Wat is er mis met een trois cent six?

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat is er mis met een trois cent six?

Berichtdoor Fonque » 19 maart 2006, 22:53

Beste mensen,
Eind jaren zeventig, begin tachtiger jaren heb ik, met veel plezier, 204 gereden. Eerst een break en daarna een berline. Daarna een Golf en daarna een hele poos geen auto. Ik vond de 204 een heerlijke auto om in te rijden. Wel stonden ze regelmatig in de garage voor reparatie. Niet alleen in Nederland maar ook in Frankrijk waar ik in een kleine garage te Saint Tropez ,aan zo'n Louis de Funes plein, m'n radiateur eruit zag slopen. Direct daarna werd die radiateur er weer in gezet en nu zou ik zonder kokende motor de heuvels rond de Middellandse zee weer kunnen berijden. Dat was ook zo maar in de winter die volgde deed de verwarming het niet meer. De ramen bevroren aan de binnenkant!
Nu dus een 306. Een fijne auto. Wat mij echter opvalt is dat er over de types 404, 504, 205, 204, 304, 305, 309 veel geschreven wordt maar over de 306 lees je bijna niets. Vandaar mijn kreet: Wat is er mies met een trois cent six? Je hebt wel een 306 tuningclub maar dat is het niet voor mij.
Ook mis ik bijdragen van 405 rijders. Of komt dat dat die een eigen club plus forum hebben? Zelf vind ik de 405 (break en berline/sedan) een mooie auto met een klassieke vormgeving. Maar ja bij klassiek denken de meeste leden van dit forum eerder aan een 203. Tot slot nog de opmerking dat ik de sfeer in dit forum aangenaam vind. Vooral de discussie rond de gele koplampen sprak mij aan.
Ooit:204 break
Ooit:204 berline
Nu: 306 1.4 SR Belfort SDN (sedan) Rouge Andalou 1996
Fonque

Berichtdoor Michiel Mobiel » 19 maart 2006, 23:18

Hoi, welkom hier!

Je mening over de 306 en 405 deel ik volledig!
Dit forum is, naar mijn weten, ontstaan uit de interesse van leden (en ex-leden) van de APH, PCN en 404 vereniging.
Vandaar dat het hier over klassieke Peugeots en youngtimers gaat.

Ik rijd sinds kort ook een 306 en ze bevalt me prima.
'Ze' is (nu al) een tijdloze, ongecompliceerde schoonheid en ze zal ooit wel de klassiekerstatus behalen, denk ik.
Ondanks dat ze een fijne en mooie auto is, vind ik rijden in een moderne voiture toch een soort van noodzakelijk "kwaad".
Mijn hart (en die van de meeste andere forumleden) ligt toch meer bij de klassieke Peugeots en dan met name de 404 en daar kan ik op dit forum heerlijk over praten, e.d.

Wat is er mies met een trois cent six? Helemaal nie(t)s!
Dat is gelijk het probleem...
Er is helemaal niets mis met een 306, dus valt er ook minder te leren over de omgang met deze auto.
Michiel Mobiel

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 20 maart 2006, 01:13

Welkom :!:

Er is idd nix mis met een 306 maar ik denk dat mensen hier hem net als de 405 jammergenoeg te gewoontjes vinden
dat komt vooral omdat je ze allebij nog zovaak tegen komt dat is voor de 205 ook wel het geval maar die heeft gewoon een grotere schare fans :wink:
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues

Berichtdoor Evert G.D » 20 maart 2006, 02:00

Met een 306 is helemaal nix mis, prima auto en helemaal 'Peugeot', alleen je ziet ze nog steeds heel vaak rondrijden. Net als de 405 trouwens, mijn vorige dagelijkse was een 405 en die beviel me prima. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de 406 (mijn huidige) mooier vind. :oops: Prachtige lijnen heeft die auto, net iets 'geraffineerder' dan de 405, hoewel beiden vrij 'tijdloze' modellen zijn.

Dat van die prachtige lijnen geldt ook voor de 205, mijns inziens is dat in Peugeot-liefhebberskringen altijd een soort 'cultauto' geweest - en niet alleen in die kringen. De 205 is gewoon een mooi, tijdloos model waarmee je zelfs vandaag de dag nog niet 'gedateerd' voor de dag komt. Ook al zijn de eerste types ruim 20 jaar oud. Dat maakt hem een mooie semi-klassieker en zo gebruik ik mijn 205-en ook. Bovendien was de 205 in z'n eentje min of meer de 'redder' van het Peugeotconcern, begin/half jaren '80. Als Peugeot de 205 niet had gehad, was het misschien slecht afgelopen met het merk... :roll:

Maarja...zoals zovelen hier koester ik mijn oude modellen, inderdaad. Zonder af te doen aan de schoonheid van de nieuwere. :wink:

De 306 is denk ik hetzelfde 'lot' beschoren als de 205. Het heeft alleen even tijd nodig. Heb geduld, de (semi)klassiekerstatus komt vanzelf.... :lol:
En van de 306 berline (sedanversie, met kofferbak dus) mag iedereen vinden wat 'ie wil...die is wel het zeldzaamst... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Evert G.D

Reacties 306

Berichtdoor Fonque » 20 maart 2006, 10:24

Dank voor jullie reacties. De 404 is trouwens de eerste auto die ik, na het halen van mijn rijbewijs, heb gereden. Ik had haar gehuurd en vond het meteen een geweldige auto. Dat was begin jaren zeventig in het dorp Veenendaal dat toen nog 30.000 inwoners had. Wat betreft een 405 moet nog kwijt dat ik de uitvoering zonder spoiler het mooist vind.
Fonque

Re: Reacties 306

Berichtdoor Evert G.D » 21 maart 2006, 02:19

Fonque schreef:Dank voor jullie reacties. De 404 is trouwens de eerste auto die ik, na het halen van mijn rijbewijs, heb gereden. Ik had haar gehuurd en vond het meteen een geweldige auto. Dat was begin jaren zeventig in het dorp Veenendaal dat toen nog 30.000 inwoners had. Wat betreft een 405 moet nog kwijt dat ik de uitvoering zonder spoiler het mooist vind.

Hey, Veenendaal, daar ben ik geboren en ook nog getogen... :lol: Heb jij daar ook gewoond dan? Was toen inderdaad nog een dorp, nu een stad met 63.000 inwoners. Vandaar m'n vlucht af en toe naar Cappy, dat 62.500 inwoners minder heeft :lol:
Evert G.D

Berichtdoor ZEN » 21 maart 2006, 12:46

De 306.

Long story…

Ik heb er twee gereden:
Een 2 liter sedan uit 95 en omdat deze mij zo beviel koos ik in 2001 een 1.8 i 16v XT Break toen ik een lease auto ging rijden.

Aan deze auto denk ik terug met gemengde gevoelens.
Aan de ene kant was het een fijn rijdende, comfortabele en zeer betrouwbare auto.
Hij heeft me motorisch nooit in de steek gelaten.
Aan de andere kant was de bouwkwaliteit erbarmelijk. Iets dat bij zijn voorganger, mijn sedan dus, niet zo was.
De break rammelde, kraakte, piepte en resoneerde onacceptabel.
Bovendien heeft de dealer VIER maal de bestuurdersstoel moeten vast zetten. Pas bij de 4e keer bleek dat het frame stuk was.
De stoel bewoog in dwars en in lengte richting, dat gaf een erg onzeker gevoel!
Dat het LV-raam 3x op de bodem van de deur heeft gelegen is ook erg slordig.
Dat scheen een typische 306 kwaal te zijn, volgens Carglass EN Nefkens Huizen.
Goed punt van Nefkens: ze hebben een eigen modificatie toegepast die dit probleem definitief oploste!

Maar het gerammel en zo was voor mij de reden dat ik nu geen Peugeot (307) rij maar een Ford (Focus).
Mijn hart huilt hierom, maar het verstand won…
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
ZEN

Berichtdoor Idranor » 21 maart 2006, 14:13

Inderdaad is dit forum meer geent op de liefhebbers van klassieke Peugeots, maar gelukkig zijn er hier veel mensen die daarbij niet direct aan de 203 denken maar bijvoorbeeld ook (zoals ik) aan de 305!

Ook de 205 en de 405 kennen al een grote schare liefhebbers maar voor die modellen zijn er ook weer aparte clubs en fora; dat is makkelijk als er nog zoveel exemplaren van zijn. Toch krijgen die hier ook wel wat aandacht en tzt ook wel een eigen subforum.

De 306 moet daar nog even op wachten, maar leuke auto's zijn het zeker! Van de verschillende carrosserievarianten vind ik de sedan (op de cabrio na dan) echt de mooiste! Een vriend van mij had een blauwe maar die heeftie ingeruild voor een Punto... :roll:

En natuurlijk: welkom hier! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Idranor

Berichtdoor Fonque » 21 maart 2006, 22:10

Evert G.D schreef:
Hey, Veenendaal, daar ben ik geboren en ook nog getogen... :lol: Heb jij daar ook gewoond dan? Was toen inderdaad nog een dorp, nu een stad met 63.000 inwoners. Vandaar m'n vlucht af en toe naar Cappy, dat 62.500 inwoners minder heeft :lol:

Hoe kan dit bericht verwijderen? Ik heb per ongeluk op OK gedrukt. Ik wist toen nog niet dat je het bericht nog kunt wijzigen. Ik ben nieuw hier.
Laatst bijgewerkt door Fonque op 21 maart 2006, 23:01, in totaal 2 keer bewerkt.
Fonque

Berichtdoor Fonque » 21 maart 2006, 22:24

Evert G.D schreef:

Ja inderdaad, Ik heb het grootste deel van mijn jeugd in Veenendaal gewoond. Dat was van 1960 tot en met 1978. Ik was 26 toen ik Veenendaal verliet. Ik heb de stad zien groeien. De bouw van Veenendaal West speelde zich af tegenover ons huis (Westersingel) bijvoorbeeld. Ik heb bij de lokale Peugeot dealer ook mijn 204's gekocht. Ik weet niet meer hoe die garage heette maar ik weet nog wel hoe ik me voelde toen ik in mijn rooie 204 break de garage uitreed. Als een vorst! Met stuurversnelling en gele koplampen. Ik zag dat jij journalist bent. Voor de Vallei? Mooie plek Cappy. vlak bij Parijs en bij Normandie en ook nog aan de Somme. Je bent een bofkont Evert.
Fonque

Berichtdoor Fonque » 21 maart 2006, 22:45

Idranor schreef:De 306 moet daar nog even op wachten, maar leuke auto's zijn het zeker! Van de verschillende carrosserievarianten vind ik de sedan (op de cabrio na dan) echt de mooiste! Een vriend van mij had een blauwe maar die heeftie ingeruild voor een Punto... :roll:

En natuurlijk: welkom hier!

De 305 heeft ook die klassieke lijn die ik zo mooi vind. Zeldzame auto.
Wanneer is een Peugeot klassiek? Is het een rekensommetje? Bijvoorbeeld: Het huidige type van een model heeft nummer 407 dan moet je daar twee van aftrekken = 405 = klassiek? Dan is bij de komst van de 308 de 306 een klassieker. Hoewel er dan ineens wel erg veel klassiekers op de weg zitten vrees ik.
Fonque

Berichtdoor Fonque » 21 maart 2006, 22:59

ZEN schreef:De 306.

Long story…

Ik heb er twee gereden:
Een 2 liter sedan uit 95 en omdat deze mij zo beviel koos ik in 2001 een 1.8 i 16v XT Break toen ik een lease auto ging rijden.
De break rammelde, kraakte, piepte en resoneerde onacceptabel.
Bovendien heeft de dealer VIER maal de bestuurdersstoel moeten vast zetten. Dat het LV-raam 3x op de bodem van de deur heeft gelegen is ook erg slordig. Dat scheen een typische 306 kwaal te zijn, volgens Carglass EN Nefkens Huizen.
Maar het gerammel en zo was voor mij de reden dat ik nu geen Peugeot (307) rij maar een Ford (Focus).
Mijn hart huilt hierom, maar het verstand won…

De eeuwige strijd tussen het gevoel en het verstand. Weer wat geleerd over de 306. Bedankt
Fonque

Berichtdoor Edzo » 21 maart 2006, 23:02

Wanneer is een Peugeot klassiek? Is het een rekensommetje? Bijvoorbeeld: Het huidige type van een model heeft nummer 407 dan moet je daar twee van aftrekken = 405 = klassiek?

Geldt wel als je dat sommetje op de 207 loslaat, vind ik. :mrgreen: :mrgreen: :wink:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Edzo

Berichtdoor Idranor » 21 maart 2006, 23:21

Fonque schreef: De 305 heeft ook die klassieke lijn die ik zo mooi vind. Zeldzame auto.
Wanneer is een Peugeot klassiek? Is het een rekensommetje? Bijvoorbeeld: Het huidige type van een model heeft nummer 407 dan moet je daar twee van aftrekken = 405 = klassiek? Dan is bij de komst van de 308 de 306 een klassieker. Hoewel er dan ineens wel erg veel klassiekers op de weg zitten vrees ik.

Zo kun je het zien. Maar dan is weer de vraag: wat versta je onder "klassiek"? Naar mijn mening is klassiek een term die je kunt toepassen op een model (of uitvoering van een model) wanneer die zeldzaam of bijzonder is. Hoeft niet per se oud te zijn. De 406 coupe vind ik eigenlijk al klassiek, net als de 306 cabrio en de 205GTI. Eigenlijk alle auto's die bewust door liefhebbers gereden worden. Maar een ander denkt er weer anders over.

Ik vind de 305 een twijfelgeval. De oudere exemplaren en de GT en GTX zijn wel klassiek in mijn ogen maar de latere exemplaren zijn vaak nog gewoon in gebruik.

@Fonque: Heb jij trouwens gele lampen op je 306?

The 305 is still alive!
Idranor

Berichtdoor Jeetje » 21 maart 2006, 23:50

Ik ben van mening dat klassiek iets anders is dan 'een klassieker'...

Een klassieker is voor mij een auto waarvan het model voor 1975 is geïntroduceerd en -liefst ook- geproduceerd...

Natuurlijk kun je ook andere criteria hanteren, maar ik heb er op de een of andere manier moeite mee om bijvoorbeeld een Daihatsu Cuore, een Suzuki Swift etcetera als klassieker te beschouwen. En die auto's zullen ook nooit klassiekers worden...

Bij een 305 heb ik daar ook wel wat problemen mee.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het best een mooie auto, maar het is -naar mijn smaak- geen klassieker en zal dat ook niet worden...

Net zomin als mijn Porsche die van 1986 dateert, overigens...
... it's better to burn out, than to fade away...
Jeetje

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 22 maart 2006, 01:25

Fonque schreef:
Idranor schreef:De 306 moet daar nog even op wachten, maar leuke auto's zijn het zeker! Van de verschillende carrosserievarianten vind ik de sedan (op de cabrio na dan) echt de mooiste! Een vriend van mij had een blauwe maar die heeftie ingeruild voor een Punto... :roll:

En natuurlijk: welkom hier!

De 305 heeft ook die klassieke lijn die ik zo mooi vind. Zeldzame auto.

Als je dat rekensommetje toepast was de 306 al dij het prototype klassiek en is zelfs de 307 een klassieker de 309 was er immers al lang voor de 306 :twisted:
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues

Berichtdoor Idranor » 22 maart 2006, 01:50

Jeetje schreef:Ik ben van mening dat klassiek iets anders is dan 'een klassieker'...

Een klassieker is voor mij een auto waarvan het model voor 1975 is geïntroduceerd en -liefst ook- geproduceerd...

Natuurlijk kun je ook andere criteria hanteren, maar ik heb er op de een of andere manier moeite mee om bijvoorbeeld een Daihatsu Cuore, een Suzuki Swift etcetera als klassieker te beschouwen. En die auto's zullen ook nooit klassiekers worden...

Bij een 305 heb ik daar ook wel wat problemen mee.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het best een mooie auto, maar het is -naar mijn smaak- geen klassieker en zal dat ook niet worden...

Net zomin als mijn Porsche die van 1986 dateert, overigens...

Dan verschillen we inderdaad van mening. Zodra ik bepaalde types zie verschijnen op oldtimer/klassiekerbeurzen ga ik ze beschouwen als klassiek. Of het nou een Fiat Ritmo, Peugeot 305 of Porsche 944 is, die vind ik allen klassiek. Ook een eerste serie Alto is al bijna klassiek. Dat is best een karakteristiek bakkie en zal ook wel z'n liefhebbers vinden.

Ik denk dat de 305 trouwens een zelfde lot beschoren is als bijvoorbeeld de 204: een relatief weinig populaire en zeldzame klassieke Peugeot. Maar de 204 vind ik zeker klassiek! 8)

The 305 is still alive!
Idranor

Berichtdoor Evert G.D » 22 maart 2006, 02:13

Wat is klassiek...?? Toen ik in 1987 m'n 504 uit '80 kocht, was het eigenlijk al een klassieker, de 504 was op het moment van aankoop van de auto al 19 jaar geleden in productie gegaan. Maar die auto was toen pas 7 jaar oud (vergelijk: mijn 406 is nu 8 jaar oud). Die 504 was dus eigenlijk goedbeschouwd al een klassieker toen hij nieuw werd afgeleverd, het model had er toen al 12 jaar opzitten. De 504, 404 en ook de 205 hebben uitzonderlijk lange productietijden gekend, alle drie 15 jaar. Waardoor ze eerder als klassiek worden gezien. Dus zijn de laatste modellen - hoewel relatief jong - eerder als klassiek te bestempelen. Al rijd je dan in een feitelijk 'recentere' auto. Bij de 504 speelde nog mee dat hij door export naar Afrika relatief snel uit het straatbeeld was verdwenen en dat is goed voor de klassiekerstatus. Dat geldt ook voor de 505 trouwens.

Wat mij betreft is een auto vanaf 15 jaar als 'semi-klassiek' te bestempelen. De regionale oldtimerclub waar ik al sinds de oprichting lid/secretaris van ben, hanteert die leeftijdsgrens ook. Het is ook de grens van de RDW wat betreft goedkopere schorsing van het kenteken.
Kom je op het moeilijke punt: is een 205 van 20 jaar oud klassiek? Voor een liefhebber wel (o.a. ander dashboard), voor een leek niet. Dus wat mij betreft: ja. Een 205 van '97 dus ook (mits goed onderhouden). Een 305 is onmiskenbaar een klassieker... :wink: Representeert duidelijk het Peugeot-gezicht uit de jaren '70/begin jaren '80, net als de 505 en 604.

De 306/309 hebben een kortere bouwperiode gekend en er zijn er in relatief kortere tijd meer van verkocht. Dat had te maken met de tijdgeest (meer mobiliteit, auto als 'wegwerpartikel' :evil:) De leek en fanatieke algemene klassiekerliefhebber zullen dus stellen dat zo'n model niet 'klassiek' is. Een Peugeotliefhebber denkt echter anders. Deze auto's zijn 'het bewaren meer dan waard'. Wie over 6 tot 7 jaar een 306 sedan heeft, kan spreken van een mooi en vrij zeldzaam model: een klassieker dus. De hatchback zal er iets langer over doen om die status te verwerven, de modellen van Peugeot uit die tijd waren vrij tijdloos, waardoor je met een 205 of 306 vandaag de dag zelfs nog niet in een echt gedateerde auto rijdt. Nu een mooie 306 kopen van de 1e serie en 'm goed onderhouden is een investering voor over een jaar of 5. Dan is 'ie voor de echte liefhebber een waardevolle youngtimer. :D

De 407 bijvoorbeeld wordt ook geheid een klassieker, het nieuwe gezicht van Peugeot in de 21e eeuw. Het enige dat die status in de weg kan staan, is de software. Daar is op een kwaad moment niets meer van te krijgen. Als de elektronica er mee ophoudt, is het einde verhaal...
Dan heb je nog de 1007. Gezien de lage aantallen waarin die wordt verkocht en dus de naar verwachting korte productietijd zal dat snel een bijzonder en dus klassiek model worden.

Histoire longue, is de bescheiden mening van een (auto)journalist... :shock: Maar wie hier op wil 'schieten': ga je gang. :D
Evert G.D

Berichtdoor Edzo » 22 maart 2006, 02:39

@ Evert: Ik kan dit verhaal alleen maar onderschrijven. Ik ben het verregaand met je eens wat betreft je omschrijvingen en definities van 'klassiekers'

Ook ben ik inderdaad, zoals meerderen in de oldtimerscene, bang voor alle electronica. Dat begint eigenlijk al 2e helft jaren 80 te spelen, en het wordt m.i. steeds erger. Ik denk inderdaad dat, als een computer van een late 406 Coupe er over 10 jaar mee ophoudt, je de auto weg kan gooien. Er is eens een verhaal over verschenen in 'Oldtimer Markt' en daar werd je niet vrolijk van.

groeten, edzo

PS: laatst nog een heeeele mooie en zeldzame 306 sedan HDI gespot, heel licht optisch getuned, beetje lager gelegd, zilvergrijs metallic, klein spoilertje, mooie wielen, en dus HDI............zag er goed uit voor een 'opa'auto!!
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Edzo

Berichtdoor Idranor » 22 maart 2006, 10:31

Ik ga niet schieten Evert, je hebt het mooi gezegd! :wink:

The 305 is still alive!
Idranor

Berichtdoor Brownie » 22 maart 2006, 11:27

Belangrijk vind ik ook dat een klassieker direct herkenbaar is als zijnde dat model. Zo zal bijvoorbeeld de Volkswagen Sharan nooit klassieker worden wat mij betreft. Het is eigenlijk dezelfde auto als de Seat Nogwat.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 GRD 1982
3X 505 V6 BVA 1987
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
2X 306 Cabriolet BVA 2.0
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Brownie
Moderator

Berichtdoor peppo » 22 maart 2006, 13:31

Dat ben ik niet met je eens. In Engeland werd heel vaak dezelfde "truc" toegepast, het leveren van een bepaald model onder verschillende merken. Zoals Jaguar en Daimler, Austin en Morris en Wolseley en Riley en VandenPlas. Daarnaast ook nog de Rootes merken Sunbeam, Hillman en Humber. En van die auto's zijn er toch heel wat als klassieker aan te merken. En wat dacht je van de eerste Simca's, die niets anders waren als onder licentie gefabriceerde Fiats en Fords.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo

Berichtdoor Jeetje » 22 maart 2006, 13:32

De gemakkelijkste definitie voor een klassieker zou wat mij betreft kunnen zijn dat de auto is uitgerust met blauwe kentekenplaten! :wink:
Jeetje

Berichtdoor Idranor » 22 maart 2006, 14:03

Brownie schreef:Belangrijk vind ik ook dat een klassieker direct herkenbaar is als zijnde dat model. Zo zal bijvoorbeeld de Volkswagen Sharan nooit klassieker worden wat mij betreft. Het is eigenlijk dezelfde auto als de Seat Nogwat.

De Fiat Panda 1 is ook al zo goed als klassiek maar het verschil met een Seat Marbella is ver te zoeken. Toch vreemd: de Marbella zal m.i. niet snel een klassieker worden...

The 305 is still alive!
Idranor

Berichtdoor Jeetje » 22 maart 2006, 14:55

Ik vind een Panda ook geen klassieker... :roll:
Jeetje

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen