Alpine A 110; maar dan anders!

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Alpine A 110; maar dan anders!

Berichtdoor 307204XSI » 24 okt 2008, 21:53

Na de eerste creaties van Alpine van de hand van Jean Rèdèlè, de A106, de A108 en de A110, was het tijd voor iets heel anders.
Meer en meer viel de beperkte mogelijkheden van de typische 2 zitters op. Kort ervoor had Alpine al een 2+2 al uitgebracht maar deze auto was te hoekig en werd geen succes. Deze auto zal ik op een ander tijdstip behandelen.
Aldus ontstond begin 1963, (min of meer uit behoorlijk heldere hemel) de Alpine A110 Coupé GT4.

De fraai gelijnde GT was geheel gebaseerd op het onderstel van de A110. Uiteraard was het grootste verschil dat de auto een min of meer 4 zits coupé was. (nou ja; eigenlijk wederom een 2+2). Door de compressie iets te veranderen naar 10,4:1, wisten de ingenieurs 120pk uit het 1100 blok te halen. Dit in combinatie met het nog steeds zeer lage gewicht van slechts 600kg, maakte de prestaties fenomenaal. Ruim 190km/h in 1963 dat was een astronomische snelheid.

Helaas was de prijsstelling al even astronomisch. De cataloguswaarde van Fl. 16.800,- zorgde ervoor dat deze auto slechts bereikbaar was voor een zeer select publiek. Ter vergelijking; voor dit bedrag kon je in hetzelfde jaar ook 3!! Renault Dauphines kopen met een basisprijs van
Fl. 5.150,- . Deze buitensporige prijsstelling zorgde ervoor dat het productie aantal ook niet verder kwam dan 112 stuks in 2 jaar, want al in de winter van 1965 viel het doek voor de A110 Coupé GT4.

Door de exclusiviteit van de auto indertijd zijn de meeste exemplaren gekoesterd en mogelijk nog in redelijk goede staat. De getaxeerde waarde van een Coupé GT4 in concoursstaat [A] bedraagt een aanzienlijke 15.000 Euro.

Het schaalmodel is nr. 20 in de tot nu toe succesvolle Alpine kiosken serie. Voor de schappelijke prijs van 11,95 overigens nog zeer goed verkrijgbaar in Frankrijk.
Het modelletje is gemaakt door het Franse Eligor keurig afgewerkt en een ware aanwinst voor de verstokte Alpine-adept. (C'est Moi! :lol: ).
Met name de gecompliceerde slag in de uitlaat en het gewelfde gedeelte in de kofferdeksel [voor] is goed weergeven en van de juiste proporties.

Een aantal foto's van het origineel begeleiden de foto's die ik van het modelletje in de laatste herfstzon heb gemaakt eerder deze week.

Kijk en geniet van het fraaie, tijdloze lijnenspel van deze elegante coupé,
Prettig weekend en happy collecting,

Arie-Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[IMG]
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 11 jan 2009, 15:27, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor eri©on » 24 okt 2008, 22:08

Mooi hoor!, blijft een buitenbeentje de GT.
Zelf ben ik die hard liefhebber van de A110.
Werkelijk schitterende auto!
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor chr. » 24 okt 2008, 22:39

mooi 8) en zeker in t'blauw. 8)
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Harrie » 24 okt 2008, 23:55

MOOI.. :D bedankt A.J.!
de blauwe lijkt een pré-serie, want die heeft uitwendige, verchroomde, kofferklepscharnieren ( voorop de neus v.d. auto ).
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor 307204XSI » 25 okt 2008, 00:12

Heel goed opgemerkt Harrie, je bent de eerste. Wilde bewust afwachten wie het als eerste op zou vallen.

De zwart/wit foto is in mijn ogen de allerfraaiste die er bij zit.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Jeetje » 25 okt 2008, 09:29

Voor zo'n exclusieve en zeldzame auto is 15.000 euro in concoursstaat wel een schijntje!

Daar koop je nog geen roestige Mercedes, BMW of Porsche voor die lang niet zo exclusief zijn!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 307204XSI » 25 okt 2008, 20:17

Voor zo'n exclusieve en zeldzame auto is 15.000 euro in concoursstaat wel een schijntje!


Inderdaad Antoine, mij leek het ook vrij best wat weinig, echter incourantheid speelt ook een grote rol bij waarde bepalingen van gangbare klassiekers.

In die context is de taxatie waarde van een gewone A110 een goede maatstaf. In dezelfde gradatie concoursstaat[A], doen die afhankelijk van de motorvariant 1100/1300/1600, resp. 28.000, 30.000 en 35.000 Euro.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chummy dj » 26 okt 2008, 18:02

mooie alpine :D
Avatar gebruiker
chummy dj
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 13 sep 2008, 16:16
Woonplaats: belgie


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast