De gewone arbeider in loondienst, bijvoorbeeld timmerman, postbode of loodgieter, kon als hij al een auto kon permiteren hooguit denken aan een (gebruikte) kever, 2CV, 4CV of een duizendje. Een echte nieuwe Aronde lag dan nog een heel eind weg, bijna onbereikbaar, zeker als er sprake was van een gezin met meerdere opgroeiende kinderen.
De nog een trede luxere en exclusievere Monaco Spéciale was dan wel haast een Utopie. Immers waar de catalogusprijs van een nieuwe P60 Aronde in 1959 lag op 5.995.- keiharde guldens, moest voor een Monaco Spéciale Coupe wel 7.995,- gulden achtergelaten worden bij de Simca 'Stockiste'. Wel 2.000,- gulden meer (een halve Simca 1000!) alleen voor de fraaie Coupe lijnen.
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/std_1959_simca_aronde_p60_monaco.jpg)
Wat maakte de Aronde Monaco Spéciale Coupe nou zou bijzonder?? Er was overigens ook een berline 4-deurs uitvoering die naar de naam Montlhéry luisterde.
Allereerst was deze uitgevoerd met de 70pk Rush motor, standaard werd ze uitgevoerd in een fraaie twee-kleurige combinatie of het voor die tijd al even bijzondere grijs-metallic.
De auto was een rasechte Grand-Tourisme die door de goede toegankelijkheid en de recht doorlopende daklijn ruimte bood aan 4 a 5 personen. Daarbij werd er geen concessie gedaan aan de kofferruimte, waardoor er voldoende ruimte was voor een royale vakantie belading.
Het weglaten van de middenstijl vroeg natuurlijk de nodige aanpassingen in de constructie. Dit was echter zo subtiel uitgevoerd dat je bij gesloten zijruiten goed moest kijken of je met een Coupe of een Berline van doen had.
Bij volledig geopende ruiten kwam pas de ware vloeiende lijn van de GT echt naar voren.
De topsnelheid van de 940kg wegende Coupe lag op 145km/h.
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/monaco202.jpg)
Helaas is er geen productieaantal bekend van deze expliciete uitvoering.
Verhoudingsgewijs liggen de huidige taxatieprijzen voor een Aronde Monaco Spéciale Coupe in concoursstaat[A] niet echt heel erg hoog. Rond de 9.000 Euro; het grootste probleem zal zijn er daadwerkelijk eentje te vinden. De nog redelijk goede verkrijgbaarheid van Aronde onderdelen in Frankrijk in combinatie met de goede en degelijke bouw maken de auto zeer geschikt voor de klassiekerliefhebber.
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/std_1959_simca_aronde_p60_montlhry-.jpg)
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/arondetitre.gif)
Een stukje Aronde Coupe geschiedenis
Van de eerste Aronde serie, de 9, welke van '51 t/m '54 gebouwd werd en wat eigenlijk een ponton-model op het onderstel van de Simca Huit was, werd geen Coupe variant gebouwd.
De tweede Aronde, zonder nummertoevoeging, kende tussen 1956 en 1959 de Grand Largue, een vergelijkbare Coupe en was dus voorloper van de Monaco Spéciale Coupe.
In de P60 serie verscheen dus de hier beschreven Monaco Spéciale Coupe welke tot en met 1962 leverbaar was. De Montlhery was nog tot en met 1963 in de prijslijsten terug te vinden. Daarna moesten de Arondes definitief het veld ruimen voor de 1300-1500 serie welke in 1963 geintroduceerd werd.
1 + 1 = 3
De goede opletter heeft allang vastgesteld dat de foto's deze keer op een andere plaats zijn genomen en dat heeft een reden. Van een echte voormalig Simca dealer mocht ik voor fotografie doeleinden de originele Monaco Spéciale folder gebruiken waarin de auto daadwerkelijk in dezelfde kleur staat afgebeeld als het model.
Het resultaat is dan ook erg leuk geworden, het schaalmodel komt haast tot leven door de achtergrond.
De folder is voor die tijd schitterend en volledig in kleur uitgevoerd en heeft volledige leveringsgamma van Simca duidelijk beschreven en afgebeeld.
Leuk ook om een stukje echte onvervalste autofoldertaal uit de jaren '60 te citeren;
"De Rush-super-motor (70 SAE PK) verzekert U van een welhaast ongelooflijke prestatie. Zoals voor een snelle wagen noodzakelijk reageert de Monaco Spéciale onder alle omstandigheden op het zeer nauwkeurig werkend stuur en de uiterst krachtige remmen. Een vurig raspaard voor automobilisten, die sportief rijden met een geraffineerd geconstrueerde auto op prijs stellen. Een nieuwe kleur; grijs metallic vult het reeds zeer uitgebreide kleurenschema aan"
Als je hierdoor nog niet over de streep getrokken werd dan weet ik het niet meer.
Zeker na de afsluitende zin;
"De berijder van een Monaco Spéciale kan op de gedragingen van zijn wagen rekenen en met één oogopslag kan hij op het instrumentenbord de reacties van de motor aflezen"
Heerlijk toch zoiets???
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/IMG_5620.jpg)
De folder rept er overigens ook over dat de olie elke 4.000km vervangen moest worden. Dit verklaart dat de kleine garages en graissage adresjes floreerden in die tijd.
Daar moest je het dan als Simca-verkoper maar mee zien te doen.
Gelukkig had Simca in die tijd zeker nog een zeer goede reputatie, de verliefdheid van de koper deed de rest.
Om het plaatje een beetje kompleet te maken een aantal Monaco Spéciale Coupe foto's van het origineel. Bovendien een dashboard met de ronde teller, dus van voor 1961.
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/simca-aronde-grand-large-7.jpg)
Het schaal model is de Nr. 32 in de Les Belles Années de Simca -serie.
Mooi in de toen revolutionaire grijs metallic kleur uitgevoerd. De zijruiten zijn zoals het hoort volledig open waardoor het ware lijnenspel goed tot uiting komt.
Absoluut een aanwinst in de toch al succesvolle Simca serie. Het model is op dit moment nog goed te krijgen in Frankrijk. De prijs bedraagt 12,95.
groeten en prettig weekend,
Arie-Jan
########################################
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/IMG_5610.jpg)
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/IMG_5614.jpg)
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/IMG_5611.jpg)
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/IMG_5626.jpg)
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/IMG_5625.jpg)
![Afbeelding](http://i180.photobucket.com/albums/x284/307204xsi/peusmodels%20II/IMG_5618.jpg)