Hallo, ik ben Wiebe uit het hoge noorden, Friesland.
Nadat mijn ouders een hele tijd simca's en Talbots hebben gereden en mijn vader nog een tijd bij een Citroën specialist aan het werk is geweest ben ik ook gevallen voor het Franse virus.
Mijn eerste auto is dat niet geweest, omdat ik direct na mijn rijbewijs een goedkope auto zocht en deze vond:
Een 86-er Opel Ascona C met een 1.6S motor. Een echte VR6 killer.
Die auto was total loss toen ik er achterop gleed. Mijn auto was voor een fles Beerenburg weer gerepareerd. Toenb het verbruik van de auto steeg tot 1:5 zocht ik toch wat zuinigers aangezien ik voor mijn werk dagelikjks 70 km moest rijden.
De eerste 205 was een feit:
Een 87 205 XRD. Auto bij 210.000km op de teller gekocht.
Verbouwd naar een XSD met ander achterklep vanwege lekkage.
XS interieur en stuur. Cruise control had de vorige eigenaar vanwege zijn slechte rechterbeen al in laten bouwen.
Nadat een onoplettende golf rijder volgas achteruit was gereden moest er een nieuwe radiateur in en wat grillwerk.
Nadat een paar jaar later een collega van mij een gloednieuwe Laguna in de zijkant reed en de auto bij 335.000 km bijna uit elkaar viel, de auto naar de sloop gereden.
In de tussentijd had ik mijn eerste GTI ook gekocht.
Een antraciete 86-er 1.6 deze auto heeft in de tussentijd een 1.9 blok gekregen, is gestript geweest, heeft een Mi16 ingelegen( maar nooit mee gereden), een 1.9 blok met dubbele carbs en nu weer een gewone 1.9.
Die auto blijft nog wel een tijd meegaan, maar in originele staat komt ie niet meer.
Toen:
Voor de rest nog erg veel Peugeots gehad.
Hier een overzicht van een aantal:
205 CT
http://upload.server8.org/p2655.JPG
304 S Coupe
205 Homemade Cabrio ( sorry.... auto was 50 euro en het was warm...)
205 CT
En mijn huidige auto:
De linker 205. Een Lacoste met 1.4 XY motor.
Nu weer op de standaard witte 13"velgen met witte wieldoppen.
Verbruik gemiddeld 1:17. Voor een auto uit 1986 niet slecht.
Standaard leren stuurwiel, cv, elektrische/getinte ruiten, schuifdak en in delen neerklapbare achterbank.
Op de voorspoiler met mistlampen, en de buitenspiegels in kleur in originele staat.
Bij 120.000 km op de teller gekocht, inmiddels op 171.000 KM
In de tussentijd beide aandrijfassen en stuurkogels vervangen.
Beide handremkabels, schijven en blokken voor.
Bougies, kabels, verdelerkap.
Verder krijgt de auto nu elke 10.000 km een nieuw oliefilter en benzinefilter, tevens uiteraard nieuwe olie.
De buitenkant word wel slechter, maar dat word deze zomer onder handen genomen.
Motorisch is dit de beste auto die ik tot nu toe heb gehad, top is met 180 zelfs nog hoger dan de 155 die de boekjes beloven.
De snelste auto die ik op dit moment nog heb is een 205 GTI met Turbo, omgebouwd door Eric Roos. Deze word echter binnenkort omgeruild voor een 205 TD ( met intercooler, omgebouwd door Jon Florijn).