door Pininfarina504 » 26 mei 2005, 15:59
Marius compliment zoals je dat uitlegt, dat moet iedereen snappen.
Gr,
Wim
Marius schreef:Door het rond draaien van de wielen, onstaan er flinke krachten hier op, je kunt je voorstellen dat als er bijvoorbeeld aan 1 kant een iets zwaarder stuk in de band zit, dit zorgt voor onbalans, omdat die kant dan met meer kracht naar buiten word gedrukt. (middel punt vliegende kracht is daar hoger)
Met balanceren word dit opgelost, door precies tegen over het zwaardere punt een gelijke hoeveelheid gewicht toe te voegen, dit in de vorm van "slag lood" of bij lichtmetalen velgen "plaklood"
Als je je wielen laat balanceren, hoeft dit niet opnieuw als je de wielen van voor naar achteren wisseld, want ze zijn immers al "goed" gemaakt toch..:)
Als je een band vervangt, dan zal er wel opnieuw gebalanceerd moeten worden, omdat dan de gewichts verdeling weer heel anders kan zijn.
Vaak zie je bijvoorbeeld dat goedkopere banden veel "moeilijker" te balanceren zijn, door de ruimere toleranties tijdens de productie hier van.
Het trillen van je stuur is inderdaad een gevolg van "onbalans" in de wielen, en dit gebeurt vaak bij 2 verschillende snelheden.
Als je stuur trilt bij ongeveer 80 kilomter per uur, zijn het de achter wielen, gaat het stuur bij ongeveer 120 trillen, zijn het de voorwielen.
(of vergis ik me knutsel/peugeotmonteermeneer..:) )
205 1.4,1995,Roland Garros.
205 1.4,98(2*).
205 1.4,97(1*).
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77.
Peus 504Ti,78,gris fum.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst.
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue.
Peus 404, Fam zwart,1970,ex-prefect