Pagina 1 van 2

Nieuw hier

BerichtGeplaatst: 03 dec 2005, 19:23
door Elentinos
Hallo,

Na een paar maandjes af en toe snuffelen hier, vind ik het tijd geworden maar eens actiever van dit waardevolle forum gebruik te gaan maken. Mijn naam is Erwin Lentink, 39 jaar en sinds september ben ik eigenaar van een Peugeot 504 cabriolet.

Ik ben een groot liefhebber van Italiaanse auto's. Ik heb een grote verscheidenheid aan Alfa's, lancia's en Fiat's gehad. Naast mijn huidige 2 Italiaanse klassiekers wilde ik graag een cabriolet gaan rijden en de logische keus zou dan een Alfa of Fiat Spider zijn nietwaar? Nu vind ik deze auto's net wat te klein en te sportief voor het doel waarvoor een cabrio is gemaakt: comfortabel cruisen. En zo kwam ik bij een Peugeot 504 cabriolet terrecht. Italiaanse vormgeving (toch een absolute must voor me), comfortabel en met betrouwbare techniek. Het is overigens niet mijn eerste Peugeot, mijn eerste auto (in 1987) was een maisgele 304S Coupe.

Na een aantal maanden kan ik nu stellen dat het een juiste keus is geweest. De 504 is een heerlijke comfortabele auto die ongelooflijk fijn rijdt, zeker voor een auto van die leeftijd.
Het is een 504 van de eerste generatie uit 1969, dus met 1.8 liter. De kleur is rood en hij komt oorspronkelijk uit Zwitserland. Hij is in 1999 ingevoerd in Nederland en was daarvoor in Zwitserland al een keer gerestaureerd. De auto verkeert in prima roestvrije staat, maar is zeker niet concours.

Tot slot wat fotootjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 03 dec 2005, 19:32
door JT
Je hebt een -- errug -- mooie auto!!
Deze heeft een mooie restauratie ondergaan, zie ik ...

wel nog nummerplaathouders met mooie chromen rand kopen!

Welke Italiaanse auto's heb je?
Laat daar ook eens wat foto's van zien!

BerichtGeplaatst: 03 dec 2005, 20:02
door Elentinos
Dank. De chromen houders zitten er al op. deze foto's zijn genomen vlak na aankoop (toen het nog mooi weer was).

Dit zijn mijn 2 andere klassiekers:

Afbeelding
Afbeelding

De witte Lancia is een Fulvia 1.3s Sport Zagato. De Fiat is een vrij onbekende 2300S Coupe met een door Abarth getunede 2.3 liter 6 cilinder lijnmotor.
Eigenlijk hebben ze alle 3 wat gemeenschappelijk: het zijn auto's die niet bij de eigenlijke fabriek werden gemaakt; De Lancia is bij Zagato gebouwd, de Fiat is ontworpen en gebouwd bij Ghia (toen het nog een zelfstandig designhuis was en geen luxe-aanduiding voor Mondeo's) en de Peugeot bij Pininfarina.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2005, 20:06
door Mark
Wow, geldt voor alledrie je auto's. Tsjonge, die Zagato is echt een raspaardje. Wat ik nog wel eens zou willen hebben: een Lancia Flaminia Sport Zagato S1.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 03 dec 2005, 20:23
door Elentinos
Ai, in de roos..., die Flaminia is mijn absolute droomauto...

BerichtGeplaatst: 03 dec 2005, 20:30
door Mark
En nou we toch bezig zijn, deze vind je (dus) ook te gek!? Nou ikke wel:

Afbeelding

Aston Martin DB4 GT Zagato (de 'gewone' DB4 is ook geweldig trouwens)

Als je de smaak te pakken hebt, hier even verder 'shoppen': www.astonmartin-belgium.com

BerichtGeplaatst: 03 dec 2005, 21:32
door Elentinos
Ja, geweldig zo'n DB4, maar die vind ik niet de allermooiste. Ercole Spada heeft trouwens ooit gezegd dat hij de DB4 Zagato met tegenzin ontwierp. Hij vond dat auto's door zijn carrosserie-ontwerpen substantieel sneller moesten worden en dat was met de Aston niet zo. Die was ook zonder zijn lichtgewicht stroomlijn-carrosserie al erg snel. Hij zag veel meer uitdaging in kleine, bescheiden gemotoriseerde auto's snel maken.
Dit vind ik persoonlijk de mooiste Zagato ooit: De Osca 1600 GTZ

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 01:47
door Gilletti
Heel erg mooi. Allemaal toppertjes.

Favoriete Italiaantjes van mij zijn de Giulietta Sprint en de Fiat 1500/1600 spider.

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 01:49
door Jeetje
Mooiste Zagato is -nu we het er toch over hebben- wat mij betreft deze:
Afbeelding

En dit is de lelijkste:
Afbeelding
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 11:22
door JT
Gilletti schreef:Heel erg mooi. Allemaal toppertjes.

Favoriete Italiaantjes van mij zijn de Giulietta Sprint en de Fiat 1500/1600 spider.

Afbeelding

En naar zo een ben ik dus op het gemakkie op zoek....
Passen wij daar überhaupt in Henk?

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 12:34
door Gilletti
JT schreef:En naar zo een ben ik dus op het gemakkie op zoek....
Passen wij daar überhaupt in Henk?


Nou, ik vrees het ergste. Voor mezelf nog erger dan bij jou. :wink:
Maar nog nooit gepast, dus je weet nooit.

Zoek je een coupé of spider?
Die koffiereclame heeft wel indruk op je gemaakt blijkbaar. :D

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 13:24
door JT
Coupé!
En Spider!
;-)
Idd, koffie!

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 14:06
door wowo
Elentinos schreef:De witte Lancia is een Fulvia 1.3s Sport Zagato.



Heel goed, die auto heeft namelijk de achterlichten van een Peugeot 204 :-)

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 14:29
door Elentinos
Yep, de achterlichten van een 204 Coupe om precies te zijn. Die van een sedan gaan niet passen. Overigens de achterlichten van de eerste serie Fulvia's Sport (tot 1970) komen van de NSU Sportprinz. De koplampen en clignoteurs/stadslichten komen van de Renault 16... Zagato shopte overal om passende onderdelen te krijgen voor hun ontwerpen. Zo konden ze de kosten nog enigzins laag houden. Nou ja laag... Voor de prijs van een Fulvia 1.3 Zagato kon je in 1970 ook een Mercedes 230 kopen........ Of een Peugeot 504 cabriolet!! :D

Ik heb trouwens een vraag over mijn 504. Ik heb de eerste serie 1.8, maar er zit wel een toerenteller in. Dat zou niet correct zijn, er zou een klok op de plek van de toerenteller moeten zitten. Weet iemand hoe dat zit?

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 14:35
door wowo
Elentinos schreef:Yep, de achterlichten van een 204 Coupe om precies te zijn. Die van een sedan gaan niet passen.


De sedan is ook ooit geleverd met die kleine lichten, type 1 had de kleinste en type 3 die grote. Dus mocht er ooit een stuk gaan dan hoef je niet ver te zoeken.

Elentinos schreef:Ik heb trouwens een vraag over mijn 504. Ik heb de eerste serie 1.8, maar er zit wel een toerenteller in. Dat zou niet correct zijn, er zou een klok op de plek van de toerenteller moeten zitten. Weet iemand hoe dat zit?


Voor zover ik weet is dat dan niet origineel, ze hadden wel vaak zo'n losse Jaeger toerenteller op het dashboard.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 14:41
door Elentinos
wowo schreef:De sedan is ook ooit geleverd met die kleine lichten, type 1 had de kleinste en type 3 die grote. Dus mocht er ooit een stuk gaan dan hoef je niet ver te zoeken.


Hee bedankt, dat wist ik niet.

Over mijn 504, dat betekent dus dat er een later type dashboard of instrumentarium in is gezet. Overigens heb ik er geen probleem mee, ik vind een toerenteller op die plek mooier dan een grote klok.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 15:01
door JT
Een toerenteller is idd niet orgineel.
Je kunt de klok eruit halen en inderdaad vervangen door een toerenteller, niet het hele instrumentarium hoeft vervangen te worden.
Dat zet me aan het denken, dan is er waarschijnlijk ook een extra draad getrokken vanaf de bobbine naar het dashboard. Bij mijn cabrio is dat een grijze, nummer 69 of 79 denk ik.

Als het goed is heb je dan ook een "parapluhandrem" links van het stuur...

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 15:30
door Elentinos
Ja, ik heb ook zo'n parapluhandrem. Onderstaande afbeelding uit een originele folder laat wel weer een toerenteller zien én een parapluhandrem...

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 15:46
door JT
Dat klopt...
De toerenteller is (dacht ik) met XN2 motor gekomen, dus in 70.
De paraplurem is verdwenen in 73...
Dus Toerenteller en paraplurem is mogelijk!

En o ja, zo'n pedaaltje links voor de ruitewissers heb ik in m'n coupé ook (69), terwijl in de cabrio (73) er een hendel zit die je kunt draaien....
Dus de grijze hendels van hetbegin zijn later ook zwart geworden met uitgebreidere functionaliteit....

Ook de asbak is later meer bling-bling geworden ;-)
helemaal van Chroom en kwartslag gedraaid om plaats te maken voor een Sigarettenaansteker.

Wat bij jou ook mooi is, zijn de chromen ruitewissers, zoals ook oorspronkelijk geplaatst. De mijne zijn zwart ...
Jouw radio is trouwens ook niet orgineel :lol:

Ik ga, zeker na deze beelden en de bordeauxrode 504 cabrio op de forumdag bij Wim de mijne ook grondig onder handen (laten) nemen...

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 16:13
door Jeetje
Ik heb nog zo'n Philips jaren '70 autoradio mét cassettespeler liggen... :wink:

BerichtGeplaatst: 05 dec 2005, 14:05
door Idranor
Ha leuk, nog een liefhebber van Italiaans op het Peugeotforum! En nog wel met liefde voor de 504CC! Mijn voorkeur is meer de Coupe, maar die Cabrio is ook wel schitterend mooi! In bruin of beige vind ik m nog mooier maar dat rood staat m ook goed. Welkom Elentinos!

Ik zal jullie voor de gelegenheid nog maar eens vervelen met mijn favoriete Itaiaan: de meest ondergewaardeerde Fiat allertijden, de Ritmo! De middelste is de mijne.
Afbeelding

Ik vind dattie best goed past bij m'n huidige daily ride, de meest ondergewaardeerde Peugeot van dit moment: de 305!

BerichtGeplaatst: 06 dec 2005, 00:45
door Elentinos
Leuk! een Ritmo. Ik heb een azzuro metallic 85S gehad uit 1980 (mijn 2e auto). De 1e serie dus met die eigenwijze bumpers, 1500cc 85pk motor en dat leuke luxe interieur (zelfde dashboard als een 130TC). Dat ding was supersnel (en superrot...) :-)

PS, was jij ook niet op de Gummen Antiek Meet dit jaar bij Cock?

BerichtGeplaatst: 06 dec 2005, 01:02
door Evert G.D
Da's een hele mooie cabrio... :D en nu we het toch over Italiaanse auto's hebben: één van mijn dromen heet Alfa Romeo en dan het liefst een eind jaren '40 type (2500 of iets dergelijks). Pas foto's gemaakt van m'n 403 en een 2500 C, een cabriolet die gebouwd was bij Pininfarina van een Italiaanse eigenaar. Was op de terugweg van Pebble Beach even gestald in Nederland. Ex-auto van Paus Johannus XIII. Een 403 is tenslotte ook Pininfarina. :D

Vorige week trouwens testgereden met de nieuwe Alfa 159. Die wil ik nog wel 's hebben.... :roll: Wát een AUTO!!! 8)

BerichtGeplaatst: 06 dec 2005, 05:59
door JT
Idranor schreef:de meest ondergewaardeerde Fiat allertijden, de Ritmo!

Ik heb 2 x het Talbot-equivalent gehad.
De Horizon...
GLS, kom hierop, omdat die 1482cc met 82 pk had.... (ipv 1500 met 85)..
Over ondergewaardeerde auto's gesproken....
Heb zojuist een hele trits Talbot-folders uit die periode gekocht....
Sorry, laat maar

BerichtGeplaatst: 06 dec 2005, 18:21
door Joliet Jake Blues
Idranor scheerf
de meest ondergewaardeerde Peugeot van dit moment: de 305!

Ik heb het vermoeden dat dit voor de hele 30* serie van peugeot geld tot aan de 306 die wel populair was :D .
want ook de 304 en 309 waren niet echt HOT items :(