Ondernemingsgezind

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ondernemingsgezind

Berichtdoor 307204XSI » 22 nov 2009, 23:38

Citroën C15: de 2CV- en Acadiane –break opvolger

Inleiding
Met iconen en illustere voorgangers als de 2CV bestel (AK) en later de Acadiane had Citroën altijd al een belangrijke reputatie en aanzienlijk marktaandeel in het segment van de kleine, lichte bestelauto’s (petite utilitaires). De opvolging kwam in 1984 in de vorm van de Citroën C15. Op basis van de, enkele jaren daarvoor verschenen Visa, voldeed de C15 aan dezelfde specifieke eigenschappen die de beide voorgangers tot een suces hadden gemaakt. Allereerst de typerende box-vorm van de laadbak, maar ook karaktereigenshappen als gunstig verbruik, comfortabele vering en rijgedrag, scherpe aanschaftarieven. Niet te vergeten de grote bedrijfszekerheid door de eenvoudige techniek en mede daardoor aangename exploitatiekosten. Allemaal zaken die de (startende) ondernemer naar waarde weet te schatten.
Anderzijds was de roestbestendigheid van de C15 niet de sterkste kant, met name in ons vochtige en ‘s winters vaak rijkelijk bepekelde kikkerlandje. In het warmere Frankrijk ging het heel wat beter met de houdbaarheid van de C15, met als gevolg dat deze daar dan ook nog steeds het dagelijkse straatbeeld frequent verrijkt.
In Nederland is de C15 al niet meer een verschijning die je pad dagelijks kruist.

Afbeelding

Afbeelding

In de vorm van allereerst de Berlingo I en II en later eveneens de Nemo heeft Citroën nog steeds belangrijke pilaren in dit segment in het leveringsprogramma.
Het bedrijfswagen palet van Citroën is altijd zeer uitgebreid en afgewogen geweest al worden er sinds eind jaren ’60 geen echte vrachtauto’s meer geproduceerd.

Afbeelding

Motorisering en uitrusting
Bij de aandrijving van de C15 was er keuze uit een benzine en een dieselvariant.
Het benzinemotortje was een 1.124ccm, bij de zelf ontbranders was er sprake van het XUD7 blok van 1.769ccm. Deze motor werd in Januari 2001 vervangen voor de modernere DW8 met 1.868 kubieke cc, dit vanwege emissie eisen.

Uiteraard is de C15 altijd een eenvoudige min of meer spartaans uitegrust bedrijfsvoertuig. Rijgedrag, vering en stoelen zorgden er niettemin voor dat het een uitermate comfortabel vervoermiddel was en is.

Afbeelding

Afbeelding


Vigo; thuishaven van de C15
Het zal menigeen verwonderen dat de volledige productie van de C15 in het Spaanse Vigo plaats heeft gevonden. Om precies te zijn 1.181.471 stuks zijn er in de periode tussen maart 1984 en December 2005 de fabriekshallen uit gereden. U leest het goed; maar liefst 21 jaar lang is het goedmoedige afleverdoosje van Citroën in productie geweest, waarin 1989 het topjaar was, in dat jaar werden er 111.502 stuks aan de man gebracht. Uiteindelijk bleven 38% van het totaal aantal geproduceerde C15’s binnen de Spaanse landsgrenzen. Toch was Frankrijk de belangrijkste afzetmarkt. Ook in Groot Brittanië, België, Polen en Chili was de C15 zeer succesvol.

In het weekend van 10- en 11 December 2005 viel definitief het doek voor de C15 en ook hier valt nog wat leuks over te vertellen. De laatste drie C15’s kregen een eervolle bestemming;

Allereerst werd er een exemplaar geschonken aan het stadsbestuur van Vigo, uiteraard werd er een exemplaar weggezet in de fabrieksverzameling Conservatoire Citroën in Aulnay [helaas niet toegankelijk voor publiek, Citroën heeft een groot hiaat als het gaat om toegankelijke musea], en tenslotte werd er 1 verloot onder het fabriekspersoneel van de productie locatie Vigo. Het betrof overigens de uitvoering voor personenvervoer de ‘Familiar’.

Afbeelding

Verschillende varianten
De C15 kende in zijn uitvoeringen een aantal varianten. Verreweg het merendeel was de gewonde bestel, al dan niet met zijruitjes, wat overigens exportmarkt afhankelijk was. Minder bekend is de cabine plateau uitvering die als basis diende voor diverse specifieke opbouwmogelijkheden. De koelopbouw en de kieper liggen hierbij als eerste voor de hand.


Cabine plateau en opbouwmogelijkheden;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tijdens een gedeelte van de productietermijn van de C15 was er ook optioneel een ‘longue’ laadruimte mogelijk, waarbij de extra laadruimte achter de achteras werd geplaatst en die in wielbasis niet of nauwelijks afweek. Deze uitvoering werd in Nederland erg weinig verkocht. Ook verscheen er een C15 met achterbank, gestoeld op de 2CV bestel en Acadiane die ook in een personenuitvering leverbaar waren. Heden ten dagen worden dit soort “eigenlijk bestel-auto’s” ook aangeboden door de Duitse merken, zoals de Ford Turnier, de Volkswagen Caddy en de Opel Combo. Van origine waren dit echter specifiek Franse concepten zoals Citroën en ook Renault met de R5 Express die aanboden.

Op basis hiervan waren er ook diverse mogelijkheden tot ombouw voor rolstoel- en invalide vervoer, compleet met niveau regeling en andere specifieke aanpassingen.

Afbeelding

C15 longue;

Afbeelding

Afbeelding

Andere keuze mogelijkheden bestond uit de achterdeur van de C15. Er was keuze uit dubbele kleine achterdeurtjes, voorzien van een bovenklep voor lange uitstekden delen, en een grote openzwaaiende achterportier


Speciale uitvoeringen
Het Franse bedrijf Tissier, bekend van de verlengde DS-sen, (later CX-en en XM’s) en voorzien van dubbele achterassen, is ook met de C15 aan de slag gegaan. Dit resulteerde in een C15, waabij je bij het aanblik even in de ogen moest wrijven.
Optisch getuigde het niet hoogdravende schoonheid maar het was een mogelijkheid om het beperkte laadvermogen van de C15 te verhogen. Mede door de hoge prijsstelling is de dubbelassige C15 altijd een vrij zeldzame verschijning gebleven. Toch een paar foto’s hoe dit eruitziet.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard mag ook de Dangel uitvoering niet onvermeld blijven. Dangel is een Frans bedrijf dat integraal aangedreven auto’s maakt op basis van bestaande Franse automodellen van Citroën en Peugeot . De Dangel C15 verscheen in 1991 en was verkrijgbaar tot het einde van de productie periode van de C15 in 2005. De verkoop en distributie van de Dangel C15 geschiedde geheel via het bedrijf Dangel zelf.

De C15 Pick-up werd weinig verkocht maar was voor gemeenten en hoveniers alsmede voor sommige aannemers een geschikt alternatief. Daarnaast diende deze als basis voor sommige camperopbouw aanbieders.

Pick-up;

Afbeelding

Afbeelding

Camperopbouw;

Afbeelding


…….13 ambachten………..
Die 12 ongelukken uit het spreekwoord laten we maar even weg, de C15 was door zijn beperkte laadvermogen van 850kg tot 945kg afhankelijk van de uitvoering niet geschikt voor elke toepassing. Toch waren er veel toepassingen waarvoor de C15 uitermate goed geschikt voor was. Het voordehand liggende Franse bakkertje (boulanger) die zijn baguettes rondbrengt met de C15, je ziet het meteen voor je.
Maar denk ook eens aan de (wijn)boertjes die nu gebruik maken van een C15, de 2CV, 4CV of R4 deed het toch ook??? Dus waarom de C15 niet.
In Frankrijk maakten ook het landmeterswezen, nutsbedrijven als EDF/GDF en andere overheidsdiensten gebruik van de C15.
Timmermannetjes, schilders je kunt het zo gek niet bedenken of de C15 was een betaalbaar en betrouwbaar gereedschap, die er voor zorgde dat een goede boterham verdiend kon worden terwijl de kosten te overzien waren.

Dichterbij denk ik meteen aan het dorp Maarssen waar ik van 1990 tot 2000 woonachtig was. De plaatselijke apotheek Vechtevoort reed jarenlang de medicijnen rond in de dorpskernen en het buitengebied met gebruikmaking van een C15, ook de plaatselijke loodgieter aldaar ken ik niet anders dan met een karakteristieke rode C15. In mijn geboortedorp Loosdrecht was echte bakker Jacques Maas niet denkbaar zonder zijn C15 die menig bestelling hiermee rondbracht, het poppetje van het Echte Bakker-logo breed uit gemeten op de zijflanken van de o zo dappere C15.

Afbeelding


In 1 op 43;
De vaste lezers van deze rubriek valt direct op dat de C15 is gefotografeerd in een nieuwe setting. Recentelijk kocht ik een kleine diorama die een uitsnede weergeeft van een landelijke bergweggetje, compleet met kleine witte hectometerplaatjes, een stukje gemetseld muur, en 1 dimensionale naaldbomen en bergtoppen op de achtergrond. Kleine tafereeltjs die altijd leuk zijn om de entourage rondom een schaalmodel op te leuken. De komende tijd zullen er meer modellen de revue gaan passeren die met dezelfde achtergrond gefotografeerd zijn. Daarnaast zitten er nog 2 diorama’s in deze serie waardoor de mogelijkheid bestaat dat die ook deel uit zullen gaan maken van de verzameling op een later moment.

De witte C15 is een model van Universal Hobbies en stamt uit de serie passion Citroën. Het modelletje is nog goed verkrijgbaar op modelauto ruilbeurzen en bij bedrijven als Journaux.fr en modelcarworld.de, bij dit laatste bedrijf was het modelletje recentelijk in een aanbieding voor Euro 8,- er zit dan echter geen fascicule bijgesloten zoals in de kiosken-series in het begin van de cyclus van een schaalmodel verschijning wel gebruikelijk is.

Zaken als de langere spiegels, de dikke stootrubbers rondom en de grille zijn goed weergegeven bij dit model. De juiste ronding van de achterzijde zoals hier bij de C15, is voor modelmakers niet makkelijk. Bij dit model heeft UH uitstekend werk verricht. Ogenschijnlijk een detail maar absoluut het vermelden waard.

Tot nu toe heb ik mij met de korte essay’s over modelauto’s en achterliggende informatie niet veel bezig gehouden met zulke recente auto’s en veel meer aandacht besteed aan juist de oudjes uit de jaren ‘50, ‘60, ‘70 en’ 80.
Toch was het erg leuk om deze keer eens te verdiepen in een veel modernere auto zoals de C15, die ook weer zijn eigen verhaal met zich mee brengt en toch ook voor veel mensen goede [of minder goede] herinneringen oproept. Bewust heb ik de Visa waar deze C15 een afgeleide van is niet in detail uitgediept omdat ook deze binnenkort uitvoerig aan bod gaat komen.

Voor nu groeten en happy collecting,
Arie-Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 28 nov 2009, 22:33, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chummy dj » 26 nov 2009, 21:26

mooi modelletje...en natuurlijk tof om lezen...als je de C15 zo ziet,langs de zijkant achteraan...lijkt de Berlingo er helemaal op..bedoel hiermee van aan de kofferbak..achter de deur van de passagier...of ben ik mis...maar verder een mooi modelletje :D
Avatar gebruiker
chummy dj
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 13 sep 2008, 16:16
Woonplaats: belgie

Re: Ondernemingsgezind

Berichtdoor Remco504coupe » 27 nov 2009, 01:39

Weer een mooi verhaal, als je ooit een boek uitgeeft wil ik er een.

307204XSI schreef:in de periode tussen maart 1984 en December 1985

Een typefoutje, niet lullig bedoeld hoor, maar jij kunt het zelf snel corrigeren(voor je boek :mrgreen: )


307204XSI schreef: Recentelijk kocht ik een kleine diorama die een uitsnede weergeeft van een landelijke bergweggetje, compleet met kleine witte hectometerplaatjes, een stukje gemetseld muur, en 1 dimensionale naaldbomen en bergtoppen op de achtergrond. Kleine tafereeltjs die altijd leuk zijn om de entourage rondom een schaalmodel op te leuken. De komende tijd zullen er meer modellen de revue gaan passeren die met dezelfde achtergrond gefotografeerd zijn. Daarnaast zitten er nog 2 diorama’s in deze serie

Ik hoop een 504 coupe met dubbele pijp uit 1978...

ps
Ik was even het quoten aan het oefenen, 2 uit 1 artikel lukt me nu, maar hoe doe ik er 2 uit verschillende stukken?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor 307204XSI » 28 nov 2009, 22:39

Bedankt Remco en Chummy voor jullie reacties. Ik was al bang dat het recentere materiaal minder leefde bij de forumleden.

De typefout is inmiddels hersteld. :oops:

@chummy: er is wel degelijk een belangrijk verschil t.o. van de Berlingo en dat is namelijk dat de 2CV, de Acadiane en de C15 een laadbak hadden die breder was dan de voorzijde van de auto. Logisch want ze waren afgeleide varianten van een personenauto. De Berlingo was een eigen opzich zelfstaand model. De flank loop in lijn.
De auto-schadebedrijven hebben er altijd wel bij gevaren dat de 2CV, Dyane en Visa neus smaller waren, dat leverde regelmatig wat brood op de plank op...... :shock: :mrgreen: :lol: :D

groeten,
Arie-Jan
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor eri©on » 28 nov 2009, 23:06

Het wordt eentonig maar ik blijf het zeggen, zeer mooi en leerzaam verhaal.
Het idee voor een boek is echt zo verkeerd nog niet :!:
De C15 is echt zo'n auto die in 1 keer uit het straatbeeld is verdwenen, een bestel klassieker zal het denk ik niet gaan worden?.

Keep up the good work!
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor 307204XSI » 28 nov 2009, 23:16

Zit achter mijn beeldscherm te blozen Sjon. Het verveeld nooit, zowel het maken van de essay's niet, als te horen dat mensen het leuk vinden om te lezen. In de research en lezen zit toch gauw een avondje of 3 a 4.

Het boek ben ik nog niet aan toe, eerst nog even gestaag door gaan, ik wacht af tot er een uitgever forum-member wordt en zich aandient, hahahaha.

Trouwens waar ik nu mee bezig ben en dit weekend hoop af te hebben zal jou zeeeeeker ook aanspreken.

Inderdaad jammer dat de C15 zo rap verdwenen is, zal zowel met bouwkwaliteit te maken hebben als met het feit dat bij hele goedkope auto's de haalbaarheid van instand houden/restaureren er vaak niet is.
Het zware leven dat vele C15's [en dit geldt voor veel bedrijfsautos], voor hun kiezen hebben gehad zal zeker niet meehelpen.

gr,
Arie-Jan
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor C15GrandVolume » 30 dec 2009, 15:40

Leuk verhaal, dat had ik nou niet verwacht op een leeuwenforum ;)

Voordat je het boek uitgeeft zal ik je nog een paar verbeteringen meegeven:

-de verlengde versie heet in Fr. 'cabine approfondie' en werd in NL als C15 Grand Volume op de markt gebracht. De meeste NL-exemplaren zijn als leasebak afgeleverd aan Crawford in Heerhugowaard. Ook een energebedrijf had een hele vloot (ook korte uitvoeringen) in rood-blauw. Verlengd door Durisotti, en ik weet bijna zeker dat er ook nog een andere carrossier met dit concept bezig is geweest, dat is te zien aan de verschillende achterschermen. Ben er alleen nog niet achter welk bedrijf.
-De meeste C15's hebben een laadvermogen van 600 of 765 kg.
-De Romahome, de camper die je laat zien is gemaakt op basis van een gewone gesloten C15, de pickup is gemaakt door Teilhol.
-De getoonde zeswieler, ik weet niet zeker of dat wel een Tissier is. Ze zijn in ieder geval gemaakt door Chausson en Pijpops.
-Niet alle C15's zijn even spartaans, hoewel de meesten inderdaad niet zo rijk uitgevoerd waren. Wij hebben bijvoorbeeld een Familiale niveau II, dat wil zeggen: electrische ruiten, cv, stuurbekrachtiging, verwarmbare achterruit, rubberen mat in de laadvloer en een heus dashboardkastje.
De latere C15's, die nooit in NL geleverd waren, waren vaker uitgerust met stuurbekrachtiging, en soms zelfs met airco.
Het schijnt dat alle in GB geleverde diesels stuurbekrachtiging hadden.
-Motorisatie: volgens mij werd in 1997 de XUD7 vervangen door de XUD9.
-De getoonde rolstoelversie is gebouwd op basis van een bestelversie, niet een personenversie. Er zijn wel rolstoelversies die gebaseerd zijn op de familiale. Zelfs in verlengde uitvoering. (Na uit de fabriek gekomen te zijn eerst verlengd bij Durisotti, en vervolgens in Eindhoven weer aangepast voor rolstoelvervoer...)
-Ik heb nog nooit een klep boven de achterdeurtjes gezien, Renault Express en Berlingo hadden dit wel als optie.

Wat modellen betreft, ik ben al heel lang op zoek naar een model dat er écht uitziet als een C15. Tot nu toe nog niet gevonden. Ak moet ik zeggen dat het exemplaar wat je hier hebt staan er wel het dichtste bij komt. Maar ik vind het jammer dat het ding niet iets netter is afgewerkt zoals bij de clignoteurs in de bumper, en de regengootjes.

Maar nogmaals: erg leuk dat je dit verhaal in elkaar geknutseld hebt!
Avatar gebruiker
C15GrandVolume
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 29 dec 2009, 13:44

Berichtdoor chr. » 30 dec 2009, 17:35

C15GrandVolume schreef:Leuk verhaal, dat had ik nou niet verwacht op een leeuwenforum ;

Maar nogmaals: erg leuk dat je dit verhaal in elkaar geknutseld hebt!


Ik denk dat ''in elkaar geknutseld '' niet de juiste benaming is :roll: .
A.J. kennende heeft hij er een hoop tijd en research aan besteed
om dit verhaal op papier te krijgen :wink: .

En zo zie je dat hier op het leeuwenfoum meer dan alleen
leeuwen voorbij komen :mrgreen: .

grt, Chris.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Koffiemolen » 30 dec 2009, 18:13

Hoi Arie-Jan, leuke reportage over een hele leuke auto waar ik inderdaad warme herinneringen aan koester. Kocht hem onder het mom: dit is eigenlijk een soort Peugeot, met de vrolijke lijnen van de Visa en errug praktisch!
Kocht hem voor 600 euro. Wat een lol heb ik er van gehad!

Waar is dit witte schaalmodellteje te koop en wat kost ie?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor 307204XSI » 30 dec 2009, 18:49

@koffiemolen; bij mij staat (bijna) altijd de verkrijgbaarheid, prijs en het bedrijf in het stukje vermeld, zo ook nu maar je kijkt er makkelijk over heen. Het moet zeker nog mogleijk zijn deze C15 voor een heel schappelijke prijs te bemachtigen. Succes.

De witte C15 is een model van Universal Hobbies en stamt uit de serie passion Citroën. Het modelletje is nog goed verkrijgbaar op modelauto ruilbeurzen en bij bedrijven als Journaux.fr en modelcarworld.de, bij dit laatste bedrijf was het modelletje recentelijk in een aanbieding voor Euro 8,- er zit dan echter geen fascicule bijgesloten zoals in de kiosken-series in het begin van de cyclus van een schaalmodel verschijning wel gebruikelijk is.


@C15GV en Chr;

Inderdaad komter wel een paar avondjes spitwerk bij kijken voordat ik alles zover uitgeplozen heb en het publiceerbaar is. Ik leg daarbij de lat voor mezelf vrij hoog. Lastiger wordt het als sommige informatie niet compleet of nog erger toch niet juist blijkt te zijn. Neem bijvoorbeeld de motoriseringsgegevens die heb ik bij een dealer uit een productiegids! Dan mag je ertoch vanuit gaan dat dat juist is. Andere dingen kun je gewoon niet vinden, de naam 'Longue' ben ik zelf vanuitgegaan omdat alle voorgaande verlengde modellen van Citroën (N350, C35, HY) die titel kregen. Anderszijds ben ik de naam Cabine approfondie in geen enkel officieel stuk tegengekomen. :shock: :?

Anyway ik ben er altijd blij mee als een echte kenner met goede en bruikbare aanvullende info komt. Er van uit gaande dat die dan ook echt juist is. (dat is niet lullig bedoeld maar ik heb het al een keertje behoorlijk zout meegemaakt!)

Met standaard uitrustingen en verschillen per Land ben ik overigens gestopt, je kunt daar lelijk mee op je muil gaan. De invloeden van importeurs gaat ver en de wegen van de fabrikant zijn ondoorgrondelijk.
Je moet er nooit raar van op kijken als er opeens 10, 20 30 of 100 van een bepaalde auto/model/standaard uitvoering in een bepaald Land terecht komen om uiteenlopende redenen. Als je deze liefhebberij zo doet als ik en daarbij een heel groot Frans autohart hebt die naast Peugeot ook Renault en Citroën en incidenteel ook de verdwenen merken bestrijkt is dat onbegonnen werk, vooral als je bedenkt heoveel modellen er zijn en daarbij veel van de dingen die ter sprake komen beduidend veel ouder zijn en lang niet meer alles kunt terugvinden, zoals je nu maar weer ziet. En dit is nog betrekkelijk recent.

Overigens, over het onderstaande:

De getoonde zeswieler, ik weet niet zeker of dat wel een Tissier is.


Hier ben ik min of meer vanuit gegaan, omdat ik een vrij grote zekerheid had; ik heb er een aantal jaar geleden een aantal op het parkeerterrein bij Tissier zien staan toen ik er langs kwam....

gr, en een prettige jaarwisseling allen,
Arie-Jan
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor C15GrandVolume » 01 jan 2010, 18:29

Voor de geïnteresserden nog wat interessante links:

http://membres.lycos.fr/autoshorsserie/ ... en_C15.htm

http://visavision.info/modelsc15.htm

http://citroenvisaclub.nl/historie_c15.htm

De Girafon, een ombouw verzorgd door Chausson:
Afbeelding
Avatar gebruiker
C15GrandVolume
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 29 dec 2009, 13:44

Berichtdoor Koffiemolen » 02 jan 2010, 21:26

Inderdaad komter wel een paar avondjes spitwerk bij kijken voordat ik alles zover uitgeplozen heb en het publiceerbaar is. Ik leg daarbij de lat voor mezelf vrij hoog. Lastiger wordt het als sommige informatie niet compleet of nog erger toch niet juist blijkt te zijn. Neem bijvoorbeeld de motoriseringsgegevens die heb ik bij een dealer uit een productiegids! Dan mag je ertoch vanuit gaan dat dat juist is. Andere dingen kun je gewoon niet vinden, de naam 'Longue' ben ik zelf vanuitgegaan omdat alle voorgaande verlengde modellen van Citroën (N350, C35, HY) die titel kregen. Anderszijds ben ik de naam Cabine approfondie in geen enkel officieel stuk tegengekomen. :shock: :?

Anyway ik ben er altijd blij mee als een echte kenner met goede en bruikbare aanvullende info komt. Er van uit gaande dat die dan ook echt juist is. (dat is niet lullig bedoeld maar ik heb het al een keertje behoorlijk zout meegemaakt!)

Met standaard uitrustingen en verschillen per Land ben ik overigens gestopt, je kunt daar lelijk mee op je muil gaan. De invloeden van importeurs gaat ver en de wegen van de fabrikant zijn ondoorgrondelijk.
Je moet er nooit raar van op kijken als er opeens 10, 20 30 of 100 van een bepaalde auto/model/standaard uitvoering in een bepaald Land terecht komen om uiteenlopende redenen. Als je deze liefhebberij zo doet als ik en daarbij een heel groot Frans autohart hebt die naast Peugeot ook Renault en Citroën en incidenteel ook de verdwenen merken bestrijkt is dat onbegonnen werk, vooral als je bedenkt heoveel modellen er zijn en daarbij veel van de dingen die ter sprake komen beduidend veel ouder zijn en lang niet meer alles kunt terugvinden, zoals je nu maar weer ziet. En dit is nog betrekkelijk recent.

Overigens, over het onderstaande:

De getoonde zeswieler, ik weet niet zeker of dat wel een Tissier is.


Hier ben ik min of meer vanuit gegaan, omdat ik een vrij grote zekerheid had; ik heb er een aantal jaar geleden een aantal op het parkeerterrein bij Tissier zien staan toen ik er langs kwam....

gr, en een prettige jaarwisseling allen,
Arie-Jan[/quote]

Dank Arie Jan!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten