Toute Petite Voiture

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Toute Petite Voiture

Berichtdoor 307204XSI » 24 dec 2008, 23:10

De kerst kan voor mij niet eerder beginnen voordat ik een eerder dit jaar gemaakte belofte nakom :wink: ; een artikel over, en aandacht voor de Prototype Terrasson, een auto die mede aan de 2CV ten grondslag heeft gelegen.

Daarbij is het stukje tevens bedoeld als een chronologisch overzicht van de periode 1935 tot 1948, toen de 2CV uiteindelijk in zijn definitieve hoedanigheid in produktie genomen werd.
De bovengenoemde tijdspanne was wereld bepalend gezien de WOII maar ook voor het straatbeeld (en voor Citroën) van zeer groot belang.


Toute Petite Voiture
In 1935 , na het overlijden van Andre Citroën, neemt Michelin het nog net niet noodlijdende bedrijf over en komt Pierre-Jules Boulanger aan het roer samen met Pierre Michelin.

1936, het jaar dat Pierre Jules Boulanger een ontwerp opdracht uitvaardigd voor een 'Toute Petit Voiture', een niet alleen kleine maar vooral spartaans, en spaarzaam en simpel vervoermiddel. Makkelijk bereikbaar voor mensen, middenstand en agrariers op het platte land.

Al in 1937 ziet het eerste prototype het daglicht en wordt er mee getest op het circuit La Ferte-Vidame. In December van datzelfde jaar wordt het concern opnieuw door een drama getroffen wanneer Pierre Michelin om het leven komt bij een tragisch verkeers ongeval met zijn TA op de Route N7. Hierdoor komt Boulanger alleen aan de dagelijkse leiding van S.A. Andre Citroën.

In 1938 wordt er continue getest op het circuit La Ferte-Vidame met niet minder dan 20 prototypes in diverse gedaantes. Het moederbedrijf Michelin heeft dan inmiddels al groen licht gegeven om verder te gaan met alle benodigde ontwikkeling.

Het definitieve prototype en design wordt in 1939 gepresenteerd aan de Services de Mines, een soort equivalent van wat we tegenwoordig de minister van Verkeer en Waterstaat zouden noemen. Een pre-productie serie van 250 stuks wordt vervaardigd en een prototype is gereed gemaakt om op de Parijse Autosalon te introduceren, echter kort daarvoor op 3 September breekt de oorlog uit en de Salon vindt hierdoor geen doorgang.

In 1940 is Duitsland inmiddels in Frankrijk binnengevallen. De Citroën fabrieken komen onder Duits bewind te staan en de 250 stuks voorproduktie modellen zijn inmiddels verstopt en verborgen maar ook werden er veel vernietigd, om niet in handen van de Duitsers te vallen.

In de jaren 1941 tot het einde van de oorlog komen de ontwikkelingswerkzaamheden bijna tot een halt maar de weinige dingen die nog doorgevoerd kunnen worden moeten in het grootste geheim plaatsvinden.

Vervolgens op 7 oktober 1948 na het eindigen van de tweede wereldoorlog kan dan de 2CV alsnog echter met de nodige vertraging aan het grote publiek getoond worden. Een doorslaand succes, samen met de oer-Land Rover welke op dezelfde tentoonstelling zijn opwachting maakt.

De rest van de 2CV successtory welke miljoenen exemplaren later in de jaren '80 pas zou eindigen is inmiddels gevoegelijk bekend.
De 2CV heeft echter onomstotelijk een groot stempel op het naoorlogstraatbeeld gedrukt. Hiervoor was de basis al halverwege de jaren '30 gelegd.

Afbeelding

"geheel zoals door Boulanger bedoeld, de simpele en eenvoudige 2CV voor eenbreed publiek en met een groot en praktisch gebruiksgemak."

Terrasson
Het Terrasson prototype is vernoemd naar Pierre Terrasson, een dan nog jonge engineer, die met dit ontwikkelingsmodel het meeste reed. Er waren grofweg een drietal varianten in het begin. Terrasson heeft dan al wat ervaring opgedaan op de motorproefstand bij Citroën. Ook had hij al zijdelings wat verfijningsdingen gedaan aan de Rosalie en de TA. De carrosserie was grootdeels uit aluminium opgetrokken en het karakteristieke roldak was ook toen al aanwezig. Aanvankelijk waren er 2 2cylinder prototypes met een boxer 375cc. er in en een met een boxermotor met een 800cc. 4 cylinder. Deze laatste was echter veel te zwaar voor deze lichte auto en werd al snel overboord gezet.
Opmerkelijk overigens dat in de ontwikkelingsfase uitsluitend met watergekoelde motoren werd gereden.


Bijzondere Foto
Een andere reden waarom het desbetreffende proto naar Terrasson werd vernoemd had te maken met een foto. De enige overgebleven foto uit de tijd van voor de oorlog kwam tevoorschijn uit de camera van de testrijder zelf enkele jaren na de bezetting. Alle andere foto's en documenten waren verloren gegaan bij een bombardement op de Quai de Javel waar de ontwikklingsafdeling van Citroën gevestigd was.
(de meest rechtse persoon op de foto is Pierre Terrasson)
Afbeelding

Historische vondsten
Vele jaren later ergens in de jaren '80 kwamen er bij een verbouwing op een zolder een drietal oude prototypes achter een muur tevoorschijn waar niemand het bestaan nog van wist. Een uitermate opmerkelijke vondst waar veel informatie uit de ontwikkelingfase van de 2CV weer herleid kon worden. Heel erg belangrijk voor het nageslacht en van grote historische waarde. Enkele jaren geleden maakte dit bijzondere trio nog hun opwachting op de bekende klassiekerbeurs 'Retromobile' in Parijs.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Schaalmodel
Het schaalmodel is een paar maanden geleden verschenen in de Nederlandse 2CV serie. Een erg leuke en aparte aanvuling van een auto die van groot belang is geweest. Het door Norev vervaardigde model is van een hoge kwaliteit en opmerkelijk zwaar uitgevoerd. De matte zilverkleurige kleur is naar mijn smaak nog net iets te scherp van kleur uitgevoerd, als ik de foto's in de fascicule vergelijk. De kleinere details zoals de ribbelprofilering in de kap en de enkele schijnwerper zijn daarentegen weer heel erg goed uitgevoerd.
Het model is wederom met een "W" kenteken voorzien, een fabriekskenteken van Citroën.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot
Het model van vanavond is ook enigzins symbolisch gekozen, immers een auto die dichter met een arreslee geassocieerd kan worden is haast niet te vinden. Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om iedereen te bedanken voor alle geweldige, leuke en postitieve reacties en response op artikelen en foto's hier op het Le Lion Forum en in het Peugeot Expo Magazine van mijn hand en die ik ook tijdens het Evenement bij van Jaarsveld in Montfoort mocht ondervinden.
Ik wens jullie allen een fantastisch kerstfeest en voor 2009 heel veel voorspoed en geluk en goede gezondheid. Hopelijk kruizen onze virtuele en automobiele paden elkaar veelvuldig in het komende jaar.

In elk geval zijn er al veel mooie plannen in de maak om leuke verslagjes, reportages en berichten te verzorgen, er is nog ruim voldoende materiaal en inspiratie genoeg.

Joyeux Noël et Bonne Année
Happy collecting,

Arie-Jan
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor frankV » 28 dec 2008, 02:12

dit is echt een super model,en dan bedoel ik de miniatuur.
ik vind het nog steeds een raadsel dat dit model ooit op de weg is toegestaan.
ik zit telkens op 2 gedachten als ik dit model zie.
is ie nu mooi ,of is ie nu lelijk zeg het maar.
de story is in ieder geval mooi daar bestaat geen twijfel over.
en ik denk het laatste van het jaar?
hopelijk volgend jaar weer van die mooie verhalen.
gr frankV
Avatar gebruiker
frankV
 

Oer-eend

Berichtdoor jan eend + » 28 dec 2008, 02:41

307204XSI schreef:De kerst kan voor mij niet eerder beginnen voordat ik een eerder dit jaar gemaakte belofte nakom :wink: ; een artikel over, en aandacht voor de Prototype Terrasson, een auto die mede aan de 2CV ten grondslag heeft gelegen.
Arie-Jan

Hamoidan. Hééééélemaal te gek Arie-Jan. En weer een heel -bijna meer dan- kompleet verhaal erbij :!: Ik zei al eerder
Jan Eend schreef: Egt 8) Goeie dingen komen langzaam

Terwijl ik in het holst van de nacht luisterend naar de Top 2000 ook nog ff het Forum doorspit, komt ineens het meest veelbelovende :wink: citroenontwerp in al z'n gemodelleerde minimalistiese bescheidenheid langs :mrgreen: Het modelletje staat al een tijdje in m'n vensterbank ( boot-se variatie op de vitrinekast :wink: ), sinds kort geflankeerd door de "pannenkoek" Ondertussen, terwijl ik dit type komt "Vaya con Dios " & " All or nothin' " van The Faces voorbij. Wat wil je nog meer . . . . :lol:
Helemaaltevredengroetz & uiteraard allen de beste wensen gegund, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Gilletti » 28 dec 2008, 11:01

Wat een heerlijk verhaal rond de 2CV!
En dan die "vergeten" schuurvondst, dat kan alleen maar in Frankrijk. :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Harrie » 28 dec 2008, 13:11

idd weer een geweldig mooi en boeiend verhaal, over een van de belangrijkste automobielen in de vorige eeuw.
A.J, bedankt, volgend jaar hopen we weer te genieten van je prachtige bijdrages. :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten