Velgen aanhaalmoment

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Velgen aanhaalmoment

Berichtdoor JT » 17 nov 2007, 16:32

Wie weet met welk moment je de velgen moet natrekken?

Bij een 504?

Bij een 607?

En een beetje kopervet op de bouten (zag ik vorig jaar gebeuren bij een bandenboer)?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: Velgen aanhaalmoment

Berichtdoor Mike » 17 nov 2007, 17:28

JT schreef:Wie weet met welk moment je de velgen moet natrekken?

Bij een 504?

Bij een 607?

En een beetje kopervet op de bouten (zag ik vorig jaar gebeuren bij een bandenboer)?

Zo ver ik weet in het algemeen tussen de 100 en 120 Nm. Mijn eigen LM-velgen trek ik altijd na op 120Nm.
Voor wat betreft het kopervet: hierdoor zal de wielbout/moer minder snel 'vast rotten'/vol lopen met vuil, zodat je na een tijd de wielen nog makkelijk los kan halen.
Je kan het zien als een voorzorgsmaatregel (als ik er aan denk doe ik het zelf ook).
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor pinow » 17 nov 2007, 17:30

ja kopervet, aanhaal moment is verschillend staat in instructieboekje vaak.
en anders zown 100nm.
(is verschillend tussen staalvelg en lichtmetaal!)


herstel bij 504 staal wielen is het 60nm.
zie http://www.pinow.nl/autospul/PEUGEOT/Pe4cee94.pdf
Avatar gebruiker
pinow
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 15 nov 2007, 17:06
Woonplaats: hiero

Berichtdoor leffe 404 » 18 nov 2007, 13:06

Kopervet gebruik in nooit meer.

Jaren geleden nwe lm velgen en bouten gemonteerd, koper vet er tussen.

Gevolg ; na paar mnd door zwaar remmen kopervet vloeibaar geworden en er tussenuitgelopen over de lm velg ; gevolg ;

chemische reactie tussen lak van de lm velg en het kopervet.

Behalve ontvetten en overspuiten was er niets aan te doen, lak na aangetast.

Ik gebruik het dus nooit meer.

Met normaal onderhoud haal je toch wel eens per jaar je wielen er af. Op zulke momenten gooi ik de wielbouten in bakje met ontvetter, oude tandenborstel door schroefdraad halen en daarna even in een badje wd40.

Daarna droog monteren is het beste volgens mij.

Ze hebben de half miljoen km die ik met deze methode gereden heb tot nu toe nog nooit vastgezeten.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor JT » 18 nov 2007, 14:44

Klinkt logisch.
Even in de gaten houden dus, want ze zitten er al op...

Rijdt weer super, dat winterrubber!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 18 nov 2007, 16:11

voor stalen velgen met de moeren met zo'n plaat eronder is het aanhaalmoment 6kg/m , voor de conische wielmoeren is hetb 8 kg/m
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor 403B-1963 » 18 nov 2007, 18:25

Aanhaalmomenten zijn altijd met DROGE bouten/moeren :!:

Met vet of WD 40 etc. wordt de weerstand geheel of gedeeltelijk opgeheven en dan weet je nooit of je het juiste aanhaalmoment hebt gebruikt.
Lijkt me vooral voor LM velgen wel belangrijk.

Ook bijvoorbeeld voor kopbouten geldt NOOIT "smeren" voor het monteren.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Bert » 18 nov 2007, 18:41

je kan wel een klein druppeltje WD40 of siliconen olie tussen de wielmoer en grondplaat doen zodat de moer makkelijker draait maar op de wielbout liever niet :wink:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Oscarnmgn » 18 nov 2007, 19:48

inderdaad, geen vet op wielmoeren o.i.d. want daar gaat het veels te vast van zitten (draait te gemakkelijk vast met bijv. een luchtsleutel..) en zoals gezegd met een momentsleutel werkt het ook niet meer goed.

Allemaal onnodig :D
Peugeot 404 Break 1963
Citroen Dyane 6 1983
Avatar gebruiker
Oscarnmgn
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 03 apr 2007, 12:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 jul 2009, 20:39

Weet iemand in dit kader toevallig het aanhaalmoment voor 13-inch speedlines voor de 106? Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor busager » 06 jul 2009, 22:32

kwart slag terug voor het kapot gaan, ik zou 120nm nemen en geen vet of andere troep gebruiken. Ik denk dat er bijna een reden voor is dat in geen enkel instructie boekje staat dat je de wielmoeren moet smeren. De enige borging is namelijk de wrijvings weerstand tussen de beide metalen. En die is absoluut het hoogst als er geen smeer middelen gebruikt worden. Anders zou er in het instructie boekje moeten staan aanhaal koppel bij gebruik van wd40, of van kopervet, of van lagervet, of van teflonolie, en ga zo maar door. Nee gewoon droog aandraaien tot ze piepen met de kruissleutel was vroeger toen iedereen er nog eentje in de auto had een zeer betrouwbaar fenomeen. :mrgreen: :mrgreen: en correct me if i'm wrong. :mrgreen: :mrgreen:
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten