Mockenrue schreef:De C-Matic ?
Dat is een halfautomaat. In dit geval een versnellingsbak met 3 versnellingen, een gewone versnellingspook, maar geen koppelingspedaal.
Je kan dus schakelen zonder koppeling.
Op het moment als je al rijdend, de pook richting vrij beweegt, dan ontkoppeld hij automatisch zodat hij in de volgende versnelling kan worden gezet.
Hij heeft een erg lange 2e versnelling die het mgelijk maakt om in op te trekken vanuit stilstand. Hij gaat tot ong. 55Km/u, binnen de bebouwde kom hoef je dus niet te schakelen. Eenmaal in zijn 3 hoef je ook niet meer te schakelen, hij zal kunnen doortrekken tot zo'n 150Km/u.
De eerste bersnelling is volgens het boekje voor "sportief" optrekken, een begrip dat je nogal met een korreltje zuit mag nemen.
Dit hele verhaal resulteerd in een behoorlijk trage bak, maar het is me daar toch comfortabel! Heerlijk!
Alleen moet je er geen problemen mee hebben, de materie is niet echt gemakkelijk en er is maar weinig kennis over. En de onderdelen zijn erg schaars. Om die reden heb ik afgelopen zomer maar een compleet blok+bak uit België gehaald. Na een week fulltime aan het sleutelen zijn geweest, kon ik weer rijden.
Maar ja, als je mooi, fijn en bijzonder wilt rijden, dan mag dat wat inspanning kosten natuurlijk. Dit zal jullie niet vreemd in de oren klinken denk ik zo.