trommels balanceren.

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

trommels balanceren.

Berichtdoor busager » 12 maart 2009, 22:16

Vandaag heb ik bij het klaarmaken van een 404 voor de Tulpen rally een vreselijke ontdekking gedaan. :( de doorgewinterde 404 rijders weten dit natuurlijk allemaal al, maar toch wilde ik dit wel delen met die hele enkele die het niet weet. Bij het balanceren van de nieuwe Michelin banden 165/15 productie van 7e week 2009 :shock: :shock:
Ging dat allemaal erg goed. Bij gemonteerde wielen bleef er een enorme onbalans op een achterwiel. Bij het uitbalanceren van de losse remtrommel bleek er een onbalans van 180 gram in de trommel te zitten. Bij een verdere controle van een paar losse trommels die ik had liggen bleek dat er maar 1 trommel perfect was, 1 trommel had 20 gram onbalans en een andere 60 gram. Dus wie problemen heeft met onbalans in de wielen zou dat eens na kunnen kijken. Maar met 180 gram kun je je voorstellen dat het toch allemaal deftig gaat trillen hoor.
Iedereen die het wist sorry voor de anderen doe er je voordeel mee.
En trommels zijn te balanceren. :mrgreen: :mrgreen: die 180 gram ligt op de ijzerhoop. Die mogen ze een keer opnieuw gieten. :lol:
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Berichtdoor vreugden » 12 maart 2009, 22:26

Twee weken geleden heb ik, nadat mijn velgen gespoten zijn, de wielen weer laten balanceren. En inderdaad heb ik één kromme velg waar redelijk veel lood op zit. Met het draaien van de band (Vredestein) is de hoeveelheid lood wel verminderd maar een geringe onbalans is aanwezig.
Ik geloof dat vel 404 velgen enigszins "krom" zijn.
Wat mij wel geholpen heeft is een goede bandenzaak die echt langdurig bezig is geweest om de onbalans er zo goed mogelijk uit te krijgen.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor busager » 12 maart 2009, 22:51

Wat ik wel eens doe als ik banden moet balanceren. Ik leg de losse velg op het balanceer machien en kijk hoeveel onbalans er in de velg zit en of hij niet krom is of hoogteslag heeft. Bij onbalans balanceer ik de stalen velg eerst met staalplaatjes hechten in de velg. ( grote 4x4 velgen) daarna de banden er op en dan alles balanceren. Maar trommels balanceren voor luxe auto's had ik nog nooit gedaan maar bleek voor de 404 wel noodzakelijk. Als je ze aan de auto laat balanceren hef je het probleem wel op als je het juiste wiel maar op de juiste trommel zet en de juiste bout bij het juiste gat anders heb je weer onbalans :mrgreen: :mrgreen:
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Berichtdoor joospeugeot » 26 maart 2010, 02:43

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 23:20, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Berichtdoor Bert » 26 maart 2010, 20:57

met een "finish balancer" ( met het wiel op de auto balanceren) hef je de onbalans van zowel het wiel als de remtrommel/naaf op.
het is iets meer werk, maar het resultaat mag er zijn :-)
in de tijd dat ik in de garage werkte werd het altijd zo gedaan, de voorwielen aandrijven met het balanceerapparaat, de achterwielen aandrijven d.m.v. een 2e man die ging "rijden" met een snelheid van 40 km/u ( door de satellietwerking is dat dus +/- 80km/u)
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Harrie » 27 maart 2010, 20:26

Bert schreef:met een "finish balancer" ( met het wiel op de auto balanceren) hef je de onbalans van zowel het wiel als de remtrommel/naaf op.
het is iets meer werk, maar het resultaat mag er zijn :-)
in de tijd dat ik in de garage werkte werd het altijd zo gedaan, de voorwielen aandrijven met het balanceerapparaat, de achterwielen aandrijven d.m.v. een 2e man die ging "rijden" met een snelheid van 40 km/u ( door de satellietwerking is dat dus +/- 80km/u)

dat kan idd Bert! daarna moet het wiel ná een demontage altijd op dezelfde manier bevestigd worden, zoals Busager al schreef.
Remtrommels zijn af fabriek gebalanceerd, vaak zie je 1 of meerdere putjes geboord.
Maar nadien remtrommels los balanceren? Heb ik ook nog nooit van gehoord...
Lijkt mij ook complete onzin! Als die trommel in onbelans is geraakt, dan is die aan de binnenzijde ovaal of exentrisch uitgesleten :!:
Dus dan moet je de trommels laten uitdraaien of vernieuwen :!:
en dan zijn ze vanzelf weer in balans :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

balanceren

Berichtdoor Pininfarina504 » 28 maart 2010, 17:53

Bert schreef:met een "finish balancer" ( met het wiel op de auto balanceren) hef je de onbalans van zowel het wiel als de remtrommel/naaf op.
het is iets meer werk, maar het resultaat mag er zijn :-)
in de tijd dat ik in de garage werkte werd het altijd zo gedaan, de voorwielen aandrijven met het balanceerapparaat, de achterwielen aandrijven d.m.v. een 2e man die ging "rijden" met een snelheid van 40 km/u ( door de satellietwerking is dat dus +/- 80km/u)


Dat werkt goed mits degene die op de scooter zit ook goed met zo'n apparaat uit de voeten kan, dat is helaas vrij vaak niet het geval, zo heb ik uit ervaring ondervonden, balanceren door de de één of de andere persoon kan 100% verschil uitmaken.
Ps. in de voorschijven zit ook vaak onbalans, dit merk je heel goed tijdens het remmen, achter ook maar dat doet er minder toe.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Bert » 29 maart 2010, 10:01

je moet inderdaad wel met zo'n apparaat om kunnen gaan en de pick-up(s) op de juiste plaats zetten, dan kun je zelfs Statisch en Dynamisch balanceren
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Harrie » 29 maart 2010, 18:56

Bert schreef:je moet inderdaad wel met zo'n apparaat om kunnen gaan en de pick-up(s) op de juiste plaats zetten, dan kun je zelfs Statisch en Dynamisch balanceren
:mrgreen: jij hebt er dus ook nog mee gewerkt Bert ?
ik ook heel veel, anders kreeg je menig 504 niet stil in het stuur....
en, inderdaad, als je de opnemers ( pick-up's) niet goed plaatst hoef je de krik niet eens te pakken.. :D :D :D :D
Mijn werkgever destijds, Peugeot-dealer Otoropa BV Winterswijk, had destijds een Hoffmann Finish Balancer, zo'n scootermodel.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Bert » 30 maart 2010, 08:46

ik heb er heel veel mee gewerkt, want het was het enigste balanceerapparaat dat we hadden ( dus veel keus was er niet :lol: ).
En het was altijd weer de kick om op nul uit te komen. We hadden destijds wel veel problemen met de Klèber & Firestone banden ( die waren bijna niet te balanceren)
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten