Op welke uiterlijke gebreken moeten we goed letten?
Hmmm...
Dat zijn er bij de J7 nogal wat (helaas)!
Allereerst maar eens op roest 'checken'. De hardnekkigste roest komt op de volgende plaatsen voor...
Buitenkant:
- Onderkanten van de (schuif)deuren
- Rondom de ramen
- onder de knipperlichten aan de voorzijde
- rondom de scharnieren aan de achterzijde (bovenzijde frietklep en zijkant bij de onderdeurtjes)
- De naden (met name links) van boven naar beneden waar de panelen aan elkaar gezet zijn (zit kit tussen)
- De voorkant boven de koplampen (*1)
- De dakrand (rondom) (*2)
- De (gepuntlaste) rand tussen de voorruitstijl en de deuropening (*3)
ad *1: daar hoort een kitrand te zitten en langs die kitrand wil het nogal eens roesten. Als er geen kitrand (meer) zichtbaar is, moet je heel goed opletten: vaak is die kitrand namelijk dichtgeplamuurd en er overheen gespoten. Daar gaat het dan heel snel en heel hard roesten!!!
ad *2: Daar zit vaak een soort 'klemstrip' op (zoals je ook vaak bijvoorbeeld aan de binnenkant van deuren ziet, waarmee de dakbekleding rondom de deuropening wordt afgewerkt). Haal die even los en beoordeel de kwaliteit (roest?) van de dakgoot.
ad *3: Ook langs de voorruit aan weerszijden naar beneden loopt een gootje en ook daar zit vaak zo'n klemstrip overheen. Bekijk ook die goot even goed. Die roest ook vaak en heel erg!
Binnenkant:
- Rondom de achterwielkasten op bodemhoogte (zeer zwak punt bij de J7!)
- Bij de instap (daar ligt -over het algemeen- een rubber matje). Haal het matje eens weg en kijk rondom (vooral aan de voorzijde).
- Bij de achterdeurtjes: open de achterdeurtjes en kijk aan de onderkant; bij de dorpel...
- Bij het voeteneind (aan beide zijden) zit een flensnaad. Hoe roestig is die?
Tip: neem een magneet mee. Als je het vermoeden hebt dat ergens veel roest onder zit, of dichtgeplamuurd is, houd je even de magneet ertegen aan: blijft hij zitten is het oké, valt hij eraf is er waarschijnlijk een 'probleem'...
Technische gebreken die je 'snel' kunt checken:
- Hebben de banden droogtescheurtjes en wat is de overall staat van de banden? (die zijn namelijk moeilijk te vinden en relatief kostbaar)
- Zit er niet teveel speling op de schuifdeuren? Hoe schuiven ze? (ze moeten lekker soepel schuiven en gemakkelijk in het slot vallen)