Koekje d'r bij???

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koekje d'r bij???

Berichtdoor 307204XSI » 08 nov 2008, 20:32

Lefèvre - Utile bij u beter bekend onder de naam LU; een merk met een onschatbare en rijke historie. In 1846 heeft Jean Romain Lefèvre een patisserie annex bakkerij op de rue Boileau nr. 5 te Nantes. Hier verkoopt hij de vermaarde biscuit van het Britse merk Huntley & Palmers. Als snel bedenkt de slimme bakker dat dit beter kan, qua logistiek, kwaliteit en prijs. Aanvankelijk nog schoorvoetend, maar na verloop van tijd worden zijn producten gretiger afgenomen. Zeker als hij na zijn huwelijk met de uit Varennes-en-Argonne afkomstige Pauline-Isabelle Utile een drastische maatregel neemt.

Hij besluit namelijk in 1850 zijn bedrijfsnaam te veranderen in Lefèvre - Utile, wat ervoor zorgt dat deze dubbele, chique naam goede klank en aftrek vindt bij de afnemers.

Het merk groeit gestaag maar de echte grote doorbraak komt pas in de tweede generatie als zijn zoon Louis Lefèvre het roer overneemt.
De bekende "petit-beurre" wordt bedacht en gedeponeerd, grotere productie facaliteiten moeten gebouwd worden om aan de vraag te kunnen voldoen, en tevens meer machinaal en dus efficienter te kunnen produceren.

Louis heeft de zakelijke en creatieve kwaliteiten van zijn ouders geerfd, en na de eeuw wisseling bedenkt hij promotionele artikelen, zoals trommeltjes e.d. maar ook muurschilderingen, advertenties en zelfs kunstexposities. PR in optima-forma zeg maar, want in die tijd was men niet veel gewend, dus dit maakte nogal indruk op potentiele klanten.

Een sprongetje naar 1913, de fabriek heeft inmiddels zo'n 1200 werknemers in dienst en produceert 6.000 Ton per jaar.
In de eerste wereldoorlog wordt de fabriek echter geconfisqueert en moet men biscuit en brood voor de soldaten produceren.

Maar de fabriek kent ook andere tegenslagen, zo werden ze een aantal malen door brand getroffen, in die tijd is het bakken nog een brandgevaarlijke bezigheid.

De fabriek gaat enkele malen over van generatie op generatie. Echter de laatste jaren is het merk ook een aantal malen overgenomen. Het bedrijf is natuurlijk al veel jaren een multinational met een geweldig aantal fabrieken.

Ook de productrange is enorm veelzijdig en in de supermarkten treft men grote schappen met een veelvuldigheid aan verschillende koek- en aanverwante producten.

Klinkende namen als choco-prins, scholiertjes, pim's noem maar op, iedereen kan er wel een paar bedenken.

De Renault Colorale Commerciale met de huiskleuren van LU is van midden jaren 50. Het model is tussen '53 en '58 geproduceerd in de gesloten uitvoering, waarbij productie aantallen niet bekend zijn.

Van auto's in de originele gesloten uitvoering zijn er weinig meer over omdat vele ook zijn aangepast naar Pick-up achtige uitvoeringen. De 4 cilinder lijn motor met een inhoud 1996ccm leverde 56pk bij 3.000rpm. Geen stoplichtsprinter dus met zijn 100km/h topsnelheid maar dit kwam door de 1.550kg eigengewicht. Bovendien waren de wegen in die tijd nog niet dusdanig dat hoge snelheden verantwoord waren.

Het model is verder goed weergegeven met een mooie tamponeerprint.
Het kenteken is voorzien van 42 als eind nummer, voor het departement Loire, wat vroeger trouwens bij bedrijfswagens op een schildje aan de voorzijde werd weergegeven.
Velgen en chroomdetails zijn nauwkeurig uitgevoerd. Het model kocht ik in Oktober op de AMC beurs in Amsterdam voor 6,- Euro. Met 7 verschillende Colorale, Prairie en Savanne model- uitvoeringen in mijn collectie heb ik alle varianten bijna compleet, waarbij de draisine (rails!) uitvoering wel de meest bijzondere is.

Bijgaand een aantal foto's van de LU historie en het Colorale model.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_____________________________________________
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Mockenrue » 09 nov 2008, 23:03

Nooit geweten dat het een afkorting was, weer wat geleerd !
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2751
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Harrie » 09 nov 2008, 23:38

idd weer wat geleerd, LU ken ik wel, maar waar het voor stond niet...
wederom een geweldige bijdrage, mooi verhaal! :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mark » 10 nov 2008, 11:30

Geweldig verhaal! Ben fan van Bastogne-koeken.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor frankV » 11 nov 2008, 00:42

weer een mooi stukje geschiedenis.
maar wat ik vooral prachtig vind zijn de foto's.
zij geven toch wel de sfeer goed weer [he dat rijmt]
het model ziet er fris en verzorgd uit,maar dat mag ook wel voor dat geld :D
en mijn favoriete koeken zijn ook de bastogne.
ik heb er net nog een paar op.
bedankt weer AJ, groeten frankV
Avatar gebruiker
frankV
 


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten