen

Tevens trof ik onderstaande 205 aan op de sloop (een diesel en met het oude dashboard, dus deels geen match), die ik geslachtofferd heb voor wat klein spul zoals een asbakje, een wieldop die geen ventieldopklepje (is dat het officiele woord? :mrgreen: ) mist, en kofferbakbekleding.

Afbeelding

Dit was tot dusverre zo'n beetje m'n voorstelronde cq. spreekbeurt, ter afsluiting wat tamelijk recente foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Als pakezel:

Afbeelding

En de meest recente van afgelopen week, tezamen met een van de andere auto's:

Afbeelding
rotonde
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 apr 2021, 20:08
Woonplaats: Hilversum

Re: Rotonde en een ouwe 205 stellen zich voor

Berichtdoor MarkVDE » 28 apr 2021, 21:23

Welkom! Mooie GR(?) heb je, heel gaaf dat mensen zich nog bekommeren om ouwe 205'jes van 140,- piek :mrgreen:

Ook grappig dat er nog zulke oude (pre-1991) 205's op de sloop staan, bij mij in het westen zijn het alleen maar forevers en Générations...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Rotonde en een ouwe 205 stellen zich voor

Berichtdoor 205RJ » 28 apr 2021, 22:15

Welkom, en wat een leuke 205 met al even leuk verhaal!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Rotonde en een ouwe 205 stellen zich voor

Berichtdoor rotonde » 28 apr 2021, 22:42

Dank jullie beiden! Ja, dit is inderdaad een (1.4) GR. Niet de kaalste maar alsnog niet enorm rijk uitgerust. Maar goed, dat is ook een gedeelte van de charme wat mij betreft :mrgreen:

Die tamelijk oude 205 is hier in het midden van Nederland op de sloperijen ook vrij uitzonderlijk inmiddels, hoewel dit een sloperij is met een heleboel echt oude en obscure auto's hadden ze verder alsnog enkel een paar wat jongere 205jes staan.
rotonde
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 apr 2021, 20:08
Woonplaats: Hilversum

Re: Rotonde en een ouwe 205 stellen zich voor

Berichtdoor MarkVDE » 28 apr 2021, 22:55

rotonde schreef:hoewel dit een sloperij is met een heleboel echt oude en obscure auto's hadden ze verder alsnog enkel een paar wat jongere 205jes staan.


"een paar"... Ik ben jaloers, mijn plaatselijke sloop heeft nog maar één, heel erg kale, generation :(
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten