Hallo allemaal, de meesten zullen me wel een beetje kennen inmiddels,
maar hierbij stel ik me officieel voor.
Mijn naam: staat in mn profiel, voornaam: Albert (hoe moeilijk kan je doen he)
Woonplaats: 's-Gravendeel
Autoliefde: Simca, Talbot , Peugeot , heel veel types (niet alle hoor)
maar oa 104,203,204,205,304,305,404,405,504,505,604,605
Waar vandaan die gekke autoliefde
Nou mijn vader heeft diverse Simca 's Talbots gehad, en een Peugeot 505 familiale.
Hij had eerst een groene Simca 1100, daarna een Gele 1100 special, daarna een Talbot 1307 , geel met bruin dak, daarna een blauwe Talbot 1510, daarna een Peugeot 505 familiale, alle 5 auto 's reden op LPG, de Peugeot en de blauwe Talbot zijn in elkaar gereden, de Peugeot 505 met kenteken JG-01-NH, is in Klaaswaal in elkaar gereden, waardoor de peugeot 10 cm smaller was, geen enkel portier aan de bestuurderskant kon nog open, echter is de 505 nog wel op export gegaan. (met 199000 km op de klok, jammer dat we de 2 ton niet hebben gehaald ) maar hij zal elders in Afrika wel verder zijn ingereden.
, daarna is de Peugeot / Simca / Talbot gekte volledig afgelopen en gingen we op busjes over met 3 banken vanwege familiegrootte. Bijv. Nissan Vannette voor 8 personen (ja ook op LPG) en later een Hyundai H100 9 persoons, ook op lpg, nu verplaatst m'n vader zich in een Opel Astra diesel 2 liter.
Nou.. ikzelf kan me wel herrinneren dat de Simca/Talbot/Peugeot goed (comfortabel) zaten en reden, ikzelf zat achterin de Peugeot altijd met autotjes te spelen op de wielkasten als we onderweg waren.
Gaandeweg kwamen er natuurlijk steeds minder 505's hetgeen mij verdriet doet en deed. Ik keek toentertijd altijd al uit naar dezelfde type 's 505 (familiale), )de onze was een 2.0 gr.), en tja toen ik 18 werd wilde ik ook een auto.
Enfin met een Renault 5 1.1 liter, in mei 2001 begonnen voor F 500,= met 87600 kms, (hij reed overigens 170 km/h op de teller,)ja écht, weggedaan bij 95014 kms, die ik total loss heb gereden door een steen op een landweg,daardoor was de chassisbalk ingekreukeld, ik kreeg de auto ook niet meer in de achteruit, dus de versnellingsbak was ook kapot. Toedracht van ongeluk: ik reed een beetje te hard op die landweg, en kon zodoende niet meer op tijd remmen voor die steen. Kenteken van die Renault 5 was PN-81-ZF, hij rust nu nog ergens op de sloop , heb ik toch wel spijt van.
(toen de euro nog 2,20 gulden was).
Oktober 2001 een Renault 19 gekocht met 177978 kms, kenteken YN-36-LP, (ik moest wel, want de Renault 5 was total loss), voor F 2500,= na 1 maand kapotte radiateur, sam-sam gedeeld met de garagehouder waar ik ook al m'n Renault 5 onderhield, 3 jaar mee rondgetoerd, waarna kmstand 251210 was , jaja een 1.4, maar hij was gaar, koppeling was slecht, koppakking lekte nog niet, maar dat was kwestie van tijd voor dat zou gaan gebeuren, dus de auto verkocht voor 100 Euro, en nog 25 Euri gebeurd voor de banden, en weg was de Renault, maar ik moet zeggen, hij heeft me nooit laten staan!!! Hij reed ook erg prettig, het was en bleef alleen een beetje basic, maar eenieder weet, Frans rijden staat voor comfort he?
in juni 2005 nog gekeken op Rdw voor mn kenteken, maar de Renault is vermoedelijk de weg van alle áfgeschreven auto's gegaan, de sloop denk ik dus.
Ik had natuurlijk al een droom om een Peugeot 505 aan te schaffen, was alleen financieel moeilijk bereikbaar. In september, dus vóór ik de Renault 19 wegdeed, heb ik m ( de 505 GTi op foto)gekocht in Sneek, van de eigenaar die een schakel wou hebben, en die nu ook heeft, (alleen die 505 die hij nu heeft,rijdt dus even duur in brandstofverbruik als een automaat blijkt achteraf.) gekocht, origineel NL, met 170029 kms op de klok toen ik wegreed vanuit Sneek. (De eigenaar komt hier ook weleens op 't forum) De 505 heb ik samen met wat familieleden gehaald, waarbij de Renault 19 dienst deed als transportmiddel naar Sneek, terug gewisseld met rijden, dan in de Renault 19 zon 125 km, dan de Peugeot 505 ook zo'n 100 km, dus aan het einde van die dag (zaterdag) was ik kapot.!! Maar ja.. ik had dus wat ik altijd al had willen hebben, een 505!~.
De Renault 19 nog een maandje aangehouden. Daarna met verse APK in okt verkocht, waardoor het rijdende feest is begonnen. In mei pech gehad, 2 draagarmen moesten worden vernieuwd achter bij de APK keuring bleek dit. Gezocht en gevonden via Ko de Fouw, in Sluiskil, was wel prijzig maar goed ,dit in tegenstelling tot 1 draagarm die wél goed was, en die ik van Evert Jonkhart had gekocht, een andere mét wat korting, die een gaatje in de koker had waar de veer op rust / in rust.
Dit mocht dus niet, wat Jonkhart ook wel wist, ik krijg ook nog 100 euro van 'm, terwijl ik daar was, had hij wel 3 draagarmen van de soort die ik had meegehad , die dus slecht was, maar toen ik hem erover telefonisch vragen stelde, had hij,Evert 'ineens' geen draagarmen meer. Ik moet dus nog een keer naar Hilversum om m'n geld terug te vragen of een tegoedbon.
Dus let op als je via Evert Jonkhart onderdelen probeert te krijgen!!
Enfin, de draagarmen zaten er koud onder gemonteerd, bleek dat de schokdemper rechts achter de geest had gegeven!! Dus om schokdempers geweest , en eronder laten monteren.
Vanaf dat moment is het onderhoudtechnisch een stuk beter geworden, en heb ik geen problemen meer gehad.
Uiteraard heb ik nog een roestpreventiebehandeling gedaan bij de 505, laten spuiten , onderaan bij wielkasten erachter en ervoor, stukjes erin laten zetten, de dorpels waren nog ok gelukkig.
Het voorscherm is enigzins roestig bij voorste 2 ophangingspunten (linksvoor). Maar dat is (nog) geen afkeurpunt voor de APK, ik houd deze plek goed in de gaten. Verder is de bekleding nog keurig, de Peugeot 505 heeft in 2002 in Autoweek gestaan in de rubriek "Klokje rond".)
Nu gebruik ik dus met plezier deze 505, en ik heb sinds september een garage waar hij in mag slapen, er wordt dus (nog) goed voor gezorgd.
Zo, dit was mijn story.. oh ja, ik ben een vrij jonge autoliefhebber , 23 jaar oud. Dus je hoeft niet oud te zijn om gek op / van Peugeot te zijn!!
Op termijn miscchien nog een Talbot of Simca erbij , en uiteraard de wens voor nóg een 505, maar de tijden zijn duur hé!! (De benzine ook)
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!