Budget Zwaluw

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Budget Zwaluw

Berichtdoor 307204XSI » 08 okt 2008, 20:27

Deze leuke Simca Aronde is onderwerp van aandacht. Afgelopen zondag was de jaarlijkse modelautobeurs van de AMC in het Mercure Hotel Amsterdam. Voor slechts 4 Euro, kon ik deze fraaie Simca bemachtigen.
Het doosje was beschadigd. De op de foto nog ontbrekende buitenspiegel is inmiddels weer aangelijmd. Het modelletje was verder in tadelloze staat, en staat inmiddels in de vitrine.

De P60, zoals de laatste generatie van de Aronde genoemd werd vaak in fraaie moderne kleuren en interieur stoffen geleverd. Heel frequent ook in de hier getoonde two-tone kleurstelling.
Volgens overleveringen heeft de P60 zijn type aanduiding te danken aan de aantal combinatie mogelijkheden qua kleurenstellingen en interieurstoffen, een unicum in die tijd, waarin auto's hoofdzakelijk zwart of grijs waren.

De hele Aronde cyclus begon met de Aronde 9 welke gefabriceerd werd van 1951 tot 1954. Het was een ponton-model met fraaie ronde vormen, veel chroom en voor begin jaren '50 erg goede rij-eigenschappen.

Van 1956 tot 1959 wordt de 9 Aronde opgevolgt door een model dat gewoon Aronde zou gaan heten. Het model was duidelijk grazieuzer en lichtvoetiger, slanker en 45kg lichter en met de vraag naar luxe werden er ook veel bijzondere versies van vervaardigd. Niet alleen afwijkende carrosserie vormen zoals de Coupe- Grand-Largue, maar ook van de gewone 4-deurs uitvoering luxere varianten met klinkende namen als Etoile, Montlhery en Elyssee.

Het laatste model was de hier behandelde Aronde P60. In 1958 werd dit model geintroduceerd op de Parijse Salon en deze zou in productie blijven tot eind 1964. Het front was sterk gemoderniseerd. Onderhuids waren er ook een aantal wijzigingen, en de goede reputatie qua betrouwbaarheid en comfort deed de rest. Dit zorgde ervoor de P60 ruim 260.050 keer van de produktie-band afrolde.
Van alle varianten zijn overigens ook graag geziene bedrijfs varianten zoals een pick-up en een gesloten bestel (commerciale) gemaakt. Ook was er een erg fraaie stationvariant met de naam Ranch en Chatelaine.
De pick-up met de naam 'Intendante' is recentelijk door mij behandeld in deze rubriek.

Anno 2008 is de Aronde in welke van de drie hoedanigheden dan ook, geen super gewilde klassieker. Ondanks het feit dat er nog makkelijk aan goede exemplaren te komen is (dit zegt iets over de kwaliteit van de auto in het algemeen) en de verkrijgbaarheid van onderdelen eigenlijk totaal nog geen problemen oplevert.
Een zeer goede P60 doet ongeveer 6.000 Euro, in concoursstaat maximaal 7.500 Euro. Daarvoor heb je een hele bijzondere en fraaie klassieker met een rijke historie, die ook in Nederland een belangrijke rol in het straatbeeld van de jaren '50 en '60 heeft gespeeld. Velen zullen nog goede herinneringen hebben aan deze gemoedelijke gezins-Simca.

Het was ook helemaal niet moeilijk een aantal fraaie foto's van Aronde's in het wild op te duiken. Zelfs van 1 die in dezelfde kleurstelling, beige/burgundy, was uitgevoerd.

Onderstaand een aantal foto's ter illustratie.
Leuk aan de foto's van het schaalmodelletje is dat ik sinds kort in het bezit ben van een aantal van een Simca Aronde afkomstige typeplaatjes.
Deze heb ik ter decoratie met het model meegefotografeerd.


groeten, en happy collecting,
Arie-Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 08 okt 2008, 23:25, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chummy dj » 08 okt 2008, 23:25

mooie simca
Avatar gebruiker
chummy dj
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 13 sep 2008, 16:16
Woonplaats: belgie

Berichtdoor Harrie » 09 okt 2008, 00:23

mooi, vooral de foto's, vooral die met de emblemen, LEUK gedaan A.J. :!: 8)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor frankV » 10 okt 2008, 20:42

he mazzelpik,
daar ben je weer goed aan gekomen.
maar he is je gegund.
voor mij zat het er helaas niet in naar de beurs te gaan.
veel plezier ervan en geef het een mooi plekje in de Vkast.
ik zie je snel ,gr frank
Avatar gebruiker
frankV
 

Berichtdoor 307204XSI » 11 okt 2008, 08:41

@Harrie
vooral de foto's, vooral die met de emblemen, LEUK gedaan A.J.

Het was weer eens een probeerseltje, heb voor nog wat meer modellen liggen, dus het zal zeker niet de laatste keer geweest zijn. Inderdad pakte het best wel leuk uit. Het zal wel binnenkort wel weer nageaapt worden, want dat is tegenwoordig wel vaker het geval :wink: :x


@Frank
Soms moet je zo'n klein gelukje hebben in het leven Frank.
Er komen weer lekkere somber herfstavonden aan en ik heb weer heel veel materiaal binnengekregen om de komende weken over te kunen schrijven. Bovendien heb ik nog een paar beloofde artikeltjes :wink:
dus het wordt voorlopig niet vervelen en voor de geintresseerden is er dus best wel wat vertier te vinden in de modelautorubriek de komende tijd.

Jammer dat je niet even kon komen, volgende keer weer!

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor frankV » 11 okt 2008, 20:35

geintereseerd ben ik altijd in je verslagen dat weet je.
dus kom maar op met die info.
ps vandaag coupemeeting gehad .
was weer gezellig.

gr frank
Avatar gebruiker
frankV
 


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten