In het scharlaken rood komt de bijzondere Simca Abarth 1300 Berlinette erg goed tot zijn recht. Inderdaad Simca Abarth! Want naast een nauwe samenwerking met Fiat heeft Abarth ook enkele jaren auto's gebouwd die gebaseerd waren op Simca techniek.
Het eerste resultaat is daarvan is de hier beschreven 1300 welke de langste levenscyclus in de Abarth geschiedenis zou krijgen namelijk van 1962 t/m 1966. De opvolger de 2000 zou beduidend bekender maar ook spectaculairder worden maar daarover later meer.
Abarth's kenmerken zich door fraaie sportieve lijnen, voor die tijd aansprekende prestaties en bovenal exclusiviteit. Van de meeste Abarth-modellen zijn geen productie aantallen bekend, zo ook bij de 1300 is dit het geval.
De beschreven exclusiviteit wordt vooral door de stevige prijsstelling onderbouwd. In 1962 is de nieuwprijs in Nederland voor een 1300 Berlinette Hfl. 33.350,-, waarbij je ook nog een stevig portie geduld moet bewaren als het om de levertijd gaat. Ter vergelijking in dat zelfde jaar kun je al eigenaar worden van een Porsche 356B (ook bepaald geen stakkertje...) na het achterlaten van Hfl. 15.500,-. Met minder dan de helft bepaald een substantieel verschil.
Een specialiteit van Abarth door de jaren heen is het tunen van een aantal reguliere Fiat modellen zoals de 500, 600, 850, maar ook van de Simca 1000 wordt een gekietelde uitvoering op de markt gebracht.
Abarth weet als motortuner een duizelingwekkende 150pk uit het 1288cc blokje van Simca te toveren. Voorwaar een aanzienlijk vermogen. In combinatie met het muggengewicht van 635kg haalt de sportwagen pur-sang gemakkelijk een topsnelheid van 235km/h. Daar zie je anno 2008 nog steeds niet sloom mee uit.
De taxatie waarde voor een 1300 Berlinette in concourstaat[A] is mede door zijn zeldzaamheid een buitensporige 140 tot 150.000 Euro.
Een aantal van de foto's zijn oude plaatjes uit de zestigerjaren wat het beeld compleet maakt. De foto in de fabriekshal met een aantal gereed staande Abarth's is erg leuk om te zien.
Roemruchte circuit reputatie
Het glorieuze merk wist niet alleen bij de straat-versie sportauto's te imponeren, in vele race-klasses wist het merk met zeer succesvolle prestatie te overtuigen.
Vorig jaar was ik op Donington bij een evenement voor klassieke raceauto's en trof daar voor het eerst van mijn leven een Simca Abarth in het echt. Weliswaar de 2000 wat in 1964 de opvolger was van de 1300 Berlinette en zo mogelijk een nog grotere zeldzaamheid.
Geniet van de foto's. (let ook eens op de uitlaat oplossing aan de achterzijde)
Carlo Abarth
Veel mensen waren ervan overtuigd dat Carlo Abarth Italiaan was. Maar de waarheid lag iets anders. Karl Alberto Abarth wordt op 15 November 1908 geboren in Wenen.
Na een periode als motor en autocoreur eindigt zijn carierre na een aantal fikse ongelukken. Hij besluit naar Italie te gaan en trouwt, heel bizar met de secretaresse van Anton Piech, schoonzoon van Ferdinand Porsche. Ook besluit hij zijn voornaam te veranderen in Carlo op het moment dat hij de Italiaanse nationaliteit aanneemt. In 1948 ziet de eerste echte Abarth het levenslicht en het merk zou uiteindelijk tot 1985 zelfstandig blijven voortbestaan.
In 1971 verkoopt Carlo Abarth zijn bedrijf aan FIAT en blijft nog enkele jaren aan als CEO. Heden tendage bestaat de uitlaatfabriek Abarth nog steeds en is FIAT ook weer gestart met een aantal speciale Abarth uitvoeringen van onder andere de nieuwe Punto en 500.
Aan het einde van zijn leven keert Carlo Abarth terug naar Wenen en in 1979 op 71-jarige leeftijd overlijdt Carlo Abarth in zijn geboorte stad.
Abarth Museum Lier België
Wellicht bij weinigen bekend is het Abarth-museum in Lier Belgie. Hier staan een intressant aantal Abarth's op zowel Fiat als Simca basis tentoongesteld. Een aantal van de fraaie (detail)foto's heb ik van de website afgehaald. De exacte openingstijden staan hier echter niet op vermeld. Toch een aanrader voor de ware liefhebber van dit stukje auto geschiedenis.
Schaalmodel
Het schaalmodel is nummer 36 uit de succesvolle Les Belles Annees de Simca-serie. Nog niet eerder was er zo betaalbaar een serie model van de Simca/Abarth geschiedenis verkrijgbaar. Het model is nog voop te krijgen in Frankrijk en door het succes van de serie is deze al voor een tweede cyclus opgestart. Na Michelin is het pas de tweede kiosken-serie waarbij dit het geval is.
Prettig weekend en happy collecting,
Arie-Jan