Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor Jasper4980 » 21 mei 2023, 14:40

Dag allemaal!

Jasper hier, liefhebber van oude auto's (met name Peugeots)
Sinds kort heb ik de 309 Jubilée overgekocht van @Eikelstruik (stond ook in viewtopic.php?f=41&t=34542 )
Ik ga hem goed verzorgen, ik ga in ieder geval de roestplekken die hij heeft aanpakken, zorgen voor een nieuw (niet gebarsten) dashboard en de verweerde bekleding vervangen.
Hij reed de eerste week nogal stotterig en af en toe startte hij niet. Dit bleek de oorzaak van een defecte brandstofpomp (deze had allemaal slijpsel achtergelaten in de tank.. OEI!)
Ik heb de tank schoongemaakt, nieuwe pomp erin gezet en hij rijdt weer als een zonnetje!

Ik heb ook het idee dat de tellerbak zijn beste tijd gehad heeft, er lijkt aan geknoeid te zijn: de wijzertjes staan krom naar voren, de temperatuurwijzer begint altijd bij koude motor op 80C, warm stabiel-achtig op 100C. De tachometer geeft ook 500rpm teveel aan (uitgaand op geluid en vergelijking met Peugeot 106 op zelfde snelheid). Misschien kan @309NL dit bevestigen?

Inderdaad, ik heb ook een Peugeot 106! Ik ben al een tijd actief op 106.nl, misschien dat leden van daar ook op dit forum zitten?

Even wat fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor MarkVDE » 22 mei 2023, 15:43

welkom hier! Allebei mooie auto's, en fijn dat de 309 uiteindelijk weer bij een goed huis terecht is gekomen!
Het klinkt alsof de meeste dingen makkelijk (en leuk) om te doen zijn.
Die meters zijn wel vaker bijzonder. Ik heb dan een 205'je, maar het werkt allemaal ongeveer hetzelfde (even willekeurig, in het geval van m'n benzinemeter...)
Die naalden hebben -zeker bij een 205 XS en 309- cockpit de neiging om uit zichzelf al krom te trekken hoor, dat hoeft niet per sé gesleutel te zijn. Het is wel makkelijk uit elkaar te halen, en met beleid kun je er wel nieuwe naalden op zetten.
Die temperatuurmeter is wel vervelend! Ik heb sinds kort eentje ingebouwd, maar dat was ook een gedoe. Hij gaf eerst helemaal niks aan, maar toen ik er een nieuwe sensor in deed gaf hij wel weer signaal- dus een nieuwe sensor van een paar euro kan misschien ook helpen?
Of staat hij ook zonder contact op 80c? Dan zou er iets anders aan de hand zijn, maar om dat te diagnostiseren weet ik te weinig, ik ben ook geen expert :wink:
Hopelijk weten de vorige eigenaars je hier idd nog bij te helpen!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor Jasper4980 » 22 mei 2023, 17:06

Dag Mark,

Dankje! Jouw 205 mag er ook zijn ;)
Zonder contact staat de temperatuurmeter op 90C, wat vreemd is, maar hij staat zo exact recht omhoog dat ik geloof dat dat hoort.
Ook raar dat een auto uit een warm land niet bestand is tegen kromtrekkende naaldjes x)
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor MarkVDE » 23 mei 2023, 17:39

Jasper4980 schreef:Dag Mark,

Dankje! Jouw 205 mag er ook zijn ;)
Zonder contact staat de temperatuurmeter op 90C, wat vreemd is, maar hij staat zo exact recht omhoog dat ik geloof dat dat hoort.
Ook raar dat een auto uit een warm land niet bestand is tegen kromtrekkende naaldjes x)


Haha, dank je! Het is af en toe wat werk om hem aan de gang te houden, maar na 3 jaar kan hij niet meer weg! ooit moet hij een nieuwe lak krijgen, maar tot dan is het vooral veel klein gepriegel om hem steeds netter te krijgen!

Ik heb even snel gegoogled, en die meter hoort zonder contact wel omlaag te zakken: https://www.205gtidrivers.com/forums/to ... ge-broken/
dit draadje is niet helemaal 100% jouw probleem, maar het kan van pas komen.
En die naaldjes... Klopt, da's raar, maar ik denk dat ze niet gedacht hadden dat 309's na 30+ jaar nog op de weg zouden zijn :D
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor MarkVDE » 23 mei 2023, 17:41

Jasper4980 schreef:Dag Mark,

Dankje! Jouw 205 mag er ook zijn ;)
Zonder contact staat de temperatuurmeter op 90C, wat vreemd is, maar hij staat zo exact recht omhoog dat ik geloof dat dat hoort.
Ook raar dat een auto uit een warm land niet bestand is tegen kromtrekkende naaldjes x)


Haha, dank je! Het is af en toe wat werk om hem aan de gang te houden, maar na 3 jaar kan hij niet meer weg! ooit moet hij een nieuwe lak krijgen, maar tot dan is het vooral veel klein gepriegel om hem steeds netter te krijgen!

Ik heb even snel gegoogled, en die meter hoort zonder contact wel omlaag te zakken: https://www.205gtidrivers.com/forums/to ... ge-broken/
dit draadje is niet helemaal 100% jouw probleem, maar het kan van pas komen.
En die naaldjes... Klopt, da's raar, maar ik denk dat ze niet gedacht hadden dat 309's na 30+ jaar nog op de weg zouden zijn :D
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor Jasper4980 » 24 mei 2023, 12:44

Ah goeie!

Ik zie nu trouwens dat je met je 205 naar de noordkaap bent geweest, supergaaf!
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor MarkVDE » 25 mei 2023, 10:49

Jasper4980 schreef:Ah goeie!
Ik zie nu trouwens dat je met je 205 naar de noordkaap bent geweest, supergaaf!


Klopt! Dat was echt geweldig, ik kan het alleeen maar aanraden om zoiets gewoon een keer te doen!
Je leert je ouwe Peugeootje dan toch vertrouwen: als hij 8.000 km in tweeënhalve week kan rijden, kan hij alles. Ik had een lekkende waterpomp, dus dat maakte het wel spannend, maar eigenlijk is alles gewoon goed gegaan. Het is echt een mooie regio ook, en heel onwerkelijk om zó ver richting het noorden en weg van de drukte te zijn ;)
En de jongens waar ik mee reed (we hadden alledrie onze eigen 205) zie ik ook nog steeds best vaak, en we gaan instens één keer per jaar op een roadtrip.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Jasper Checking in! (309 Jubilée)

Berichtdoor 309NL » 25 mei 2023, 11:14

Hallo Jasper.

Gefeliciteerd met de 309. Van 1993 tot 2007 was hij van mijn
vader. Sinds 2007 toen mijn pa overleed tot dit jaar was de 309 van mij tot ik de auto aan Robbin verkocht.
Teller is niet teruggedraaid, tenminste niet toen hij in mijn bezit was.. De kmstand is een tijd blijven hangen en toen dat een irritante tik gaf is de tellerunit door een monteur uitelkaar gehaald en ik heb de teller laten doordraaien. :D
Wil je meer weten, stuur een privébericht met je mobiel nummer.
Dan kunnen we appen.

Mvg Dominic
309NL
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 04 dec 2013, 12:08


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten