Beste Peter,
180/65 past, maar heeft een wat kleinere rolomtrek dan de 190/65 band. Staat misschien wat minder mooi. Een kleinere omtrek van deze band heeft tot gevolg dat je snelheidsmeter iets meer gaat aangeven en je km teller ook iets meer gaat aangeven. In principe loopt de auto minder hard, maar trekt sneller op (en maakt meer km's). Maar het gaat hier om een paar procent (ca2%) en je merkt het misschien niet eens in de praktijk. Bovendien zijn dit soort afwijkingen toegelaten. (nieuwe 180/65 banden hebben waarschijnlijk dezelfde omtrek als versleten 190/65 banden). Dus ja waar praten we over
Er zijn meerdere alternatieven mogelijk voor TRX. Waarom niet naar de standaard 14 inch stalen wielen met 175 of 195/70 monteren? Staat mooi en de banden zijn vele malen goedkoper en je hebt een veel grotere keuze.
Als je stalen TRX wielen hebt nu, kun je de wieldoppen overzetten en eventueel kun je er nog chromen wielsierringen in monteren als je dat mooi vind.
Als je lichtmetalen TRX wielen hebt, kun je die vervangen voor 15-inch exemplaren die er zo goed als identiek uitzien maar dan kun je bijvoorbeeld 195/65 R15 banden monteren die ook stukken goedkoper zijn dan de TRX banden. De 15inch wielen zijn echter gewild en 4 wielen kosten minstens zoveel als één TRX band, uitzonderingen daargelaten. Naafdoppen met leeuw en wielmoeren zijn hetzelfde en kun je zo overzetten.
Heb zelf nog nooit 17 inch wielen gezien met de goede steekmaat (en ET), maar die bestaan misschien of kunnen gemaakt/speciaalbesteld worden (maar das ook niet goedkoop)