2 keer modaal

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

2 keer modaal

Berichtdoor 307204XSI » 15 nov 2008, 23:41

Laten we wel zijn, de Simca Aronde Monaco Spéciale Coupe was bepaald geen auto voor de gewone man. Begin jaren '60 (dit model is van 1962) stond er nog lang niet voor elke voordeur een auto. Ongeacht of je het nu over Frankrijk of over Nederland hebt.

De gewone arbeider in loondienst, bijvoorbeeld timmerman, postbode of loodgieter, kon als hij al een auto kon permiteren hooguit denken aan een (gebruikte) kever, 2CV, 4CV of een duizendje. Een echte nieuwe Aronde lag dan nog een heel eind weg, bijna onbereikbaar, zeker als er sprake was van een gezin met meerdere opgroeiende kinderen.

De nog een trede luxere en exclusievere Monaco Spéciale was dan wel haast een Utopie. Immers waar de catalogusprijs van een nieuwe P60 Aronde in 1959 lag op 5.995.- keiharde guldens, moest voor een Monaco Spéciale Coupe wel 7.995,- gulden achtergelaten worden bij de Simca 'Stockiste'. Wel 2.000,- gulden meer (een halve Simca 1000!) alleen voor de fraaie Coupe lijnen.

Afbeelding

Wat maakte de Aronde Monaco Spéciale Coupe nou zou bijzonder?? Er was overigens ook een berline 4-deurs uitvoering die naar de naam Montlhéry luisterde.
Allereerst was deze uitgevoerd met de 70pk Rush motor, standaard werd ze uitgevoerd in een fraaie twee-kleurige combinatie of het voor die tijd al even bijzondere grijs-metallic.
De auto was een rasechte Grand-Tourisme die door de goede toegankelijkheid en de recht doorlopende daklijn ruimte bood aan 4 a 5 personen. Daarbij werd er geen concessie gedaan aan de kofferruimte, waardoor er voldoende ruimte was voor een royale vakantie belading.
Het weglaten van de middenstijl vroeg natuurlijk de nodige aanpassingen in de constructie. Dit was echter zo subtiel uitgevoerd dat je bij gesloten zijruiten goed moest kijken of je met een Coupe of een Berline van doen had.
Bij volledig geopende ruiten kwam pas de ware vloeiende lijn van de GT echt naar voren.
De topsnelheid van de 940kg wegende Coupe lag op 145km/h.

Afbeelding

Helaas is er geen productieaantal bekend van deze expliciete uitvoering.
Verhoudingsgewijs liggen de huidige taxatieprijzen voor een Aronde Monaco Spéciale Coupe in concoursstaat[A] niet echt heel erg hoog. Rond de 9.000 Euro; het grootste probleem zal zijn er daadwerkelijk eentje te vinden. De nog redelijk goede verkrijgbaarheid van Aronde onderdelen in Frankrijk in combinatie met de goede en degelijke bouw maken de auto zeer geschikt voor de klassiekerliefhebber.

Afbeelding

Afbeelding
Een stukje Aronde Coupe geschiedenis
Van de eerste Aronde serie, de 9, welke van '51 t/m '54 gebouwd werd en wat eigenlijk een ponton-model op het onderstel van de Simca Huit was, werd geen Coupe variant gebouwd.

De tweede Aronde, zonder nummertoevoeging, kende tussen 1956 en 1959 de Grand Largue, een vergelijkbare Coupe en was dus voorloper van de Monaco Spéciale Coupe.

In de P60 serie verscheen dus de hier beschreven Monaco Spéciale Coupe welke tot en met 1962 leverbaar was. De Montlhery was nog tot en met 1963 in de prijslijsten terug te vinden. Daarna moesten de Arondes definitief het veld ruimen voor de 1300-1500 serie welke in 1963 geintroduceerd werd.


1 + 1 = 3
De goede opletter heeft allang vastgesteld dat de foto's deze keer op een andere plaats zijn genomen en dat heeft een reden. Van een echte voormalig Simca dealer mocht ik voor fotografie doeleinden de originele Monaco Spéciale folder gebruiken waarin de auto daadwerkelijk in dezelfde kleur staat afgebeeld als het model.

Het resultaat is dan ook erg leuk geworden, het schaalmodel komt haast tot leven door de achtergrond.

De folder is voor die tijd schitterend en volledig in kleur uitgevoerd en heeft volledige leveringsgamma van Simca duidelijk beschreven en afgebeeld.

Leuk ook om een stukje echte onvervalste autofoldertaal uit de jaren '60 te citeren;

"De Rush-super-motor (70 SAE PK) verzekert U van een welhaast ongelooflijke prestatie. Zoals voor een snelle wagen noodzakelijk reageert de Monaco Spéciale onder alle omstandigheden op het zeer nauwkeurig werkend stuur en de uiterst krachtige remmen. Een vurig raspaard voor automobilisten, die sportief rijden met een geraffineerd geconstrueerde auto op prijs stellen. Een nieuwe kleur; grijs metallic vult het reeds zeer uitgebreide kleurenschema aan"

Als je hierdoor nog niet over de streep getrokken werd dan weet ik het niet meer.
Zeker na de afsluitende zin;

"De berijder van een Monaco Spéciale kan op de gedragingen van zijn wagen rekenen en met één oogopslag kan hij op het instrumentenbord de reacties van de motor aflezen"
Heerlijk toch zoiets???

Afbeelding

De folder rept er overigens ook over dat de olie elke 4.000km vervangen moest worden. Dit verklaart dat de kleine garages en graissage adresjes floreerden in die tijd.

Daar moest je het dan als Simca-verkoper maar mee zien te doen.
Gelukkig had Simca in die tijd zeker nog een zeer goede reputatie, de verliefdheid van de koper deed de rest.

Om het plaatje een beetje kompleet te maken een aantal Monaco Spéciale Coupe foto's van het origineel. Bovendien een dashboard met de ronde teller, dus van voor 1961.

Afbeelding

Het schaal model is de Nr. 32 in de Les Belles Années de Simca -serie.
Mooi in de toen revolutionaire grijs metallic kleur uitgevoerd. De zijruiten zijn zoals het hoort volledig open waardoor het ware lijnenspel goed tot uiting komt.

Absoluut een aanwinst in de toch al succesvolle Simca serie. Het model is op dit moment nog goed te krijgen in Frankrijk. De prijs bedraagt 12,95.

groeten en prettig weekend,
Arie-Jan
########################################
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 16 nov 2008, 00:44, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Mark » 15 nov 2008, 23:57

En alweer zo'n heerlijk verhaal, bedankt :!:
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Harrie » 16 nov 2008, 00:15

wederom van buitengewone klasse.. :!:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 2 keer modaal

Berichtdoor chr. » 16 nov 2008, 00:19

[quote="307204XSI"]

Om het plaatje een beetje kompleet te maken een aantal Monaco Spéciale Coupe foto's van het origineel. Bovendien een dashboard met de ronde teller dus van voor 1961.

Afbeelding

dashboard doet me aan de Chevy corvette stingray denken :P
types jaar60.
mooi verhaal A.J. :wink:

trouwens, weinig aantal km's op deze teller.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Koepeetje

Berichtdoor jan eend + » 16 nov 2008, 00:26

Heeydiemodelmenneke. Alleereerst : 'k heb weer met héééél veel plezier zitten lezen & kijken :lol: Soms wil ik gewoon weer ff m'n waardering voor je stukkies kenbaar maken :!: Aanvullinkie ('t kon niet mis met mijn Forumnaam :mrgreen: ) de ( bestel)Eend leefde in die tijd ook al als kluskar voor de timmerman, en de R4 was in '61 geintroduceerd . . . :wink:
Groetz, Vanjan.
Nog ff tussendoor : Er hangt nog een schuldmakende belofte . . . :mrgreen:
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor 307204XSI » 16 nov 2008, 00:37

Nog ff tussendoor : Er hangt nog een schuldmakende belofte . . . :mrgreen:


hadienoorderling!
Ik weet het; ik slaap er zelfs slecht van......... Nee zonder gekheid, hij komt, zelfs nog meer dan dat! Ik heb er een apart boek voor bij gekocht; het grote 2CV boek. :wink: :wink:

Heb er nog effe wat meer tijd voor nodig. Maar ik heb momenteel voor nog een stuk of 10 a 15 materiaal liggen. :oops: :lol:

In iedergeval aan een ieder heel erg bedankt voor de reacties. Dat maakt het nou juist zo leuk. Ook de response op het Columbo artikel was fantastisch. En we krijgen er telkens nieuwe lezers bij. Mijn mailing list van lezers buiten het forum groeit gestaag!

groeten,
Arie-Jan

gr,
AJ
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 16 nov 2008, 00:51, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor jan eend + » 16 nov 2008, 00:49

307204XSI schreef:
Nog ff tussendoor : Er hangt nog een schuldmakende belofte . . . :mrgreen:
hadienoorderling!
Ik weet het; ik slaap er zelfs slecht van......... Nee zonder gekheid, hij komt, zelfs nog meer dan dat! Ik heb er een apart boek voor bij gekocht; het grote 2CV boek. :wink: :wink: Heb er nog effe wat meer tijd voor nodig. AJ

Hamoi " Dut niks mien jong " oftewel in het Algemeen Bekakt Nederlands : " Geeft niet hoor, jongen" Goeie dingen komen nou een keer langzaam . . . :wink:
Groetz, Vanjan.
:mrgreen:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor frankV » 16 nov 2008, 15:51

wel een duur karretje en zeker voor die tijd.
maar waar zit het hem dan in.
zo te zien is het maar heel eenvoudig allemaal.
het model ziet er mooi uit.
zeker met de mooi folder,goed idee.
het verhaal zoals altijd ,TOP!
groeten frankV
Avatar gebruiker
frankV
 


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten