Iedereen in Nederland weet wat er bedoelt wordt als je vraagt wat patat MÈT is. Als je de politie belt voor een aanrijding MÈT, weet men direct dat er gewonden mee zijn gemoeid. Maar een Renault 4L SUPER MÈT??
Daar kunnen weinigen zich iets bij voorstellen, en slechts de echte kenners zullen zich meteen realiseren dat hiermee de speciale deelbare achterklep mee wordt bedoeld die in het modeljaar '62-'63 leverbaar was en die eveneens op de Renault 3 leverbaar was.
Op meerdere fronten was deze 4 afwijkend. Zo scharnierde het bovenste (ruit) gedeelt van de achterklep naar boven toe, en het ondergedeelte naar beneden. Daarbij was deze variant uitgevoerd met een dubbele, soort buisvormige achterbumper die eveneens naar beneden scharnierde als de klept geopend werd.
Het model is reuze goed uitgevoerd, met fraaie natuurgetrouwe wielen, banden en wieldoppen. ook de grille en rest van het front zijn bijzonder goed uitgevoerd. Wederom een zeer betaalbaar en origineel model in de Renault 4 kiosken-serie.
Verder leuk om uit het fascicule te ontnemen hoe de prijzen voor de verschillende Renault 4 modellen lagen bij de introductie op de Salon van Parijs in 1961;
Renault;
R 3 4.800 Fr.
R 4 4.980 Fr.
R 4L 5.390 Fr.
R 4 Super Confort 5.940 Fr.
Tja dat waren nog eens prijzen... voor de rest spreken de foto's boekdelen.
Overigens zal het de vaste lezers van mijn modelauto artikeltjes onmiddelijk opvallen, de vaste foto-entourage op de inmiddels overbekende tuintafel is even verwisseld voor een muurtje in Zwitserland, wat overigens weer voor een erg leuke en afwisselende achtergrond zorgt.
Happy collecting en groeten,
Arie-Jan