Na de eerste creaties van Alpine van de hand van Jean Rèdèlè, de A106, de A108 en de A110, was het tijd voor iets heel anders.
Meer en meer viel de beperkte mogelijkheden van de typische 2 zitters op. Kort ervoor had Alpine al een 2+2 al uitgebracht maar deze auto was te hoekig en werd geen succes. Deze auto zal ik op een ander tijdstip behandelen.
Aldus ontstond begin 1963, (min of meer uit behoorlijk heldere hemel) de Alpine A110 Coupé GT4.
De fraai gelijnde GT was geheel gebaseerd op het onderstel van de A110. Uiteraard was het grootste verschil dat de auto een min of meer 4 zits coupé was. (nou ja; eigenlijk wederom een 2+2). Door de compressie iets te veranderen naar 10,4:1, wisten de ingenieurs 120pk uit het 1100 blok te halen. Dit in combinatie met het nog steeds zeer lage gewicht van slechts 600kg, maakte de prestaties fenomenaal. Ruim 190km/h in 1963 dat was een astronomische snelheid.
Helaas was de prijsstelling al even astronomisch. De cataloguswaarde van Fl. 16.800,- zorgde ervoor dat deze auto slechts bereikbaar was voor een zeer select publiek. Ter vergelijking; voor dit bedrag kon je in hetzelfde jaar ook 3!! Renault Dauphines kopen met een basisprijs van
Fl. 5.150,- . Deze buitensporige prijsstelling zorgde ervoor dat het productie aantal ook niet verder kwam dan 112 stuks in 2 jaar, want al in de winter van 1965 viel het doek voor de A110 Coupé GT4.
Door de exclusiviteit van de auto indertijd zijn de meeste exemplaren gekoesterd en mogelijk nog in redelijk goede staat. De getaxeerde waarde van een Coupé GT4 in concoursstaat [A] bedraagt een aanzienlijke 15.000 Euro.
Het schaalmodel is nr. 20 in de tot nu toe succesvolle Alpine kiosken serie. Voor de schappelijke prijs van 11,95 overigens nog zeer goed verkrijgbaar in Frankrijk.
Het modelletje is gemaakt door het Franse Eligor keurig afgewerkt en een ware aanwinst voor de verstokte Alpine-adept. (C'est Moi! ).
Met name de gecompliceerde slag in de uitlaat en het gewelfde gedeelte in de kofferdeksel [voor] is goed weergeven en van de juiste proporties.
Een aantal foto's van het origineel begeleiden de foto's die ik van het modelletje in de laatste herfstzon heb gemaakt eerder deze week.
Kijk en geniet van het fraaie, tijdloze lijnenspel van deze elegante coupé,
Prettig weekend en happy collecting,
Arie-Jan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[IMG]