Wij zijn verstokte J7 liefhebbers en dit is ons campertje 'Jeetje':
Wij gaan al bijna 12 jaar met een Peugeot J7-camper op vakantie.

We hebben onze eerste J7 (een J7E uit 1969, 92-39-UE) zo'n twaalf jaar geleden gekocht en daar zijn we vaak mee op vakantie gegaan.

Dit was ons vorige campertje:
(op dezelfde plaats gefotografeerd als Jeetje, maar dan 3 jaar geleden)
Het vorige busje (dat we liefkozend q-bus -spreek uit als kwiebus- hadden genoemd) reed fantastisch en was prachtig ingericht. Het was een voormalige ambulance uit Friesland en was volledig gedocumenteerd (alle keuringsbewijsjes zaten erbij en zelfs een het invoerdocument waarop door de RDW was vermeld dat 't busje geschikt was voor 6 personen waarvan 2 op brancard). Het plaatwerk van dit busje was echter al behoorlijk slecht toen we het kochten. Na 10 jaar trouwe dienst was schuren, plamuren, lassen en kilo's polyester niet meer voldoende en hebben we dit busje, van een donorcodicil voorzien, bij een boer de schuur ingerold en zijn we op zoek gegaan naar zijn opvolger....
En die vonden we!
'Jeetje' is sinds vorig jaar ons nieuwe campertje. Deze J7 (1976, 61-22-XB) verkeert in uitzonderlijk goede staat en is nog grotendeels voorzien van de originele lak. Ik heb nog geen roest van noemenswaardige omvang kunnen ontdekken en dat is toch wel bijzonder. Het motortje ziet eruit als nieuw en loopt fantastisch. Alle (fabrieks)stickers en plaatjes zitten er nog op (zowel op de motor alsook op de carrosserie).
Alleen het interieur was nogal knullig in elkaar geschroefd. Een huiskamerkast was tot camperinterieur gemodificeerd en een aanrechtblad van de Gamma deed dienst als keukenblokje....
De camper was wel voorzien van een elektrisch bedienbare luifel (luxe!!!).
Ik heb afgelopen winter Jeetje helemaal leeggesloopt en ik ben nu bezig met het opnieuw inbouwen ervan. Op de foto's kun je de spanten zien in het interieur als je goed kijkt. Deze foto's zijn dan ook gemaakt van Jeetje met een volledig gestript interieur!
Ik maak grotendeels gebruik van de onderdelen die uit het interieur van ons vorig campertje komen (zoals handgreepjes, scharniertjes, waterpomp, omvormer, etcetera). Ook heb ik de originele bull-bar van ons vorige campertje overgezet op Jeetje (de originele bumper heb ik natuurlijk bewaard). Ik vind dat die bull-bar het busje een stoere uitstraling geeft en er goed bij past. Deze bullbar zat al sinds 1971 op het vorige campertje (dus bijna sinds 'nieuw') en is dus zelfs ouder dan ons huidige busje...
Als alles volgens plan verloopt, kunnen we er 7 augustus aanstaande mee op vakantie!!!!
Kent iemand dit busje trouwens? Weet iemand wellicht van wie dit campertje is geweest (wij hebben 'm namelijk voor een heel zacht prijsje bij een camper-dealer vandaan gehaald die ermee in zijn maag zat: "Wat moet je nou met zo'n ouwe Franse kar?" waren geloof ik zijn letterlijke woorden. Hij kon niet begrijpen dat iemand aan zo'n busje verknocht kon zijn/raken).